Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:58

Nee klopt Manzano, ze heeft al wat vaker wat op de teen gelopen na het uit stal halen in de ochtend. Vooral toen de hoeven net te lang waren dacht ik eigenlijk ze moet echt nodig bekapt worden, slecht voor de knie... Tenminste dat dacht ik.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:05

Oh wat naar Joyce!! Wat is voor nu het plan van aanpak?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:09

Veel gedokter in dit topic. Sterkte allemaal. Dan is ze aan huis hebben zowel een vloek als een zegen hè? Je kunt ze makkelijker verzorgen maar je wordt er wel de hele tijd mee geconfronteerd.

Hier vanmorgen in alle vroegte al uitgemest. Roos vond het om 6.30uur ook de hoogste tijd voor een knuffel sessie. Ze houd dan niet op met me stalken tot ik de tijd voor haar neem. Zo'n bijzondere pony. <3

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Nilay vind dat allemaal niet zo nodig. Al was even in zijn manen kriebelen toch wel fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:19

@malenka: leuke fotosessie. Die verschillen tussen Roos en Nilay herken ik ook wel :)
@DP: de benen scheren met een omgekeerde tondeuse helpt idd goed, maar kun je niet al te vaak doen :)
@joyce: als ze zo moeilijk loopt na een nacht op stal is buiten laten dan geen optie ??

Ik heb vanochtend eerst de vliegenkappen maar eens uitgeklopt want die waren grijs ipv zwart.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:33

Ik vraag me af in hoeverre het verschil in de rassen zit. Roos is grotendeels arabier en Nilay grotendeels quarter. Als ik terug denk aan alle Arabieren en Quarters waar ik contact mee heb gehad denk ik dat het best wel eens zou kunnen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:37

Flubberboot schreef:
Oh wat naar Joyce!! Wat is voor nu het plan van aanpak?

Plan van aanpak zoals het nu uitziet of dierenarts moet anders beslissen aan de telefoon is om kreupelheidsonderzoek / röntgen te gaan laten maken.

Dubbeldun ze blijft nu in elk geval buiten slapen zolang ik niet weet wat er aan de hand is. Mocht het beter voor haar zijn dan wordt ze een 24-7 buiten paard. Ze loopt echter niet zelf haar stal in, dat is wel het jammere mocht het straks eens gaan regenen of zo. Hopelijk gaat ze dat wel doen, in de nacht heeft ze hier de mogelijkheid toe. Eventueel ruil ik het hooihok om met haar stal.... Dan heeft ze een grote opening en kan ze droog gaan staan. Als ze dat een betere optie zou vinden. Heb ik wel wat minder aan de kipper maar ja.... :+ als de paardjes het maar goed hebben toch?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:00

Inderdaad heel vervelend Joyce.
Ik zou het ook goed na laten kijken.

De paarden hier hebben ook horzeleitjes. Ik heb nog geen horzels gezien, maar blijkbaar zijn ze er wel.

Ratje is bij de dierenarts voor sterilisatie. Nog even dr pootje vastgehouden :o

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:06

Wat vervelend dat getob Joyce.

Malenka, heerlijke foto sessie.
Knap paard is het toch.

Ah die ratje, die oogjes.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:09

Behalve rontgen zou ik ook aan echo denken.... hopelijk is het dat niet, maar pezen zie je niet op rontgen

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:11

Leuke foto's Malenka!

Awwhhh Ratje toch!

Spannend Joyce! Ik hoop dat je dan iets meer duidelijkheid gaat krijgen over wat er nou echt mis is zodat jullie er wat aan kunnen doen! Lijkt me echt vreselijk om niet precies te weten wat nou het beste is om te doen...

Hier staat Tetje nu met mok... Wij vermoeden dat het van binnenuit komt omdat het nu droger dan droog is buiten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:03

Ja, grote kans dat mok van binnen uit komt. Wellicht teveel aan suikers?

De juicer is binnen. Net mijn 1e glaasje perensap gehad. Heerlijk!

Van het prut maak ik ijsblokjes voor de paarden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:05

Malenka schreef:
Ik vraag me af in hoeverre het verschil in de rassen zit. Roos is grotendeels arabier en Nilay grotendeels quarter. Als ik terug denk aan alle Arabieren en Quarters waar ik contact mee heb gehad denk ik dat het best wel eens zou kunnen.

