Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:25

De voorspellingen waren slecht.
Toch mooi weer gehad de hele dag. Paar mini regendruppels een keer tussendoor. That's it. Buien goed overgewaaid.
Vanochtend les gegeven in Zutendaal. Heerlijk weer. Bos in geweest.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:27

Hier alleen vannacht een bui gehad en overdag een paar druppels. Vannacht helaas wel genoeg dat ze niet op de wei mochten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:40

[***] schreef:
2 weken. Hij staat in de bak, krijgt alleen hooi en 2x per dag een zakje buut. Hij is op dit moment iets verbeterd, maar nog lang niet goed. Hij is overigens op alle 4 zijn hoeven bevangen -O- . Dierenarts is elke week geweest. Maar geeft ook aan dat het een langdurige kwestie kan zijn. Als hij deze week niet verder verbetert laat ik foto's maken.

Dat is inderdaad een stuk korter dan ik dacht. Nog steeds k*t, uiteraard, maar ik dacht dat het al veel langer speelde. Is je hoefsmid er sindsdien nog bij geweest? Die kan wellicht helpen met verlichten door een 'mustang roll' te maken (voorkant van de toon wat ronder vijlen, waardoor het makkelijk afwikkelt). Verder koelen (nat stukje met modder of een constructie maken met coolpacks), evt. hooi lang weken (uurtje of 3-4) en dan voeren, glucobalance bijgeven en magnesium is ook een optie.
Ik heb verdrongen hoe lang mijn merrie destijds hb is geweest (toen ze het het heftigst had, ik heb haar vaker net op het randje of net over het randje gehad, maar was er dan vaak net op tijd bij; die ene keer dus niet), maar ik weet nog dat het kkkkoud was en ik elke ochtend om 630u op de fiets naar haar toeging om medicatie te geven, dan op de fiets door naar m'n werk (7u starten tot 12 of 13u), dan weer naar pony voor uitmesten en hooi klaarzetten (weken in bevroren water :brr: ) en dan 's avonds om 19u nog een keer op de fiets heen en weer voor de medicatie. Ze kreeg destijds ook buut, trouwens, een half zakje, wat ik dan door een beetje stroop mengde en in een wormspuit deed.

Maartje, je winterwei kun je bij te veel grassprieten laten frezen door een loonwerker, of zelf doen met een tuinfrees (te huur bij Boels). Doen wij elk jaar (via Boels dan) eind september en werkt erg goed.

Oei, hopelijk valt het met Beau mee. Is hij weer op hetzelfde been kreupel? Niet toevallig op het andere been (door overbelasting oid)?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:50

Bedankt voor de tip Hilary! Ik hoop eigenlijk gewoon dat ze het intensief genoeg benutten om geen gras te hebben maar daar is het misschien wel te groot voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:51

Was idd noodweer vanochtend, hagel als een malle en idd een klap onweer, ik had mazzel, want was echt net klaar met de weilanden...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:54

Hilary schreef:
Oei, hopelijk valt het met Beau mee. Is hij weer op hetzelfde been kreupel? Niet toevallig op het andere been (door overbelasting oid)?

Nope, zelfde been. Hoef ook. Hij is wel warm. Overbelasting is het echt niet. Nadat ze die zweer eruit hebben gehaald, heeft hij geen dag meer kreupel gelopen. Osteo en smid zij vorige week geweest. Iedereen in jubelstemming over hoe voed hij liep. En een week later loopt hij ineens niet meer goed. Niet op 3 benen. Maar ook niet goed. Dus maar weer foto’s maken. Ik had t eigenlijk al opgegeven, maar eerlijk gezegd, weet je het bij hem nooit. Het is net een kat. En hij heeft nog maar 3 levens opgemaakt. Hij heeft er dus nog 6 over. Dat hoop ik maar....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:17

Ik heb gisteren ook 15 km buiten gereden alleen bleek er in "ons"bos ook een mountainbike toer te zijn -:(- , een aantal van hun zijn onderuit gegaan met bijna botsingen in scherpe bochten, tja, het is ook ruiterpad en ik heb geprobeerd ze zo goed als kon te ontwijken maar ik weet ook niet over welke paadjes ze gaan en ze vlogen echt met tientallen tegelijk voorbij. Uiteindelijk maar 1 km langs een drukke weg gereden om ze in elk geval voor een deel te ontwijken
Het weer is frisser en paard geschoren dus een erg frisse combinatie nu

Ik word gek van de shet, ik heb nu buitenlangs alle draden uitgebreid, nu op +- 10, 30, 60, 90 en 1.50 draad lopen. Alleen als afscheiding tussen de 3 weilanden heb ik 2 draden en voldoende gras en NOG staat de shet in een andere wei met dikke buik. ik had het filmpje hoe hij eronderdoorging niet geplaatst hier of wel?
ik wil hem iets af laten vallen, hij is erg rond, maar als ik hem apart zet gaat hij als een ninja overal doorheen en wil hij net als de anderen op het gras

