[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:12

Oh fijn dat het water verdwijnt!

Gister een zak Agrobs Krautermix (pimpernel, wilde peen, witlof, venkel, smalle weegbree en karwij) gehaald bij Paardeerlijk om de kale plekjes in de wei op te vullen. En 2 slowfeeder netten om te kijken of ze dan minder van het fijne kruidenhooi knoeien. Met het grove hooi is maas 4,5 prima, maar het kruidenhooi en graszaadhooi ligt meer op de grond dan dat er gegeten wordt.
En mijn verwende diva’s eten geen hooi wat op de grond heeft gelegen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:31

Verwende nesten _O-

Het beeld van vanmorgen. Nog erg nat. Grond is echt verzadigd. Ik ga zo naar stal om te kijken hoe het er in het echt uit ziet.

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:55

Oh ja die diva’s heb ik ook! Lekker kwanselen met hooi. Liefst daarna als toilet gebruiken.

Daihyo schreef:
Verwende nesten _O-

Het beeld van vanmorgen. Nog erg nat. Grond is echt verzadigd. Ik ga zo naar stal om te kijken hoe het er in het echt uit ziet.

[ [url=m/uerYsK.png]Afbeelding[/url] ]

Heb jij schade in je hooi en stro opslag vroeg ik me af?
Hier ook verzadigd hoor. Ik kijk uit naar een droog voorjaar zodat we aan de bak kunnen om dit te voorkomen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:30

Ethelate schreef:
Oh fijn dat het water verdwijnt!

Gister een zak Agrobs Krautermix (pimpernel, wilde peen, witlof, venkel, smalle weegbree en karwij) gehaald bij Paardeerlijk om de kale plekjes in de wei op te vullen. En 2 slowfeeder netten om te kijken of ze dan minder van het fijne kruidenhooi knoeien. Met het grove hooi is maas 4,5 prima, maar het kruidenhooi en graszaadhooi ligt meer op de grond dan dat er gegeten wordt.
En mijn verwende diva’s eten geen hooi wat op de grond heeft gelegen :+

Haha ik ben gister ook bij Paardeerlijk geweest! Die krautermix klinkt interessant, ga ik ook eens naar kijken. Dankjewel!

Hier is alles nat. Echt gewoon helemaal verzadigd. Geeft ook wel weer problemen met de inmiddels overvolle mesthoop. Had gehoopt snel na 15 februari uit te kunnen rijden maar alles is zo nat dat dat er komende weken nog even niet in zit.

Lynn_Nikita

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:10

Wat een heerlijk weer
Ik ga alle plannen omgooien en lekker het bos in zometeen.
Ben toe aan zon en frisse lucht

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:08

Oh wat heerlijk!
Hoe was je rit?

Ik heb ze even laten grasmaaien in onze voortuin. En nu staan ze al uren in de zon op de bult. Genieten!
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:15

Heerlijk plaatje!

Hier vanmorgen de boel opgeruimd. Op wat natte baaltjes stro valt het allemaal wel mee. Het is vooral nat en vies. Paarden blijven dus nog een paar dagen in de opvang, zodat het kan drogen. Soort van. Want morgen weer regen :\
Het zand is echt nog zompig.
Maar alles wel klaar. Alleen. De 2 kuubskisten nog op zijn plek zetten, maar daar heb ik ff een man voor nodig :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die lagen aan de andere kant van het terrein :+
Afbeelding

De paarden konden vandaag even lekker naar buiten. Even de benen strekken.

Afbeelding

Daar ligt huis :))
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:14

Ah! Die laatste foto! <3

Wat een weertje vandaag he? Lekker buiten bezig geweest vanmiddag. 4 wilgentakken geplant, ik hoop dat ze aanslaan dan kunnen ze in de toekomst wat schaduw geven én kunnen we zelf onze takkenril vullen op termijn. :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:33

SSDesign schreef:
Haha ik ben gister ook bij Paardeerlijk geweest! Die krautermix klinkt interessant, ga ik ook eens naar kijken. Dankjewel!

Ook toevallig. Voor mij een eind uit de richting maar moest toevallig in de buurt zijn voor werk. Scheelde mooi een hoop verzendkosten want meteen lading voer mee ;)
Vanochtend bijna geen hooi op de vloer dus hopelijk is dit de oplossing!

