Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:01

Nickeltje schreef:
Pff... ik ben dus gelukkig niet de enige met dit soort ervaringen...
Ik kom niet aan jouw lijst, zo veel zijn er nog niet gepasseerd maar dat is wel waar ik huiverig voor ben als ik een oproepje plaats...

Misschien moeten wij er ons gewoon bij neerleggen dat onze paarden een relatief actief bestaan hebben op onze paddock met tracks en dat we ze op makkelijke weken 4 keer per paard mee kunnen nemen met wandelen / rijden / longeren en dat het op drukke weken minder is...

Heb je het idee dat je er paarden onder lijden? Als in bv gewichtstoename, stress, verveling oid?
Zo niet dan zou ik het lekker zo laten: scheelt jou stress en frustratie als je weer teleurgesteld wordt of als iemand bv niet omgaat met je paard zoals je wilt.

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:11

Mijn dikkertje wordt echt makkelijk dikker. Maar zij is niet makkelijk in de omgang dus doe ik haar liever zelf. Dus ideaal gezien, als er iemand anders mijn andere paard 1 dag doet, dan is dat een extra dag dat ik mijn dikkertje kan laten bewegen...
Verder heb ik niet het idee dat de paarden er zelf onder lijden, het is vooral mijn eigen gevoel dat ik ze soms tekort doe...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:06

(Ik zie dat ik 2 woorden omgedraaid had :Y) )

Ik snap je gevoel. Dat constante schuldgevoel werd ik gek van. Zeker als ik ook kijk naar wat er blijft liggen in de tuin en het huis etc.

Je kan altijd nog 1 poging wagen, wie weet loop je nu wel tegen de juiste aan?
Of juist iemand zoeken die tegen betaling 1x per week wilt rijden/trainen?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:08

Ik vind het ook super lastig iemand te vinden want ik wil iemand die met een zachte hand rijdt en ook echt wel goed kan rijden en geen manegeruiter. Dus dan heb ik haar nog liever stilstaan dan dat iemand haar verknalt. Ik ga haar nu voor de kar beleren zodat ik straks zelf weer op pad kan met haar. Rijden zelf lukt mij lichamelijk helaas niet. Sommige vinden het zonde een dressuurpaard voor de kar maar liever dat dan dat ze een grasmaaier wordt.

Vanmiddag heerlijk een stuk gefietst met mijn shet. Ze vond het geweldig.. je moet wat als je ze in beweging wilt houden..

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:50

Het ligt er denk ik ook aan wat je wil van een bijrijder... bijvoorbeeld je paard beweging/aandacht geven of je paard 'verbeteren'..
Voordat ik een eigen paard had was ik ook bijrijdster, heel eerlijk, ik zou mezelf rijtechnisch niet gekozen hebben :') ik kon namelijk echt niet rijden, maar ze konden wel op me rekenen. Ik kwam door weer en wind en ging met respect met hun spullen om. Het was een (actief-)gepensioneerde haflinger die M gelopen had. Heb er wel heel veel van geleerd en ben die mensen dankbaar dat ik daar heb mogen rijden en terug vertrouwen opbouwen in paarden.

Nu met eigen paard heb ik doelen waar ik aan werk en dan vind ik het lastig om iemand erop te zien rijden die m niet actief rijdt, geen overgangen rijdt etc. Dus in mn zwangerschap toentertijd besloten dat iets vaker longeren geen kwaad kon. Mijn partner mag met m mennen, maar dan vertel ik onze meninstructeur waar ik aan aan het werken ben (bv goede overgangen rijden) en dan werkt hij daar aan met mijn vriend.

Ik heb een goed vooruitzicht dit weekend, lekker drie dagen naar zee met Picasso <3

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:56

Ik had juist echt een fantastische bijrijder. Hielp me met alles, kon ik altijd van op aan, maar toen gingen we helaas verhuizen :-(

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:01

Ik heb 3 jaar een geweldige bijrijdster gehad en nu weer 2 hele fijne dames. Ze verbeteren mijn paarden niet maar nemen me wel werk uit handen waardoor ik weer aan andere dingen (of juist gewoon even niksen) toekom. Bijzonder fijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:06

Aandacht geven en goed voor je paard zijn is ook heel belangrijk maar met mijn vorige paard zei ik tegen mijn bijrijder je mag geen wissel met haar rijden en vervolgens doet ze het gewoon. Daar houd ik niet van. Zij heeft toen mijn paard helemaal kapot gereden. Sindsdien was ik genezen..
dan laat ik mijn paard liever stilstaan dan dat iemand mijn paard vastrijdt en ik mega kosten heb aan de osteopaat.

