Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:59

AbbyBlues schreef:
Proficiat Caily! Zag de fotos al langs komen op facebook. Heerlijke paarden heb je!

Gisteren weer van die stomme knol geflikkert. Wekenlang kan ik haar weer gewoon opzadelen en, met een beetje overtuiging, ook gewoon opstappen. Gisteren wilde ze weer niet dat ik opstapte. Na een uur lang doozetten bleef ze dan eindelijk staan, dus ik snel mn voet in de stijgbeugel, gaat die dome doos er in gallop vandoor terwijl ik er nog half naast hing gvd! #)
Weet het af en toe echt niet meer met haar. ;(

Ok, waarschijnlijk een dom idee, maar... ik bind m'n paard vast voor opzadelen (halster, halstertouw) en doe dan nog even halster rond de nek voor hoofdstel aan te doen. Vaak spring 'k er dan zo op en doe het halster af vanop zijn rug... maar goed, ik weet niet hoe Rachel reageert op vast staan...

Of iemand om haar vast te houden?

Zo'n probleem kan soms echt heel snel opgelost worden met duidelijk en consequent zijn (al dan niet door een trainer). Komt dus wel goed :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:01

Klinkt alsof er iets in de basis toch niet helemaal jofel zit.
Die van mij wil ook wel eens -in stap- te vroeg vertrekken, maar die komt zichzelf wel tegen c.q. niet ver op 'mijn manier'.

@solleke: die manier klinkt mij erg gevaarlijk in de oren!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:03

Haha, DD, dacht 'k al wel hoor :+

Abby, negeer de aanbind optie maar :P doe het met mijn paard wel hoor, maar goed die heb 'k al tien jaar van jongs af aan en ken 'k door en door. Maar 'k huppel ook op teenslippers tussen de paarden, ook not done :o

Abby: zeker weten dat het zadel goed ligt he? :) want kan ook daar nog een reactie op zijn natuurlijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:03

Gefeliciteerd caily.

Kirr balen van je huis dat voor de 3e keer onder water stond

Abby, zou idd ook eens iemand anders proberen erop te zetten. Ben je er zelf bang voor dat er wat gaat gebeuren? Anders voelt ze dat misschien toch wel erg en word daar weer bang van.

Strookbegrazen en mestscheppen doen we hier niet.

Hier op paardengebied weinig nieuws. M'n trainingspaard gaat goed, erg braaf dus deze of komende week maar eens buiten een rondje doen.

En sinds gisteravond zijn we een pennymeisje rijker, Lisette is bevallen.

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:04

Proficiat palousa en lizy :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:05

Hier ook gefeliciteerd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:05

AbbyBlues schreef:
Proficiat Caily! Zag de fotos al langs komen op facebook. Heerlijke paarden heb je!

Gisteren weer van die stomme knol geflikkert. Wekenlang kan ik haar weer gewoon opzadelen en, met een beetje overtuiging, ook gewoon opstappen. Gisteren wilde ze weer niet dat ik opstapte. Na een uur lang doozetten bleef ze dan eindelijk staan, dus ik snel mn voet in de stijgbeugel, gaat die dome doos er in gallop vandoor terwijl ik er nog half naast hing gvd! #)
Weet het af en toe echt niet meer met haar. ;(

Even heel hard, maar je paard is dus een uur bezig geweest om jou te vertellen dat opstappen geen goed idee was.

Het lijkt me een goed idee om iemand te zoeken die je helpt met grondwerken voordat je erop stapt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:06

palousa_boy schreef:
En sinds gisteravond zijn we een pennymeisje rijker, Lisette is bevallen.

Je vriendin neem ik aan?

Van harte gefeliciteerd :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:10

Gefeliciteerd met het slagen, Caily

En Gefeliciteerd met je dochtertje Palousa! Ga je haar naam hier ook verklappen? :D

Abby, ik zou hier echt hulp voor inschakelen of haar even door iemand laten doorpakken. Dit is alleszins niet normaal en gewoon gevaarlijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 11:12

Thanks voor alle leuke reacties :)

Oef kvulden, dat is wel erg veel verschil in hooi. Is het misschien ook veel fijner qua structuur?