Wat een heerlijk weer vandaag 8-)
Hier stonden of lagen ze vandaag ook veel te dutten, vooral de mini trof ik iedere keer lang uit in de zon aan.
https://www.instagram.com/reel/CaURlB5I ... =copy_link

Fijn Daihyo dat de schade mee lijkt te vallen en dat de paarden nog even kunnen logeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:44

Heerlijk zo’n slapende pony.

Hier juist de lente in hun bol. Dekens af gedaan en onderstaande actie was het gevolg.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:07

belle_boef schreef:
Na de storm hebben we wat gesnoeid en plannen gemaakt voor komend jaar.
[ [url=m/XIM2c6.jpg]Afbeelding[/url] ]
De houtwallen worden verwijderd. Die zijn een bron voor ongedierte en Helemaal mulm. Daar gaan we pad leggen als de bodem daartoe geschikt is. En we krijgen een mooie uitkijk naar de landerijen. De bomen blijven staan.
Rechts op de foto stonde omgevallen wilg en een laurier die we gesnoeid hebben. Dat hele stuk ligt braak en gaan we bij de weide aantrekken.

Groeit nu ook al wat gras en veel kleefkruid.

[ [url=m/OhlrH1.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zR4Gh2.png]Afbeelding[/url] ]

Naast de vijver ligt de bult zand de er ooit uit kwam. Die gaan we verlagen en met het zand de rest ophogen.
Dan krijgen we een pad van 200 meter lang recht lijn voor de paarden.
De vijver is een waterbuffer, die willen we met de sloot gaan verbinden.

Geweldig die vijver! Prachtig.

Vwb de houtwal en het ongedierte: vergeet niet dat als je de houtwal weghaalt de diertjes op zoek gaan naar een andere plek. Meestal daar waar je ze juist niet wilt hebben.

Overigens weet ik niet wat je onder 'ongedierte' verstaat, maar eigenlijk bestaat dat niet. Elk dier heeft een belangrijke functie in de keten, en als je die keten verstoord krijg je daar spijt van geloof me _O-

Als je het over ratten, muizen en konijnen hebt: die zijn erg territoriaal, dus als je deze weet te verjagen dan komt er vanzelf een nieuwe familie. Je kunt beter zorgen voor nestmogelijkheden voor roofvogels zoals uilen.
Wij hebben bijna geen last meer sinds er meer uilen in de omgeving zitten.
En vermoedelijk hebben we nu ook een vosje die zijn steentje bijdraagt. Alles is nu mooi in balans.

Mochten er jagers in de buurt zijn: probeer een oplossing te vinden waardoor ze zo ver mogelijk bij jouw land uit de buurt blijven. Als er iets is wat de balans verstoord dan zijn het wel jagers, hoe mooi het verhaal ook is wat ze ophangen :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:19

Mooi gezegd SafeHaven. Daar ben ik ook van overtuigd. Naast ons perceel is een klein bosje. Daar laten ze resthout en dergelijke ook gewoon liggen. Er hangen mezenkastjes tegen de eikenprocessierups (staan helaas eiken), er zijn veel bramenstruiken, maar ik ontdekte pas ook een meidoorn. Ook wel veel muizen, daar moeten we nog iets op verzinnen. Al worden ze wel gepakt. We ontdekten gisteren een afgekloven muis in het strohok. Geen idee of het een kat of een vos is geweest.
Voer sluiten we al zoveel mogelijk af. Maar het blijft natuurlijk een paradijsje voor de knagers.

De geulen die we gegraven hebben doen hun werk.
Afbeelding

Nat is het nog wel. Vandaag gaat het gelukkig later en minder regenen dan ze van de week aan hebben gegeven. Dus dat is prettig. Morgen een miezer dag. En dan maar weer kijken hoe het er bij ligt.
Ik ben gister nog even langs de plantjes gelopen. Een paar weer recht gezet. Het zal mij benieuwen of ze het redden....
Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:50

Haha ja de voerschuur is een knaagdierenparadijs. Ik heb er totaal geen last van (nu de roofdieren voor een gezonde populatie zorgen).
Er wordt altijd gepiept als ik de schuur in kom, en ze ruimen het geknoeide voer netjes op. De voorraad zit in tonnen en daar blijven ze van af.
Het hoort erbij vind ik. De charme van het platteland <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:55

Ja dat zeker hoor! Ik heb laatst nog zo gelachen. Blijkbaar had ik de voerton niet goed afgesloten. Ik wilde nieuwe pakken en dacht: oh handig, er zit nog wat in de schep. Tot dat restje eten ineens begon te bewegen en te piepen toen ik de voerschep oppakte _O-
Ik ben niet bang van muizen, maar heb zo hard gegild. En daarna bijna in mijn broek gepiest van het lachen :+
Muisje voorzichtig in het bosje vrijgelaten.

