Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:03

En tussen 1 en 2 is het ook gewoon maar iets waar mijn paard maar een klein dagdeel op staat en waar die op pist en kakt (om het even grof te zeggen ;) ) Uiteraard wil ik wel wat kwaliteit, maar op goud moet ze nou ook weer niet staan. Het gaat letterlijk de mesthoop op. Dan maak ik liever een doordachte prijs-kwaliteit berekening.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:31

Mijn pony staat sinds kort op strokorrels. Hij staat helaas nog een groot gedeelte van de dag binnen en hij plast heeeel uitgebreid en het liefst in zijn stal. Voorheen was de bodem soppig nat. Sinds een week heb ik andere korrels (daarvoor merkloze korrels). Nu heb ik stalmatten neergelegd onder het gedeelte waar ie plast en houdt ik bodem los (ipv een potstal). Elke dag haal ik het verkleurde en natte deel eruit en hark ik alles goed door. Tot nu toe ziet de bodem er netjes uit en blijft het droog.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:35

Vandaag heb ik meneer "valkparkiet" op bezoek gehad, samen met een collega, verkopers van Zeolite. Hij mag zelf zijn zegje doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:36

ik heb de 2e box over op strokorrels, ben benieuwd, dit paard is een smeerkees en de stal is kleiner.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:57

suffie schreef:
Vandaag heb ik meneer "valkparkiet" op bezoek gehad, samen met een collega, verkopers van Zeolite. Hij mag zelf zijn zegje doen.

We zijn er niet uitgekomen. Omdat het voor mij in gebruik echt te duur wordt op deze manier en ik er alles behalve gemak van heb, stap ik van het voorjaar weer over op zaagsel. Ik had gehoopt op een echt goed product, maar blijkbaar zijn mijn stallen niet goed genoeg..........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:28

Dat is jammer zeg.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:54

Inderdaad jammer suffie!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:59

Hoezo zijn je stallen niet goed genoeg? Qua ventilatie/ondergrond/uitloop/iets anders?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:09

Als het niet aan het product ligt, dan ligt het toch aan de stallen, nietwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:57

Wat voor soort stallen heb je dan? Wat was er niet goed?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:25

Pieteritus, ik denk dat ik je van de week aan de lijn gehad heb om een pallet te bestellen..
Het was een beetje een probleem voor de chauffeur, maar ik geloof dat het hem gelukt is te lossen aan het eind van de straat...

Dit wordt mijn tweede merk strokorrels.
Het eerste merk was Rupabox, dat beviel me niet. Wel de opslag en het hanteergemak, maar de stallen zijn binnen de kortste keren echt nat en vies.
Dus ik hoop dat Strovan beter vocht opneemt!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:36

suffie schreef:
Als het niet aan het product ligt, dan ligt het toch aan de stallen, nietwaar?

Hmm, ben ook benieuwd waarom de stallen niet goed zouden zijn?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:24

Ik was gisteravond het hele strokorreltopic van voren af aan nog eens aan het doorlezen en dan valt mij op dat in de jaren 2008/2009 er met gemak 6-7 weken met 5-6 zakken instrooien kon worden gedaan en dan pas voor het eerst de natte plekken verwijderd hoefden te worden. De foto's die je hier en daar tegen komt laten ook mooie lichte en frisse stallen zien. Wat is er de afgelopen 3 jaar veranderd aan de strokorrel? Zelf heb ik namelijk ook goede ervaringen, waarbij ik de stal gerust 7 weken met rust kon laten, wel haalde ik elke dag de mest eruit. De natte plekken verdwenen heel mooi naar de ondergrond en bovenop bleef het een mooi droog en luchtig bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:41

Hetzelfde met vlas hoor, jaren geleden een pak per week, altijd witte stal en veel erin, nu na 3 dagen een bruine kleddernatte stal en toch minimal 2 pakken per week nodig......die kwaliteit is hollend achteruit egaan..zal wel gemeng worden of is echt alleen nog maar dun afval van d vlas plant....daarom vlas voor mij passe...

Ook met de strokorrel had ik iig niet zo een mooie losse poederstal.......

Ik denk dat er veel gerotzooid wordt met stalstrooisel, lucratieve business ...je heb het nuenmaal nodig, kun je geen stro, dan moet je een alternatief hebben....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:00

Het is wel dat hoe meer zakken je instrooit, hoe langer het goed blijft. Maar 6 weken met 5 zakken, die tijden zijn idd blijkbaar voorbij (heb die zelf niet meegemaakt, ik gebruik nu een dik jaar strokorrel).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:58

Ik gebruik Zeolite korrels.
Wat mij opvalt is dat ik met de eerste pallet toen der tijd beduidend langer deed dan met de pallet die ik recent geleverd heb gekregen. Ik moet nu veel meer bijstrooien en de stal blijft klef en een koek. Terwijl ik voorheen een mooie droge losse bodem had.
Stalomstandigheden zijn oververanderd. Ik denk dan ook dat er wel degelijk verschil in samenstelling van diverse leveringen zit. Ik zit nu weer te overwegen terug te gaan naar hennep of houtkorrel.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:01

