[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:56

Zeker, mee eens. Al zou ik niet weten wat koste wat kost zou moeten betekenen in de praktijk. Ik vind het alleen maar minder werk _O-

Overigens zijn de diersoorten die je noemt Belle_Boef niet vreemd voor het buitengebied hoor. Niet vervelend bedoelt ofzo haha

@pol013, wij hadden 5ha, nu een deel verkocht en nog 2.8ha over. Nog nooit gespoten, is ook helemaal niet nodig. Het teleurstellende is ook dat je door te spuiten je goede werk praktisch teniet doet.

Als ik een nieuw perceel zou kopen wat vol staat met JKK en zuring zou ik het wel overwegen overigens. Voor een goede start zeg maar.
Al moet ik bekennen dat we een paar jaar terug ook ineens een JKK en boterbloem plaag hadden. Zag er prachtig uit, dat wel.

We hebben de JKK geknipt en afgevoerd, daarna zo nu en dan wat pollen uitgestoken maar voornamelijk alleen maar gemaaid (lui).
Het was daarna bijna helemaal weg.
Vorig jaar herfst hebben we gefreesd en opnieuw ingezaaid (was al 50 jaar niet meer gedaan ofzo) en afgelopen zomer maar een handjevol JKK tegengekomen.

Dus het is goed te doen vind ik, ongeacht je hoeveelheid land.

Caily

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:05

Vergis je niet in de jkk. Die plant is 2 jaars qua cyclus, het eerste jaar kruipt hij, en pas tweede jaar wordt hij zo hoog.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:06

@safehaven het hoeft toch ook niet bijzonder te zijn om divers te zijn. Mijn buren hebben een strak weiland. Daar leeft minder aan vogels.

Ze zijn er, er is is ruimte voor ze. Als we allemaal strakke weilanden hebben zijn ze er een stuk minder of niet ;)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:28

Caily schreef:
Vergis je niet in de jkk. Die plant is 2 jaars qua cyclus, het eerste jaar kruipt hij, en pas tweede jaar wordt hij zo hoog.

Weet ik, zoals ik al zei hebben we ook pollen uitgestoken. Dus ik herken het blad inmiddels uit duizenden _O-
Het is nu ook 4 jaar terug, denk dat we het ergste wel gehad hebben. Maar we gaan het zien dit jaar.

We hebben ook een tijdje heeeeeel veel rupsen van de jkk-vlinder gehad. Die planten hebben we toen allemaal laten staan, was zo'n gaaf gezicht.

In het begin was ik heel paniekerig toen ik al die gele bloemen zag, maar je wordt er wat makkelijker in. Ook omdat de paarden het altijd met rust hebben gelaten hoor, als ze ervan gegeten zouden hebben dan was het een ander verhaal.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:30

Ik heb buren die iets verder gaan qua natuur. Die vragen mij dan waarom ik het gras niet lang laat staan tot minstens juli. Dat is beter voor de biodivestiteit.

Ik vraag dan wat mijn paarden moeten eten. En leg dan uit dat ik dan (voor de winter en avonden) ergens anders hooi moet kopen, wat ook weer ergens gemaaid moet worden. Zo vraagt ze ook waarom wij drijfmest (en een beetje kunstmest) gebruiken. En dan kom ik met dezelfde antwoorden.
Kan er prima mee praten overigens. En ze snapt mijn afwegingen ook wel. Maar ze zou dus zelf eigenlijk graag zien dat ik mijn 1,5 ha gebruikte 'voor de natuur'. En dat gaat me echt te ver. Ik heb niet 60.000/ha euro neergeteld om er alleen naar te kijken en dan nog meer geld uit te geven om alles aan te kopen (+ dat dat het verplaatsen van het probleem is)
Dat is wat ik bedoel met 'koste wat kost'.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:24

Haha ja elders hooi inkopen is inderdaad verplaatsing van het probleem. Al is een middenweg ook mogelijk: op een aantal delen gaan de paarden pas eind vd zomer omdat het idd beter is voor de biodiversiteit én de bodem. Voordeel voor mij is dat ze dan in de winter meer gras hebben, het moment dat mijn oudjes wat invallen en meer energie kunnen gebruiken. Eind winter en begin voorjaar voer ik dan alleen maar hooi, mede omdat ik 1 shetlander heb die ooit bevangen is geweest en ik haar liever in het voorjaar niet op het gras heb.

Ik verplaats dus de periode van enkel hooivoeren. In mijn situatie geeft dat alleen maar voordelen, maar zal misschien niet bij iedereen zo zijn.

