Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:07

Zwwaaaaiiiiii! *druk* Doooeeeiii!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:08

kristelhans schreef:
Zwwaaaaiiiiii! *druk* Doooeeeiii!

:wave:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:09

@hilary: zou ziet de weg er hier naar het bos/hei ook uit. Het is maar één pad, maar je kunt er niet fatsoenlijk meer langs.

Net even buiten bezig geweest, maar zelfs de fleecejas was nog te warm.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:10

Veel te lekker weer om te bokken!

DubbelFun

Op zijn tijd een theetje :D
Straks weer door :)

Hilary

Anke schreef:

Ik zit op m'n werk |(

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:12

Is dat jouw nieuwe baak Daan? Ziet er mooi uit! Leuke combi zijn jullie :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit met een BP heb gereden...
zelfs mijn cap vergeet ik wel eens... :o

Die van mij staat nu met 200grams en een ongevoerde regendeken op buiten. Misschien iets te warm, maar ze doet het er maar mee. Ik heb altijd standaard een ongevoerde regendeken over de dekens op naar buiten. Blijft haar staldeken tenminste een beetje schoon :+

Eng he dat zoiets kleins in het hooi zoveel schade teweeg brengt...
Ik duim Kirrr! Dat zou super zijn zeg!

:9k DubbenDun & succes Kristel!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:14

Hilary schreef:
Anke schreef:

Ik zit op m'n werk |(

Ik ooooookkkk! Heb wel een raam open... het meurt hier naar puberzweet. :') :x Nu even nakijken in mijn pauzetje. Blehg.. nog heel even en de avonden zijn weer licht! :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:15

Yontheke schreef:
Ik hoop het ook.

Bij de paarden die gevoelig zijn aan stof, is het dan normaal dat ze vanaf de eerste 10 minuten dat ze voordroog eten, ze nooit meer een kuch laten horen?

Bij de mijne was dat wel zo :j hij kuchte sowieso al een pak minder door de frisse buitenlucht en helemaal niet meer op voordroog. Heb tussendoor nog eens een pakje hooi gevoerd en daar ging hij meteen weer van kuchen (maar hij is wel al echt dampig dus longbeschadiging)

Maar, de pony van mijn zus is nu ook aan het kuchen, en we voeren voordroog. Dus het is niet heilig makend ofzo :)

kristelhans

Hier ook allebei 300 gr en geschoren en ze zullen wel zweten, jammer dan. :P Als het wat stabieler weer is gaat er weer een dunnere op.

AbbyBlues

Maakt een klein vreugdedansje... *\o/*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:16

Hier kan geen raam open ;( Voormalig verpleegafdeling, nu ingericht als kantoor / secretariaat.

Het blijft idd wel weer steeds langer licht. Gisteren gingen we gewoon in het licht op stal weg, dat was al een tijd niet meer gebeurd.

AbbyBlues schreef:

:?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:17

Meurt hier naar puberzweet.... _O-

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:19

Hilary schreef:
AbbyBlues schreef:

:?

Ben gewoon even happy. :P
Krijg van alle kanten hele leuke paarden 'aangeboden'. Ben even heel blij met bokt. :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:20

Ik heb de deur open staan (bij gebrek aan raam).

Yontheke, hoe bedoel je?
Mijn oudste ruin die heel zwaar ziek geweest is, toen onder de noemer: OCPD (wel geen littekenweefsel te zien), heeft absoluut geen baat bij voordroog. Hij kon ondertussen wel een beetje droog hooi verdragen. Maar de normale porties worden nog altijd geweekt en dan heeft hij helemaal niets.
Dus of OCPD (nog) van toepassing is weet ik niet.

De palomino is wel een beetje gevoelig aan stof, daar heb ik eigenlijk nog geen voordroog bij getest.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:26

Ik heb medelijden met de mensen op school of werk. Het is echt heerlijk. Net even met de Belg gewandeld en met de BP en merrie gespeeld met pionnen. Niet te veel ingewikkelds, maar gewoon ff leuk. Was heel gezellig. :)

Afbeelding

Hé, waarom komt die foto op zijn kant?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:27

Ik vind het gewoon zo raar dat hij plotselings zo reageert op het hooi. Heeft nooit geen luchtwegproblemen gehad, nog nooit zelfs een verkoudheid of ziek zijn met koorts ofzo.
De kuch was er gewoon van de ene op de andere dag. Heb hem ooit al een pak stoffiger hooi gegeven dan dit. Dit is het beste hooi dat ik op bijna 5 jaar tijd van mijn hooiboer heb en dan dit..

