Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:39

zit er aan te denken om de paarden even zonder deken te laten, ze voelen zo warm er onder

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:41

Grappig ja al die ijslandfans hier, ik heb er nog nooit een gereden!

Ik rij Orenda met airbagvest, omdat ze nog niet echt goed is doorgereden en nog wel eens onverwachte ontploffingen heeft. Ordeal reed ik vroegah met springen met bp. Ik vind het wel prettig om mezelf goed te beschermen. Rij bijvoorbeeld ook met veiligheidsbeugels en ALTIJD met cap, zelfs tijdens een stapritje met oude powns.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:42

De onze hebben geen dekens op, erg makkelijk :D Maar als ze het warm hebben, zou ik ze er idd af doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:43

Oef, mijn hele bijleespost weg, balen. Sorry, ik sla even over om het opnieuw te doen :(

Kirrr, ik duim dat het zaterdag klikt met die kijkers!

Yontheke, gefeliciteerd! Veel geluk gewenst samen!

Pppeet, beterschap voor jouw vader, sterkte!

AbbyBlues, wat voor Tinker karakter zoek je? Ik heb nog een prachtige leuke ruin van 1.60 te koop
Afbeelding

Voor de rest, ik ben 23 jaar dus ook een van de jongsten hier. Stap eigenlijk nagenoeg op elk paard wel op, ook wel aardig wat Tinkers beleerd en hoop over 1,5 jaar mijn eigen brutale jonkie onder de man te brengen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:45

Sow, voetjes van de vloer :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:47

Hahaha, ja. En zie hoe breed. Dit is voor met het eerste paard waar ik niet graag zonder zadel op rij, voor de rest rij ik graag zonder zadel maar vanwege stevigheid en rugbehoud meestal wel een zadel erop!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:48

Daan: Ik heb ook altijd een cap op. Maar dan wel nooit BP of airbag etc daar kan ik me niet vrij genoeg in bewegen naar mijn zin.

De baal voordroog was zo goed als op en we waren terug aan het mengen met gewoon hooi. Ging 1 dag goed en sinds gisteren hoest Andor weer. Nu ja, hoesten.. Het is eerder kuchen.
Dus vanavond komt de boer de resterende 2 pakjes hooi ophalen en toch nog maar een bol voordroog brengen. Na deze bol heeft hij eventueel nog pakjes van een ander perceel dat we eens kunnen proberen.

Ik moet wel echt terug hooi vinden waar hij tegen kan want ik kan in de zomer echt geen voordroog voeren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:48

Haal straks ook de deken er helemaal even af. BP staat nu alleen onder regendeken. Maar even bliot zal hij wel lekker vinden, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:50

Thans voor de tip Hillary, ik zal idd eerst eens veilig oefenen!

Hier ook heel blij met het goede nieuws over vliegje.

Ik vind denk ik alle paarden leuk en mooi: ik vond juist nooit zoveel aan Arabieren, klein en breekbaar ziet dat eruit, met vaak zon heftige dish, dat je het gevoel krijgt of er wat mis is gegaan bij de geboorte ofzo...
Tot vorig jaar, tijdens mijn jaar staan op een Arabieren stal: heb echt ontzettend respect gekregen voor die ongelofelijke sterke bikkels van pony's en ze zijn ook al maar half zo gestoord als dat mijn tuiger kan zijn...

Dus ik laat mij niet meer uit over voorkeuren, want als ik het ras dan leer kennen zie ik overal wat moois en goeds in. Ik ben zelf aardig aan de maat, dus vandaar groot, groter en grootst wat voor mijzelf de voorkeur heeft. Maar dit zijn toch de laatste 2 die ik zal hebben, want geld voor een Shire of clydsdale of zon Belgisch trekpaard met de kleuren van een haflinger, zal er nooit meer komen hier...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:52

Vandaag interesse vanuit bekende hoek. Die komt woensdag kijken. Hij kent het paard en de situatie. Daar zou hij echt een heerlijke thuis krijgen. Ben 2x benieuwd nu.

Hier vandaag dunne dekens op. Had ik geweten dat het zo goed werd mochten ze vandaag wel zonder. Vriend gaat ze afhalen als hij thuis komt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:06

Wauw Caily dat is gewoon een tanker :D Gave foto!

Kirr uit bekende hoek klinkt een stuk beter!

Yontheke daarom ook mijn keuze voor het airbagvest, de bp gebruik ik nu niet meer. Dit is gewoon een bodywarmer, je bevestigd een koord aan je zadel en als je valt wordt er een pinnetje uit je airbag getrokken waardoor hij zich opblaast. Gelukkig nog nooit gevallen met het ding aan dus hoe hij bevalt qua landing weet ik nog niet maar met rijden heb je er totaal geen last van. Kost alleen wel een paar centen maar het is veiliger dan de gemiddelde bp, omdat je ook in je nek ondersteuning hebt bij een val.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:08

Voor de beeldvorming, op deze foto heb ik het vest dus over mijn jas aan.

