Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:08

Hihi...ik gebruik zelf nooit zoveel brandnetel hoor....en alleen de jonge topjes he.De rest is voor de paarden ;)

Ben benieuwd :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:10

Oeps, dan ben ik nu al mis. Ik heb gewoon alle blad geplukt. :=
Ik zie wel wat er van komt, anders probeer ik het van de week nog wel een keer. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:12

Heb je boterhammen in huis?? _O-

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:14

Ja, moet ik er al een gaan smeren om die maar op te eten? :oo

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:54

Haha, ik ben benieuwd Gypsy!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:53

Ik heb het uiteindelijk nog gepureerd en daarna gefilterd. Door dat en de kookroom is het een lichtgroene, gladde soep. En het is heerlijk!
Er zit niet echt een afwijkende, of vreemde smaak aan ofzo, gewoon groentesoepachtig.

Voor die 45 cent (flesje kookroom, de rest had ik in huis.) ga ik het zeker nog eens maken. :D (Op stal hebben we toch een onuitputbare voorraad van die dingen. :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:56

Eet smakelijk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:00

Kijk wel uit met de vossenlintworm! :) Weet niet hoe veel voorkomend die is in Nederland, maar ze raden aan niks onder de halve meter hoog te plukken/eten.

Maareuhm, smakelijk :D hij klinkt wel lekker!
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 13-05-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:07

Oh echt waar? Nuja dan neem ik dit najaar het restje van de ontwormingsspuit wel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:08

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:11

Oh dan komt het wel goed, ik heb de blaadjes gewassen, afgespoeld met kokend water en daarna nog een kwartier gekookt. Maar dankjewel voor de tip, je moet het maar weten...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:36

Wat leuk Gypsy! Wat was het recept?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:48

Gypsy schreef:
Ik heb het uiteindelijk nog gepureerd en daarna gefilterd. Door dat en de kookroom is het een lichtgroene, gladde soep. En het is heerlijk!
Er zit niet echt een afwijkende, of vreemde smaak aan ofzo, gewoon groentesoepachtig.

Voor die 45 cent (flesje kookroom, de rest had ik in huis.) ga ik het zeker nog eens maken. :D (Op stal hebben we toch een onuitputbare voorraad van die dingen. :') )

Ik bedenk mij net dat we nog vroeg in het jaar zitten,de blaadjes zijn nog jong.Later het jaar alleen de toppen van jonge scheuten ;) Leuk dat jet lekker was,zo zie je maar weer dat dingen waarvan je het niet verwacht erg lekker kunnen zijn :)

Gebruik het ook wel door de gehaktballetjes...samen met verse kruiden uit de tuin :j

Zo...mijn boerman heeft net fijn stro gebracht...helemaal blij mee.Hij had vorig jaar een mooie partij die de jongens goed aten.Gelukkig koopt hij altijd ruim in zodat hij nog 4 baaltjes voor mij had,kan ik weer een jaar voort :D
Nu wel stuk...altijd zoveel werk om alle spulletjes weer op z'n plek te krijgen en de rommel op te ruimen.Afdekken en als laatste dekzeil voor de kapschuur.
Gelukkig zet hij alles keurig netjes in de kapschuur zoals jij dat wilt :j

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:31

Solleke_Noah schreef:
Kijk wel uit met de vossenlintworm! :) Weet niet hoe veel voorkomend die is in Nederland, maar ze raden aan niks onder de halve meter hoog te plukken/eten.

Dan kan je toch ook geen sla uit de moestuin eten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:36

Wat trouwens ook eetbaar schijnt te zijn is hondsdraf, waarover het hier laatst ging :D Kan in de salade, schijnt. Voor mensen dus niet giftig, o.a. een bron van vitamine C :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:37

Alles wat je uit de tuin haalt moet je gewoon goed wassen :)
Overigens had ik van die vosseworm ook nog niet eerder gehoord.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:42

Santos_05 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dan kan je toch ook geen sla uit de moestuin eten?

In de meeste moestuin zal er niet snel een vos zijn uitwerpselen over je groenten gaan verspreiden :D

Als natuurgids moeten wij de mensen daar altijd voor waarschuwen, bv als je bramen plukt in het bos dat pas te doen vanaf een halve meter boven de grond ofwel heel goed wassen. Bij ons in de buurt zijn al verscheidene dode vossen gevonden die besmet waren met de vossenlintworm.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:26

Het lijkt me dat als je de boel een kwartier kookt, er weinig meer aan gevaar is.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:23

Ik ga me er maar niet aan wagen, aan verse brandnetelsoep, toen ik gisteravond onze oprit opreed, stond ik oog in oog met een volwassen vos :+ Denk dat ik deze week zijn kroost heb zien rondhuppelen in de weide...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:44

Hier heeft er ook wel een eentje op de oprit gestaan en als ik buitenrij zie ik ze ook regelmatig.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:56

Ja, hier zijn ze ook massaal aanwezig :) Zitten met hun holen in de dijken... Vinden de boeren en kippenhouders niet zo fijn :Y)

Heb vanochtend eens 'afgestapt' hoe groot mijn paddock/piste zal worden, zal zo'n 24 x 40 meter worden (nog zo'n 5m langer, maar daar komt de schuilstal). Denk dat ik daar wel in zal kunnen rijden... Staan wel 3 grote bomen in, maar die mogen niet weg... :o Dus zullen ze er rond moeten graven... Het is niet anders, 't is de enige plek waar voorlopig de paddock kan komen :) Loonwerker ging proberen om netjes rond de bomen te blijven...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:10

Ach, hier gaan bomen die in de weg staan weleens spontaan dood en dan mag je ze wel weghalen...of ze worden 'stevig' teruggesnoeid (tot op 2 meter hoogte ;) )

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:26

Ik bedoel eigenlijk dat wij ze zelf niet weg willen :D Geen idee of het van de gemeente zou mogen... O:)
Vorig jaar eentje uitgedaan die ziek was, gewoon op een halve dag afgezaagd, wortel eruit, takken gezaagd en op de houtmijt gestapeld :P En er stond ook 1 esdoorn tussen, die was heeeel rap omgezaagd en weg. Geen haan die er om kraait hier, je merkt het niet, een boompje meer of minder :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:07

Goede middag *meelezer meldt zich*

Ik lees al een tijdje met veel interesse mee.

Wij hebben de paarden thuis met paddock , en nu op onze wei net buiten het dorp.

Als je eens flink in de brandnetels gegrepen hebt ,of er tegenaan gelopen , helpt een blaadje hondsdraf erover wrijven tegen de jeuk.

Ik heb een vraag , we zijn de stallen thuis aan het opknappen ,met name de opgevreten onderdeuren.

We willen nu een rek over de onderdeur bevestigen zodat ze er niet meer aan kunnen knagen,
hoe ver moet dat rek er vanaf ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:55

@kaatje: is het niet simpeler om een metalen strip over de bovendeur te schroeven. Dan kunnen ze daar ook niet meer aan knagen en toch de koppies lekker naar buiten houden.