[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:20

Bedankt voor de tips!
Schuine plank: check en Los erin:check (in eerste instantie niet, mijn vriend had hem helemaal vol gepropt en dan lekker aangestampt :Y) ), toch blijft het hooi dan op een gegeven moment steken.

We gaan nog een paar extra gaten erbij doen en de plank minder/meer schuin (tis maar van welke kant je het bekijkt) er in maken. Daarna nog eens proberen.
Ik hoop zo dat het dan werkt, ik heb namelijk goedkoop 4 klikos op de kop getikt en dan kan ik de overige bakken ook zo maken en hebben de pony's allebei 2 klikos verspreid over het terrein en het hooi blijft ook nog droog :-).

Overigens kun je bak stevig vastmaken aan 2 weidepalen, die je extra kunt verstevigen met een dwarse plank ertussen. De spanbanden werken goed om de bak tijdelijk vast te zitten. Voor de bak hebben we een rubber mat zodat de paarden zo min mogelijk hooi van het zand af eten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:32

Pffff.. Soms hé...
Ponylief had netten met 5x5 maas maar is te dik.
Dus ik heb gister een 3x3 net voor hem gekocht.
Nou dat ging prima, maar als de makkelijke plukken op zijn gaat hij uit protest maar verder met het stro in zijn stal. :+
En dan denk je: hij gaat vanzelf eten hoor.
Maar tot nu toe dus mooi niet, ik heb het net nu net zo koppig als hijzelf niet bijgevuld omdat er zat in zit maar hij dus een beetje zijn best moet doen nu.
Op de grond eet hij het wel op..
Echt... Aaargh..

Hij heeft ook besloten geen luzerne meer te eten sinds een week, dus ik mag morgen op pad voor speedibeet voor zijn vitamine E en biotinepoeder.
Lekker handig dat geklooi met water, not.
Pony: gratis af te halen..

Nee zonder gein, hebben meer mensen problemen met knorrige paarden om een nieuw hooinet? :+

superpony

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:33

Nee, eigenlijk nooit. Ben begonnen ooit met 3x3 en een tijdje ook 2x2 gehad. Ze hebben alles zo door. Ook maakt het niet uit of het tussen palen hangt, in een bak ligt of dat ik een rek plaats met net.
Ik zou zelf wat hooi door de gaten trekken als begin.

Weet je zeker dat er niks met je hooi is. Iemand dacht ooit dat dr paard niet oke was. Die had kuil laten staan. Ik zei: pak eens nieuwe, want de katten hebben erin gezeten, volgens mij. Het nieuwe at dat paard direct.
Onze pony's puzzelen met nieuw hooi ook wat ze eerst willen en oude restjes gaan ook niet altijd op.

Dat hij geen lucerne meer eet als je daar wat doorheen doet snap ik wel. Blijft toch erop liggen en qua smaak en geur herkenbaar. Bij bietenpulp verdwijnt het wel in de pulp. Ik doe er wel een handje verantwoorde muesli door voor de smaak, maar minimaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:50

Hij snapt het wel hoor, hij heeft er eerste dag lekker van gepeuzelt en het was dezelfde baal als de dagen ervoor.
Er steken nu ook gewoon sprietjes uit maar het is nogal een karaktertje.
Ik had dit jaar ook eens toen hij nog andere netten had hangen dat hij vertikte om eruit te eten, maas maakte niks uit zelfs 10x10 vrat hij niet uit.
Toen bij de voerhandel geweest en zij gaf het idee ze overdwars te hangen omdat ze ooit gehoord had dat dat hielp bij een klant.
Nou ik zijn net zwaar skeptisch overdwars gehangen en ja hoor, hij at weer. :roll:
Zijn gebit is ook in augustus elektrisch gedaan en voor ik dit net ophing at hij prima.
Eerste paar kilo at hij zeer tevreden uit zijn net, maar nu hij wat moeite moet doen heeft hij zoiets van laat maar. :evaw:
Maar gooi het op de grond en hij eet het zo op.. Gewoon een principeding lijkt wel.

