Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:54

Op een kliniek moeten ze alsnog slepen met je paard ;) je hoeft het alleen niet zelf te doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:53

-Namiro- schreef:
Kristelhans en Karev, mag ik jullie als medefjorden-eigenaren wat vragen? Hoeveel voeren jullie je fjord? Graulann doet nu dus nog niks, maar ik vind het zo lastig in te schatten.. Mijn kwpner blijft mooi op gewicht wat hij ook krijgt, maar ik wil Graulann niet moddervet hebben

Teveel :+

die van ons zijn niet te vergelijken. Mijne is een stevig typ en een klein proppie
Doet weinig

Mijne staat 24/7 op de wei nu en is dus nu te rond. Niet bagger vet maat wel te dik.

s winters hou ik dr netjes als ze op plm 12 kg hooi staat.
Maar zomers op gras is het niet te doen voor mij.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:58

James lag dood in de weide. Dus moest er ook gesleept worden... geen prettig gezicht, maar wel heel rustig en goed verlopen. Ondanks dat James wel 'met de grote hoop' mee ging met rendac ging ook dat ontzettend netjes!
Zelfs David heeft het zien gebeuren (dat wilde hij zelf).

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:32

Hier helaas ook al eens een pony omgekiept, kreeg ik ook nog de wind van voren van de mensen die hem kwamen ophalen dat ik de ijzers er onderuit had moeten halen, of ik daar de volgende keer aan wilde denken :-(

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:00

Nou als iemand dat tegen mij zou hebben gezegd terwijl mijn beste vriend dood naast me lag had ie een knal op zijn bek gekregen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:06

Zo even bijgelezen. Lynn jij oom nog sterkte. Is ook nog vers. Had ik even gemist.

1x een paard naar de dood begeleid. Die ging weliswaar naar de slachter. Heb het daadwerkelijk schieten niet gezien maar wel dat ze dood was. Haar eigenaresse wilde 100% zekerheid dat ze dood wad. Die belofte heb ik haar gedaan en paard weg gebracht. Was ook heftig. Jonge pony met pittig koppie er op.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:55

Poeh met die nieuwe baal hooi blijven ze maar zeuren om hooi. Ik hoop maar dat het komt omdat ze het lekker vinden en niet omdat ze minder gevuld raken. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:39

kvulden schreef:
Hier zegt mijn DA dat lopen met koliek niet meer van deze tijd is. Mij is ook altijd geleerd om met ze te lopen.

Ik hoor jullie veel over strook begrazing. Mag ik vragen hoe groot zo'n strook dan is? En ze mogen daar een bepaalde tijd op en waar staan ze dan? En hoe groot is die ruimte? Erg benieuwd naar jullie rituelen. Haha

Koliek adviezen zijn inderdaad wisselend. Ik heb ook geleerd dat als ze niet willen lopen, je ze ook niet moet dwingen om te lopen.

Weet niet of er iemand op je vraag over strookbegrazing heeft gereageerd. Maar ik doe ook aan strookbegrazing. Ik zet in het voorjaar een stuk van de weide af door over dwars een schrikdraad met paaltjes te zetten. Het betreft een wei van 40 mtr breed. In het begin is het een vrij groot stuk, maar dan staan ze er nog niet 24/7 op. Ik zet dan op ongeveer 15 mtr het schrikdraadje overdwars. Dan mogen ze in het voorjaar steeds een paar uurtjes op dat stuk, als dat goed kort is zet ik dagelijks het schrikdraad een stukje verder. Afhankelijk van het weer, de lengte van het gras en de fructaan index bepaal hoever ik het draadje verzet. Soms over de gehele breedte (dus 40 mtr) zo'n 10 cm, soms over 20 mtr 10 cm. Of als het gras wat langer wordt, dan 20 cm. En ik kijk goed naar de omvang van mijn paardjes :D . Soms verzet ik het dus een paar dagen niet. Als ik de eerste wei door ben sluit ik die af en ga ik op de tweede wei verder met mijn schrikdraadje. Mijn eerste 2 weides zijn ongeveer 20 mtr diep.

