Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:42

Rond het weiland van de boer staan nagenoeg geen bomen en is ook geen water buiten de sloot.
Het zal een mysterie blijven denk ik. Maar iedereen bedankt voor de tips en feedback!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:52

Heerlijk zo Fabster, masr ik ben vast niet de enige jaliers is. Gelukkig voorspellen ze morgen ook nog zon :D

Ben benieuwd wat Andor dan op hooi doet van een andere partij...

Beterschap voor de kids kvulden!

Hier inmiddels thuis. Even omkleden en kop thee en dan kan ik nog net uitmesten voor het donker. En dan even bedenken of ik vanavond nog een rij of allebei morgen, keuzes

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:52

Heb ik ook een keer met een lading hooi gehad.
1/3 werd ineens gevoelig. Ze aten het super. Mooi hooi, rook heerlijk. Geen idee wat erin zat waarop die reactie kwam.
Andere lading hooi en het 'probleem' was opgelost.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:54

Wat betalen jullie voor een zadelpasser en wat zit er in dat bedrag?
Schrok zelf nogal van 60,- zonder dat er iets gedaan is/wordt en excl. voorrijkosten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:55

Ik moest even zoeken maar dit is wel een leuk filmpje als we het over IJslanders hebben en als je bang bent dat je te lang bent...valt al snel mee hoor :D

Vervelend als ze zo raar op hooi reageren... :\

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:02

Ik was/ben ook wezen kijken boor reguliere zadelpasser en kwam ook zoiets of nog hoger tegen Anke.

Heerlijk filmpje, al is mijn muzieksmaak iets anders. Heb volgens mij nog nooit op een echte ijslander gereden, zou wel een bijzondere ervaring zijn met die extra gangen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:04

Mijn muzieksmaak is het ook niet maar de beelden zijn prachtig,veel muziek wordt ook gemaakt op het ritme van de tölt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:12

6 pagina's doorgeworsteld ;)

Ik ben 39 en in maart worden mijn dochters 2 en 6

Was als tiener niet echt bang, maar reed toen op pony's en kon veel dingen wel uitzitten.
Toen een aantal jaren niet gereden en daarna mijn pony gaan verzorgen. Die was toen 3,5 en een monster. Hij bokte met buien bijna iedereen er af... Heb heel wat keren zand gehapt met hem en was niet zo'n held meer. Later paarden van anderen gaan rijden. Met de jaren en een aantal vervelende ongelukken ben ik nog wat voorzichtiger geworden en sneller bang. Ik stap het liefst pas op een vreemd paard als eerst de vaste ruiter heeft gereden en ik heb kunnen zien of het paard geen rare dingen doet. Heb de laatste maanden weer een aantal vreemde paarden gereden en merk nu dat ik weer een beetje meer zelfvertrouwen begin te krijgen, maar heb ook wel dat ik niet durf aan te galopperen met een paard als ze me in draf al wat te druk of lastig zijn. Ga geen problemen opzoeken waarbij ik twijfel of ik het wel kan handelen.

Ijslanders zijn best leuk, maar niet echt mijn ding om te rijden. Rijd een haflinger en dat is dan wel weer erg leuk.

Voor een nieuw eigen paard gaat de voorkeur uit naar warmbloedras (of kruising) in de maat tussen de 1,55 en de 1,65. Ik houd van dressuur en zoek een paard of grote pony met soepele krachtige verende gangen. Als je die energie kunt kanaliseren en je paard als een lichtvoetig springveertje door de baan danst en reageert op de kleinste hulpen geeft mij dat een super fijn gevoel. Naar dat gevoel zoek ik. Helaas vallen zulke paarden vaak wel in de hogere prijsklasse ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:33

Grappig filmpje. Mijn welshkruising is 1.27 en als ik daar op zit, is dat ongeveer hetzelfde. Het is ook een stevige pony. Ik rij er niet vaak op, maar soms moeten er even knopjes op gezet worden en dan doe ik dat toch. Kan best. :D

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:41

Het gaat idd niet om de grootte, maar om de koelheid in het karakter.... Dit verschilt ook per kwpner, maar dat extraatje de gangen en de handzaamheid... Is toch heel prettig.....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:45

yontheke gefeliciteerd met je springpaard :j

Ik stap meestal links op maar na mijn enkelbreuk gewoon rechts, Blue doet niet zo moeilijk, braaf paard

kirr wat een verhaal, gek dat mensen denken dat je niet ziet dat ze er geen bal van kunnen

antheman fijn dat Vliegje het weer goed doet! +:)+

Ik ben niet zo'n voorzichtige ruiter.
Heb ook 3 zwangerschappen gewoon doorgereden tot 3 weken voor de bevalling.
En daarna ook niet echt voorzichtiger geworden, rij nog steeds af en toe jong spul in en ben ook van plan Tika over een paar jaar in te leren en tegen die tijd ben ik 53 ofzo.

ppeet fijn dat het beter gaat met schoonvaders +:)+

Tinky wat een leuk filmpje :):)
Ik ben te zwaar voor die kleintjes
Wel ooit op een reus van een ijslander gereden, heerlijke buitenrit gemaakt, echt gaaf.