Minder charmant zijn de rattenkeutels bij het stro. Daar mogen de roofdieren hier nog wel iets meer aan doen :))

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:27

Bij ons ligt de sloot overigens aan de hoogste kant van het land. Vermoedelijk omdat de akker die erachter ligt hoger is dan ons land, heel blij mee dus anders zouden wij misschien wel overstromen. Alhoewel, zelfs nu ligt er maar een klein plasje in de sloot.

Afbeelding

Het gekeerde deel van de paddock blijft super, maar het deel wat nog klei is gebleven (ivm wat gras te knabbelen en voor de kippen om te scharrelen. Oh ja en omdat ik het veel mooier vind dan een zandwoestijn) is dit jaar echt een kledderboel. Dit lijkt ook het laagste deel van het terrein.

Afbeelding

We hebben sinds een jaar een poel, en die hebben we vrij laat in het jaar nog een keer gevuld. Les voor de volgende keer: dat doen we dus niet meer haha ook is het stuk per ongeluk nog gefreesd in november.

Inmiddels zijn we grasroosters aan het verzamelen zodat het wel groen kan blijven maar toch iets steviger blijft. Icm het niet vullen van de poel en niet meer frezen voorkomt volgend jaar hopelijk een boel ellende :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:29

Wat een verschil dan tussen klei en zand :j

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:34

Ja bizar. Voorgaande jaren zag het er zo uit, toen hadden we een wadi iets verderop:

Afbeelding

Dat was soms wat gladder op de stukken waar ze veel liepen maar het gras hield de bodem behoorlijk stevig en slurpte veel water op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 10:41

Wij hebben dd laatste tijd last van vossenpoep op het hooi, dat vind ik wel heel vervelend en smerig

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:38

dat is wel vervelend idd, maar stiekem vind ik vosjes in de buurt wel wat hebben. Hier zitten ze niet denk ik, denk dat het gebied hier te klein is

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:57

Hier zitten een paar vakantiehuisjes naast ons perceel. Worden (semi)permanent bewoond door vast mensen. Die wijzen natuurlijk steeds naar ons met ongedierte. Alsof dat 1. alleen bij ons vandaan komt. 2. daar echt iets aan te doen is O:)

Op zich kunnen we prima met 'de buren' overweg. Maar ze hebben niet altijd een realistisch beeld bij wonen in een buitengebied én aan een bos. Dus komen mollen, ratten en vliegen per definitie bij ons 'vandaan' _O-
Uiteraard hebben we voer in dichte tonnen zitten. Maar aan de moestuin, sloten, hooi, stro, notenbomen etc kan ik verder echt bijster weinig doen. Zoals zij ook gewoon vogeltjes voeren en huisjes hebben met aan alle kanten kieren en gaatjes.

Rattenvallen hebben we wel staan. En een kat. Om het enigszins binnen de perken te houden. Maar de illusie dat je vrij van dat soort beesten kunt blijven vind ik ook erg grappig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:19

Ik heb net t waterschap gebeld want wij krijgen nu ook meer water ipv minder. Ja mevrouw uw sloot valt niet onder ons. Ok.. gemeente bellen, ja ik zal een actie aanmaken voor de buitendienst.. het zal me benieuwen, heb zelf maar ff de sloot langs gelopen en duikers proberen te vinden en los te maken maar kon helaas niks vinden..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:37

SafeHaven schreef:
belle_boef schreef:
Na de storm hebben we wat gesnoeid en plannen gemaakt voor komend jaar.
[ [url=m/XIM2c6.jpg]Afbeelding[/url] ]
De houtwallen worden verwijderd. Die zijn een bron voor ongedierte en Helemaal mulm. Daar gaan we pad leggen als de bodem daartoe geschikt is. En we krijgen een mooie uitkijk naar de landerijen. De bomen blijven staan.
Rechts op de foto stonde omgevallen wilg en een laurier die we gesnoeid hebben. Dat hele stuk ligt braak en gaan we bij de weide aantrekken.

Groeit nu ook al wat gras en veel kleefkruid.

[ [url=m/OhlrH1.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zR4Gh2.png]Afbeelding[/url] ]

Naast de vijver ligt de bult zand de er ooit uit kwam. Die gaan we verlagen en met het zand de rest ophogen.
Dan krijgen we een pad van 200 meter lang recht lijn voor de paarden.
De vijver is een waterbuffer, die willen we met de sloot gaan verbinden.