Kaspar schreef:
Ik gebruik Zeolite korrels.
Wat mij opvalt is dat ik met de eerste pallet toen der tijd beduidend langer deed dan met de pallet die ik recent geleverd heb gekregen. Ik moet nu veel meer bijstrooien en de stal blijft klef en een koek. Terwijl ik voorheen een mooie droge losse bodem had.
Stalomstandigheden zijn oververanderd. Ik denk dan ook dat er wel degelijk verschil in samenstelling van diverse leveringen zit. Ik zit nu weer te overwegen terug te gaan naar hennep of houtkorrel.

Ik heb dezelfde ervaring.
Tussendoor heb ik ook nog een pallet gehad van Andy's en die ging er nog sneller doorheen.
Ik ga hierna eens Strovan proberen, hoor daar goede berichten over.
Ik bestel altijd 4 pallets per keer en heb er nu nog 2 staan, dus dat duurt nog wel even.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:09

Kaspar, mag ik vragen wanneer jouw pallet is geleverd?

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:15

Ik weet niet wat andere mensen doen, maar rotzooien met vlas is er zeker niet bij. Wat wel kan is dat sommige seizoenen vlas (net als stro) iets meer water "gehad" heeft wanner het op het land lag te roten, waardoor de absorptie iets minder is dan andere jaren. Dit jaar zijn er darin zeker geen problemen, aangezien het tijdens augustus-september in Belgïe en Frankrijk bijna niet geregend heeft. Dit zie je trouwens ook aan de mooie gele kleur van het stro dit jaar.
Denk eraan dat jullie een natuurproduct gebruiken ipv onmiddellijk aan gefoefel te denken... Vlas is trouwens goedkoper geworden deze week...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:09

Suffie zo uit m'n hoofd ergens in oktober. Het was een nieuwe partij die net binnen was.
Mijn allereerste pallet had van die dunne doorzichtige zakken die je zo open trok, deze pallet heeft dikkere doorzichtige plastic zakken die ik open moet snijden.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:00

Kaspar schreef:
Stalomstandigheden zijn oververanderd.

Bij mist en regen zal u altijd meer nodig hebben dan bij droog weer of vries weer.
Zels bij gelijke omstandigheden is de weerstoestand eveneens van groot belang, dus dat moet je ook insluiten in je beoordeling

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:45

heel juist, klopt als een bus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:54

vlasmanneke schreef:
Ik weet niet wat andere mensen doen, maar rotzooien met vlas is er zeker niet bij. Wat wel kan is dat sommige seizoenen vlas (net als stro) iets meer water "gehad" heeft wanner het op het land lag te roten, waardoor de absorptie iets minder is dan andere jaren. Dit jaar zijn er darin zeker geen problemen, aangezien het tijdens augustus-september in Belgïe en Frankrijk bijna niet geregend heeft. Dit zie je trouwens ook aan de mooie gele kleur van het stro dit jaar.
Denk eraan dat jullie een natuurproduct gebruiken ipv onmiddellijk aan gefoefel te denken... Vlas is trouwens goedkoper geworden deze week...

Uit betrouwbare bron weet ik dat er ook papier door wordt verwerkt en dat het vlas nu meer afval is dan jaren geleden. Toen was het vlas dikker, langer, nu zit er ook een hoop stof in, als je een zak leeggooit komt je een berg sof tegemoet, niet gezond voor paard......overigens koop je bij de fouragemensen onbedrukte, en bij de dierenwinkel/grotere fourage bedrukte zakken, onbedrukt komt hier meer voor en ik denk dat die niet uit Nederlad, Belgie of Fankrijk komen...
Vlas wordt veel gebruikt in de automobiel industrie en dat was jaren gelden nog niet zo.

En voor hoeveel biedt jij je vlas aan?

Ik betaal nog steeds 6.50 voor een pak....onbedrukte zak, de bedrukte zakken gaan voor minimaal 7.50...

Ong 6 jaar gelden betaalde ik nog 4.50 voor bedrukte zakken, de onbedrukte had ik nog nergens gezien.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:30

Moet zeggen dat ik kwaliteit van vlas sterk wisselend vind per leverancier. 3 jaar geleden had ik een leverancier, éénmalig, waarvan het vlas vreselijk stoffig was, maar de kwaliteit van de leverancier daarop was goed. Heb er meerdere bestellingen gedaan en de kwaliteit vond ik stabiel goed.
Maar goed, nu de kwaliteit van strokorrels nog. Hoop op eenzelfde verhaal als bij het vlas, 1x slecht, daarna via een andere leverancier staboel goed.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:14

Voor de liefhebbers, mijn strokorrels gaan de deur uit.
Ik heb zo'n 55 zakken van 14 kg ter overname. Merk is zeolite chopped korrels.
De advertentie staat op de bokt markt.