Kunst- en drijfmest begin ik echt niet aan. Ik blijf erbij dat dat dweilen met de kraan open is, je ontneemt de bodem zijn zelfredzaamheid waardoor je afhankelijk blijft van deze bemestingsvormen.
Bemesten is ook nog nooit nodig geweest. Ik sleep de mest en maai de restjes gras als de paarden erop hebben gestaan, wat een soort mulch wordt. Heeft altijd prima gewerkt.

Gelukkig maar, want zoals ik al zei.. lui... _O-

We zijn nu aan het composteren en verspreiden dat over 1 van de weides, kijken of dat verschil maakt.

Er komt zoveel meer kijken bij het paarden houden, je blijft leren en ontwikkelen. Wat een leuke hobby (nou ja, meer een leefstijl) toch <3

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:29

pol013 schreef:
Ik heb buren die iets verder gaan qua natuur. Die vragen mij dan waarom ik het gras niet lang laat staan tot minstens juli. Dat is beter voor de biodivestiteit.

Ik vraag dan wat mijn paarden moeten eten. En leg dan uit dat ik dan (voor de winter en avonden) ergens anders hooi moet kopen, wat ook weer ergens gemaaid moet worden. Zo vraagt ze ook waarom wij drijfmest (en een beetje kunstmest) gebruiken. En dan kom ik met dezelfde antwoorden.
Kan er prima mee praten overigens. En ze snapt mijn afwegingen ook wel. Maar ze zou dus zelf eigenlijk graag zien dat ik mijn 1,5 ha gebruikte 'voor de natuur'. En dat gaat me echt te ver. Ik heb niet 60.000/ha euro neergeteld om er alleen naar te kijken en dan nog meer geld uit te geven om alles aan te kopen (+ dat dat het verplaatsen van het probleem is)
Dat is wat ik bedoel met 'koste wat kost'.

Overigens kun je ook stroken of hoekjes afzetten waar je het gras tot juli laat rusten. Zeker als je vierkante of langwerpige weilanden hebt kun je de hoeken perfect afzetten en laten voor wat het is. Heb je gelijk wat rondere vormen, nog handiger ook met maaien enzo haha

Is maar net of je het leuk vind om bij te dragen aan de biodiversiteit. Anders zie je het misschien meer als offer dan als toevoeging en zal het gedoemd zijn te mislukken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:59

SafeHaven schreef:
Haha ja elders hooi inkopen is inderdaad verplaatsing van het probleem. Al is een middenweg ook mogelijk: op een aantal delen gaan de paarden pas eind vd zomer omdat het idd beter is voor de biodiversiteit én de bodem. Voordeel voor mij is dat ze dan in de winter meer gras hebben, het moment dat mijn oudjes wat invallen en meer energie kunnen gebruiken. Eind winter en begin voorjaar voer ik dan alleen maar hooi, mede omdat ik 1 shetlander heb die ooit bevangen is geweest en ik haar liever in het voorjaar niet op het gras heb.

Ik verplaats dus de periode van enkel hooivoeren. In mijn situatie geeft dat alleen maar voordelen, maar zal misschien niet bij iedereen zo zijn.

Wederom verplaatsen van het probleem: De stukken die we niet bemesten doen het echt slechter. Armer spul groeit daar. Hoe meer arm spul ik heb. Hoe meer krachtvoer ik moet voeren. En ook dat moet weer ergens vandaan komen.
(ja, op onbeperkt ruwvoer moet ik nog steeds bijvoeren, heb jaar rond gras + hooi voor de nachten)

Dus inderdaad: iedere situatie is weer anders.

Verder doen al heeeeel veel van de zaken die jij aangeeft. Strookbegrazing etc. Nooit maaien we alles in 1 keer omdat het altijd een combi is van grazen en maaien. Inderdaad omdat het leuk is. Maar de basis moet wel gewoon functioneel blijven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:10

Wij hebben een langwerpig stuk en twee vierkante stukken. We proberen jaarlijks te rouleren met welk stuk we beginnen te begrazen en dan ook nog te bekijken of we het ene jaar aan de ene kant en het andere jaar aan de andere kant kunnen beginnen. Zo kan het gras zich ook uitzaaien.
Bemesten en spuiten of bewateren doen we niet, ik heb graag arm spul, want ze worden op twee na dik genoeg van het huidige beleid en een van de twee die niet te dik wordt is een PPID’er met chronische bevangenheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:59

Mijn paarden zijn weer thuis <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:07

Wat heerlijk daihyo

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:56

Wat fijn Daihyo. Paarden ook weer blij zo te zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:15

Ja Jim al zodra we het erf afliepen. Hij had echt door dat we naar huis gingen zeg maar. Hij was ook meteen relaxt aan het scharrelen, eten, kroelen met zijn mattie die er ook weer was, rondje bak, even rollen, weer eten. En Noura maar stuiteren :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:28

Echt fijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:03

Wat fijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:38

Ja heel blij mee!

