Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:53

Ja hier past geen trekker door de poort dus dat is een dingetje.... Poort verbreden stond voor volgend jaar op de planning...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:05

Robijntjah schreef:
Ja hier past geen trekker door de poort dus dat is een dingetje.... Poort verbreden stond voor volgend jaar op de planning...

Achter een auto met trekhaak? Dat heb ik ook al eens gedaan voor een vriendin. Haar paard werd ook op haar eigen terrein ingeslapen en vervolgens hebben we het paard (terwijl zij even naar binnen ging) met de auto van de dierenarts naar de weg gesleept aan de trekhaak.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:06

Ik wilde mijn paard thuis in laten slapen zodat zijn vriendjes afscheid konden nemen.
Dit gebeurde uiteindelijk op een zaterdag met overdag zo'n 25 graden.
Ik heb hem in de bak in laten slapen en hem daar dezelfde dag nog individueel op laten halen door de Rendac.
Dan hoefde hij niet naar de straat getrokken te worden om daar nog 2 dagen te liggen met dat warme weer.
Kost wat, maar geen seconde spijt van gehad.

Als er een auto met trailer past, past dat ook.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:08

_Penotti schreef:
Ik wilde mijn paard thuis in laten slapen zodat zijn vriendjes afscheid konden nemen.
Dit gebeurde uiteindelijk op een zaterdag met overdag zo'n 25 graden.
Ik heb hem in de bak in laten slapen en hem daar dezelfde dag nog individueel op laten halen door de Rendac.
Dan hoefde hij niet naar de straat getrokken te worden om daar nog 2 dagen te liggen met dat warme weer.
Kost wat, maar geen seconde spijt van gehad.

Als er een auto met trailer past, past dat ook.

Maar dan moet in dit geval de eigenaar natuurlijk wel ook bereid zijn die €700 (ongeveer? geloof ik?) extra daar voor te betalen natuurlijk.

Dan kan crematie ook nog een optie zijn wellicht, die komen ook met trailer en lier paard ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:11

400 extra begreep ik, maar als we dat haar op een humane manier kunnen besparen denk ik daar graag aan mee.

Trekhaak is een optie maar we zitten op grof (redelijk vastliggend) grint...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:14

500 kost dat

Nee ik begrijp dat niet iedereen dat doet hoor.
Maar ik vond het wel waard.
En veel mensen weten niet dat het bestaat dus meldt het graag even.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:17

Ah ok, dat scheelt qua bedrag toch al wel weer iets!

Met iets met een hef is wel 'mooier'/prettiger dan echt over de grond slepen. Maar die optie hadden wij helaas ook niet.

Vond het voor de eigenaar en paard in leven hier in elk geval prettiger en belangrijker dat het inslapen zelf op een fijne plek kon dan het 'gemak' van gelijk op de goede plek.

Vind het verslepen wel een naar gezicht, maar eenmaal overleden is het voor mij ook niet meer "het dier" maar echt alleen nog het fysieke restant.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:40

Ik weet dat mijn vos hier sowieso gaat sterven en ik maak me daar al zijn hele leven druk om, helemaal sinds hij atactisch is. Oud gaat hij niet worden. Hij kan niet vervoerd worden, dus het wordt thuis inslapen. De vorige paarden zijn naar de kliniek gegaan. Die waren gemakkelijk te vervoeren en niet van slag. Met Frum kan dat niet. We hebben zelf geen mogelijkheid om hem weg te slepen. De best bereikbare plek zou zijn bij het grote hek in de wei, maar dan zou hij pal voor de buren liggen. Stel dat het moet gebeuren bij nat weer, dan krijg je hem niet eens bij de weg, omdat je vastloopt in de natte klei. Daarom kan ik er al helemaal de zenuwen van krijgen. Ik wil sowieso dat de plek voor hem normaal voelt, want het is een vreselijke neuroot. Ik heb nu nog geen idee hoe het moet. En het is iets waar ik juist op voorbereid moet zijn... Want hoewel het nu niet aan de orde is, dat hij bij ons dood gaat is een vaststaand gegeven.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-06-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:40

Voor het paard maakt het slepen inderdaad niets uit. Het is echt een dienst die je doet voor jezelf inderdaad, niet voor het paard.

Maar zelf vond ik het niet fijn.
En dan kon ik niet in de bak inslapen, dan zou ik al echt dichter aan de weg moeten gaan staan.
Vanuit de bak was het hier toch snel een 80 meter slepen.
En dan dan zou hij van zaterdag 11 uur tot maandagmorgen in de ochtend er liggen met warm weer.
Voelde voor mij niet prettig.

