Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:44

Meggiemeg, is je merrie ook getest op Lyme toevallig? Daar kan volgens mij ook zo'n rare gedragsverandering van komen...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:49

sakvis schreef:
Ze heeft toch nu een ander zadel al bij de vorige eigenaar? Zou het niet daaraan kunnen liggen? Want ze doet het pas sinds een maand. Of een rugprobleem? Tijdens opstappen kan er best veel druk op de rug komen. Gebruik je je beugels, of is je opstapje hoog genoeg om zo je been over het zadel te kunnen gooien.
Er zijn heel veel oefeningen en methodes om het probleem om te lossen, maar ik wil altijd eerst uitsluiten dat de reactie komt door pijn of ongemak.

Ze heeft nu idd een boomloos zadel, maar dat ligt voor zover ik kan beoordelen erg netjes. Zweetplekken zien er uit zoals ze eruit horen te zien en ze heeft geen vreemde schuurplekken of andere opvallende zaken. Ik heb wel nog net de beugels nodig om op te stappen, maar niet veel. Ik laat me ook niet in het zadel ploffen.
Osteopaat of dergelijke is nog niet geweest maar zit wel in de planning. Wegens de tegenvallende werkzaamheden is dat er nog niet van gekomen.

Wendy schreef:
Misschien een stom idee, maar heb je dit al eens voorgelegd aan de vorige eigenaar?

Nee, niet gevraagd, maar ik weet wel wat die gaat zeggen. Dat ik haar een flinke schop moet verkopen. Dat deed hij zelf namelijk ook toen ze een keer moeilijk deed met een stal in lopen bij hun. Ze was bang, onbekende stal, onbekende mensen, in haar eentje uit haar vertrouwde kudde gehaald, en hij geeft haar gewoon een harde trap vol in haar buik om haar de stal in te laten lopen. Sorry, maar daar moet een andere manier voor zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:54

AbbyBlues schreef:
Wendy schreef:
Misschien een stom idee, maar heb je dit al eens voorgelegd aan de vorige eigenaar?

Nee, niet gevraagd, maar ik weet wel wat die gaat zeggen. Dat ik haar een flinke schop moet verkopen. Dat deed hij zelf namelijk ook toen ze een keer moeilijk deed met een stal in lopen bij hun. Ze was bang, onbekende stal, onbekende mensen, in haar eentje uit haar vertrouwde kudde gehaald, en hij geeft haar gewoon een harde trap vol in haar buik om haar de stal in te laten lopen. Sorry, maar daar moet een andere manier voor zijn.

Die is er zeker en is al genoemd :j
Ik zou als ik jou was echt op zoek gaan naar goede hulp met grondwerk. En dan niet van de softe kant, maar van de duidelijke kant. Want als ik het zo interpreteer, dan schiet je daar het meeste mee op.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:06

(Zonder mij een discussie over boomloos vs boomzadels op de hals te willen halen)... Veel boomloze zadels lijken goed te liggen, totdat er een zadeldrukmat onder gaat. Ik vind dat je bij een boomzadel veel eerder kan zien dat het niet past.
Als je het medische uit kan sluiten dan kan je het probleem op gaan lossen met training (grondwerk ect). Als je nu grondwerkachtige dingen gaat doen terwijl het door pijn komt, dan kan je haar vertrouwen wellicht nog meer beschadigen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:10

sakvis schreef:
Meggy, al eens gekeken naar cushing? Dat is een hypofyse Tumor.

Ja daar is ze ook op getest geweest, was een heel uitgebreid onderzoek en op mijn verzoek ook dat meegenomen omdat ze al wat ouder is. Haar waardes waren zeer netjes.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:12

DubbelDun schreef:
meggiemeg schreef:
Hebben jullie een idee?
Als je gezondheidsredenen kunt uitsluiten zou ik haar even op pensioen zetten en over een paar maanden eens kijken of ze dit gedrag nog steeds heeft of dat het door de rust over is gegaan.

Zo heel veel doet ze niet, ze gaat juist erg graag mee! Als ze ziet dat we gaan komt ze vaak vanzelf al aangelopen, ze loopt te dansen en te proesten voor de wagen. Ze gaat nu een 2x per week mee.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:13

Gefeliciteerd met jullie dochter Palousa!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:14

abby een onzeker paard heeft wel leiding nodig !
Natuurlijk is een ferme schop in haar pens ook niet de oplossing maar duidelijk en kordaat gedrag wel en ik krijg de indruk dat jij te afwachtend bent, teveel haar laat klieren zonder haar aan te pakken.

