Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djeenie

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:42

Je hebt ook linkse zeisen hoor spatter :D Das niks voor mij, veel te gevaarlijk in mijn handen :P

Wij bosmaaieren zelden, alles wordt regelmatig gesproeid tegen onkruid, onze brandnetels ook, wanneer die beginnen groeien eens besproeien, dan gaan ze weer dood, handig :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:46

Ik ben links maar zeis ook gewoon met rechts...was niets anders dus zo maar geleerd.

Vingers afsnijden .... brrrr :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:49

Ik en messen is een heel gevaarlijke combinatie :j

ik spuit niet graag, er lopen teveel dieren die dat gif zouden kunnen opeten en brandnetels is heel goed voer voor paarden en schapen dus gewoon zorgen dat het niet tot bloeien komt.
Mijn kippen scharrelen over al, kan ik mijn eieren niet meer veilig eten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:55

Ik spuit ook minimaal...in mijn tuin al helemaal niet,daar gaat eerdaags de tuinfrees overheen.Ben bezig om alles dicht te planten,veel bodembedekkers.

De weide heb ik vorig jaar gespoten,hopelijk dit jaar niet nodig.Lang bezig geweest met het plukken van Klein kruiskruid en hopelijk is dat nu weg.Al moet ik het altijd in de gaten houden.

Brandnetels gaan hier ook naar de jongens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:59

Bij ons ook behoorlijk wat brandnetels. Hebben paarden daar geen last van als ze, ze eten? Dat prik toch in hun mond? Of doe ik nu heel blond?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:02

Als je ze even laat liggen , gaat de brand eraf en eten ze ze graag, zit veel ijzer in brandnetels, worden ze sterk van.

Mijn kalkoenen helpen goed mee, eten liefst kleine plantjes inplaats van gras dus eten al het onkruid er tussen uit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:06

[***]....hebben ze geen last van hoor.Die van mij eten ze vers of gedroogd,maakt ze niet uit.
Vooral het jonge blad vinden ze lekker.

Brandnetel is erg voedzaam,vol vezels en bloedzuiverend.De jonge toppen zijn ook erg lekker in de salade of ommelet :9 Je hoeft niet bang te zijn voor de prik als je ze zelf eet :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:12

Mijn paarden eten ze niet op, dus moet ze wel doodsproeien, zie me nog niet elke week op pad gaan om die krengen met de hand uit te trekken, word dan telkens geprikt :P Neen, ik ben blij met mijn onkruidbestrijding, dan houd ik een mooie paardenwei over die niet overwoekerd wordt door onkruid :) Heb geen andere dieren lopen die het onkruid opeten, zou ook een mooie oplossing zijn ;)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:17

Meestal eten ze brandnetel als dat uitgetrokken en slap ligt, maar soms eten die van mij ze ook vers. Dan moet je ze zien smoelen trekken, echt grappig!
Sproeien probeer ik zo weinig mogelijk tot niet te doen, ben niet zo voor gif in m'n tuin en weiland. Mijn wei is ook nog "maar" 3 jaar oud, dus nog niet veel last van onkruid. En ik probeer ook zo deskundig mogelijk te bemesten, daardoor vermijd je ook al een heel deel onkruidgroei.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:19

Hoe doe je dat, deskundig bemesten? :D Helpt bij mij niks tegen het onkruid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:19

Wendy schreef:
Ik sta normaal gesproken om kwart over 7 op, ben voor half 8 bij de paarden (eerst kat voeren), heb ze tegen kwart voor 8 gevoerd en buiten staan met hooi. 5 voor 8 vertrek ik naar mijn werk.
Ik ben geen ochtendmens :')

Wow, maar hoe doe je dan alles? Douchen/wassen, aankleden, haar, tas pakken, ontbijten?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:22

Djeenie schreef:
Mijn paarden eten ze niet op, dus moet ze wel doodsproeien, zie me nog niet elke week op pad gaan om die krengen met de hand uit te trekken, word dan telkens geprikt :P Neen, ik ben blij met mijn onkruidbestrijding, dan houd ik een mooie paardenwei over die niet overwoekerd wordt door onkruid :) Heb geen andere dieren lopen die het onkruid opeten, zou ook een mooie oplossing zijn ;)

Ook niet als je ze gewoon laat liggen drogen??
Die van mij eten echt alles hoor....grote favoriet is de akker distel,liefst in bloei.Heeeeeeerlijk :Y)

Buren ook blij mee...die mogen ze over het draad slingeren :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:29

Maar trek je ze dan eerst uit om te laten drogen? Ik zie ze wel eens tussen de dode brandnetels scharrelen, maar de 'verse, nog in de grond zittende netels' eten ze niet ;) Distels ook niet... Ik krijg het idee dat ze verwend zijn >;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:31

Hier plukken ze van de brandnetels wel eens een blaadje maar die moet ik toch echt eerst vermoorden voor ze :P Distels niet...die knippen ze tot op de grond zelf af :D echt een delicatesse voor ze :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:52

Tinky12 schreef:
[***]....hebben ze geen last van hoor.Die van mij eten ze vers of gedroogd,maakt ze niet uit.
Vooral het jonge blad vinden ze lekker.

Brandnetel is erg voedzaam,vol vezels en bloedzuiverend.De jonge toppen zijn ook erg lekker in de salade of ommelet :9 Je hoeft niet bang te zijn voor de prik als je ze zelf eet :D

Nou ik ga toch echt niet brandnetels uit mijn tuin in een omelet doen.... Ten eerste vind ik dat teveel werk en ten tweede lijkt het me helemaal niet lekker.

