Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:24

Azmay schreef:
Droom achtertuin en geweldige jurkfotos :j

scheelt mij weer typen :D

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:51

Handig zo die kruiwagen.

Idd prachtig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:39

Hihi handig die kruiwagenstoel! Wat er Frans als die kleintjes mee de wei in wilden maar struikelden over elke graspol en elke voetstap in het zand...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:57

Wat is dit topic stil zeg :Y)

Hier vandaag een heel avontuur beleefd met AbbeyBlues, wilde een nieuwe route proberen dus we eindigde op een smal pad met houten bruggetje en op een gegeven moment prikkeldraad aan beide kanten zodat we eigenlijk niet om konden draaien (dacht diva anders over). Maar toch overleefd en zelfs bewust lekker een stukje gedraafd +:)+
Uiteindelijk te voet maar terug gegaan, de paarden reageerde niet meer en risico nemen kan altijd nog. Was gewoon wat te veel denk ik.

Verder gisteren een aanhanger over het land van de boer verspreid, duurde ruim 2x zo lang met het dubbele aantal mensen dan gewoon legen en was erg zwaar. Maar gelukkig vandaag nog een paar kruiwagens mee kunnen geven met iemand die het voor de tuin wilde dus ik kan nog een weekje vooruit nu.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:47

Mooi avontuur dus Azmay. Was jij niet ook degene die aan het oefenen was met een paard alleen laten? Hoe ging het met de achterblijver?

Wij hebben gisteren waterleiding onder de grond aangelegd voor komende winter. Alleen nog wat tracking bestellen voor de stukken die open liggen.
Vandaag een duiker bij de sloot dieper ingegraven. Ligt nu 30cm dieper, water liep als een tierelier weg dus hopelijk gaat dit ook effect hebben op de naastgelegen stukken weide.
Ook voor het eerst in tijden serieus wat met een paard gedaan. Met fleur ben ik aan het rechtrichten aan de hand. Ik heb haar sinds juli, nog niet heel veel mee gedaan. 7 jaar, tuiger en mooi zadeldak maar zo stijf als een plank. Ze zit al stukken beter in haar vel dus langzaamaan komen we er wel. En zo kon mijn tinkerjaarling weer even oefenen met het alleen in de paddock staan (wel in het zicht) Al met al een druk weekendje :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:50

belle_boef schreef:
Mooi avontuur dus Azmay. Was jij niet ook degene die aan het oefenen was met een paard alleen laten? Hoe ging het met de achterblijver?

Wij hebben gisteren waterleiding onder de grond aangelegd voor komende winter. Alleen nog wat tracking bestellen voor de stukken die open liggen.
Vandaag een duiker bij de sloot dieper ingegraven. Ligt nu 30cm dieper, water liep als een tierelier weg dus hopelijk gaat dit ook effect hebben op de naastgelegen stukken weide.
Ook voor het eerst in tijden serieus wat met een paard gedaan. Met fleur ben ik aan het rechtrichten aan de hand. Ik heb haar sinds juli, nog niet heel veel mee gedaan. 7 jaar, tuiger en mooi zadeldak maar zo stijf als een plank. Ze zit al stukken beter in haar vel dus langzaamaan komen we er wel. En zo kon mijn tinkerjaarling weer even oefenen met het alleen in de paddock staan (wel in het zicht) Al met al een druk weekendje :)

Abbeyblues zat op de andere, was dus geen achterblijver.
Bedenk me dat ik ook nog ergens doodenge kinderen ben vergeten, die zaten 3 meter hoger in een stukje bos en waren dus ook vreselijk akelig *pum*

Jij ook hard aan het werk dus, lekker als het een beetje opschiet vind ik :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:04

Ja, denk dat het voor nu wel winterklaar is. Kunnen we daarna in huis aan de gang :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:23

Ik merkte net in de stal dat ons oudje een dikke bult heeft aan haar bil, maar vrijdag heeft hij nogal rake stampen gehad van de nieuwe merrie. Kan dit een bult zijn zoals een buil dat wij krijgen na het vallen? Voor de rest was er niets vreemds aan hem hij was zelfs best fit voor zijn doen dus ..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:26

Ja hoor. Je kan best een zwelling / bloeduitstorting krijgen na een schop

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:28

Lynn_Nikita schreef:

Kan ik daar iets aan doen ? Wss niet denk ik he ..

