Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:39

Bedankt voor de reactie DD .

Hoe bedoel je dat ? De bovendeur staat open en ze buigen hun koppie naar beneden
en vreten meer dan de helft van de onderdeur op.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:27

Dan zou ik er eerder een ijzeren plaat op schroeven Kaatje, een rek geeft weer veel meer risico's met er aan blijven haken met gebit of iets anders. Of anders insmeren met anti-bijt.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:32

Dank je Dammetje , een ijzeren plaat gaat het niet worden.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:10

Dus ze eten niet aan het bovenste randje van de onderdeur, maar gewoon echt aan de deur zelf ??
Insmeren met dat smerig smakende middeltje wat ze ook in staarten/manen smeren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:10

Je zou het kunnen proberen met groene zeep,in de meeste supermarkten is dit wel te krijgen.Zit in een bakje en kun je gewoon aanbrengen met een kwast.
Kost net even meer dan E1,- dus goed om uit te proberen...Nadeel is dat je moet herhalen als het afgespoeld is.

http://www.poetsadvies.nl/schoonmaakart ... roene-zeep

Je kunt dit op de oude deuren alvast uitproberen.Op mijn vorige stal werkte het super toen er een de palen begon op te knagen.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:57

In de praktijk werken smeermiddeltjes niet of niet lang.

Inmiddels is er een mooi hekwerk gecreëerd dat de bovenste helft van de deur beslaat.
Het staat er 5 cm boven.

Bedankt voor het meedenken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:25

Ik zou me heel erg afvragen waarom de paarden dat doen. Weet je dat? Ik heb er eentje die gaat houtknagen als hij tekorten heeft of als hij zich heeel ernstig verveelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:48

De enigen die bij mij aan het hout geknaagd hebben waren de veulens. De merries doen het nooit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:17

Ik had een houtknager, was een binnenvetter en erg nerveus paard.

Hij vrat ook braamstruiken en kerstbomen.

Hij kreeg gewoon op tijd een nieuw balkje van het juiste hout, hij blij , wij blij.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:07

Knagen doen die van mij heel af en toe. Toevallig gisteren nog Cribox opgespoten, paard wilde de tussenwand opeten :))

Onkruid heb ik nog niet zoveel vanwege het nieuwe gras, maar ook op het kleine oudere stukje is bijna geen onkruid te vinden. De rest van het perceel moet goed onkruidvrij blijven vanwege de planten, dat scheelt ook wel denk ik.

Vorige week alvast een stukje land tijdelijk afgezet. Het gras ging ineens wel erg hard! Dinsdag komt de nieuwe omheining.

Heeft iemand nog een idee voor het volgende? Ik wil mijn rijbak aan de noordkant wat afzonderen van het plein. Een van mijn paarden is heel snel afgeleid en ik zou het fijn vinden om wat meer rust te creëren voor haar. Vanwege de stalling en het bedrijf is er altijd veel reuring op het plein, staat er weer eens een andere trekker, kar, caravan of loopt er iemand de deur uit.. Normaal is het voor mijn paarden 'een kwestie van wennen' maar dit paard kan op deze manier nergens aan wennen. Het liefst zou ik een soort beplanting of manier van beplanten willen waarbij je de eerste 1,20m vanaf de grond vrij uitzicht kunt houden vanwege verbouwingsplannen met openslaande deuren enz. Zat te denken aan leilinde's, maar die zijn wel lastig te kweken en in de winter kaal.