Mijn derde wei is zo'n 50 mtr diep. Daarachter nog 2 grote weides (2x 40 mtr breed en ruim 100 mtr diep) waar ik eerst 2x van hooi voordat ze daar op gaan. Als de 2e snee klaar is dan gaan ze daar in zijn geheel op, dus geen schrikdraadje meer overdwars. De eerste 2 weides komen ze dan niet meer op. Die liggen wat hoger, dus die bewaar ik dan voor het najaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:50

Zo, ik heb (denk ik) ook weer tijd om in te springen, zolang mijn laptop heeft besloten het te blijven doen :+

Koliek... naar iets. Gelukkig zelden mee te maken. Maar als ik ze heb met koliek ook gelijk goed mis. De moeder van Kyra is eraan overleden, was pas 14... ik had 's ochtends nog gereden. Is inderdaad ook 's avonds geweest, en Lady is overleden na 4 uur lang stappen etc, toen leek het beter en mocht ze even met wat hooi in de wei terwijl eigenaar wat ging drinken. Toen hij daarna weer bij haar ging kijken lag ze dood.
De moeder van Lola heeft toen Lola 4,5 maanden oud was fikse koliek gehad. Begon 's middags al, toen was advies van de DA zet maar op stal met stro ipv buiten nat gras eten, darmontspanner erin. Paar uur later werd ik door de oplettende buurvrouw van mn werk gebeld dat het niet ging. Dat ze al aan het stappen was gegaan en DA al onderweg was. Met spoed naar de kliniek. Bleek darmen twee keer over de mild gedraaid te zijn. Ik heb gezegd je mag alles doen, maar niet opereren. Merrie was 14 jaar en drachtig, te groot risico. Gelukkig heeft ze het gered. Achteraf bleek het wrs met de dracht te maken gehad te hebben. Maar man wat heb ik staan janken. Tweede Tinkermerrie die ik op 14-jarige leeftijd zou verliezen aan koliek? En nu heb ik haar verkocht := Maar tot op heden in goede gezondheid, dat is hetgeen wat telt.

Hierdoor dus bij koliek hier ook vrij snel paniek :o Terwijl bijvoorbeeld slokdarmverstopping of kreupelheden, ben ik wel alert op, maar geen paniek. Want tot op heden altijd vrij gemakkelijk afgelopen gelukkig.

Yontheke, fijn dat Ami weer goed lijkt en Andor het toch eigenlijk goed doet. Dat rijden in de bak, afwachten. Hij staat er net en moet vast nog erg wennen. De eerste keer hier thuis in de bak met Kyra was ook nog niet echt lollig en daar waar ze nu staan is de bak na 2 maanden (en dan rij ik 2 - 3 keer per week erin) ook nog steeds wat spannend langs een zijde. Komt heus wel.

Wat een nare gebeurtenis Lynn_Nikita, en wat dapper van de kinderen/zoontje om zo afscheid te nemen. Dat maakt het dan toch wel weer een beetje mooi, al had ze eigenlijk pas mogen gaan toen de kleinkinderen kennis met haar gemaakt zouden hebben....

Claudia hou nou op met jezelf schuldig te voelen, je had het in mijn ogen echt niet beter kunnen doen. Je hebt ze een waardig leven én een waardig einde gegeven. Dat laatste ontbreekt het bij veel mensen aan. *denkt aan een paard met PPID die zo mager is dat hij zelfs geen energie had om naar het hek te komen toen we kwamen kijken*

Geen binnenbak in de buurt Fabster?

Schapen zijn soms wel handig tegen onkruid :D

Overleden paard wat gesleept moet worden of open knapt, pfff. Dat wil ik echt niet weten. Ik denk dat ik met het overgebleven paard vertrek na inslapen en pas terug komen als alles schoon is. Maar mijn paarden zijn 2 en 7 dus hopelijk zijn we dan zo'n 20 jaar verder. Voorkeur gaat hier uit naar de slacht trouwens, ben wat dat betreft een vreemde eend in de bijt.

Haha ruilen kvulden? Die van mij lopen weer ouderwets te knoeien nu ik weer hooi heb van mn vaste adres. Dit hooi is erg grof en niet zoet gok ik. Pech voor hun dus nu in de bak met net erover. Kunnen ze wel omheen eten. Maar hoop dat een hooibed maken op de grond nu toch voorkomen wordt. Wel even aanzien of dit goed is zo. Voorheen was ik blij met dit hooi omdat de paarden iig ook met onbeperkt voer zichzelf niet in tonnetjes lieten veranderen. Maar deze twee dames mogen best wat hebben, dus hopelijk gaan ze nu niet invallen, want ben verder wel heel erg tevreden over dit hooi, en over de service en prijs erbij :o

Verder vandaag laatste twee cijfers van mn examens gekregen. Dik voldoende, dus ik ben geslaagd :)
De rust gaat hier hopelijk ook weer wat weder keren, heb erg veel gedaan de afgelopen weken, maar wel erg leuk.