Afbeelding

Edit: op deze foto is het beter te zien:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daan_O op 25-01-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:10

Mijn vorige instructrice (de eigenaresse van de Arabier :Y) ) had ook zo een vest. Inderdaad niet echt goedkoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:11

De Bonte heeft nu alleen een schoonhouddekentje op, want na het rijden mag die graag even rollen. Die gaat straks ook weer af als ze staat te slapen :D

@hilary: niet handig die jongens van SBB. :D
Hier waren de paden goed te doen, alleen het pad van de hei af was nog bagger. Overigens was het ijs nog niet eens helemaal ontdooid.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:13

Caily schreef:
AbbyBlues, wat voor Tinker karakter zoek je? Ik heb nog een prachtige leuke ruin van 1.60 te koop
[ Afbeelding ]

Ohhh... <3

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:15

Langs beide lange zijdes van mijn bak ligt een sloot dus extra veilig, mocht ik in het water vallen blijf ik vast drijven met mijn airbag :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:18

Hilary, ik woon in Twello tussen Apeldoorn en Deventer.

Ik rij met een BP voel me daar ook een stuk veiliger bij. Maar zo'n airbag lijkt mij ook wel wat.

Super foto van die Tinker. <3

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:18

Kirrr schreef:
Vandaag interesse vanuit bekende hoek. Die komt woensdag kijken. Hij kent het paard en de situatie. Daar zou hij echt een heerlijke thuis krijgen. Ben 2x benieuwd nu.

Gaat dit over dat paardje wat je laatst zo verknipt terug hebt gekregen? O dat zou geweldig zijn. Succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:27

Kan je hooi niet nat maken Yontheke?

Duimen Kirr!

Hier ook altijd cap op, zo'n vest ga ik eens (ooit) verder bekijken, ziet er een stuk comfortabeler uit dan een BP

Ik zit op school, nutteloos iets, bahbahbah. Was ik maar thuis, bak is wel weer te rijden volgens mij en moet eigenlijk ook nog uitmesten, vanochtend werd het net licht toen ik weg ging dus was ook geen doen. Gok altijd op op tijd vrij dat ik voor het donker wat kan doen nog, anders maar zaklamp erbij. Misschien vanavond nog maar rijden, al is mijn motivatie dan meestal niet zo groot meer :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:33

DubbelDun schreef:
@hilary: niet handig die jongens van SBB. :D
Hier waren de paden goed te doen, alleen het pad van de hei af was nog bagger. Overigens was het ijs nog niet eens helemaal ontdooid.

We zijn er nog niet achter of het echt SBB zelf is; ik vermoed van niet, daar ken ik de boswachter te goed voor. Waarschijnlijk is het de ploeg die het grote bosonderhoud heeft gedaan, die snappen het gewoon niet. Ik vraag me ook af of het ze interesseert. Hun taak was bomen rooien, en oh ja, daarna moeten jullie wel de paden even herstellen.

Kreeg deze doorgestuurd gisteren, van een MTB'er die vaak het nuttige met het aangename combineert en onze paden helpt te ontwateren:
Afbeelding
Leersum on the rocks, zullen we maar zeggen.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 25-01-16 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:33

Nat maken is bij ons echt geen optie helaas.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:39

Abby, nee dit gaat over de pinto.
Diegene die jij wil zeggen is de palomino. Die komt pas volgende maand terug te koop. Die is wel terug helemaal de oude.

Waarom niet Yontheke? Is wel extra werk, maar ondertussen is het hier zo'n gewoonte en kunnen we het ook met zo weinig mogelijk waterverlies.

Bedankt voor het duimen alvast!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:44

Ik heb geen water aan stal buiten een 1000 liter vat. Zolang ik water genoeg heb, is het nog niet echt een probleem maar zoals in de zomer maanden heb ik elke druppel erg hard nodig anders moet ik elke dag water van thuis uit (15 km verderop) meesleuren in bidons.

Voor de merrie van mijn stiefzus hebben we het overigens wel gedaan ooit maar dat gaf telkens een bende. In de winter wil ik gewoon niet met water staan klooien als het al zo nat is.

Het is trouwens door de dierenartse vastgesteld dat het niet door stof komt maar waarschijnlijk door een plantje waar hij niet tegen kan. Het hooi kreeg hij ook al langer dan 2 maanden en het is pas bij deze levering van hooi begonnen.

Daarom de keuze om nu toch nog een baal voordroog te voeren en dan eens ander hooi te proberen.
Nat maken zie ik echt niet zitten. Het is nu allemaal al werk genoeg :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:47

Snap ik wel, ik vertik het zelf ook hoor, gelukkig nu geen moeilijke eters meer :)
Hoop dat het voor jou met een ander soort hooi opgelost is!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:06

Ik hoop het ook.

Bij de paarden die gevoelig zijn aan stof, is het dan normaal dat ze vanaf de eerste 10 minuten dat ze voordroog eten, ze nooit meer een kuch laten horen?