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:54

Wat asociaal mountainbikers op ren ruiterpad. Moet je eens andersom doen, krijg je de wind van voren.
Wat een brutale shet. Je zou nog gaas kunnen proberen. En anders een grasmaaier?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:40

belle_boef schreef:
Wat asociaal mountainbikers op ren ruiterpad. Moet je eens andersom doen, krijg je de wind van voren.
Wat een brutale shet. Je zou nog gaas kunnen proberen. En anders een grasmaaier?

daar was een heel parcour uitgezet dus ik weet niet fo zij daar eigenlijk ook mogen komen of niet. Ik heb in elk geval op hun fb ook iets geplaatst want dit was echt gevaarlijk voor beide partijen

Gaas heb ik rondom en dat werk goed, alleen is het wel erg duur en veel werk om dat ook tussenin te gaan gebruiken. Ik heb de wei in 3 delen verdeeld een rijbak en paddock en daar zijn nu 5 draden op de meeste plekken en daar heb ik heb nog niet * klopt af* doorheen zien gaan. Onder die van 30 cm wel. ik moet nu nog op 2 plekken ook daar draden maken maar ook eens narekenen met al die extra draad of mijn schrikdraad apparaat dat wel aankan ( op accu)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:41

En iets met hout? Wellicht vind je shet een paar tikken stroom acceptabel genoeg voor een middagje gras, maar door hout heen rennen wordt lastiger.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:46

ja die tikken neemt hij voor lief, zal door zijn shet vacht en manen ook niet veel van voelen. de wei is gepacht dus ook hout zal duur worden en betwijfel. ik denk dat als de draad niet werkt dat schapengaas het enige alternatief is. Als ik het aan huis had was investeren geen probleem maar hier zit al erg veel geld en nog meer werk in, maar heeft geen meerwaarde, alleen meer werk als ik ooit wegmoet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:47

waarom geen graasmasker Lynn_Nikita? Kan hij bij de rest blijven, heb je dat hele gedonder van het uitbreken ook niet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:13

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb gisteren ook 15 km buiten gereden alleen bleek er in "ons"bos ook een mountainbike toer te zijn -:(- , een aantal van hun zijn onderuit gegaan met bijna botsingen in scherpe bochten, tja, het is ook ruiterpad en ik heb geprobeerd ze zo goed als kon te ontwijken maar ik weet ook niet over welke paadjes ze gaan en ze vlogen echt met tientallen tegelijk voorbij. Uiteindelijk maar 1 km langs een drukke weg gereden om ze in elk geval voor een deel te ontwijken

Stond het nergens aangegeven dan? Bij ons is één keer per jaar een toertocht die over allerlei paden gaat waar MTB'ers normaal niet mogen komen; ze vermijden wel zoveel mogelijk de ruiterpaden, maar er hangen van te voren al bordjes in het bos wanneer de tocht is. Zonder aankondiging zou ik ook not amused zijn; dan kun je je niet eens voorbereiden op een leuk middagje oefenen op MTB-passeren met de jonge pony :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:27

MiniMeLona schreef:
waarom geen graasmasker Lynn_Nikita? Kan hij bij de rest blijven, heb je dat hele gedonder van het uitbreken ook niet.

kan hij dan ook kort gras en voordroog eten?

Hij breekt juist uit als hij ook bij de rest staat, gewoon naar de vollere wei, Hij staat niet apart

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:29

Hilary schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Stond het nergens aangegeven dan? Bij ons is één keer per jaar een toertocht die over allerlei paden gaat waar MTB'ers normaal niet mogen komen; ze vermijden wel zoveel mogelijk de ruiterpaden, maar er hangen van te voren al bordjes in het bos wanneer de tocht is. Zonder aankondiging zou ik ook not amused zijn; dan kun je je niet eens voorbereiden op een leuk middagje oefenen op MTB-passeren met de jonge pony :D

nergens gezien en ik rij er elke week, anders had ik wel voor 1 zondag een andere route gekozen,
Zelfs de dag van te voren niks gezien toen ik er met de hond wandelde. gelukkig keken onze paarden er niet van op maar met een aantal scherpe bochten waar we bijna botsen was ik het wel zat, het zijn smalle paadjes dus passeren gaat maar net, en ik begrijp dat het voor hun ook niet tof is om een hartverzakking te krijgen als er ineens een paard voor je staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:34

Ja op alles mits je de voordroog niet ook nog eens in een net doet ofzo. Korte gras gaat zelfs makkelijker als lang gras wat vaak al wat plat ligt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:41

Met welke heb jij ervaring? ik heb voordroog uit netten maar ook los in de bak en de hele dag de wei open met vrij kort gras. Moet hij dat gat dan over de voordroog duwen om dat te kunnen eten? ik heb er totaal geen ervaring mee namelijk

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:47

ik dacht kijk eens op marktplaats, door heel NL is er 1 greenguard te koop, in mijn eigen dorp :+

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:19

Maartje_M schreef:
Klinkt als een spannende rit dames!