Drie weken geleden bij Caily en haar eigenaren geweest, ik heb haar afgelopen oktober verkocht.
(de moeder van Lola), was erg leuk haar weer te zien en even met haar bezig te zijn, en ze heeft het daar geweldig goed!
Afbeelding

Diezelfde dag samen met Caily haar eigenaresse ook bij haar zoon op visite geweest, ook hij heeft het getroffen.
Afbeelding

Twee weken geleden met Kyra op trektocht geweest naar de pensionstal waar ik voorheen heb gestaan. 104 km in 3 dagen gereden, Kyra draaide haar hoef er niet voor om en kon nog wel even door, zo kwam ze over :')
Afbeelding

Vorige week maandag, na vier dagen examens, bij een vriendin op bezoek die een zus van Lola heeft, langs vaders kant. Merrie is dressuurmatig leuk opgeleid en eigenaresse heeft mij een lesje gegeven, erg leuk!
Afbeelding

En toen dinsdag nog een ritje gemaakt met Pauline, ik mocht haar Malibu lenen :)
Afbeelding

Zaterdag samen met Kyra ons endurance debuut gereden. Op het Dwingelderveld, waar ik ook met haar moeder Lady altijd reed en Kyra is groot geworden. Toevallig ook nog min of meer mijn favoriete route, heel bizar, maar ook heel leuk!
Afbeelding

Zondag met de vriendin die mee was naar de endurance en Pauline hier naar het strand geweest met beide paarden, vriendin heeft prachtige foto's gemaakt.
Afbeelding

En vandaag ben ik bij die vriendin in DL geweest. Zij heeft 4 jaar geleden een toen 3-jarige Tinker van mij gekocht. Ik kwam er nog wel af en toe, maar heb haar vandaag eens even echt mogen rijden, dat was ook wel heel erg leuk!
Afbeelding

Tussendoor dus 4 dagen examens en gewoon werken, dus dat waren erg drukke, bonte weken zo. Maar wel erg leuk. Toch ook wel lekker dat ik nu voorlopig even nagenoeg niks in de agenda heb, gewoon even genieten van hoe normaal het leven kan zijn. Kan me bijna schuldig voelen hoe goed het de dieren gaat die mij dierbaar zijn, terwijl vele hier zoveel rottigheid hebben :o :(:) De deur (of pb) staat altijd open!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:56

Gefeliciteerd Caily! *\o/*
Wat heerlijk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt met al die verschillende tinkers! Leuk dat je nog zoveel contact hebt met de nieuwe eigenaren.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:56

Waauuwww wat een bijleespost en geweldige update! Had het op FB ook een beetje gevolgd maar duurde even voor ik de link legde met jou.. :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:00

Ik doe ook strook begrazing. Vanwege ruimte gebrek. Of nou ja, paarden hebben mooie verharding en paddock/rijbak. Maar mijn weide is 13 x 80 in zijn geheel. Ik heb het dus in drie stukken van ongeveer 13 x 28 die ze dmv strookbegrazing kaal mogen eten. De palen staan ca. 4 meter uit elkaar en ik schuif elke dag aan een kant het draad een paal op. Dus dan hebben ze een nieuw driehoekje erbij om te eten. Dat is lang niet genoeg als vol rantsoen, het is echt een extraatje voor hun. Ze hebben daarnaast onbeperkt hooi. Er is een paar weken geleden nog een stukje van 7 x 40 meter opnieuw ongezaaid. Als ik dat erbij heb wil ik proberen of ik de vier stukjes bij toerbeurt een week kan open zetten zonder strookbegrazing (misschien wel nog eerste helft vd week de ene helft en tweede helft vd week in zijn geheel), dan heeft het gras 3 weken om te groeien nadien. Ik ben in mijn geval niet zo'n fan van strookbegrazing, want ze een het gras erg kort af, en omdat ik zo weinig gras heb moet ik dus veel afzetten. Veel gedoe, plus dat ze om sommige dagen echt weinig ruimte hebben om te rennen; niet bevorderlijk voor het land, maar ook niet voor de pezen etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:02

Caily zo vreemd is slacht niet. Heeft ook mijn voorkeur ook mits vervoer normaal mogelijk is en hetgeen stress paard is. In Dec. ( 6 mnd geleden) heb ik mijn paard naar slacht gebracht. In 5 mnd tijd 2 paarden verloren. Ik heb nikita vanaf mn 15e (nu dus 18 jaar al) en had verwacht dat zij als eerste zou overlijden zeker na het zware ongeluk 2 jaar geleden waarbij een slagader door was maar die oude taaie is de enige die er nog is van mijn kudde.

