[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:06

Roos_M schreef:
Caily schreef:
Ik heb geen frame in de palletbox, ik heb twee XL netten van ej erin, zo passen er 2 baaltjes naast elkaar in (in de netten op zn kant) en heb ik haast geen verspil :) ik de de geperforeerde variante en dus ook geen last van water onderin oid.

Zo hebben wij het ook (ongeveer).

Maar ben altijd op zoek naar meer handigheidjes dus mocht iemand een idee hebben !!
:Y)

Ik zweer bij dit principe dus. We hebben het nu pas enkele weken maar ben dolgelukkig ermee. Andere slowfeeder (lange worst) was heel veel gedoe.
Afbeelding

superpony

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:45

Wij zijn ook alweer even van ons rek in de ibc vaten af en vullen weer de xl netten van ej.

Misschien dat we de rekken nog eens gaan maken van steigerbuis bijvoorbeeld en sterkere netten, want het systeem met vullen was op zich fijn. Maar met netten eten ze langzamer en heb ik minder verspilling.

Als de rekken iets kleiner zijn dan het ibc vat, eten ze er langs. Maar wij hadden ze vrij strak en toen bleven ze op de randen hooi liggen en zakten ze niet mooi mee naar beneden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:19

superpony schreef:
Wij zijn ook alweer even van ons rek in de ibc vaten af en vullen weer de xl netten van ej.

Misschien dat we de rekken nog eens gaan maken van steigerbuis bijvoorbeeld en sterkere netten, want het systeem met vullen was op zich fijn. Maar met netten eten ze langzamer en heb ik minder verspilling.

Als de rekken iets kleiner zijn dan het ibc vat, eten ze er langs. Maar wij hadden ze vrij strak en toen bleven ze op de randen hooi liggen en zakten ze niet mooi mee naar beneden.

Dat laatste ondervang je door het net (een stuk) groter te nemen dan je frame. Zo kunnen ze ook gewoon bij de randen hooi waar het frame opligt en zakt het geheel gewoon weer verder.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:38

Maartje, ik zag het in je Posts! Super mooi!

Ik ben zelf niet zo te spreken over de EJ netten. Duur en snel stuk. Heb ze na n paar weken al moeten repareren met stro touwtjes.
Maar ze passen ook niet zo goed in deze constructie. Dus dat frame is echt een strak idee!
Die buizen, waar heb je dat vandaan? Volgens mij hebben wij precies de zelfde bak!!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:32

Slim idee zo hierboven zeg!
Op dit moment word het frame voor onze 2 bakken in elkaar gelast.
Die oogjes waar de haken aan vast geklikt worden, zijn die gewoon in het kunstof van de bak geschroeft?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:08

Superpony: ik heb maas 3x3 en frame heeft aan de zijdes ook 3cm ruimte ik zie de paarden altijd alleen maar via het net eten. Nooit problemen dat dd boel niet meezakt. Er zit welk speling/rek op het net maar het zit wel redelijk strak.

Roos: Een kennis heeft dit frame gemaakt rn had die buizen nog liggen. Dus kan e er niet meer helpen.

Draakje: ik heb gaten geboort en dmv schroeven deze ringen vastgemaakt. In de bodem heb ik dezelfde ringen zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:27

GDG, het net zat er niet strak in, maar we zaten echt enkele mm binnen de rand. Ze eten heel duidelijk uit het midden en dan zat er als we kwamen een eetkuil in het midden. Toen kwamen daar gaten, want zoveel rek tot de bodem hadden we net niet. Het houten rek is bij 1 bak ook gebroken, dus we gaan iets anders maken van steigerbuis en nieuwe netten. Iets kleiner dan.

Wij hebben al zeker 5jaar ej netten en ze zijn nu pas stuk. Heb net een maand nieuwe en die zijn echt niet kapot te krijgen. Uit de ene bak eten er 3 en bij de andere 2, dus er wordt wel aan getrokken.

Had de 2x2 maas netten toen van de barefoot site en die waren wel sneller kapot, maar toen hadden we ze tussen palen hangen en aten ze van 2 kanten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:33

superpony schreef:
GDG, het net zat er niet strak in, maar we zaten echt enkele mm binnen de rand. Ze eten heel duidelijk uit het midden en dan zat er als we kwamen een eetkuil in het midden. Toen kwamen daar gaten, want zoveel rek tot de bodem hadden we net niet. Het houten rek is bij 1 bak ook gebroken, dus we gaan iets anders maken van steigerbuis en nieuwe netten. Iets kleiner dan.