Geweldig die vijver! Prachtig.

Vwb de houtwal en het ongedierte: vergeet niet dat als je de houtwal weghaalt de diertjes op zoek gaan naar een andere plek. Meestal daar waar je ze juist niet wilt hebben.

Overigens weet ik niet wat je onder 'ongedierte' verstaat, maar eigenlijk bestaat dat niet. Elk dier heeft een belangrijke functie in de keten, en als je die keten verstoord krijg je daar spijt van geloof me _O-

Als je het over ratten, muizen en konijnen hebt: die zijn erg territoriaal, dus als je deze weet te verjagen dan komt er vanzelf een nieuwe familie. Je kunt beter zorgen voor nestmogelijkheden voor roofvogels zoals uilen.
Wij hebben bijna geen last meer sinds er meer uilen in de omgeving zitten.
En vermoedelijk hebben we nu ook een vosje die zijn steentje bijdraagt. Alles is nu mooi in balans.

Mochten er jagers in de buurt zijn: probeer een oplossing te vinden waardoor ze zo ver mogelijk bij jouw land uit de buurt blijven. Als er iets is wat de balans verstoord dan zijn het wel jagers, hoe mooi het verhaal ook is wat ze ophangen :n

Het zijn met name verwilderde katten die er een best in maken. Elk jaar kan ik dode of verzwakte dieren ruimen. Vangen lukt slecht. En verder zitten er wespennesten in. Die heb ik liever ook niet. Konijnen mogen blijven, die hebben andere plekken, ratten, muizen, ed. Heb ik gelukkig geen overlast van. Eerder wel ratten maar toe. Was die vijver omheind en was het een eendenkooi met teveel voedsel. Achterlatertje van de vorige bewoner. Maar de houtwallen vind ik echt een doorn in het oog. Ze zijn te groot, te breed, te hoog, er zit ongedierte in. Ze lagen er maar ik heb er dus helemaal niks mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:21

Ik ben ook praktisch ingesteld hoor. Ik wil echt bijdragen aan milieu en biodiversiteit. Maar niet koste wat kost.
Zo probeer ik vooral niet te spuiten en vooral vanuit de bodem te werken + met de hand onkruid te verwijderen. Maar als het de spuigaten uitloopt overweeg ik (met 1,5 ha) echt de 'spuit'.
Ik snap dat we het buitengebied delen met allerlei dieren. Maar heb wel enkele vallen staan. Ik heb veel vogelhuisjes hangen maar ook een kat.
Ik heb een takkenril en op veel plekken hagen. Maar wel langs de randen zodat ik toch ook nog gewoon mijn weiland kan bewerken, bemesten hooien
etc etc

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:30

pol013 schreef:
Ik ben ook praktisch ingesteld hoor. Ik wil echt bijdragen aan milieu en biodiversiteit. Maar niet koste wat kost.
Zo probeer ik vooral niet te spuiten en vooral vanuit de bodem te werken + met de hand onkruid te verwijderen. Maar als het de spuigaten uitloopt overweeg ik (met 1,5 ha) echt de 'spuit'.
Ik snap dat we het buitengebied delen met allerlei dieren. Maar heb wel enkele vallen staan. Ik heb veel vogelhuisjes hangen maar ook een kat.
Ik heb een takkenril en op veel plekken hagen. Maar wel langs de randen zodat ik toch ook nog gewoon mijn weiland kan bewerken, bemesten hooien
etc etc

Zo sta ik er inderdaad ook in. En met die instelling zie ik ook nog steeds elk jaar een toename in de biodiversiteit.
Zo heb ik een aantal groene spechten, een bonte specht, elk jaar een nest randuilen, vleermuizen, meerdere koppels fazanten, wilde konijnen, mussen, meezen, eksters, hout en tortelduiven, salamanders, kikkers, buizerds, boomklevertjes, kraaien. En daarbij dus alles wat zij nodig hebben om te overleven aan voedsel.

Er ligt zo’n 50 meter aan houtwallen die 1,5 meter hoog zijn en op plekken 4 meter breed. Die zijn zo ver heen dat het binnenin allemaal mulm is. Dat wordt bemesting voor het weiland.

Je kan ook gewoon teveel hebben en ze kunnen ook gewoon op zijn. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:40

Dat is ook wel echt heel breed inderdaad.
En verder eens hoor. Het moet ook allemaal wel in balans blijven.