Lees net helemaal overheen dat je geslaagd bent. Sorry!
Super. Gefeliciteerd *\o/*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:10

Ja, dat alle paardjes die ik in de loop der jaren heb verkocht (7 Tinkers sinds 2011) nog happy family zijn met de mensen waarin ik ze heb verkocht, ben ik erg dankbaar voor. Ik kan ze ook allemaal nog volgen. Er op papier slechts een weer door verkocht, maar dat is wel grappig verhaal. Die heb ik gekocht van iemand toentertijd, maar klikte hier niet met de rest van de paarden, toen heb ik haar (terug) verkocht aan haar fokkers (waar ik haar dus NIET van had gekocht, maar die ik wel ken). Na een paar maanden heeft hun bijrijdster (die dus ook op de moeder van het paardje in kwestie reed) het dier weer van de fokkers over gekocht, maar staat daar nog steeds op stalling.

Ah Lynn_Nikita. Ik had op facebook vandaag discussie met meid die het normaal vindt paarden te redden van de slacht en blij is dat er slachters zijn die dat via de achterdeur verkopen nog doen. Dat snap ik echt niet. Gelukkig heb ik een vriendin die even wilt controleren of mijne echt overleden zijn. Heb in mijn omgeving drie horror verhalen wat dat betreft. Maar blijf dankzij eigen ervaringen bij slachter toch overtuigd dat ik dat graag zou willen voor mijn dieren, over 30 jaar ofzo :+ Inderdaad, net als bij jou, mits ze in staat zijn om te gaan natuurlijk. Als er een in de wei ligt met been verkeerd om bel ik ook gewoon de DA voor een spuitje, uiteraard.

Hihi Kristel :D :wave:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:18

Ik was er zelf bij.wilde zeker weten dat het ook rustig gebeurde en een bekends gezicht had tot het eind. Zij zou maar slacht gaan voor ik haar kocht en ook daar geëindigd. Lang verhaal vertel ik nog wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:23

Nogmaals gefeliciteerd caily!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:39

[***], dat klinkt mooi zoveel weides als je hebt. Ik heb helaas niet zoveel. In de winter leek het even dat ik er een mooi groot stuk bij kreeg, maar helaas lijkt dat er niet van te komen. Er komen in de komende jaren nog 2 weides te koop dus ik zit er zover dat kan boven op. Maar of dat lukt???

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:11

Gefeliciteerd met je slagen! En wat een ontzettend leuke update met stuk voor stuk mooie tinkers!
Erg leuk om te lezen wat je hebt gedaan met die fotos erbij.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:32

Caily bezig bijtje. Super leuk allemaal en leuke foto's.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:13

Caily, gefeliciteerd! Je lijkt de eerste eigenaar van mijn Caj wel. Die heeft ook nog contacrt met de eigenaren van familie van Caj. Van de zomer ga ik met haar paardrijden op haar ijslanders op Ameland. Heb er al zin in!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:44

Proficiat Caily!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:49

Net de paarden hooi gegevens. 4 kruiwagens. Ik zit tot 5 uur in de sauna, dus ben benieuwd of er nog hooi is als ik terug kom. Ik denk dat deze baal in 2 weken op is ipv 3.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:04

Ik voer ook altijd extra als ik een dagje weg ben. Beter voor mijn gemoedsrust. Maar dan gaat de baal wel sneller, ja. Ik heb nu een baal met heel veel riet. Dat eten ze niet, dus deze baal gaat ook hard.

Echt beroerd geslapen vannacht. Maar eindelijk droog, dus straks wel rijden. Vanwege het zonnetje maar niet naar het bos. Zullen wel aardig wat dazen zitten. Dus rondje 'polder' en de helft met de fiets. Beter voor ons allebei. Ben niet echt bij de tijd vandaag en aan de fiets is ze zoveel makkelijker.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:25

Proficiat Caily! Zag de fotos al langs komen op facebook. Heerlijke paarden heb je!

Gisteren weer van die stomme knol geflikkert. Wekenlang kan ik haar weer gewoon opzadelen en, met een beetje overtuiging, ook gewoon opstappen. Gisteren wilde ze weer niet dat ik opstapte. Na een uur lang doozetten bleef ze dan eindelijk staan, dus ik snel mn voet in de stijgbeugel, gaat die dome doos er in gallop vandoor terwijl ik er nog half naast hing gvd! #)
Weet het af en toe echt niet meer met haar. ;(

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:50

Abby, ben even in de war. Is dat met je nieuwe paard?
Al een uur nodig om erop te komen.. misschien tijd om ze ergens door te laten rijden? Want dat is toch echt wel basis en het klinkt gevaarlijk...