Mijn frame sluit ook heel nauw in de bak. Bewust zo gemaakt want ik vind het zonde als ze na alle moeite alsnog langs het frame eten. Mijn net kan echter heel ruim tot de bodem, daardoor kunnen ze het net dus zo bewegen dat ze ook makkelijk bij de zijkanten kunnen (als het frame op het hooi zou blijven hangen).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:35

Ik heb de netten van ej nog maar een maandje dus kan daar moeilijk over oordelen. Degene waardoor ik erbij kwam had de netten al 5 jaar en zei dat ze nu wat slijtage kregen. Ze gebruikt ze het jaar rond meen ik, dus vind dat zeker meevallen voor netten van nog geen 20 euro. En het scheelt denk ik wel dat ik ze in een bak heb en ze met de manier hoe ik ze vast maak ze weinig te lijden hebben.

Deze netten heb ik erin, de grootste maat: http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html

Een baaltje hooi erin (ik heb echt hele grote balen van denk wel 25kg, 3 Tinkers doen ruim 2 dagen met 2 baaltjes).

Afbeelding

De bak leeg met bevestiging

Afbeelding

Afbeelding

En dan de baaltjes erin. Ik klik de haak aan de ene kant aan de ring en aan de andere kant aan het dikke touw waarmee ik het net dicht trek. Hier niet heel goed te zien maar beide baaltjes liggen op zn kant, anders passen ze niet naast elkaar.

Afbeelding

Ik heb ook een frame gehad, maar die hadden ze zo stuk. Had ik ook niet gemaakt maar ergens op zolder tussen oude troep gevonden, was van origine vast voor een ander doel :+ Bij mij wel wat ruimte om het frame, maar so be it. Dat beetje wat ze dan eruit krijgt raakt ook wel op en dan moesten ze wel verder uit het midden. Mijn paarden zijn ook niet te dik, maar ik hou niet van verspil en heb er een tussen lopen die anders pogingen tot jongleren met hooi doet, en een ander die gevoelig is op de luchtwegen maar het liefste haar hoofd tot de oorpuntjes tussen het hooi stopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:01

GDG, we gaan bij een nieuwe eens kijken. Ze eten bij ons wel samen eruit, dus 3 neuzen die druk zetten op het net op verschillende plekken. Wel altijd redelijk in het midden.

Caily, wij hebben echt al van alles gedaan met de ej netten. Ik had een XL en L net gekocht toen. Die hebben in stal gehangen aan de muur, aan het plafond en daarna in de ibc vaten. Ze begonnen wat te rafelen en heb nu nieuwe, maar dat is toch pas na 5 jaar intensief gebruik.
Het XL net zou ook over een frame passen, dus zit daar over na te denken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 06:58

Nou, mijn EJ netten waren ook binnen een week kapot en bestaan nu uit een mix van oorspronkelijk draad en strotouwtjes. Ik vind ze echt slecht. Ik denk dat jullie paarden er dan heel voorzichtig mee omgaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:50

superpony schreef:
GDG, we gaan bij een nieuwe eens kijken. Ze eten bij ons wel samen eruit, dus 3 neuzen die druk zetten op het net op verschillende plekken. Wel altijd redelijk in het midden.

Caily, wij hebben echt al van alles gedaan met de ej netten. Ik had een XL en L net gekocht toen. Die hebben in stal gehangen aan de muur, aan het plafond en daarna in de ibc vaten. Ze begonnen wat te rafelen en heb nu nieuwe, maar dat is toch pas na 5 jaar intensief gebruik.

toch vreemd dat jij dat probleem ondervindt en ik niet. Hier ook 3 paarden die er uit eten, net heeft zeker geen rek tot op de bodem en zit dan denk ik toch relatief strak. Maar nu toch zeker al bijna 2 maanden in gebruik en geen gaten, zakt goed mee. Misschien ligt het dan aan het gewicht van het frame?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:43

Caily schreef:
Een baaltje hooi erin (ik heb echt hele grote balen van denk wel 25kg, 3 Tinkers doen ruim 2 dagen met 2 baaltjes).

Whut?! Daar doen ze dus 24/7 mee? Ze staan niet ook nog eens 's nachts op stal met extra ruwvoer? Wat heb jij voor beschaafde eters :wow: ! Daar kan ik alleen maar van dromen :') .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:01

Die van mij (een Groninger en een kleine kwpn'er, bij elkaar zo'n 1300-1350kg ideaalgewicht) doen met een baal van 120kg maar 5-6 dagen, daarvan staat de Groninger ook nog 6 uur op het land met het hooi van de stalling en de kwpn'er 12 uur. Daarnaast krijgt die van 6 uur op het land 13.5kg bijvoer (SP en basisbrok) en de ander 6kg bijvoer (bietenpulp, luzernebrok, zemelen, marstall vito, pavo 18+, subli 369 en supplementen).