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:59

Azmay schreef:
belle_boef schreef:

Abbeyblues zat op de andere, was dus geen achterblijver.
Bedenk me dat ik ook nog ergens doodenge kinderen ben vergeten, die zaten 3 meter hoger in een stukje bos en waren dus ook vreselijk akelig *pum*

Jij ook hard aan het werk dus, lekker als het een beetje opschiet vind ik :j

Vergeet ook niet die doodenge mountainbikers die ineens de hoek om kwamen en het vreselijke gevaar dat uiteindelijk ons de das om deed: de regenplas van wel 1 hele centimeter diep!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:00

Idifix schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Een koelgel evt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:07

Koelen inderdaad. Zanzi is jaren terug ook eens (meer dan eens helaas, door eigen toedoen) in een knokpartij terechtgekomen en heeft daarbij ook eens een flinke schop op zijn bil gehad. De dag erna had hij een bult ter grootte van een honkbal zitten en was het extreem pijnlijk. Ik heb zo goed en zo kwaad als het ging gekoeld (Zanzi wordt heel boos van alles dat pijn doet/irriteert) en het verder maar aangekeken. Het is weggetrokken, maar je kunt nog altijd zien waar de zwelling heeft gezeten.

Zie linkerbil (kuiltje):

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:55

Idifix schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Wij smeren daar meestal Traumeel of omnigel op. Of koelgel, zou ook kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:02

Inderdaad wat koelgel of misschien kun je het een minuut of 10 voorzichtig afspoelen met koud water. Niet een harde straal erop zetten, maar gewoon voorzichtig lekker koud water erlangs laten stromen.

Leuk avontuur Abby en Azmay +:)+ .

Ik heb verder weinig nieuws. Pony is nog steeds behoorlijk pijnlijk van de hb, knapt nog niet echt op. Ik kijk het nog een week aan en anders laat ik foto's van zijn voetjes maken.

Oh! Ik heb nog wel nieuws: ik ben zo ontzettend mega blij met mijn schuilstal in de bak! **\O/** **\O/** **\O/** **\O/** **\O/** *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* . Overdag gaan de "Brownies" nog een paar uurtjes op het gras en blijft de pony in de bak (dit gaat super gelukkig), maar 's nachts komen de Brownies heerlijk bij de pony in de bak en hebben ze onbeperkt hooi in de schuilstal. Het geeft mij (en hopelijk de paarden) zoveel rust, dat ze zelf kunnen kiezen wat ze willen. Voorheen stonden ze in de winter in ruime boxen (6x3mtr) voor de nacht, maar dan had ik 's avonds en 's ochtends altijd een beetje een nerveus gevoel.
's avonds als ze naar buiten stonden te kijken en ik het idee had dat ze liever buiten wilden zijn en in de ochtend had ik altijd het idee dat ik moest opschieten want ze moeten eruit! Nu ik weet dat ze heerlijk kunnen rondlopen geeft het mij zo veel rust. De schuilstal is tot nog te één van de beste investeringen (en dat zijn er veel :$ :$ :$ ), die we op deze stek hebben gedaan *D *D *D .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:05

[***] schreef:
Pony is nog steeds behoorlijk pijnlijk van de hb, knapt nog niet echt op. Ik kijk het nog een week aan en anders laat ik foto's van zijn voetjes maken.

Hoe lang is die hb nu al aan de gang? Wat doe je (nog) qua medicatie en voerbeleid? Heb het gevoel dat het inmiddels al een tijd duurt en al over zou moeten zijn (of sterk verbeterd), maar misschien vergis ik me in de duur van de hb :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:09

[***] schreef:
Oh! Ik heb nog wel nieuws: ik ben zo ontzettend mega blij met mijn schuilstal in de bak! **\O/** **\O/** .

Heb je daar een foto van? Want nu stel ik me voor dat je dwars door de stal rijdt, als je in de bak bezig bent. Of is je bak nu gewoon kleiner geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:16

Hilary schreef:
[***] schreef:
Pony is nog steeds behoorlijk pijnlijk van de hb, knapt nog niet echt op. Ik kijk het nog een week aan en anders laat ik foto's van zijn voetjes maken.

Hoe lang is die hb nu al aan de gang? Wat doe je (nog) qua medicatie en voerbeleid? Heb het gevoel dat het inmiddels al een tijd duurt en al over zou moeten zijn (of sterk verbeterd), maar misschien vergis ik me in de duur van de hb :o

2 weken. Hij staat in de bak, krijgt alleen hooi en 2x per dag een zakje buut. Hij is op dit moment iets verbeterd, maar nog lang niet goed. Hij is overigens op alle 4 zijn hoeven bevangen -O- . Dierenarts is elke week geweest. Maar geeft ook aan dat het een langdurige kwestie kan zijn. Als hij deze week niet verder verbetert laat ik foto's maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:18

Antheman schreef:
[***] schreef:
Oh! Ik heb nog wel nieuws: ik ben zo ontzettend mega blij met mijn schuilstal in de bak! **\O/** **\O/** .