Ach, we zien wel weer.

Kirrr, ik bedoelde het hoe Solleke er op antwoord; Of mensen met paarden met echte luchtwegproblemen of stofgevoeligheid er ook direct "vanaf" zijn vanaf het moment dat ze voordroog krijgen (of hooi nat maken so to speak).

Solleke: Mijn paarden staan altijd buiten en krijgen hun hooi overdag onder het afdak en voor de nacht op stal uit een hooinet. Al moet ik toegeven dat ik een merrie met COPD op stal heb gehad en die kon het bij ons ondanks nat hooi ook niet keren. Bij mij kreeg ze er telkens last van.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:30

Yontheke: als mijn oude paard (met COPD) kucht dan is het hier alarmfase 3 bij wijze van spreken, nu met de pony die kucht, kijk ik het ook gewoon aan hoor :o hij snottert ook een beetje dus het zal wel een verkoudheid zijn, maar hij kan binnen staan als hij wilt (dus droog), zie het dus niet meteen escaleren en zo'n hoestje geraakt hij zelf ook wel weer vanaf.....

Misschien is het bij de jouwe ook eerder een verkoudheid?

Mijn oude paard reageert ook op pollen van de bomen, niet enkel op stof in hooi. Hij moet in de zomer vaak ondersteunt worden met een cortisonen kuur.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:36

Fabster leuke selfie :)

Pppeet dankje :) Dat is nog het oude zand. De bak was toen bevroren (en daarvoor gesleept) waardoor ik toen eindelijk een keer een mooie bak had :+ Zo ligt het er nu standaard bij gelukkig :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:37

De dierenarts is er de eerste week van januari bij geweest omdat hij dus toen al 2 weken af en toe een kuchje had en het toen wel wat erger werd.
Niets te horen op de longen of het hart, de hoest oproepen was al moeilijk (hij stond toen 24 uur op voordroog). Ziek is hij absoluut niet.
Zij vermoedt dat het een plantje of grassoort is waar hij niet tegen kan of dat hij misschien zijn keel bezeerd had en het hooi dat plekje irriteerde. Maar dat is het dus niet want na een kleine maand voordroog hoest hij nu terug wanneer ik hetzelfde hooi geef. Hij hoest dan ook echt na 2 hooinetten er van te eten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:41

deken moest wel af, die ouwe theeleut begon te sjezen en de ruin deed vrolijk mee, gevolg bijna schuim onder de deken, hij hangt nu te drogen in het zonnetje over de kruiwagen heen zodat de deken vanavond weer op kan. Stelletje mutsen zijn het bij elkaar |o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:47

Voor mij ook geen leuke dingen doen met de paarden. Net even Rosie een beetje geborsteld. Maar tussen mij werk door ben ik druk wasjes aan het draaien. 2 spugende kinderen in huis. Van nacht een aantal bedden kunnen verschonen. -O- -O- -O-

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:56

Zoooo dames wat gaan jullie hard hier in dit topic. Ik ga straks een op mijn gemak even bijlezen en reageren. Ik had me een heleboel bladzijdes geleden al voorgesteld. Zo heerlijk rijden in het zonnetje!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:18

Ahhh Kvulden! Succes..... hopelijk knappen ze snel op!
Agh en troost je. het enige licht waarin ik vanavond ga rijden is ook kunstlicht en geen zonlicht hoor. Zit nu nog braaf op kantoor ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:34

@Yontheke: die van mij hebben eens heftig gereageerd op hooi wat bij lelie's uit de buurt kwam en een keer een partij waar veel eikenblad in zat.
Mijn COPD'er doet het prima op natgemaakt hooi (hoeft niet geweekt, alleen met de broes goed nat gespoten) en als het daar met vriesweer te koud voor is dan stoom ik het.