Ze eten dus al meer hooi dan jouw tinkers per stuk en daarnaast nog eenzelfde hoeveelheid bijvoer. Hooi krijgen ze trouwens in stal uit een slowfeeder met een 4.5cm-maas.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:58

GDG schreef:
Caily schreef:

Whut?! Daar doen ze dus 24/7 mee? Ze staan niet ook nog eens 's nachts op stal met extra ruwvoer? Wat heb jij voor beschaafde eters :wow: ! Daar kan ik alleen maar van dromen :') .

_O- _O- daar droom ik ook van, denk dat ik te lekker hooi heb..
Elke dag 2 balen van +/- 17 kilo dus rond de 30 kilo voor een paard van 1.70 een paard van 1.60 en een IJslander van 1.35 groot :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:14

Dat is een flinke bult hooi. Hier krijgen ze genoeg om op gewicht te blijven en in de winter iets meer.
Onderzoek heeft uitgewezen dat max 2% van het lichaamsgewicht voldoende is om een paard fatsoenlijk in leven te houden. Meer groenvoer zorgt alleen maar voor een snellere doorstroming (minder opname) en meer mest.
Individueel kán een paard meer nodig hebben, maar dat is dan aan zijn lichaam en werkattitude vaak wel te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:41

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:00

Hier vreten ze met zn 3en een bol (droog hooi) van 150 kg in 2 dagen op... Stelletje vreetzakken. (komt er dan ook weer in volle kruiwagens achter uit.)
Op het moment vullen we dus meerdere keren per dag.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:06

Ik vind 10 kilo hooi in 24 uur voor een paard toch niet heel veel..
Als ik 2% neem voor ons paard van 600 kilo mag hij 12 kilo hebben op een dag en daar zit hij net niet aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:12

Hihi, het is wel lekker goedkoop ook zo, maar paardjes mogen wel iets meer spek hebben van mij. Die ene die er onlangs bij is gekomen is toch iets meer 3D zeg maar :o
Ik heb heel grof lang stengelig hooi, heel hoog droge stof gehalte en wrs niet zo zoet. Heb nieuwe partij nu dus ben benieuwd hoe het nu gaat. Komt wel van dezelfde boer. Denk zelf dat het nog steeds relatief grof en droog is, maar iets mindwr dan die ik nu heb, en iets zoeter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:44

Maartje1990 schreef:
superpony schreef:

toch vreemd dat jij dat probleem ondervindt en ik niet. Hier ook 3 paarden die er uit eten, net heeft zeker geen rek tot op de bodem en zit dan denk ik toch relatief strak. Maar nu toch zeker al bijna 2 maanden in gebruik en geen gaten, zakt goed mee. Misschien ligt het dan aan het gewicht van het frame?

Wij hadden hout, dus dat zou kunnen. Maar misschien is het ook geen noodzaak voor ze om meer moeite te doen als er altijd genoeg is?

Ik voer niet echt op gewicht, omdat ik toch niet kan bepalen wie wat eet. Maar wil wel voorkomen dat ze lang zonder komen te staan.
Als ik op stal ben en het is bijna op, vul ik niet bij. Laat ze de restjes maar opeten eerst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:53

Met dit weer weet ik weer waarom ik liever netten heb dan bakken... kon vanochtend eerst de sneeuw er uit scheppen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:00

Mijn harry's horse slowfeeder a 22 euro doet het erg goed.
Ik dacht echt hoe sterk kan het zijn, maar top!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:03

DubbelDun schreef:
Met dit weer weet ik weer waarom ik liever netten heb dan bakken... kon vanochtend eerst de sneeuw er uit scheppen :)

Dat is wel een nadeel. Wij zetten die van ons nu rond 19uur binnen en vullen de bakken. Stal zet ze rond 7:30 buiten, dus dan moeten de paarden het zelf een beetje oplossen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:46

Wij voeren tussen de 2 en 2,5%
Staan met 8 ponies 24/7 buiten met schuilstal
Met normaal weer eten ze tegen de 2 , maar met goed koud of erg bat gaan ze hoger (2,5 heb ik als max gezet en daar komen ze eigenlijk nooit aan )
Het gaat hier ook een beetje 50/50 wat betreft dieren die net wat minder toe kunnen en dieren die het echt nodig hebben

We hebben nu 1 net hangen
1 Ibc vat kooi met net er in
Eenzelfde kooi maar dan op pootjes met net
En een houten palletbak met net er in

Ik wil vanavond met staleigenaresse ook even babbelen over aanpassen van de bakken/plekken ivm paarden die gaan vertrekken en we een voerplek minder nodig hebben en om het vullen makkelijker te maken.
Ook alweer een hoop handige dingen voorbij zien komen