Lys veel plezier op het strand!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:19

Ik heb wel bijgelezen maar weinig gereageerd

Helaas nog steeds zadel perikelen, heb een leenzadel nu maar ook daarin verkeerd geadviseerd en die is niet geschikt.
Al een tijdje op zoek naar een metalen kast van 75 * 75 ivm mijn brede zadels en stond er eindelijk 1 te koop, 1.5 uur afstand, meteen VP geboden en een akkoord en kreeg ik vannacht een bericht dat iemand anders meer boos en naar diegene ging. verdorie!!

De stal van mijn ingeslapen merrie staat nog leeg en heb ik als pensioen plek aangeboden. Ik bied wel iets specifieks aan, dus geen gewoon plekje waar iemand 4 x pw met de hele familie komt maar mensen lezen niet. Zien de foto`s en de prijs en gaan reageren. Nu is dat niet onmogelijk want ik heb al een jaar een andere stal op die manier gevuld en zowel eigenaren als ik zijn blij met hoe het gaat. Maar het is wel geduld hebben tot je de juiste persoon/ paard vind.
Nu heeft via via iemand gereageerd waarmee wij met wat ik aanbied en wat hun zoeken aardig overeenkomt dus die komen kijken. Ik ben benieuwd.
Omdat de stal leegstaat, is die tijdelijk gevuld met een mini jaarling die niks kende en bang was, dus mijn dochtertje heeft een leuk projectje in de tussentijd om mee te spelen. Inmiddels kun je haar al vangen en aaien, alleen benen aanraken krijg ik nog niet voor elkaar.
Pony is net zo groot dan mijn duitse herder, zu cute!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:01

Aandacht geven, beetje bewegen en wat hulp vind ik heel veel belangrijker dan een hoog niveau van rijden eigenlijk... dat stukje betrouwbaar zijn geen ik veel meer aan...

Wat vervelend dat je nog steeds gedoe hebt met zadels zeg!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:54

"Vroegah" als paardenmeisje was ik echt betrouwbaar, maar dat lijkt tegenwoordig zo zeldzaam.
Ik kwam echt door weer en wind, deed klusjes, overlegde alles etc.
Ik was ook echt dankbaar dat ik mocht verzorgen en bijrijden.
En daarna ook heel blij dat ik dr mocht overkopen :D
Soms heb je miepkonten die bij een druppel regen al afzeggen. Dat schiet niet op in NL :Y)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:40

Nou, wat een gedoe met die bijrijders!

Ik ben zelf even bijrijder geweest toen ik zelf alleen de jonkies had en wel een beetje wilde blijven rijden. Ik kwam in weer en wind, maar kon niet vaak (1 of 2 keer per week) en moest soms afzeggen als er iets was met bijv. kind of iets van het werk. Heel vervelend. Ben de eigenaren nog steeds heel dankbaar dat ze me de kans gaven om te rijden op een fijn dier, zonder enige klussen of andere verplichtingen. Het was ontzettend luxe en voor mij perfect in die periode. Het liefst zou ik het nu weer een tijdje doen, omdat ik het fijn vind om naast jonkies of projecten ook een (minimaal) M niveau paard te hebben, maar ik kom er nog niet aan toe.

Verder heb ik niet echt ervaring met bijrijders. Wel een ervaren amazone (meervoudigel ZZL+, altijd zelf opgeleid) af en toe op een paard van mij laten rijden toen ze graag weer eens wilde na de kinderen. Maar dat vond ze toch spannender dan verwacht, terwijl het 1 van mijn meest betrouwbare paarden was. Dat stopte, maar maakte voor mij of paard verder niet uit. Ik reed het paard gewoon zelf.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:51

Hier vroeger (voor ik een eigen paard had) ook heel veel paarden gaan bijrijden, ik kwam ook altijd door weer en wind, deed ook klusjes als dat gevraagd werd,...

Met mijn vorige paard ook een paar x een bijrijder gehad omdat ik owv nieuwbouw en 2 jonge kinderen ook niet meer voldoende geraakte. Ik had wel verantwoordelijke bijrijders, die luisterden en betrouwbaar waren, maar met mijn nieuwe eigen paard zou ik toch ook passen voor bijrijders, zeker omdat hij nu gewoon aan huis staat en ik zelf in de hand heb hoeveel hij buiten komt. Dan maar wat minder in het werk

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag weer een mooie ronde gemaakt in de Montferlandse heuvels. We moeten Diekke echt gaan scheren, arme dier legde het bijna af.