De luzerne heeft hij een jaar zonder morren opgegeten met zijn supplementen erdoor, dus nee dat begrijp ik gewoon niet.
Had hij dat direct gedaan had ik die insteek begrepen maar niet na een jaar pas.
Ook geneuzel over 15 sprietjes luzerne in zijn pavo care4life snap ik niet.
Ik had hem care4life gegeven met zijn supplementjes als test: supplementen plus 15 sprietjes luzerne bleven liggen.
Appel erdoor gedaan: supplementen op, maar die sprietjes lagen er gewoon nog. >;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:54

Een paard heeft niet echt principes. Er is altijd iets waarom ze iets doen of nu opeens anders doen. Als hij geen moeite wil doen, is misschien het ruwvoer toch niet goed.

Wij hebben hooi en ik kan wel zien wat hun voorkeur heeft. Ik vul soms ook pas bij als ze goed leegeten, want als het er te lang in zit, laten ze het ook staan. Dan beginnen ze pas weer als ze niks anders hebben.

Wij stonden eerst op kuil en de merrie en oude ruin hadden daar vooral veel last van. De merrie at het ook niet graag. Ze leggen wel de link met eten dat niet goed voor ze is en pijn in de buik.

Care4life, zit vol kruiden. Kruiden het hele jaar door geven is meestal niet nodig. Als je paard genoeg heeft, kunnen ze ook stoppen met eten. Als ze continu voer tot hun beschikking hebben, zullen ze niet snel iets eten wat ze niet nodig hebben of bij sommigen, niet lekker vinden.

Een paard dat maagproblemen heeft, stopt ook weleens met eten. Dan kan de slokdarm en of maag gevoelig reageren op sprietjes lucerne.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:13

Onzin superpony, de care4life is een kwart kopje per dag.
Zo'n keuken maatschepje voor een kwart kopje, dat is dus puur voor de smaak om te mengen met zijn luzerne.
Het hooi is gewoon goed, ik durf te wedden dat als ik het op de grond leg of in zijn oude net doe dat hij het zo opeet.
Het is ook niet dat hij niet eet, maar hij wil het gewoon niet uit zijn net hebben.
Maagproblemen lijkt mij zeer sterk trouwens, ze krijgen hier echt heel erg veel hooi.
En als zijn net leeg was lag er een berg in zijn stal waar hij 2 dagen van kon eten. :')
Ze zijn hier groot voorstander van veel ruwvoer.
Het kuil wat hij krijgt tussendoor is trouwens geanalyseerd en qua droge stof bijna hooi, hiervan krijgt hij 4x daags een handje omdat hij het zo lekker vind.
Dat is zijn guilty pleasure zeg maar. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:04

Ik kwam vandaag op stal en hij had braaf uit zijn hooinet gegeten. *\o/*
De stalhouder hield hem ook in de gaten hoor.
In het begin was hij met zijn 5x5 hooinet dus ook zo koppig, terwijl hij uitstekend flinke plukken eruit kreeg en zijn gebit recent gedaan was.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:04

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:29

Duurt veel te lang voor hij het rek vast heeft zitten :D en ik vind hem wat te hoog voor kleine paarden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:31

Vind m alleen echt belachelijk duur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:14

Nou, idd, echt heel duur. En de gaten lijken me nog best groot.
Jammer want ik ben dat netten vullen zo zat ....

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:55

DubbelDun schreef:
Duurt veel te lang voor hij het rek vast heeft zitten :D en ik vind hem wat te hoog voor kleine paarden.

Proest, wat een amateuristisch filmpje. En dan dat filmen van die man zijn kont :') .

Maar hij heeft hem wel snel vast hoor, hij hoef hem alleen aan de linkerkant vast te maken. Duurt 10 sec ofzo? Wat hij daarna doet is plukjes hooi door de gaten heenhalen dus dat is overbodig :) .

Verder vind ik het geen slowfeeder met zulke grote gaten en die grote kier, maar je kunt altijd nog een net om de bovenplaat spannen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:18

Zoiets lijkt mij ideaal;
Zijn verschillende maten, maar kan sowieso veel in. De netten blijven automatisch strak staan (ze rollen op aan het uiteinde) en er zit een stop op dat ze de netten niet terug kunnen trekken.
Helaas nog niet verkrijgbaar in NL, maar wellicht dat er mensen handig genoeg zijn om zelf zoiets te maken.