Daar straks weer voor het eerst Blue gereden in de rijbak en echt getraind.
Ging lekker, hij is nog steeds lenig en loopt vlot zonder speed en wisselen deed hij ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:49

Ben ook al jaren geen held meer en ik heb geen kinderen, maar dat gebeurt volgens mij automatisch met het vorderen van de jaren.
En nu ik ook nog eens ziek ben is het bij mij helemaal erg geworden en ik heb ook nog eens niet het makkelijkste paard in haar uppie buiten. Dus ik sta mij elke zondag ochtend weer letterlijk moed in te spreken. Ik ga wel, maar baal er wel van dat het zo moet gaan vaak. Maar ik weet ook dat ieder ander haar in haar uppie nog niet eens de straat uit krijgt, zonder er of af te liggen, of met zijn 2-en onder een vrachtwagen, of wat voor een dikke ellende ook, dus dat doe ik een ander ook echt niet aan gewoon...
En ik heb genoeg vet, dus ik mankeer nooit wat als ik stuiter, maar ik kom er dan nooit meer op (geen lucht, heeft met hartklachten te maken) en dat kan ik niet hebben met mijn paard, want je moet het afmaken, snappen jullie wat ik bedoel?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:56

Wat een gaaf filmpje.
Blijf het een vreemd gezicht vinden als je zo ver met je benen onder de buik uit steekt. Zou bang zijn dat ik elke keer met mijn voeten tegen de benen aan zou komen.
Ik ben het niet gewend om met mijn benen onder de buik uit te komen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:14

ohjajoh6 schreef:
Ben ook al jaren geen held meer en ik heb geen kinderen, maar dat gebeurt volgens mij automatisch met het vorderen van de jaren.
En nu ik ook nog eens ziek ben is het bij mij helemaal erg geworden en ik heb ook nog eens niet het makkelijkste paard in haar uppie buiten. Dus ik sta mij elke zondag ochtend weer letterlijk moed in te spreken. Ik ga wel, maar baal er wel van dat het zo moet gaan vaak. Maar ik weet ook dat ieder ander haar in haar uppie nog niet eens de straat uit krijgt, zonder er of af te liggen, of met zijn 2-en onder een vrachtwagen, of wat voor een dikke ellende ook, dus dat doe ik een ander ook echt niet aan gewoon...
En ik heb genoeg vet, dus ik mankeer nooit wat als ik stuiter, maar ik kom er dan nooit meer op (geen lucht, heeft met hartklachten te maken) en dat kan ik niet hebben met mijn paard, want je moet het afmaken, snappen jullie wat ik bedoel?

Snap zeker wat je bedoelt. Heb r zelf ook zo 1. Maar daar ga ik buiten nog niet op. wordt een 10 jaren plan, ben ik bang....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:16

meggiemeg schreef:
Wat een gaaf filmpje.
Blijf het een vreemd gezicht vinden als je zo ver met je benen onder de buik uit steekt. Zou bang zijn dat ik elke keer met mijn voeten tegen de benen aan zou komen.
Ik ben het niet gewend om met mijn benen onder de buik uit te komen.

Heb ik ook wel, ja. Daarom zit ik niet zo vaak op de welsh. Maar het gebeurt eigenlijk nooit.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:33

Ik vind het ook altijd een beetje gek eruit zien. Benen onder je paard uit is niet zo erg, maar benen tot aan je knie er onderuit is een ander verhaal haha!
Ik zou zelf er ook niet snel voor kiezen. Gevoelskwestie :-)

Sommige paarden kunnen het best hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:33

Ik ben wel iets voorzichtiger geworden kwa paarden rijden nadat ik er naast heb gelegen en ik er vervolgens achteraan ging omdat m'n voet in de beugel bleef hangen en de beugel niet los schoot.

De val zelf was al vrij hard, want m'n cap kon meteen de vuilnisbak in, maar die 2 rondes daarna daar heb ik eigenlijk de schade opgelopen.

Paard schrok uiteraard, ging er vandoor en heeft op m'n knie en enkel gestaan die daardoor gekneusd, verrekt en verdraaid waren, en na een trap in m'n heup schoot m'n voet gelukkig los want daarna is hij het hele terrein over gegaan (over hekken, over een crosshindernis en vervolgens over het asfalt richting stal).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:39

O wauw, Palousa-boy! Dat klinkt heel heftig!