De Quarter is ook ontstaan uit de Arabier via de volbloed en een mix van andere rassen, zelfs wat koudbloed-invloeden. In Boon komt heel ver terug zelfs nog GODOLPHIN ARABIAN* en BYERLEY TURK* voor :)
De oudste voorouder -volgens Allbreed- komt uit 1630 :)

@joyce: het is niet mogelijk om de stal een grotere opening te geven (voorwand er uit??)

@Flubberboot: misschien eens een totale bloedbeeldbepaling laten doen. Dat geeft vaak een goed beeld van wat er mis is en dus gericht aangevuld kan worden.

Ach arme Ratje (die ogen ;( ) .... maar wel beter anders zit je over een paar maanden weer.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:11

Wat naar. Sterkte Laurie. Heb je een idee wat de trigger is geweest voor de verergering?

FB: bij mijn pomp had ik hetzelfde. Met ander filter (uiteinde slang) erop doet hij het wel gewoon goed. Zit ook in dat terugslagklepje. heel irritant is dat.

Jakkes dat is veel minder opbrengst DP. Hier is het ook bedroevend, had het niet te kort laten maaien. Na het baggeren stond er al gauw cm of 8-10. Nu staat er geen eens een cm meer. Alleen veel veren en poep van de rotganzen. Zo frustrerend, had voor vrienden beloofd net als vorig jaar keer voordroeg te laten maken maar zit er niet in.

Lastig Joyce. Sterkte.

Leuke foto’s Malenka!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:24

Te veel aan suikers zou kunnen gezien ze dagelijks op de weide staat. Dit wordt nu door andere redenen gehalveerd naar maar een halve dag op de weide.

DF, algeheel bloedonderzoek vind ik op het moment niet nodig gezien ze verder super fit is, je tegemoet glanst en blijer dan ooit is. Als daar verandering in komt doe ik waarschijnlijk wel een onderzoekje.

Rover, het is idd enorm irritant... We hadden een trucje wat werkte maar die werkt nu niet meer... Pomp wordt binnenkort uit de put gehaald en dan weten we waar we aantoe zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:26

Lekker boemel!

Flubberboot, Tetje is soms wat gevoelig met dat soort dingen, had ook snel een dik been bij klein wondje. Het is niet van de zon? En idd even een opkikkertje er in ze heeft ook wel weer wat meegemaakt afgelopen tijd :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:51

Ai, de dierenkliniek belde. Ratje heeft een hartruisje, dus de sterilisatie is nu wel met extra risico.
Geeft toch wel een beladen gevoel.
Hopelijk komt ze er goed uit. Zo'n lieve kat :o

Ik heb vannacht de sproeiers maar aangezet. En vanmorgen weer uit.

Ik ga zo een salade maken en pannenkoeken bakken en dan nemen we alles einde middag mee naar ons favo meer.
Met de paarden ga ik toch niets doen momenteel.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:09

Dik been heeft ze bij ons gelukkig niet snel. Als ze wondjes heeft worden die ook niet echt dik, ze heeft gewoon enorme pech... Ze was dus kreupel toen ze bij ons kwam, daarna de tumor, toen de astma, toen haar oog en nu weer mok... We hebben haar nog geen 10 maanden :')

Oh dat is wel even schrikken boemel!! Hopelijk gaat alles goed!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:24

Wel heel erg goed dat ze je vantevoren op de hoogte brengen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 12:29

boemel schreef:
Ai, de dierenkliniek belde. Ratje heeft een hartruisje, dus de sterilisatie is nu wel met extra risico.
Geeft toch wel een beladen gevoel.
Hopelijk komt ze er goed uit. Zo'n lieve kat :o

Ik heb vannacht de sproeiers maar aangezet. En vanmorgen weer uit.

Ik ga zo een salade maken en pannenkoeken bakken en dan nemen we alles einde middag mee naar ons favo meer.
Met de paarden ga ik toch niets doen momenteel.

Dat wordt dus extra spannend boemel... komt vast goed!

Leuke knuffelfoto's Malenka!