Ice heeft nog amper winterhaar, maar ook die zweette zich rot. Erg mooi ruiterpad ontdekt vlakbij de parkeerplaats. De volgende keer beginnen we daar :D

Toen we bij de trailer aankwamen, zagen we dat iemand z’n auto pal achter de trailer geparkeerd had. De klep kon nog net los, maar een paard laden was lastig. En dat terwijl er heel veel parkeerruimte is daar.
Dus hield ik de paarden vast en ging mijn vriend de combinatie verzetten.

Ondertussen kwam de eigenaar van de auto terug, terwijl ik met 2 paarden naast zn auto stond en hij wilde wegrijden.
Ik zei beleefd “meneer, het is echt onhandig als u uw auto zo dicht op een paardentrailer parkeert, misschien kunt u daar een volgende keer even op letten. “

Nou meneer reageerde dat ik niet moeilijk moest doen en dat die paardentrailer niet zijn probleem was.
Ik heb maar niets meer gezegd.
Laatst bijgewerkt door boemel op 12-10-25 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:29

Hier ga ik ook voor de tweede keer scheren want ze was alweer goed nat..
maar wel een heerlijk rondje over de hei gedaan.. bijna 12,5km gereden.
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:08

Heerlijk!

Wij zijn ook lekker op pad geweest, bij Uden deze keer. Een kleine 16km.

En ook wel eens een auto te dicht op de klep gehad, toen hebben voor de grap een briefje geschreven met; excuses voor de schade (zodat hij hopelijk zou schrikken hahaha)

En gisteren met dochter op Doortje en zoon op fiets ene ijsje gaan eten 4km verderop :)
Heerlijke start van de vakantie (en zelf ook eens een paar dagen vrij)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:28

Heerlijke ritjes allemaal <3

Beetje aso van die meneer achter de trailer, sommige mensen denken niet na lijkt het wel.

Ik heb mezelf even "kwaad" gemaakt vandaag en de stallen met de hoge druk reiniger gedaan + de zadelkamer opgeruimd.
Mn man heeft alle spinnen verwijderd (echt grote units!!).
Eentje is er blijven zitten en die keek mij boos aan :=

Nu moeten de stallen nog even goed drogen haha.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 06:50

dat vind ik een heerlijk klusje, alles knapt er zo van op. Zaterdag heb ik hetzelfde gedaan.
helaas schijt mijn tinker tegen de wanden en niet op 1 plek maar echt overal. Schone stalwanden zijn van korte duur

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:28

Hier ook. Alles schoongemaakt en daar zie je nu niks meer van. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:29

Sorry wat afwezig geweest, oude huis moestnog steeds verkoopklaar gemaakt worden en dat moest dan nu maar eens...

@Boemel, jeetje wat een gedoe, dat ze bootje verloor oke, maar dat ze dan zo moeiljik doet en niet gewoon alle gegevens etc. meteen uitwisselt en 100x sorry zegt.. pftt.. Gelukkig draaide ze later bij...
super dat Ice zjin schoenen zo goed zitten.

Jemig met die hooibak.. hji had ehct mega wonden aan zijn ahcterbenen kunnen hebben en staart gewond... Hier schuiven ze ook met de hooibakken, maar dit is gelukkig nog nooit gebeurt.. (Heps schuurt eraan, maar nog nooit omgegooid)
Kan het niet zo goed zien, maar is dat kuubkist of kleiner iets?
Plan is als alles hier af is, er 1 vastzetten, zodat ie niet verschoven wordt, maar wil wel dat ze er rondom bji kunnen aangezien Heps anders alles opvreet en Ventje er niet makkeljik bij kan of semi klem kan komen te staan, dat wil ik niet, moeten rondom weg kunnen.

@Malenka, ook combi van omstandigheden denk ik.. ze is haar vriendje kwjit en staat op andere plek en andere mensen... Gaat vast wel weer snel wennen.

@horssii gefeliciteerd met Creamy, veel plezier met haar.

@Belker, beterschap met de hond, dat is ehct sneu en pfftt, dat levert bak werk op de komende tjid..

