Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:26

manzano schreef:
Ik eet echt nooit fruit := Ja gisteren.... een bevroren aardbei in plakjes in m'n gin-tonic _O-

Ook heel lekker :D alleen minder gezond haha
Flugel gin tonic is ook erg lekker, gisteren gemaakt!

@Marjan, balen van je gezondheid :(:)

@Laurie, klinkt rot zeg :(:)

Hier is de wei ook een savanne. Hoop volgende week spullen te halen om te sproeien. Mn man stond vorige week bij de zaak maar vond het te duur, ik vond het wel meevallen dus nu moeten we een keer terug haha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:29

Kantsleep? Bedoel je een kantploeg? Zo'n ding wat je handmatig gebruikt voor de bakrand?

We hebben een kantploeg gekregen bij de rijbak, maar ik heb m nog niet hoeven te gebruiken. Goed om te weten dat het mooi werkt :D

We hebben onze pomp vorig jaar naar Wildkamp in Wehl gebracht voor aanpassing. Wellicht kunnen ze ook reparaties doen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:30

Karin_deB schreef:
manzano schreef:
Ik eet echt nooit fruit := Ja gisteren.... een bevroren aardbei in plakjes in m'n gin-tonic _O-

Ook heel lekker :D alleen minder gezond haha
Flugel gin tonic is ook erg lekker, gisteren gemaakt!

@Marjan, balen van je gezondheid :(:)

@Laurie, klinkt rot zeg :(:)

Hier is de wei ook een savanne. Hoop volgende week spullen te halen om te sproeien. Mn man stond vorige week bij de zaak maar vond het te duur, ik vond het wel meevallen dus nu moeten we een keer terug haha.

En anders van Cranenbroek? Of is dat te ver weg?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:36

boemel schreef:
Kantsleep? Bedoel je een kantploeg? Zo'n ding wat je handmatig gebruikt voor de bakrand?

We hebben een kantploeg gekregen bij de rijbak, maar ik heb m nog niet hoeven te gebruiken. Goed om te weten dat het mooi werkt :D

We hebben onze pomp vorig jaar naar Wildkamp in Wehl gebracht voor aanpassing. Wellicht kunnen ze ook reparaties doen?

Kantploeg bedoen ik ja.... Ik wist de correcte term even niet hehe. Maar hij werkt echt super! Hij is wel zwaar om te tillen maar als je eenmaal sleept in het zand met dat ding, is het prima te doen!

Wij hopen stiekem dat de pomp het niet doet door een klein vuiltje in de aanzuigslang. De klep die voorkomt dat het aangezogen water niet wegloopt, sluit namelijk niet meer waardoor we eerst zelf water in die slang moeten doen voordat hij weer water uitzuigt. Hopelijk kan de buurman dat eventuele vuiltje eruit halen of zien wat er mis mee is. Hij heeft zelf enorm veel ervaring met pompen en helpt ons graag, en anders gaan we inderdaad naar Wildkamp.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:52

Ik heb mijn vuilwaterpomp ondertussen al meerdere keren uit elkaar gehaald omdat er een klein steentje (min1cm) het draaimechanisme blokkeerde. Daarom heb ik er nu een stuk gaas omheen gewikkeld zodat steentjes groter dan (of gelijk aan :) ) 1cm er niet meer door kunnen.
Sindsdien geen last meer van gehad.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:55

Ok, mijn paarden sporen niet....
Ze hadden het warm, dus ik ben ze even gaan afspuiten in de wei. Eerst Flo (m'n oude merrie van 31), die stond beetje te mopperen, dus ik eens aan het water voelen.... bloedheet :o. Slang had in de zon gelegen.... oeps. Nou ja, eenmaal koel was het wel ok. Daarna Des ook lekker afgespoeld. So far so good....
Zag dat de waterbak redelijk leeg was, dus dacht, zal die meteen even vullen nu ik de slang hier heb. Komt de straal redelijk hard tegen het plastic, dus Flo schrikt en doet een sprongetje opzij. Dat was voor Des startsein voor dolle 5 minuten. Echt knetterhard de hele wei door scheuren en maar bokken. Flo ook meedoen (iets minder hard, maar voor haar leeftijd nog best pittig) en maar rennen.......... Echt niet goed wijs...... Tot zover de verkoelende douche :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:06

haha wat een mafkezen :+

DF vind jou makkelijke snelle oplossingen altijd zo leuk om te lezen :j

Zo...hier hele dikke 2e snede in de grote ronde balen gegaan :P
9 stuks....
Vorig jaar 29 in vergelijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:08