Achteraf heb ik zo'n bloedhekel aan dat domme beleid hier.. Als ik mijn rijbak gewoon 100m verder naar achteren aangelegd mocht worden, dan zou ik nergens last van hebben -O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:10

Kun je paard geen oogkleppen om knopen :+

Voor een permanent begroeide haag kun je denken aan conifeer of laurier of een schutting.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:13

Van die kleine boompjes die geen lage takken hebben? Ik heb geen flauw idee hoe ze heten, alleen dat de tuinarchitect ze hier heeft geopperd, omdat we er goed bij willen komen met de zitmaaier (nu word ik vaak van de maaier geveegd als ik onder takken door wil). Maar ik vraag me af of die niet een grotere ruimte dan 1,20 m aan de onderkant krijgen....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:18

:+ Ik lees net dat je de eerste 1,20m vrij zicht wil...ik zeg oogkleppen :P

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:27

Zoiets misschien? We hebben nog wel een paar jaar de tijd voor er uitzicht moet zijn :P
Afbeelding
Beukenhaag

Haa ja die oogkleppen heb ik ook aan gedacht :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:34

Maar als je 1,20 van beneden vrij wilt hebben, dan kijkt dat paard er toch ook onderdoor ??

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:38

Misschien is 1m ook wel genoeg? Zou een paard van bijna 1.70m met front daar onderdoor kunnen kijken?

De coniferen bij mijn ouders waren ook niet zodanig dichtgegroeid dat ze niets kon zien, maar ik kon daar wel altijd rustig rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:50

Als je a la Anky rijdt gaat dat best lukken ;)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:26

Citaat:
Ik zou me heel erg afvragen waarom de paarden dat doen. Weet je dat?

Je hebt paarden die knagen en paarden die netjes overal af blijven.
Geen flauw idee waar dat aan ligt.

We hebben een merrie gehad die niet van hout kon blijven , de weidepalen vrat ze op ,
haar stal was helemaal aangevreten.
Dit ondanks wilgentakken , altijd hooi beschikbaar , diverse likstenen geprobeerd enzv.
cribox hielp een paar dagen en op t laatst niet meer.

Beuken zijn in de winter bijna kaal met verschrompelde bruine blaadjes.
Ik zou dan coniferen overwegen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:28

Zouden jullie een shet ( 85) en een fjord (1.42) samen in een 1,5 prds trailer durven vervoeren? Shet zou net onder fjord Door kunnen. Geen lage stang

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 00:03

karev jahoor, heb vroeger heel vaak een Welsh a en een paard van 1.64 samen vervoert in een 1.5.
Paarden waren wel maatjes.

Haagbeuken worden kaal, beuken blijven de hele winter in (bruin) blad.
Beuken zijn wel makkelijk in vorm te snoeien dus een haag op stam is best mogelijk.
Kan trouwens ook met laurier.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:02

Ik weet niet of een haag jouw probleem gaat oplossen. Mijn ervaring is dat als ze iets niet kunnen zien (door bomen of een haag) maar wel horen ze juist veel onrustiger en kijkeriger worden.

Misschien zijn knotwilgen iets voor je. Die kan je dan op 1.20 meter knotten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:00

Ik denk idd ook dat je het probleem alleen zou verergeren met het zicht weg te nemen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:52

Altijd mooi om te zien de paarden met de lente in hun hoofd. Ik heb een filmpje gemaakt, wilde het hier delen, maar weet niet hoe ik dat hier kan plaatsen :( Ik was wel een beetje laat, het ergste was al voorbij.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:02

Kirrr schreef:
Ik denk idd ook dat je het probleem alleen zou verergeren met het zicht weg te nemen.

Als ik naar de paarden hier kijk, worden ze juist veel kijkeriger worden als je het zicht wegneemt.Ze horen dan van alles maar kunnen niet zien wat het is. Wij hebben om die reden ook de lligusterhaag tussen ons en de buren op paardenooghoogte gesnoeid.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:06

Nee, ik weet dat het bij deze niet zo is. Bij mijn ouders gebeurde ook veel achter de bosjes (weiland met paarden vlak achter de bosjes, paddock, longeercirkel) maar daar hield ze haar focus wel. Terwijl ze hier zelfs een fietser of auto op de weg ziet (70m verder). Dat durf ik wel aan :D Het is het proberen waard. Anders kan ik 'm altijd nog inkorten. Duurt ook nog even voordat de heg iets voorstelt :P

Wilgen zijn helaas niet handig i.v.m. de zaadjes die de kas in kunnen waaien.