Nog ff een vraag. Om de hoeveel meter hebben jullie de palen staan bij de buiten omheining? En de binnenomheining? Ik zoek wel voorbeelden met vaste houten palen. Geen prikpalen er tussen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:42

Ik heb ze om de 4 meter staan zowel binnen als buiten en dan 3 of 4 draden ( ivm de shet heel laag en iv de ruin 160 hoog)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:45

Zou hier ook om qua hoogte op shet en 1.60 niveau gaan dus 4 draden inderdaad. Is om de 4m niet vrij ver uit elkaar? Ik dacht dat 3m gangbaar was. 4m is natuurlijk wel interessanter, want minder palen.
Heb je de binnenomheining dezelfde palen gebruikt of lager/dunner?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:09

3m is meer zodat er ooit houten planken op kunnen, 4m is normaal/gangbaar. Gallagher adviseerd rustig 6m, maar dan heb je goede hoekpalen incl. steunen nodig en moet de boel goed strak staan. Zou met buitenomheining misschien kunnen om ze binnen te houden dan, maar zeker op kleinere percelen met verschillende maten dieren is 3 of 4 toch wel max.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:15

Ja wij hebben ze ook op 3m. Binnen niet, maar daar hebben we prikpaaltjes. Volgens mij op 5 of 6 meter ofzo. En dan houten hoekpalen. Maar dat heeft ook maar 2 draden en buiten heeft 4 draden :j

Maar 4m en dan 4 draden is voor een kudden van 4 met 2 shets en 2 E-pony’s best te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:19

Vandaag de eerste klusdag gedaan en alle palen van de buitenomheining staan..... nu wel gaar, gelukkig was het goddelijk weer!

Nu ik daar de hele dag heb rondgescharreld bedacht ik me dat ik de binnenomheining misschien eerst tijdelijk wil opzetten. Ten eerste omdat ik nog niet helemaal zeker weet hoe breed ik het wil hebben, en ten tweede omdat ik ze het kaal wil laten eten en gewoonweg een niet te breed pad (lees: teveel gras) wil laten kaalknagen.
Dus ik dacht de binnenomheining met een paar houten palen op de te zetten om de draad op spanning te houden, en daartussen prikkers.
Dan kan ik later, wanneer ik tevreden ben over de breedte, de boel permanent vastleggen.

Hebben jullie ook zoiets gedaan? En welke palen hebben jullie daarvoor gebruikt? Als in: de prikkers? Ik heb nu altijd groene kunststof prikkers. Maar die veerstalen prikkers vind ik ook wel netjes, vallen mooi weg in het landschap en zijn sterk.
Gebruiken jullie ook iets dergelijks?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:29

Wij hebben gewoon groene prikpaaltjes tussen de hoekpalen :j
Bij 1 wei nog witte palen. Dat ziet er zo uit.
Groen is wel mooier. Maar daar heb ik geen foto van :+

Afbeelding

Afbeelding

Edit. Toch wel een foto op de achtergrond.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:45

Oh ja top, dat is eigenlijk wel helemaal prima zo he?! Geeft wel wat meer flexibiliteit wanneer je nog niet helemaal weet hoe je het wil opzetten....

Potver, dat waren nog eens droge tijden he? Daar denk je nu zeker met weemoed aan terug?
Maar goed, we krijgen een hele week droog weer.... geloof ik, dus dat moet goed komen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:49

Ja dan is het echt een top plekje <3

Maar ik vind de prikpaaltjes prima werken. Wij hebben schuine hoeken bij de buitenste weitjes. Dus 2 palen zeg maar en daar is ook de ingang. In het middelste weitje hebben we ook de ingang tussen houten palen. En daartussen dus prikpaaltjes. Bij de ingang en hoeken zijn die houten palen wel nodig voor de stabiliteit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:14

Ik heb de palen buitenom om de 6 meter met 3 lagen koord. Binnenin twee lagen. Heb net van de week een “paddock/bak” uitgezet van 32 bij 28. Daaraan komt de pp aan vast. Voor nu is dat stukje nog ff met prikpaaltjes en 1 draadje. Waar ze verbazingwekkend goed achter blijven :') gelukkig hebben ze beiden ontzag voor stroom }:)

Nu nog een keer t gras er uit maar goed t is nu gewoon veel en veel te nat. Plaatselijke loonwerker zei dat ie t voor 80 euro komt frezen (m’n paddock) weet niet wat jullie daarvoor betalen?

Afbeelding
Afbeelding