Dus 20!! minder dan vorig jaar !! ;(
Ligt dat alleen aan het hete weer ??

Dat zou niet veel goeds voorspellen voor mensen die geen jaarvoorraad hebben liggen.

Mijn MacGyver-oplossingen zijn niet altijd de mooiste om te zien, maar zolang het maar doet wat de bedoeling was :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:15

Hier hebben ze met die warmte ook af en toe de gekke 5 minuten. En 1 paard die ineens, als ze op de wei staat, besluit dat ze NU naar de stal wilt en dus in galop de heuvel op naar de stal rent :')

2e snee zal hier wel niet lukken, dus dan mag de koeienboer het afmaaien voor z'n koeien.

Mooi nieuws.. Zodra de aardappelen van het veld zijn, gaan we de 3 hectare grond die aan ons perceel ligt pachten *\%/* Dus druk aan de slag nu met hoe we het gaan inrichten, dan kunnen we de mensen op de wachtlijst blij maken, en er komen nog een aantal kijkers.
Iemand hier ervaring met palen in een puin ondergrond zetten? Houten palen zullen splijten. De uitloop van onze nieuwe stal is nl van puin, maar we moeten dit nog omheinen. Zal gaan om maximaal 10 palen, maar t moet wel afgezet worden natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:36

De gaten met een ijzeren paal mechanisch 'voorboren' en daarna de houten paal erin ??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:43

Ja komt door de droogte.

Mooie plannen jinte :j

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:57

potver, hier ook een dik oog.. en ik vertrouwde het niet, dus DA gebeld. En ja hoor, klein sneetje in zijn hoornvlies...
Hoe komt ie eraan , geen idee, maar nu wel twee keer per dag speciale zalf. En hij laat zich slecht behandelen dus het zal wel pijn doen.. Arme pony.

Jinte, 3 ha, wow wat een extra ruimte.....

FB, wat voor kantploeg heb je dan precies? Hier groeit gras langs de grondplanken...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 19:13

Jinte schreef:
Hier hebben ze met die warmte ook af en toe de gekke 5 minuten. En 1 paard die ineens, als ze op de wei staat, besluit dat ze NU naar de stal wilt en dus in galop de heuvel op naar de stal rent :')

2e snee zal hier wel niet lukken, dus dan mag de koeienboer het afmaaien voor z'n koeien.

Mooi nieuws.. Zodra de aardappelen van het veld zijn, gaan we de 3 hectare grond die aan ons perceel ligt pachten *\%/* Dus druk aan de slag nu met hoe we het gaan inrichten, dan kunnen we de mensen op de wachtlijst blij maken, en er komen nog een aantal kijkers.
Iemand hier ervaring met palen in een puin ondergrond zetten? Houten palen zullen splijten. De uitloop van onze nieuwe stal is nl van puin, maar we moeten dit nog omheinen. Zal gaan om maximaal 10 palen, maar t moet wel afgezet worden natuurlijk.

Wij zaten hier ook deels op puin (van de vorige eigenaar) en zijn er uiteindelijk met de drilboor doorheen gegaan := daarna wat bijwerken met de grondboor (handmatige, geen op benzine) en dan de paal er in.

@greendragen: oef, balen van het oogje! Hopelijk snel beterschap.

Jammer van de hooibalen DP.. het is ook gewoon zo vreselijk droog.

Die das in de wei zou ik wel fantastisch vinden <3

@manzano: jouw paarden hadden duidelijk geen last vd warmte :P

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:10

Lekker zo'n stuk erbij Jinte.