Heb je daar een foto van? Want nu stel ik me voor dat je dwars door de stal rijdt, als je in de bak bezig bent. Of is je bak nu gewoon kleiner geworden?

:D Mijn bak is 44x18 mtr en is nu gewoon in 1 hoek een stuk kleiner geworden. Heb nog ruimte genoeg om te rijden, maar eerlijk gezegd doe ik dat niet vaak in mijn bak. Heb een rijvereniging op 300 mtr afstand van mijn huis.

Foto volgt..... Nu te donker en de komende dagen ben ik ook pas weer in het donker thuis.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:43

Op avontuur geweest. Lopend terug...heb het al eens gezegd. Ik zou ze eerst fatsoenlijk beleren en doorrijden.

Heerlijk nu met dit weer een schuilstal.

Merk wel de weeromslag. Een paar worden dan knabbelig aan hout. Bij de stal vind ik niet leuk. Tijd voor wat stro erbij.

Hier nog met dochterlief op buitenrit. Lekker flink wat galop, warmde me wel op. Brrrr...koud hoor!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:44

Klinkt als een spannende rit dames!

Fijn [***], een schuilplekje!

Wij zijn bezig ons toekomstige land in te delen, valt niet mee met een man met de ballen verstand van paarden :+ Huidige stand:
Afbeelding
Bij de gele pijl is de stal, daar komen 2 of 3 boxen en een inloop gedeelte zodat ze altijd droog kunnen staan. Het groene wordt paddock/winterweide. Dat moeten ze nog even kapot lopen zodat ze er altijd op kunnen. Cheetah heeft ppid dus ik hoop dat er niet te veel gras op blijft staan := Dan de 2 blauwe stukken worden weide, maar die ga ik voorlopig helemaal nog niet afzetten en staan alleen op de tekening omdat mijn man daar maar over bleef zeuren haha. En oranje is de bak, die ligt nog op 2 plekken want daar hebben we nog ruzie over :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:05

@Hilary, vergeet nog te zeggen dat hij de eerste week op cushing is getest, maar gelukkig was die test negatief.

Mooi stuk Maartje! Lastig hoor om een indeling te maken. Bij ons was alles al ingedeeld en daar hebben we niets aan veranderd.

Anke, ik merk ook duidelijk dat het een stuk frisser is! Moet er wel even aan wennen :brr: :brr:

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:14

[***] schreef:
Hilary schreef:

2 weken. Hij staat in de bak, krijgt alleen hooi en 2x per dag een zakje buut. Hij is op dit moment iets verbeterd, maar nog lang niet goed. Hij is overigens op alle 4 zijn hoeven bevangen -O- . Dierenarts is elke week geweest. Maar geeft ook aan dat het een langdurige kwestie kan zijn. Als hij deze week niet verder verbetert laat ik foto's maken.

Bij mij heeft de eerste hb 6 weken geduurd met allerlei extra ellende zoals hoefzweren. De twee hb was 24 juli, heeft mijn paard ook weken op bute gestaan en is nu langzaamaan aan het opkrabbelen. De lijn lijkt nu langzaam te stijgen ipv up en down te gaan. Maar ook weer met pittige zweren er na. Hier overigens na drie weken foto’s gemaakt en geen kantelingen, bevangen op 4 voeten en ik denk echt wel een week of 8 op bute gestaan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:18

Wat een avonturen hier!

Zelf vandaag naar de Drunense Duinen geweest. Heerlijk weer gehad, met zonnetje en al. De buienradar gaf alleen maar regen af, maar gelukkig had die het mis. Waar het wél was gevallen, ontdekte ik toen ik thuis kwam: de hele paddockk stond onder water. Volgens mijn man was t noodweer. Zo n klap onweer, dat iedereen tegen het plafon zat en vette hagel :\ . Blij dat wij dat niet hadden. :')

Beau is trouwens weer kreupel. Ik dacht meteen weer een hoefzweer en dat t bot toch nog niet genezen was. Dat zou t einde van Beau betekenen. Maar vandaag liep hij nog niet heel veel slechter. Dat had ik wel verwacht. Had al pijnstillers bij MiniMeLona gebietst. Maar nog niet hoeven gebruiken. Morgen bel ik de DA voor foto’s. Ik moet nu weten hoe het met t bot zit. Maar ik heb weer een sprankje hoop...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:22

HB, ik ben er bij Cheetah altijd zo bang voor. Heeft er al een keer heel dicht tegenaan gezeten. Straks als we verhuisd zijn dus echt heel goed op gaan letten.

Fabster hier is het vandaag blijkbaar ook flink tekeer gegaan. Paarden staan nu nog geen 10 minuten van huis af en daar stond echt alles blank. Hier was nauwelijk iets gevallen :+
Hopelijk valt het mee voor Beau :(:)