Wij hebben de pomp hier toevallig ook net moeten vervangen, ding was ook al wel 15 jaar oud dus had z'n beste tijd gehad.. een pluspunt met paarden aan huis, je wordt steeds handiger in al die klussen en dingen fiksen ;)

Spijtig van de hooiopbrengst allemaal... hier is het ook een dorre boel op de wei. Hoop dat het na de voorspelde regen over enkele dagen toch nog een beetje gaat groeien, zou ze voor september toch nog graag een maand de wei op hebben..

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:39

Nou jeetje, wat heeft iedereen weer zorgen en gedoe ineens... Laten we hopen wat het allemaal volgende week weer over is, want ik zag zowaar dagelijks regen voorspeld! Dus dat lijkt me gewoon een goed teken en dan kan alles en iedereen weer gezond zijn...
<optimist uit>

Ik had woensdag vrij dus heel vroeg in de ochtend Vera even lekker laten werken. Haar scheefheid word al iets minder. Ik kan nu bijna rechtsom op de hoefslag blijven als ik haar recht stel. De week ervoor eindigde ik aan de andere kant van de bak; ja geen grapje, ze valt dan enorm over haar schouder en steekt ze dus schuin over... Mooi ook aan de conditie gewerkt en daarna onder de tuinslang en de vliegendeken op. Daarna Bennie ook even aan het werk gezet. Veel stapwerk en kleine stukjes draf, veel werken aan rechtstellen en loslaten in de hoofd-hals houding. Hij kruipt zo makkelijk in zijn houdinkje, Ziet er fantastisch uit, maar het is een en al strakheid in zijn lichaam. Hij liet eindelijk in stap een mooie lange lage hals-strek oefening zien en dat is echt vooruitgang.

Vanochtend hetzelfde regime gedaan. Om 7 uur Vera aan de dubbele longe en daarna heeft ML Bennie opgepakt. Ze konden daarna direct de wei in en zometeen halen we ze weer op.

Ik heb besloten dat ze allebei hun stempel grasmaaiers kwijt zijn en een nieuw label sportpony krijgen opgeplakt.. Dat vraagt van mij ook en ander aanpak, maar ik moet zeggen dat ik er wel van geniet...

Bennies oog is al iets minder dik, maar hij vind het zalven echt een marteling, al is het met 30 sec klaar.

ML had van de week de sproeiers in de tuin ook een nacht laten draaien.... Hij was vergeten de pomp uit te zetten, hahaha. Nou ja kon geen kwaad, maar het was wel een tikkie nat...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 12:50

Haha greendragen, niet zo handig maar de tuin kan er maar baat bij hebben he :D

Mijn vierjarige staat sinds een week in training. Trailerladen kostte even wat moeite, ze wilde natuurlijk niet en de trainster was kordaat (maar rechtvaardig). Dat in combi met mijn hormonen (8 weken geleden bevallen) zorgde dus voor een serieuze jankbui bij mij :') het blijft toch een beetje mijn babypaard hoor...

Ze doet het wel super! Aan zelfvertrouwen geen gebrek :+

Afbeelding

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:24

Oh wat een leukie Solleke <3 <3
Staat ze bij een speciale ijslander trainer?

edit: sorry als ik op sommigen niet reageer.... dat is willekeurig en niet bewust haha, maar lukt niet om alles bij te houden. Probeer af en toe even wat terug te lezen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 13:47

Merci!

Ja, ze staat inderdaad bij een ijslandertrainer (https://raudidalur.weebly.com/). Ze is een vijfganger en fatsoenlijk gescheiden gangen is in het begin dan best een uitdaging. Voor je het weet gaan ze zweinend de wereld door :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:51

Leuk Soleke, bij Iris, dat is ook een fijne trainster.
Met die vijfgangers is idd een wereld apart. Aaf staat ook in training. Daar zitten de eerste 4 gangen nu mooi gescheiden op. Wie weet later ook de telgang. Nu mag ze sterker worden in dit stukje.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:56

Ratje is klaar om op te halen. Dus het is goed gegaan ;)

Ik heb voor beide paarden dit oogmasker gekocht. Mooie pasvorm en goedkoop.

Afbeelding