Ik moet zeggen dat Blue ook een paard is die soms een schop onder zijn buik krijgt.
Die is behoorlijk dominant en wil soms iets niet en soms moet het gewoon toch.
Tijdje terug hadden we een buitenrit en mijn dochter was met haar pony al vertrokken richting de springhindernissen.
Blue wilde daar ook heen maar bleef niet staan om op te stappen, hoop geklier en hij liep zelfs wat omstanders die wilde helpen omver.
Toen een schup onder zijn pens gegeven zodat hij weer op mij lette en rap opgestapt.
Als 500 kilo niet meer op mij let, moet ik toch wat.

Dit zou ik nooit of te nimmer bij Spatter of Nina gedaan moeten hebben, daar had ik niks mee opgeschoten, waarschijnlijk de boel alleen maar mee verergert maar bij Blue werkt dit het beste.

caily wat een heerlijk verslag van jou drukke dagen!
en natuurlijk gefeliciteerd Y)(^)

palousa gefeliciteerd! *\o/*

meggiemeg geen ervaring mee, maar sterkte en beterschap met de blauwe plekken :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:14

Sure_lee schreef:
Meggiemeg, is je merrie ook getest op Lyme toevallig? Daar kan volgens mij ook zo'n rare gedragsverandering van komen...

Zou ik eens na moeten kijken/na vragen.
De eerste aanvaring was vroeg dit jaar, toen had ik een blauwe schouder/sleutelbeen/arm er aan over gehouden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 12:34

Wat fijn dat alles goed is gegaan pb, en een prachtige dubbele naam!

Oef Abby, dat klinkt toch als een paard waar ik eerst een boel andere dingen mee zou doen voor ik op zou stappen. Ze flikt jou geintjes die mijn twenter bij mij al niet hoeft te proberen :o. Wijken voor druk zal ze echt moeten leren, met vast staan, met lopen, met omzetten, met voetjes geven, met voeren, en uit eindelijk ook met rijden. Halthouden is wijken voor teugeldruk. Been geven is wijken voor beendruk. En ze zal jouw man echt moeten gaan accepteren, lijkt me mooi om hem eens te laten beginnen met voeren en er gewoon te zijn. Stel je voor jou overkomt eens wat of je moet bij familie zijn omdat daar wat gebeurd, dan heb jij thuis ook nog eens spanning om de zorg van Rachel, lijkt me niet de bedoeling.
Wat betreft dat rijden. Dus al belonen als je het krukje naast haar kan zetten zonder dat ze weg loopt. Fase daarna is belonen als je op het krukje mag gaan staan. Fase daarna is als je je voet in de beugel hebt. Fase daarna is als je jezelf omhoog hebt mogen hijsen, en pas daarna komt de fase dat je daadwerkelijk in het zadel gaat zitten. En persoonlijk zou ik zelf dan ook nog de fase wegstappen apart nemen. Pas door naar de volgende fase als de vorige minimaal 3 keer aan een gesloten goed gaat zonder spanning.
Wat betreft de methode van de vorige eigenaar. Nee, dat klinkt niet vriendelijk en niet juist. Maar het is wel zo dat je soms echt streng en kordaat moet zijn om een dier te laten doen wat jij verwacht. Kijk maar in de kudde. Eerst voor er subtiel gedreigd met de vraag of het ene dier opzij wilt voor de ander. Luistert het dier niet, wordt er gerust een fikse tik uitgedeeld. Bij jonge dieren duurt de fase van subtiel vragen een stuk langer omdat zij de paardentaal minder goed kennen en kwetsbaarder zijn. Maar bij oudere paarden kan die fase heel snel om slaan. Juist bij de etterbakjes met een eigen mening die net niet de baas zijn vallen geregeld rake klappen van soortgenoten. En het grootste gevecht om rangorde is als dieren net bij elkaar zijn. Dat de verhouding gelijk duidelijk is. Daarna pas komt liefdoenerij zeg maar. Daar kunnen veel mensen nog wat van leren die gelijk aan komen met koekjes etc om maar vriendjes te worden met hun paard. Andersom is het wel zo dat een bangig paard wat buiten een vreemde kudde blijft staan vaak door een onderdanig dier voorzichtig benaderd wordt om hem/haar dan langzaam steeds dichter bij de groep te trekken.
Wat betreft je zadel. Wat voor pommel zit daarin? Dat kan bij verkeerde maat best wat rottigheid veroorzaken. Net als de singel die niet lekker zit misschien? Je hebt een speciale zadelpasser voor barefoot. Schijnt echt goed werk te leveren en komt door het hele land, wellicht is dat ook een idee?

