het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:45

Hier is het met vlas een stuk schoner als met strokorrels dus zou goed kunnen.

Hier werkt het wel in de inloopstal. Maar strooi maar driekwart en heb een dorpel.

manzano

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:47

Ik vind vlas vervelend. Heel glad en veel te prikkerig in mn sokken :')
Boer wil het ook niet op zn land hebben dus kan het niet afvoeren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:14

Ik ben heel blij met mijn strokorrels duurde wel even voor ik het door had hoe het werkte.
En ik moet eerlijk bekennen dat hier ook alleen equibedding binnen komt. De rest vind ik echt rotzooi en werkt voor geen meter.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:17

Belker schreef:
Hopelijk valt het mee Horsii.

Oeps Marloes. Maar als het blijft luggen kun je wrl in de sneeuw tölten……. Niks mooiers dan dat.

Dat klopt maar ik heb geen sneeuwbeslag eronder zitten en hij staat vierkant dus dat gaat niet gebeuren. Inmiddels sneeuwt het hier echt gestaag door en ligt er inmiddels al wel een flinke laag van een aantal cm. Voorlopig stopt het ook niet met sneeuwen als we het weerbericht mogen geloven. Ook de wegen zijn echt wit dus ik ben benieuwd straks met naar huis gaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:18

Dat is jammer.
Veilige thuisreis Marloes. Hier maar kleine vlokken maar mijn man heeft nachtdienst, dus ik hoop dat het voor hier hierbij blijft.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:42

horsii schreef:
Kim, vlas geen optie? Dat krijg je heel makkelijk weer naar het midden.

Ja is wel makkelijker, maar wil eigenlijk dat t paard sowieso de vloer niet kaal loopt zegmaar. Dus op de een of andere manier moet ik het een soort vastgepot zien te krijgen, maar valt niet mee als t paard alles naar buiten loopt :') Zie ook paar x strokorrels genoemd, zou dat goed blijven liggen? Moet je met wat water aanmaken toch? Dus is soort gepot dan misschien?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:52

Hier liep dat meer naar buiten als vlas maar zal per paard en stal verschillen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:17

Soms helpt het om de grond net wat nat te sproeien zodat het daar wat aan plakt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:31

Heb balen gehakseld gerste stro en rubber matten. Voer het stro en wat blijft liggen gaat op de plek waar ze vaak plassen. Werkt ook heel fijn met mesten en minder ruimte op de mestkar

Net terug uit Ermelo was een lekker ritje weer.. gelukkig heel thuis , paarden gevoerd en lekker in bed met elektrische deken ff opwarmen en zo slapen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:35

Hier een verwaarloosbaar laagje sneeuw.

Ik had gehakseld koolzaadstro, toen equibedding strokorrels en nu weer terug. Equibedding geeft wel een super fijne laag, maar vond bijstrooien echt vervelend.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:13

Ik heb rubber matten met equibedding er op. Ik krijg daar wel een redelijk vaste laag mee ondanks dat ik het niet overal in de stal even dik heb liggen. Maar je ziet wel duidelijk verschillen tussen de paarden. Een maakt er altijd een soort dijk van. Vind ie fijn denk ik

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 01:25

Ik heb gehakseld stro. Wel het idee dat het natter is dan vlas. Vlas had een lager verbruik. Echter kan ik veel langer mijn mesthoop volpakken doordat stro wel duidelijk sneller verteerd

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:14

manzano schreef:

Ik had gehakseld koolzaadstro, toen equibedding strokorrels en nu weer terug. Equibedding geeft wel een super fijne laag, maar vond bijstrooien echt vervelend.

Ik gooi het in een kruiwagen met waterdan valt het al mooi uit elkaar en dan de stal in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:38

Hier een laag van 7 cm denk ik. Maar niet echt koud.
Ik ga deze week fruitboompaaltjes ophalen om een soort van schutting van te maken, iemand op okt had dat eens doorgestuurd en ik heb nu de perfecte plek om het te maken.