Maar heb wel daarna gemerkt dat mensen niet weten dat het bestaat. Zelfs de dierenarts hier wist het niet en zei dat hij het ook meer kenbaar wilde maken.
Mensen die aan de weg liggen en een grijper wel naar vonden maar dachten dat dat de enige optie was.
En dat is jammer, fijn om meer keuzes te weten en dan te beslissen.
En alles is prima, het is te persoonlijk om daar over te oordelen en ik kan begrijpen dat het kostenplaatje zeker mee speelt. :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:42

sterkte DD :(:)

voor mij is deze discussie hopelijk nog een eind weg. wij hebben er wel een keer 1 naar de slager gebracht; was voor hem snel voorbij, maar heb er zelf toch niet zo lekker van geslapen toen :\

Wij hebben ze gisteren verhuisd, te voet, want mijn merrie heeft ook issues met de trailer. Was ook goed te doen, wandelingetje van 2,5 uur en ze is super braaf aan de hand. Ging dan ook probleemloos, maar ze was logischerwijs wel behoorlijk gestresst. Hebben vannacht redelijk rustig gestaan, alleen dat uit elkaar halen is nog wel een dingetje. Ik heb ze daarnet 1 voor 1 uit de wei gehaald. De grote probeerde over me heen de box weer uit te buldozeren terwijl de pony het schrikdraad aan het testen was }:0
Het is naturlijk ook bijna 10 meter in een rechte lijn van box naar wei, dat is ook wel ver weg van elkaar :+ 8)7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:43

Ik had ook al hele scenario's klaar liggen en één daarvan was dat ik haar niet meer op stal wilde hebben na horrorverhalen over paarden die eerst gezaagd moesten worden.
Dat slepen zat ik ook niet op te wachten vooral ook omdat het hier ook niet zo breed is.
Dus langs de weg inslapen was gewoon de beste oplossing en idd ook de meest voordelige al schrok ik ook al van de rekening van de DA.
Maar het ging heel netjes en beheerst.

Ik had vanochtend rond 9 uur de Rendac gebeld en ze was om 10 uur al weg. Meteen het zeil en de stenen weggehaald en de dekens uit de kast

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:45

Hoe krijgen ze het paard dan de trailer in? Zit daar een soort van lier in? Er staat bij dat de paarden vanuit de wei of stalgang kunnen worden opgehaald, maar bij de stalgang zullen er wel voorwaarden aan verbonden zijn wat ruimte betreft?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:47

Ik weet ook niet of ik dat zou kunnen, slepen. Ook niet met de kinderen er bij etc. Lijkt me toch wel echt een dingetje. Ik kan ze hier eventueel voor in het weiland laten gaan, maar ik weet niet precies wat de 'eisen' van de Rendac zijn. Voordeel van in het weiland is wel dat de rest er nog bij kan. Nadeel is dat het grote weiland niet ieder seizoen even toegankelijk is

Haha Jade, ze moeten nog even wennen dus :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:48

@maartje: op de site van de Rendac staan de regels precies omschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:49

Max 2 m van de weg af en geen struiken of bomen. Tjah :+

Naja komt vast goed. Slepen is de laatste optie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:50

_Lorette_ schreef:
Hoe krijgen ze het paard dan de trailer in? Zit daar een soort van lier in? Er staat bij dat de paarden vanuit de wei of stalgang kunnen worden opgehaald, maar bij de stalgang zullen er wel voorwaarden aan verbonden zijn wat ruimte betreft?

Ja zit een "lepel" met een lier aan.
Stalgang durf ik niets van te zeggen. Ik verwacht dat dat niet kan.
Mijn paard lag in de bak en daar zette hij de achterkant van de trailer bij zijn hoofd neer zeg maar.
Dan kwam er een metalen plaat uit en daar werd hij over de rug opgerold. En naar binnen gelierd.
Ik heb dat overigens niet gezien want dat wilde ik niet, mijn vriend wel.
Heb de man voor dat wel gesproken en was heel aardig. En dat was voor mij voldoende.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:50

dacht ik wel, maar het is me mentaal toch nog iets te ver weg om me daar echt in te verdiepen :o
Voordeel is dat ze hier met de vrachtwagen op het eerste stuk van de oprijlaan kunnen. De vuilniswagen draait hier ook altijd :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:52

Hier staan bomen langs de weg met ong 5 mtr ertussen (flinke jongens ook), maar omdat er veel vrachtverkeer langs komt zijn ze hoog opgeschoren.
Met omvallen is het even een dingetje, maar dat was goed te sturen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:52

Jade
Fijn dat het verhuizen goed is gegaan.