meggiemeg. Even voor de beeldvorming, wanneer was de eerste keer dan dat ze zo deed? Als dat ook nog niet zo heel lang geleden is. Met 21 jaar is het naar mijn idee niet ineens gedrag tgv afstammingsgenen wat boven komt. Dat klinkt mij gewoon niet gezond in de oren. Ik zou dan ook gaan denken aan iets vanbinnen niet goed, tumor oid (kan ook bijv eierstokken zijn). Maar, wij waren niet bij de situatie, het kan best zijn dat er wel iets was, wat jij over het hoofd hebt gezien. Mocht je het zien aankomen bij haar, dan is het wellicht een idee om het te filmen. Niet zozeer voor ons maar voor artsen etc.

Wat fijn dat het goed gaat Kirr, hopelijk buiten ook!

Oh Abby. Niet weten wanneer je moet handelen alsof ze angst is of gewoon koppig is. Het is niet erg om altijd te handelen alsof ze koppig is. Slaan en schoppen is nooit goed, maar een strenge stem, consequent en duidelijk blijven is altijd goed! Juist een onzeker/angstig paard heeft duidelijkheid en daadkrachtigheid nodig om zekerheid te krijgen. En een koppig dier zal daarvan wellicht wat indimmen.

Lola, mijn twenter heeft er ook nogal een kop op zitten. Bij haar werkt het vooral om het haar lekker uit te laten zoeken. En na enige tijd te zeggen dat het nu klaar is en de focus wel weer bij mij mag. Afgelopen weekend tijdens de fotoshoot was het haar even allemaal teveel en dan krijg je dus dit

Afbeelding

Ik straf dit dus absoluut niet. Het is haar manier om te zeggen dat het wat teveel is, en spanning af te vloeien.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:49

No offence abby maar kan het ook combi uitproberen en toch je zadel zijn? Jij hebt dacht ik ook geen maatje 36 (ik ook niet!!) En mischien geeft dat toch teveel druk in een boomloos zadel... oh Hoe zeg je zo iets nou netjes hè. . :o

Ik zou mij toch echt achter mijn oren krabben als mijn paard me er niet op liet.

Gefeliciteerd palousa en lizy!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:04

Ik ben het helemaal met jullie eens dat ik een onervaren ruiter ben en dus dingen misschien net te snel en andere misschien net te langzaam doe. Ik wil ook graag vriendjes met dr zijn, ik wil dat ze me vertrouwd, want ik merk dat ze dat nog niet altijd doet. Het frustrerende is net dat er dagen bij zijn dat ze helemaal geen spatjes heeft en ik er binnen een half uur op zit. -O-

Caily. Wat jij beschrijft doen we eigenlijk allemaal, of dat is wat we pogen te doen, maar misschien nét niet op de juiste manier?
Ik heb alweer een paar lesen met Anke gepland. Probleem is nu ook een beetje dat ik door dat gekloot met de stal ook geen fatsoendelijke plek meer heb om te trainen, de wei aan huis is helemaal aan gort gereden en de wei 'buiten' is veel en veel te nat van de regen om een les grondwerk te gaan doen.
Nu bezig een rijbak te regelen ergens in de buurt. Maar het loopt gewoon allemaal even op een hoop en ik zit er een beetje doorheen. Paard wat loopt te kloten, niet kunnen rijden, schuur vol met asbest, wei aan gort zodat ik geen plek heb voor de paarden, eigenlijk geen geld en tijd vanwege die K**schuur om serieus wat dingen te controleren zoals rug en zadel.

karev schreef:
No offence abby maar kan het ook combi uitproberen en toch je zadel zijn? Jij hebt dacht ik ook geen maatje 36 (ik ook niet!!) En mischien geeft dat toch teveel druk in een boomloos zadel... oh Hoe zeg je zo iets nou netjes hè. . :o

Ik zou mij toch echt achter mijn oren krabben als mijn paard me er niet op liet.