:(:) Fabster

Abby, lastig. Ik doe stiekem ook wel eens wat Solleke doet :o Maar weet je de reden van haar gedrag, is ze gewoon aan het klieren, of is ze bang? Kan het zijn dat de pommel van het zadel niet helemaal lekker past misschien? Bij paarden die structureel weglopen maar verder niks mee aan de hand is, ben ik gewoon consequent; ho is ho. Wijken voor druk kennen ze bij mij allemaal erg goed. En ik wil ze ook nog wel eens (tijdelijk) een snoepje geven na opstappen zodat ze op den duur gaan wachten op hun snoepje voor ze weg gaan. Die vriendin in DL doet dat ook met haar Tinker en als het snoepje te lang duurt gaat ze zelfs beetje hinniken _O-

Gefeliciteerd PB en Liz!! Alles goed gegaan? Hoe heet de schone dame?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:15

Andor heeft ook heel erg lang opstapproblemen gehad en veel spanning bij het opstappen. Dit hebben we ook opgelost door de truck met het koekje dat Caily net omschrijft. Nu gaat zijn focus direct naar de koek ipv het opstappen zelf en dat heeft hem gigantisch geholpen. Zeurt ook echt als het hem te lang duurt :) bij ons heeft het alleen 5 jaar moeten duren eer we die tactiek gevonden hadden...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:18

Yontheke schreef:
Gefeliciteerd met het slagen, Caily

En Gefeliciteerd met je dochtertje Palousa! Ga je haar naam hier ook verklappen? :D

Ze heeft de namen Isabelle Sophie gekregen.

Moeder en dochter maken het voor zo ver ik weet goed. Mogen een paar dagen in het ziekenhuis blijven (dat is standaard hier ipv kraamzorg thuis).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:20

Ook hier van harte gefeliciteerd!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:28

Ben er met Anke al enige tijd mee bezig, maar het is precies alsof ze, als het goed lijkt te gaan, ze weer iets nieuws 'verzint'.
Vaststaan is a) het verschuiven van het probleem, want als ik haar niet kan vastbinden dan kan ik er dus niet meer op. En b) op het moment dat ze druk op het halster ervaart raakt ze in paniek en gaat ze met dr volle gewicht aan het halster hangen. Zo zijn al diverse halsters en halstertouwen gesneuveld.

Rachel is in principe erg goed doorgereden. Ze is zadelmak gemaakt op haar 4de en minimaal 2x in de week gereden tot haar 7de. Ze is poepiebraaf als ik er eenmaal op zit. Het probleem zit em echt in het opzadelen en opstappen. Weglopen met opstappen heeft ze nog nooit eerder gedaan, dat was gister de eerste keer. Tot nu toe stapte ze steeds opzij als ik het krukje ernaast zette of als ik op het krukje ging staan. Dan was het een kwestie van krukje weer oppakken en weer naast haar neerzetten net zolang totdat ze het opgeeft en ik gewoon op kan stappen. Als ik eenmaal mijn voet in de beugel had was het goed. Maar gister ging ze dus in ene lopen...
Nee, ik was niet bang om erop te gaan. Ff afwachten hoe dat nu gaat zijn.

Mijn man kan haar niet vasthouden als ik opstap. Ze heeft echt wel een trauma aan mannen overgehouden. Ik merk meteen aan haar als hij de hoek om komt, dan schiet ze gelijk weer in de spanning.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:30

Opstappen zonder krukje is moeilijk waarschijnlijk met haar grootte? Want dan ben je wel iets flexibeler.

Dan zou 'k ook aan de slag gaan met "ho is ho", evt gecombineerd met de snoepjesmethode bij flink stilstaan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:34

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:35

Beste allemaal ik zit met een dilemma! Mijn oude merrie heeft een pittig karakter, is een Wilhelmus, zij heeft echt het karakter van haar vader. Gisteren is ze voor de 2e keer totaal door het lint gegaan, je ziet haar blik veranderen, er gaat een knopje om en ze is totaal niet meer voor rede vatbaar. Loopt dan dus ook gewoon over je heen, resultaat nu is wederom blauwe plekken bij mij. Heining kapot. Er is geen reden waarom ze in eens zo doet, geen nare steekbeesten in de buurt of iets waar van ze zou kunnen schrikken. Ze is naar mijn weten gezond, van het voorjaar nog uitvoerig bloedonderzoek gedaan omdat ik haar van een aantal dingen verdacht en de uitkomst waren keurige waarden. Ze is actief, eet en drinkt goed, glanst je tegemoet, mest en urine zien er normaal uit. Er is niets veranderd in haar omgeving, voerpatroon, weidepatroon, alles is al bijna 4 jaar hetzelfde.
Ik ben bang dat dit straks een keer voor de wagen gebeurt en dan ben je nergens meer. Ze is nu 21 jaar. Mijn eerste idee is dat er iets niet goed zit in het koppie, ben bang dat ze straks gevaarlijk gaat worden.
Hebben jullie een idee?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:36

Proficiat Palousa! Had het in jullie topic ook al geschreven!