Fijn [***], een schuilplekje!

Wij zijn bezig ons toekomstige land in te delen, valt niet mee met een man met de ballen verstand van paarden :+ Huidige stand:
[ [url=m/ASCklK.png]Afbeelding[/url] ]
Bij de gele pijl is de stal, daar komen 2 of 3 boxen en een inloop gedeelte zodat ze altijd droog kunnen staan. Het groene wordt paddock/winterweide. Dat moeten ze nog even kapot lopen zodat ze er altijd op kunnen. Cheetah heeft ppid dus ik hoop dat er niet te veel gras op blijft staan := Dan de 2 blauwe stukken worden weide, maar die ga ik voorlopig helemaal nog niet afzetten en staan alleen op de tekening omdat mijn man daar maar over bleef zeuren haha. En oranje is de bak, die ligt nog op 2 plekken want daar hebben we nog ruzie over :')

Denk dat je het donkere oranje bak gedeelte het beste ligt, wat is rechts is dat ook nog helemaal van jullie of dat niet?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:34

prutsmuts hebben we ook 1x per jaar een mountainbike tocht in het bos. Maar als ruiterkaarthouder krijg ik netjes een paar weken van te voren een mailtje en ga ik dus lekker wat anders doen. Beetje jammer dat ze bij een aangrenzende manege niet op hetzelfde idee komen en ik dus alsnog elk jaar omver gereden wordt door sterk onervaren crossruiters.

Lynn Nikita, is dat oranje schapengaas geen optie? Daar kan ook nog een klap stroom op en je kan het verplaatsten als je ze op een andere wei zet. Geen idee wat het kost.

Heel veel beterschap voor alle paarden met zere voeten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:02

De rit gisteren was een combinatie van een ongetest nieuw hoofdstel systeem, een eigenlijk absoluut paard ongeschikte route en flink pech betreft de onverwachtte prikkels. Voelde me er toch echt belabberd over en was er gisteren helemaal klaar mee. Tegen mijn vriend geroepen dat ik ze maar beide op marktplaats ga gooien :o

Net toch maar even beide paarden aan de hand gepakt en flink onder handen genomen, na wat gedribbel en 101 correcties konden ze waarempel beide wel stil staan zonder extra pasje en hun hoofd draaien zonder achteruit te lopen. Ergens weet ik wel hoe het moet maar het is zo vermoeiend. Hoop dat ik dit doorgezet krijg in het dagelijkse leven want ik merkte vanmorgen al dat ik automatish voorrang geef als er een paard de stal in loopt en ik moet er uit.

Ben trouwens helemaal blij met mijn hek, is net iets hoger dan mijn schouder en komt nog gaas over en 1 of 2 stroomdraadjes op.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:31

Geen greenguard voor mij, veel te slecht voor de tanden, kocht ik nog liever 4x per weide seizoen een simpele van rubber waar ze het gat snel groter van hadden gemaakt.
Maar ik had een cushing/ir/chronisch hb pony, dus bij mij ging er alleen maar droog hooi doorheen, geen verpakt spul en als ze op de wei stonden , aten ze toch geen hooi. Zou een graasmasker ook niet 24/7 oplaten, maar ze dan beperkt op gras zetten en dan die kleine met een graasmasker, weet niet hoe dat jij het rochelt verder natuurlijk... :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:36

Moet zeggen dat ik nu een rubberen graaskorf heb die het al 3 seizoenen doet. Die andere was met een maand alleen nog een korfje rondom ipv voor de tandjes :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:19

Azmay schreef:
De rit gisteren was een combinatie van een ongetest nieuw hoofdstel systeem, een eigenlijk absoluut paard ongeschikte route en flink pech betreft de onverwachtte prikkels. Voelde me er toch echt belabberd over en was er gisteren helemaal klaar mee. Tegen mijn vriend geroepen dat ik ze maar beide op marktplaats ga gooien :o

Net toch maar even beide paarden aan de hand gepakt en flink onder handen genomen, na wat gedribbel en 101 correcties konden ze waarempel beide wel stil staan zonder extra pasje en hun hoofd draaien zonder achteruit te lopen. Ergens weet ik wel hoe het moet maar het is zo vermoeiend. Hoop dat ik dit doorgezet krijg in het dagelijkse leven want ik merkte vanmorgen al dat ik automatish voorrang geef als er een paard de stal in loopt en ik moet er uit.

Ben trots op je meis +:)+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:21

@[***], als ik jou was zou ik toch foto's laten maken.
Mijn vorige shet bleek zeer heftige hoefbeenkantelingen voor te hebben.
Is toen op speciaal beslag gegaan.
Bij mijn huidige shet laat ik ook elk jaar foto's maken zodat ik het zeker weet. Die is 1x heel licht bevangen geweest.

Mijn huidige shet staat 3 kwart jaar met greenguard in de wei.
Werkt ideaal en geen problemen met de tanden oid.