Woensdag is mijn man ook vrij en hoop ik die paaltjes hier te hebben en mag hij mij helpen ( weet hij allen nog niet :o :o )
Ik heb gisteren 2 fruitbomen bij mijn schoonouders eruit gehaald en( :brr: tijdens het sneeuwen) bij ons in de grond gezet. Daar komen nog 2 bomen naast en rondom wat struikjes en dan heb ik daartussenin een driehoek van zand. Als ik daar schaduw kan creëren door die schutting en er ook meteen wat vogelhuisjes en insectenhotelletjs aan vast hang hoop ik ook wat meer vogels terug te krijgen en heb ik meteen weer afscheiding tussen mij en de buren.

Dat is het grootste verschil in de ochtend Vorig jaar vlogen de roodborstjes en koolmeesjes je om de oren en nu al het groen weg is bij de buren is het zo stil.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:18

felicity schreef:
manzano schreef:

Ik gooi het in een kruiwagen met waterdan valt het al mooi uit elkaar en dan de stal in.

Zo deed ik het ook, maar dat vond ik toch niet fijn. Zeker met 3 boxen uitmesten werkte dat niet goed omdat het te lang moet staan wil het een beetje fatsoenlijk uit elkaar vallen. En met dit weer bevroor het :))

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:20

Heb het ook gehad.
Maar vind eerst water erop gooien best zonde.
En de hele korrel vraten ze hier op alsof het een snoepje is.
Dus vond het nogal een gedoe om eerst aan te maken in de kruiwagen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:36

Heb laatst wel paar zakken gehaald voor een onderlaag toen ik van de zomer de hele stal leeg had gehaald. Daarvoor vind ik het dan wel fijn. 6 zakken erin en je hebt een lekker dik bed om mee te beginnen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:40

Ik ben heel blij met mijn gehakselde tarwestro, ten opzichte van normaal stro veel zuiniger en fijner om te mesten en denk ook om op te liggen. Ik heb hier twee 'bedjes' in de schuilstal liggen. Schep 2x per dag drollen eruit als die er liggen en ben nu verder even aan het potten omdat de mestcontainer vol zit en het ophalen moeizaam gaat. Onderlaag zal wel een bende zijn maar de bovenlaag is echt mooi droog en fris ondanks dat er al 2 weken niets is weggehaald qua nattigheid, terwijl ze soms specifiek naar binnen lopen om erin te plassen (beetje jammer altijd :') ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:12

Hier gisteravond ook een dun laagje sneeuw en toen ik ze ging binnen zetten liet Boon me schrikken :)
Eerst geroepen want ik zag haar niet, maar toen ik de staldeur open deed ineens een hoop herrie achter me en kwam ze vanuit achter in volle galop naar stal. En vanochtend weer in volle draf uit stal en alle voerbakken langs. Dus als echte Canadees is ze op haar best in de sneeuw :D

Net buiten was het vies; (zelfs de weerman zei het vanochtend op de radio :) ) koud en een naar windje.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:15

Ik gooi van equibedding gewoon steeds een hele zak nieuw in de stal en dan besproei ik het met een beetje water zodat het wat uit elkaar valt. Ik heb dat nog nooit in een kruiwagen gedaan met water.
Dit werkt voor mij prima zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:22

Ja zo ben ik ook begonnen marloes maar dan vreten e het op. Als er nog maar iets van een brokje ligt moet het op. uit elkaar gevallen niet meer.

Haha DF
Ja klinkt als dat ze zich dan wel prima voelt ja met voor haar belende sneeuw.

brrr, de gevoelstemperatuur is echt laag

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:17

De Jack krijgt wel een koude/natte buik zo :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:20

Haha
Ja ze vind het ook maar heel even leuk

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:23

Snap ik helemaal, niks aan voor haar.

Ik sluit me aan bij de het is guur vandaag meningen. Ik heb gewoon even een baaldag en doe weinig. De kou en natheid zorgt voor overal pijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:28

Dat is idd ook voor mij een bijkomend nadeel; de heupen protesteren de hele dag door al zijn de ochtenden het ergst. Ik zit al aan een elektrische onderdeken te denken.