Ik ga het eens proberen, om ze uit te trekken even te laten liggen en kijken of ze het willen snavelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:20

Tinky12 schreef:
Juval...is je pony staatsgevaarlijk dan? Wat ondoordacht om de andere paarden zonder overleg 24/7 buiten te doen en je pony over de zeik op stal.Ik snap dat soort dingen nooit zo goed :n

Maar er zijn zat pony's te vinden,weet niet wat je eisen zijn...

nee, mijn pony is absoluut niet gevaarlijk, liever bestaan ze (bijna) niet :) ...
schoonmoeder en ik zitten helaas niet helemaal op 1 lijn wat de paarden betreft. Zij vindt het normaal om ze (2 merries en veulen) op te hokken van november tot maart, en dus nu van de ene op de andere dag 24/7 op gras te gooien.. tja.
Ze houdt er nogal ouderwetse ideeën op na, laten we het daar maar op houden. Ik hoop dat haar paarden er niet ziek van worden.
Mijn pony mag er niet bij omdat ..... eh... weet ik eigenlijk niet. ze wil het gewoon niet.

Ik ben op zoek naar een Welsh a merrietje, verders niet al te veel eisen. Liefst wel in de buurt want het liefst ga ik ze vanavond al ophalen. Zal wel goedkomen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:24

Ik hoop dat je snel een pony vindt juval! Het is niet leuk zoals jouw schoonmoeder denkt. Succes!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:08

Brandnetels maaien en dan geven ga ik hier ook proberen. Dat ishier het enige onkruid waar ik nog last van heb, want de schaapjes lusten ze ook niet. Vreten verder alles weg, heb er eentje met een voorkeur voor zuring. Maar die brandnetels blijven groeien en paard en schaap vreet er omheen. Gif doe ik ook liever niet, dus blijf die zooi maaien.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:50

Tinky12 schreef:
Taar....ik heb 8 paddocks van 20x12.In het begin is het strookbegrazing en naarmate het jaar vordert worden de stroken breder.Uiteindelijk krijgen ze het hele stuk.
Voordeel vind ik dat als een paddock "gebruikt is"deze rust krijgt totdat alles gebruikt is.Krijgt dus minimaal een week rust.

Als ze nu al zo dik worden zou ik wachten met het uitbreiden van uren,gras is nu zo vreselijk voedzaam.

Tinky, de buikjes worden gelukkig nog niet te dik 8-) Misschien zou ik in de tweede helft wel twee graspaddocks kunnen maken, goed idee! Dan kan het land even rusten en bijgroeien, en hebben ze samen met het voorste stuk toch een lekker landje.

Ik heb de brandnetels eruit gestoken, en maak af en toe een rondje om het bij te houden. Ik zal ze voortaan in de paddock leggen, kijken of het in de smaak valt...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:14

brandnetels heb ik niet veel, maar mn wei staat nu wel vol met boterbloemen. Die ga ik er binnenkort ook maar eens uittrekken/maaien. Op zich wel een mooi gezicht, maar het neemt wel ruimte van het gras in natuurlijk.
verder ben ik druk om mn wei een dubbele draad te geven. vanmiddag gaan we bij een welshje kijken; en misschien meteen meenemen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:18

Tinky12 schreef:
Taar....ik heb 8 paddocks van 20x12.In het begin is het strookbegrazing en naarmate het jaar vordert worden de stroken breder.Uiteindelijk krijgen ze het hele stuk.
Voordeel vind ik dat als een paddock "gebruikt is"deze rust krijgt totdat alles gebruikt is.Krijgt dus minimaal een week rust.

Als ze nu al zo dik worden zou ik wachten met het uitbreiden van uren,gras is nu zo vreselijk voedzaam.

Hoeveel paarden zet jij dan per paddock?

Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe we het gras gaan verdelen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:19

Boterbloem trekken is hier geen optie meer ;) staat veel te veel. Maaien vind ik dan weer zonde van het gras dat er wel tussen staat.
Straks nog een rondje brandnetels spuiten. Doe ik ook liever niet, maar hoop dat het dan volgend jaar een stuk minder is, en niet veel meer geworden is net als dit jaar na alleen maaien.
Houdt je bezig zullen we maar zeggen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:20

Normaal helpt kalken ook wel tegen boterbloem - zeker scherpe en kruipende boterbloem houdt van zure grond.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:47

Kirrr schreef:
Hoeveel paarden zet jij dan per paddock?

Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe we het gras gaan verdelen..

Ik heb er 3 :)

Hier een foto van ze op een stuk,had het in 3 stukken verdeeld en nu zijn ze met het laatste stuk bezig.
Hoe minder hard het gras groeit,hoe groter de stukken.Uiteindelijk is het een paddock waar ze per dag een paar uurtjes staan en dan de volgende dag de volgende paddock :)

Achterin zie je de laatste paddock die nog gemaaid moet worden :P

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:04

Hoop brandnetelpraat hier. :D

Ik heb er vandaag een paar afgesneden en ben nu bezig er soep van te maken. Mijn kookkunsten kennende zal het wel mislukken maar ik wou het graag eens proberen.
Je hoeft er voor de rest alleen een flesje kookroom voor te halen, dus wel lekker goedkoop. :P