Mijn man vindt het rijden van volwassenen op een ijslander net zoiets als een volwassene op een kinderfietsje! :=

De ijsco's van tegenwoordig zijn wel groter, maar op zich snap ik het wel. Maar als je erop zit, voelt dat niet zo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:43

Was ook wel een bezoekje ziekenhuis waard. Vervolgens ben ik nooit meer terug geweest voor controle.
Gevolg is dus dat ik nog weleens last heb van m'n knie, m'n rug en m'n nek. Als ik te lang buk gaat bijvoorbeeld m'n hele bekken tintelen ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:48

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:53

Oeh Palousa Dat klinkt best heftig. Ik ben Met marinka een keer onderuit gegaan. Er kwam een hond op ons af met grof geweld. Een rotweiler. Ik kwam daar vaker en wist niet dat ze een hond hadden, dus was daar ook niet op bedacht. Marinka schok zo dat hij uit het niets kwam dat ze uitgleed en we samen vielen. Ik zat met mijn voet vast in de beugel. Gelukkig merkte marinka dat en bleef ze even staan. Ik weet niet precies hoe, maar mijn voet kwam los en toen rende ze even om een paar honderd meter verder stil te gaan staan. Het moet ook een behoorlijke klap geweest zijn. Mijn andere beugel lag in tweeen. Gelukkig maar dat die niet haar buik of iets doorboord had. Ik had verder niks lichamelijks, maar dat was wel de laatste keer dat ik zo op pad ben geweest. Het heeft vervolgens ik denk wel bijna 10 jaar geduurd. Maar dat lag niet alleen daaraan. De drempel werd wel steeds groter en die kon ik niet alleen over winnen. Zo blij dat ik toen mijn rijmaatje vond. Na 3 x samen reden we weer voorzichtig buiten. pffff Nu mijn rijmaatje niet meer hier rijdt ben ik 2x helemaal alleen op pad geweest en dat ging eigenlijk heel goed, maar met iemand er bij is ook veel leuker :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:55

Verder weinig bijgelezen :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:08

palousa_boy schreef:
Was ook wel een bezoekje ziekenhuis waard. Vervolgens ben ik nooit meer terug geweest voor controle.
Gevolg is dus dat ik nog weleens last heb van m'n knie, m'n rug en m'n nek. Als ik te lang buk gaat bijvoorbeeld m'n hele bekken tintelen ;)

Klinkt zeer pijnlijk...

Als je op een ijslander zit, voel je het inderdaad niet. Ideaal bewegen ze ook nogal opwaarts (bv in tölt) en je hebt heel veel power en werklust onder je. Ik ben 1m75 maar heb niet het gevoel dat mijn ijslanderdame moeite met mij heeft (eigenlijk geen enkele ijslander waar ik al op gereden heb). Gisteren op het korte buitenritje naar de piste toe had ik eerder het gevoel dat ze er met mij vandoor zou gaan dan onder me ineen storten :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:29

Op een ijslander rijden voelt heel apart. Ik vond het echt het kindgevoel omhoog brengen van de periode op een shetlander.

Had die joekel al gezien op boktmarkt. Hele vriendelijke uitstraling. Jammer dat er niet meer foto's bij staan.

Hier 9 pony's. Vier in de D en E maat, alles jong (3-6 jaar)
Komt niks bij...alleen het veulentje dat in Thana's buik zit.

Ik zou voor drie pony's met voorrijdkosten 205,- kwijt zijn en dan is er nog niks aangepast.
Vind ik teveel geld voor "lucht".

Heb nog nooit een zadel laten aanpassen.
Dus die prijzen zijn voor mij nieuw.
Zal nog wel eens verder kijken. Zit dichtbij België en NL, woon zelf in DL.
Vindt betalen voor een aanpassing niet meer dan logisch en een basisbedrag om aan huis te komen ook niet.
Maar 60,- zonder iets... Heb nog een nr gekregen van een engelsman die in DL werkt. Had geloof ik 50,- basistarief en dan wat er aangepast moet worden. Stuk reëler.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:38

Ik vind eigenlijk ook dat mensen in Nederland al snel moeilijk doen over lengte in mijn ogen.. over de hele wereld is n paard gemiddeld 1.55 oid (denk aan quarters, Mongoolse paarden, Arabisch etc).. en wij vinden een paard van 1.60 nog (te) klein..
Gewicht vind ik een ander verhaal.. ben daar overigens ook niet te miepig om maar vind mezelf echt te zwaar voor een IJslander.. hoewel ik het echt hele leuke paarden vind..
Heb nu maar een gangenpaard van 1.70 :') heeft trouwens wel n jaar geduurd voor k erachter was wat dat rare pasje toch steeds was xD maar goed k dacht eerst ook gewoon n kwpn-er te hebben.. kwam k even bedrogen uit :+ .. of eigenlijk niet want heb nu t meest fantastische paard en het is n geweldig ras! Hoewel ik ook weet dat veel mensen er niets mee hebben.. deels ook uit onwetendheid denk k