Lol, je hoeft bij mij niet op eieren te lopen hoor. Lief dat je rekening met mijn gevoelens probeert te houden. Maar je mag best zeggen wat je denkt. ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:08

Caily het was eind februari toen ze ook zo extreem deed.
Het omslaan gaat heel erg snel, echt binnen 2 tellen. Zo staat ze nog braaf en voor haar doen relaxed naast je en dan ineens boem. Het is zolang als we haar hebben al een pittig ding. De eerste keer dat ik haar in de paddock wilde doen stond ze steil overeind naast me, heb dit direct afgestraft, heeft ze daarna ook niet meer gedaan, maar je merkt gewoon dat ze er een hele beste kop op heeft zitten, net als haar vader. Ze heeft wel vaker van die kleine dingen maar dat maakt me niet. Ligt er aan wat het is wat ik er op dat moment mee doe. Ik dacht ook net als jij aan iets met een tumor, de hengstigheid is al zolang we haar hebben hetzelfde, elke 4 weken, niet wisselend wat hevigheid betreft, je kunt nog wel met haar werken, is dan geen pismerrie zeg maar.
Wat ze nu doet wordt gewoon gevaarlijk, ik ben er op bedacht, zie al heel snel hoe haar stemming is, maar mijn man ziet dat absoluut niet. Moet er niet aan denken dat ze dan wel een x over hem heen loopt letterlijk wat ze nu dus 2x bij mij heeft geprobeerd.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:10

Palousa_boy gefeliciteerd met jullie spruit..

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:11

Zit op het werk, dus niet veel tijd om te reageren.. Maar Abby is dat het niet gewoon? Je geeft aan dat het allemaal te veel is en kan het niet zo zijn dag je dat overbrengt? Misschien ff stapje terug?

Gefeliciteerd met de geboorte van de kleine telg! *\o/*

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:12

Logisch Abby, juist op dit soort momenten, als je er even doorheen zit, wil je je paard kunnen pakken en lekker even rijden zonder over alles na te moeten denken. Maar helaas, het loopt nu anders. Probeer te bedenken wat je nu al bereikt hebt met haar!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:17

Abby:

http://boomlooszadelpasservice.nl/boomloos/
Zit een eind weg, maar wellicht kan je haar eens contacteren wanneer ze in de buurt komt en anders zelf paardenliefhebbers verzamelen die wel interesse zouden hebben.

Enne, aandachtspunt is eerst toch beetje grondwerk en ontspannen opstappen, daar heb je geen rijbak of weide voor nodig toch? :)
Als je geen geld hebt voor zadel-/rugcontrole zou ik haar voor de zekerheid even weg zetten of anders lekker gaan wandelen etc. Beter nu pas op de plaatst dan straks paard aan gort vanwege ongeduld nu.
In de lessen van Anke, dan alleen aandacht voor opstappen en rijden, of ook mogelijkheid voor les grondwerk of bijvoorbeeld probleem hangen bij vast staan of angst voor jouw vriend? Het is dat ik wat dat betreft (vrijwel) alles zelf opgelosd krijg en mijn les puur heb voor dressuurmatige gebeuren, maar anders zou ik toch absoluut door zoeken naar een instructrice die kan helpen met het geheel. Rijden is maar zo'n klein onderdeel...
Ik vind dat je voor een beginner in ieder geval wel heel goed nadenkt, dingen weet te herkennen en problemen op tafel legt. Dat is al een heel mooi begin, de handigheid en ervaring van het echt herkennen van de kern en ontwikkelen van weg naar de oplossing komt met de tijd wel :)

meggiemeg, maar als ze in die 21 jaar nog nooit zo maf heeft gedaan als wat je nu beschrijft zou ik dat echt los van elkaar zien. Jij kent jouw paard, pittig zijn mag, dat zijn er best meer, maar zo compleet omslaan is echt wel bizar. Denk ook eigenlijk dat je angst terecht is. Doet ze het als je met haar bezig bent of gewoon los in de wei? Lastig wat je ermee moet. Als het eens in het half jaar voor komt is haar vrij geven en kijken of het weer gebeurd wel een hele lange adem.

Pfff.. Ik weet het niet meer hoor. Hebben jullie de 14-daagse verwachting gezien?! Vandaag gewoon de enige droge dag! En het is al zo nat. Mijn paarden hebben nog voor 2 dagen gras achteraan, daarna zou ik ze weer naar voren moeten zetten. ik denk dat ik ze maar even die 2 stroken in een keer geef. Vraag is alleen nog, wat doe ik daarna; geef ik ze het hele stuk zodat ze het minder snel zwart lopen of doe ik juist het hele stuk dicht en zet ik ze volledig op hooi. Vind dat laatste zo sneu, maar kan lastig inschatten hoe het de wei zal vergaan als ik voor de eerste optie kies. De weide is 13 x 80 meter en opening naar de verharding zit halverwege de lange zijde. Omdat ze per strookbegrazing de wei rond gaan is het nu aan de ene kant echt kort, en de andere kant staat enkelhoogte gras ongeveer.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:21