Mijn merrie is erg tevreden op stal. Enorm rustig.
Straks gaat ze voor de eerste keer buiten.. ben benieuwd. Weet niet of ze dan ook nog rustig gaat zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:38

@abby: Ik denk echt dat Antheman het goede antwoord geeft: grondwerk....

@meggiemeg: dat is bijzonder gedrag! Ik heb zo even geen idee eigenlijk.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:38

Nee zonder krukje gaat em niet worden :')

Zijn idd al druk bezig met het aanleren dat ho echt ho is omdat ze wegliep als je met het zadel aankwam. We hebben haar nu weer zo ver dat ze netjes blijft staan met opzadelen.

Even ter herinnering voor degene die het niet meer weten. Ik heb haar in Maart gekocht en kon tot ongeveer een maand geleden zonder moeite opzadelen en opstappen. Dus dit gedrag is nieuw en voor een beginner als ik vrij moeilijk in te schatten en op te lossen (en not to mention ff-ing irritant). Ik vind het namelijk erg moeilijk om bij haar te zien of het angst of koppigheid is en dus ook niet altijd goed weet welke reactie ik moet geven. Boos worden bij angst is namelijk net zo funest als vriendelijk ondersteunen bij koppigheid. :\
Daarbij is ze bij haar vorige eigenaar niet altijd met fluwelen handschoentjes behandeld.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:39

Een baby gefeliciteerd! !!!

Abby ik heb het idee dat ze je aan testen is. Vrij nieuw paard en (niet verkeerd bedoeld) onervaren ruiter. Werkt in een hoek opstappen niet?
Edit je te reageerde zelf ook. Kan zijn dat je te langzaam reageerd en zij merkt dat ze ermee weg komt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 28-06-16 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:39

meggiemeg schreef:
Hebben jullie een idee?
Als je gezondheidsredenen kunt uitsluiten zou ik haar even op pensioen zetten en over een paar maanden eens kijken of ze dit gedrag nog steeds heeft of dat het door de rust over is gegaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:40

AbbyBlues schreef:
Nee zonder krukje gaat em niet worden :')

Zijn idd al druk bezig met het aanleren dat ho echt ho is omdat ze wegliep als je met het zadel aankwam. We hebben haar nu weer zo ver dat ze netjes blijft staan met opzadelen.

Even ter herinnering voor degene die het niet meer weten. Ik heb haar in Maart gekocht en kon tot ongeveer een maand geleden zonder moeite opzadelen en opstappen. Dus dit gedrag is nieuw en voor een beginner als ik vrij moeilijk in te schatten en op te lossen (en not to mention ff-ing irritant). Ik vind het namelijk erg moeilijk om bij haar te zien of het angst of koppigheid is en dus ook niet altijd goed weet welke reactie ik moet geven. Boos worden bij angst is namelijk net zo funest als vriendelijk ondersteunen bij koppigheid. :\
Daarbij is ze bij haar vorige eigenaar niet altijd met fluwelen handschoentjes behandeld.

Je hoeft haar zeker niet met fluwelen handschoenen te behandelen... dat doe ik met mijn paarden ook niet. Maar ik ben wel héél duidelijk.
Dat dit gedrag nieuw is, is heel logisch. Paard is net een beetje gewend aan haar nieuwe woonplaats en gaat nu haar grenzen verkennen.
Misschien een stom idee, maar heb je dit al eens voorgelegd aan de vorige eigenaar?
Laatst bijgewerkt door Achterom op 28-06-16 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:41

Meggiemeg geen tips. Wel vervelende situatie

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:43

Ze heeft toch nu een ander zadel al bij de vorige eigenaar? Zou het niet daaraan kunnen liggen? Want ze doet het pas sinds een maand. Of een rugprobleem? Tijdens opstappen kan er best veel druk op de rug komen. Gebruik je je beugels, of is je opstapje hoog genoeg om zo je been over het zadel te kunnen gooien.
Er zijn heel veel oefeningen en methodes om het probleem om te lossen, maar ik wil altijd eerst uitsluiten dat de reactie komt door pijn of ongemak.

P_b; gefeliciteerd!

Meggy, al eens gekeken naar cushing? Dat is een hypofyse Tumor.