Wat naar Greendragon. Hopelijk hersteld ze snel.

Tess haar oog gaat gelukkig een stuk beter.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:34

Greendragon sterkte met het oog!

Solleke_noah thanks voor de tip!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:24

Weet even niet meer hoe we er op kwamen, maar bij een van de paarden zaten de benen vanavond vol met horzeleitjes. Bij de ander is het me niet opgevallen, maar ga ik morgen even beter inspecteren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:36

Ik heb van de week ook al eitjes van de benen gehaald. Morgen maar weer even kijken. Ik heb nu wel minder horzels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:07

Ik kijk als ik terug ben van vakantie. Alles staat klaar :D paard in de trailer en gaan!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:52

Fijne vakantie Robijn

Voor het puin en palen, handmatig loswrikken met zo`n drilboor

Beterschap met het oog Boemel

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:07

Beh wormen getsie. Gelukkig nog niet gehad maar kreeg wel herinnering om weer mest op te sturen naar wormenco. Voor de zekerheid vanavond dan maar eens de paarden gaan controleren op eitjes.

Fijne vakantie Robijn.

Wat fijn Jinte wat extra grond.

Greendragon hopen dat het snel over is en oog goed herstelt.

Nou de pijnstillers zijn er dinsdag avond voor het laatst in gegaan. Ze loopt niet meer op drie benen of op de punt. Maar echt lekker loopt ze ook niet. Ik zie en voel nog niks van een zweer. Wel is boven de kogel dik. Wel zag ik bij het opstaan in de nacht het begin van het op slot gaan. En dan zie ik wel het voordeel van buiten staan in de nacht dan loopt ze even een paar pasjes en dan is weer goed. Als ze op stal staat dan kan ze niet echt lopen en ik vermoed dat het daarna pijnlijk is dat ze er niet op durft te gaan staan.

Is allemaal zo dubbel, aan de ene kant denk ik geef nog wat rust. Maar ja echt zwaar werken heeft ze bij ons nog niet hoeven doen. Misschien toch wel behoorlijke impact met het naar binnen zetten van de hoeven. Maar aan de andere kant dat op slot gaan en op de tenen lopen is ook raar en extreem. Do heeft het in het echt gezien en op filmpjes en het is gewoon zielig en pijnlijk. Dan liever een onderzoek waar hopelijk wat kleins uit komt. Op slot weet ik trouwens niet zeker of dat het echt op slot gaan is maar zo ziet het eruit. Ze zet dan in elk geval niet haar hoef recht neer. Momenteel staat ze afwisselend met de benen op rust dus zet wel gewoon gewicht op haar slechte been.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 08:35

manzano schreef:
Weet even niet meer hoe we er op kwamen, maar bij een van de paarden zaten de benen vanavond vol met horzeleitjes. Bij de ander is het me niet opgevallen, maar ga ik morgen even beter inspecteren.

Ik las gisteren de tip om de benen met warm water te spoelen, dan zouden de horzeleitjes loslaten/uitkomen.

@joyce: sterkte met je paard :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:39

Horzel eitjes kan je ook met een mesje of poetsblok makkelijk verwijderen.

Boven de kogel dik kan nog steeds een zweer zijn. Sterkte!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:42

Fijne vakantie robijntje

joyce, wat naar zo. En zeker omdat je niet echt weet wat er nu is.

GD, balen van het oog, gelukkig heb je meteen de da laten komen

Horzeleitjes heb ik nog niet gezien. Zitten hier ook niet elk jaar.
Wat wel helpt om ze makkelijk weg te krijgen als het er teveel zijn. Met een tondeuse met de haren mee scheren.
Zie je amper wat van maar de eitjes zijn wel weg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:51

Ik heb het nu inderdaad met zo'n poetsblok weggehaald. Die had ik na het vorige incident meteen gekocht.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:56

Heel vervelend Joyce. Zou haar inderdaad toch eens even helemaal laten nakijken bij de dierenarts. Maand geleden liep ze na longeren toch ook al niet goed aan het been.
Klinkt en toont op filmpje niet als een hoefzweer.