Morgen en donderdag 5 en 4 mm, de dagen daarna 1 a 2 en met een kans van 40/50 %. Dus dat vind ik nog wel meevallen. Van mij mag het droog blijven hoor, maar het zijn niet meer de mega buien die we gehad hebben.
Voor boeren die nog moeten hooien is het wel net teveel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:26

Hier toch wel rond de 4 - 6 mm per dag en 80% - 95% deze week, volgende week mm omhoog maar regenkans gaat omlaag naar 70%. Bahbahbah. Mijn boer heeft al gehooid, ben de eerste partij al aan het voeren gegaan :o, dus dat is geen zorg. Maar ik heb de meiden veel liever op het gras dan op verharding met hooi, dat moeten ze de hele winter al :(

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:32

Meggiemeg: ik herken hierin gedrag dat twee van onze paarden ook lieten zien. In beide gevallen bleek het toch wel degelijk om Syndroom van Cushing te gaan. Het is net of ze 'dement' reageren, lees: hetzelfde gedrag vertonen als onopgevoede puberpaarden. Niet aldoor, maar heel af en toe, en inderdaad bijna uit het niets. En als je ze corrigeerde schrokken ze zich wezenloos, want het leek ze zelf ook te overvallen.

Palousa en Lizzy: gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:42

Haha abby nou ik ben niet domweg zo bot dat ik er uit flap wat ik denk hoor. Dat vind ik nooit netjes. Ik heb zelf ook geen maat 36. Ik zou daarom niet kiezen voor boomloos maar das persoonlijk.

Caily kunnen ze de wei niet op als het regent dan? Ik doe normaal ook strook begrazing. Begin vaak vrij klein want eerste stukje moet kaal. Maar als het erg nat is doe ik ze op het hele stuk. Dan lopen ze minder op 1 stukje met risico dat het kapot gaat. Wel gaan ze dan minder lang op de wei.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:46

Hier ook allemaal bedankt voor de felicitaties.

Abby, ik had best een keer willen komen kijken bij je hoe en wat. Ondanks dat ik dan wel een man ben, lijkt dat op veel paarden die daar bang voor zijn niet heel erg van belang en kan ik toch toenadering zoeken en dus wel in de buurt komen.

Wat betreft het harde hand, streng zijn en vrienden zijn, dat kan in mijn ogen allemaal prima samen gaan als je maar consequent bent. Zeker met zon tank willen de kilo's weleens tegenwerken (van je paard dan he :P)

Ik kan ook gewoon een uur met ze knuffelen als ik dat zou willen, maar als ze iets doen waar ik het niet mee eens ben kunnen ze ook gewoon een tik verwachten. En die is dan zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:49

Eens palousa. Ik ben echt geen beul maar eis wel respect. Als ze eenmaal Door hebben dat ze met gemak over je heen denderen is het einde zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:04

Gefeliciteerd Palousaboy en Lizy!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:13

Ook eens met palousa :j

@abby: hartstikke logisch dat je er even doorheen zit. Het is ook gewoon heel veel allemaal nu.
En ik kan me voorstellen dat je daarom even extra behoefte hebt om uit te waaien met je paard, gewoon lekker op buitenrit zonder zorgen. En dan begint dat rotbeest, waarvoor je überhaupt aan die ellende bent begonnen, ook nog gevaarlijk te doen :( :( :(
Heel herkenbaar, dat gevoel heb ik met Walter ook regelmatig gehad in het verleden. Alleen had ik toen het voordeel van heel lieve stalgenoten, die op dat soort momenten graag hun brave paarden aan mij uitleenden, zodat ik toch dat lekkere ritje kon maken. Alleen thuis wordt dat allemaal een stuk lastiger.
Is er niet iemand in de buurt die bijvoorbeeld handig is met grondwerk en ook graag samen met jou wil rijden? Zodat je het op een akkoordje kunt gooien: diegene helpt jou met een stukje opvoeding, en in ruil daarvoor kan ze op het andere paard met jou mee naar buiten? Ik roep maar wat hoor, maar dat had je al door ;)
Oh ja, wat betreft het zadel: boomloos geeft natuurlijk wel een puntbelasting met opstappen. Ik las al dat je wel met een krukje opstapt, maar toch kan dat wel iets van de reactie van je paard verklaren.