Uit elkaar halen is hier ook nog wel een dingetje nu nummer 3 er niet meer is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:54

_Penotti schreef:
_Lorette_ schreef:

Mijn paard lag in de bak en daar zette hij de achterkant van de trailer bij zijn hoofd neer zeg maar.
Dan kwam er een metalen plaat uit en daar werd hij over de rug opgerold. En naar binnen gelierd.
Heb de man voor dat wel gesproken en was heel aardig. En dat was voor mij voldoende.

Mijn oudje is na inslapen ook opgehaald met een trailer met lier. Hij werd op een zeil gerold (door mijn zus, vriend en bevriende boer, dus erg rustig) en zo met de tractor de paddock uitgetrokken. Het zeil werd vervolgens met de lier op een plaat getrokken, en het geheel werd de trailer ingelierd.

Ik heb wel toegekeken vanuit het raam, er bij staan wou ik niemand aandoen (hysterisch huilen, kwam geen zinnig woord meer uit). Ik heb hem wel laten cremeren, wist al lang dat ik dat wou en had er geld voor apart gezet. Puur voor mijn eigen gevoel natuurlijk, het paard zelf maakt het niet meer uit eenmaal dood..
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 29-06-20 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:54

@maartje: Hier had ze met gemak in de voortuin kunnen liggen, oprit is breed genoeg voor een vrachtwagen, maar je moet dus een officiële 'laadplaats' op je erf hebben anders komen ze niet je oprit op.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:57

_Penotti schreef:
_Lorette_ schreef:

Zo is mijn eerste pony ook opgehaald door het crematorium destijds. Die mannen zeiden toen ook heel vriendelijk dat ik beter even niet kon kijken, dus niet gedaan. Toen hij eenmaal in de trailer lag mocht ik nog een laatste keer kijken. Ging heel keurig allemaal.

Mocht er hier een paard overlijden, dan zal deze ook met de individuele ophaalservice van de rendac gehaald worden. Ik woon middenin een woonwijk en aan de weg leggen is dus sowieso geen optie. Hier zouden ze dus in de wei achter huis ingeslapen en opgehaald worden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:59

Ik heb nog niet eerder een paard bij mij opstal in hoeve laten slapen gelukkig, tot op heden weg kunnen brengen. := moet eerlijk bekennen dat het bij mij wel erg lastig is, ik kan wel langs de weg, maar ik zit aan een doodlopende weg met een wandelroute waar heel erg veel mensen lopen en ook heel veel kinderen. Moet er niet aan denken om hier een dood paard langs de weg te leggen, dat is gewoonweg niet te doen met alle voetgangers die ernaast lopen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:59

Solleke_Noah
Waarom is de rendac niet je erf verder op gekomen dat je de trekker niet meer nodig had?

Ik had dat geld ook apart liggen, wist ook al dat in dat individueel ophalen wilde. Al jaren.
En toen het ineens zo ver was en ook nog weekend met warm weer wist ik het ook zeker.
Wil ik ook voor de paarden die ik nu nog heb, of ze moeten al op de kliniek staan dan is het wat anders natuurlijk.

Maar inderdaad is echt voor jezelf.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:04

_Penotti schreef:
Solleke_Noah
Waarom is de rendac niet je erf verder op gekomen dat je de trekker niet meer nodig had?

Ik had dat geld ook apart liggen, wist ook al dat in dat individueel ophalen wilde. Al jaren.
En toen het ineens zo ver was en ook nog weekend met warm weer wist ik het ook zeker.
Wil ik ook voor de paarden die ik nu nog heb, of ze moeten al op de kliniek staan dan is het wat anders natuurlijk.

Maar inderdaad is echt voor jezelf.

Ging niet helaas, we hebben een moeilijke toegangsweg langs het huis. Het was het crematorium dat hem is komen ophalen.

Maar het is wel heel 'mooi' verlopen, mijn zus heeft zijn hoofd ondersteund terwijl de bevriende boer zachtjes het zeil vooruit trok. Alles bij elkaar duurde het dus ook wel effe. Wel heel lief dat iedereen zo had meegeholpen toen, we waren al een halve dag bezig met hem proberen te laten opstaan, ook samen met de boer met de tractor (banden onder paard zijn buik en zo voorzichtig optillen). Maar heeft toen helaas allemaal niet mogen baten, hij was echt op...