@Lys-PPA, heerljik! en met 4 span, zo gaaf... herfst is altjid prachtig.

automatische bak met steeds maar 20 a 30 min open snap ik wel van dat dat frustratie oplevert, ben je lekker aan het eten, bam deurtje dihct.. moet je weer 3 uur wahcten.
Ik ben nu de automatishce voerbak denk ik... en ze krjigen hier normaliter ad lib, uiteraard van dat armeluis hooi als ik het kan krjigen, nu net weer ander hooi, dus weer even uitvogelen..
Was toen ik aantal dagen weg was om oude huis te doen wel ding.. Dan moeten alle voerbakken vol en als het lekker hooi is vreten ze met zjin 2en 2 balen per dag, niet lekker hooi ca 1 baal.. Ik had niet meer genoeg niet lekker...
Met camera's kan ik ze in de gaten houden en vriendin heeft toen ik kon zien dat er nog maar deel lag er niuew hooi bijgedaan, zodat ze zeker neit zonder zouden komen te staan, stel vreetzakken is het dan.
Als ik er ben hebben ze af en toe wel even niet, maar nooit lang, laat ze altjid eerst de kliekjes opeten voor er niuew eten komt, anders eten ze ehct alleen het lekkere. Zo eten ze ca 1 a 1 1/2 baal per dag.

@MaritB, gaaf indoormarathon.

@Karin-deB, dat is ideaal als je inst. dat wil gaan doen, mazzel! Ik zou ook graag iemand hebben, maar helaas.

bijrijders, heb super fijne gehad en ook wel mindere gehad die reageerden. Heb er aantal jaren gehad, maar met verhuizen laatste fjine kwijtgeraakt....
De ene die Toobs aantal jaren heeft gedaan, nog dag voor ik dahct dit wordt zijn einde, bericht gedaan, of ze wou komen, aangezien hji waarschijnljik ingeslapen zou worden, ze kwam. Eentje gehad die ziek werd, 1 die ging studeren, 1 die ging verhuizen... soms is het gewoon niet anders, waren hele fjine.
Nu weer zoekende, had maar niet actief, had iemand, kwam paar keer, handig zat met rjiden, maar nu druk met andere dingen.
Heb er ooit maar 1 gehad die beter reed dan mji, helaas, hoopte altijd op hele handige, maar die zjin vaak al bezet. En mjin type paard viel dan niet altijd in de catagorie van gewild :+ :D

Oude huis de tuin na het er al 1 1/2 jaar niet meer wonen en verhuizen en na fatsoeneren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hoe tuin ooit was.
Afbeelding

Fotograaf is vorige week Woe geweest, nu wachten op makelaar en foto's, dan kan het verkoop in. VP was boven mjin verwahcting, da's top! aangezien nieuewe huis halfgesloopte shcimmel badkamer heeft, kapotte dakranden, geen stallen of iets voor de paarden en het hooi en er zjin nog wel meer zaken die ehct moeten. Afh. van wat oude huis oplevert, kan ik hier meer of minder repareren. Wel al erahcter dat de vp zo hoog is dat ik die 5m2 in de badkamer wel die dure tegeltjes van 50 euro de m2 kan gaan kopen (kan geen alternatief goedkoper vinden, rest tegeltjes al binnen super deals bji 8 euro m2 bv, dat was ehct mega gelukje!!)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:12

Dat is een enorme verandering!! Succes met verkoop!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:08

Vandaag heb ik mij derde training bij Ton Duivenvoorden gereden met Noortje.
Daar gaan we eens per maand heen.
En ik begin echt effect te merken. Heb heel erg fijn gereden en ik krijg er ook een steeds fijner paardje bij.
Nog even nagenieten vanavond...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:50

Oh wat heerlijk! Lekker genieten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:54

Flink verschil Sjolver, hard gewerkt.
Nickeltje, gaaf.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:45

Het was ook perfect weer voor ritjes he boemel, marit en kiko. Mooie en leuke plaatjes!

Goed bezig geweest Karin, normaal gesproken gebeurd dat bij Picasso ook nadat de Zwaluwen uitgevlogen zijn.. dan is er wel wat werk aan de winkel met al die zwaluwpoep :P Maar dit jaar zijn ze helaas door een marter opgegeten dus waren vroegtijdig al geen zwaluwen meer :(

Hard gewerkt Sjolvir, veel succes bij de verkoop.

Heerlijk Nickeltje! Hier in de buurt zijn ook regelmatig clinics, maar telkens op data dat ik niet kan. Ik vond die ene clinic die ik gereden heb wel heel leerzaam.

Zelf ook genoten van een mooi weekend:

Afbeelding
Afbeelding