Het concept van de Portagrazer en de Eazigrazer vind ik ook heel fijn, maar wederom zijn ze erg duur en ik vind ze niet groot genoeg.
Afbeelding

Die van de link hierboven vind ik wel weer erg interessant.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:28

Ik denk dat ik op zoek ga naar een 4x4 net. Het net wat ik nu heb is super stevig en 3x3 maar ze krijgen er naar mijn mening te weinig uit, daardoor gaan ze maar gewoon op het net knagen en dat is er toch echt niet goed voor. Heb nog een stuk van ik geloof 1.20x1 over, als ik op tijd een nieuw net heb kan die verkocht.
Overweeg nu equiculinair, jeetje wat gaat tijd zitten in dat uitrzoeken eigenlijk :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:51

Mooi ding die grote. Dat systeem van oprolbare netten is wel handig al lijkt het bij de geiten minder goed te werken (te hoog) en zo te zien wordt er ook nog aardig wat bij gemorst.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:12

Zal niet meer of minder gemorst worden dan met gewone netten lijkt mij. Zal misschien wel meer lijken na verloop van tijd, omdat je in dat voorbeeldfilmpje wel meteen een hele baal er in doet. In verhouding zal het morsen dus hetzelfde zijn denk ik.
Op de site staan ook nog kleinere versies van dit systeem en je kan de pootjes aan de onderkant ook verstellen als je geiten hebt of shetlanders oid.

Maar wij hebben de paarden in groepjes van 3 in verschillende paddocks staan, dus om nou per 3 zo'n hele baal neer te zetten is ook wat teveel van het goeie, dan duurt het 3 weken of nog langer voor ze het op hebben, zal wel niet bevorderlijk zijn voor de kwaliteit.

Wel handig als je mooie grote uitloop hebt met wat meer paarden, ding erin en je bent voor een week klaar met voeren :oo

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:13

we gaan iets zelf fabriceren, wie weet een adres waar ik losse netten (3x3) zo voordelig mogelijk kan krijgen? (linkje?) mag ook in pb.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:14

Ik vraag me af of geiten zo'n net überhaupt wel heel laten.
wij zeggen altijd dat als het voor geiten is, het hufterproef moet zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:25

Fitzroy schreef:
Nou, idd, echt heel duur. En de gaten lijken me nog best groot.
Jammer want ik ben dat netten vullen zo zat ....

Harry's horse heeft netten met 3x3 maas voor een leuke prijs.
En echt een giga gat om te vullen, echt fantastisch!
Je moet het dichtknopen, ik heb daarom ringetjes van een oud hooinet eraan gezet met tieraps aan een kant.
Aan de andere kant heb ik kleine karabijnhaakjes aan de koordjes geknoopt en dan kan ik het net zo open en dicht klikken.
Voor het bevestigen aan zijn stal heb ik er karabijnhaken aan, en daaraan zitten touwtjes met een beide uiteinden een lus.
Dan haak je de lussen zo vast aan de karabijnhaak, hier moet het net er geregeld af ivm machinaal mesten.
Mijn pony moest er wel aan wennen en was het er niet mee eens maar nu gaat het erg goed en eet hij er erg tevreden uit.
Ik heb de maat L en daar kan een plak hooi uit een grote baal in, er is ook xl.
Ik heb het wel wat losgeschud erin zitten nu, anders had hij er de schurft in.
De kwaliteit vind ik tot nu toe super.
Ik heb deze ook gekocht omdat ik gestoord werd van het vullen van de normale hooinetten, echt fantastisch dit.
Enige is dat ik nu vul met een kruiwagen ipv dat ik het net eraf haal.
Ik kan er losgeschud zo 10 kilo in kwijt zonder proppen. *\o/*

Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:09

Ik heb zo'n zelfde net maar dan van EJ. Karabijnhaken vind ik te gevaarlijk en maakt ook teveel lawaai op de bodem van de kist. Ik werk dus met een touw wat ik er doorheen rijg. En dat is een takkeklus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:20

Hier doen drie paarden met 1 baal (slowfeeder maas 3x3) mar een week hoor!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:57

Fitzroy schreef:
Ik heb zo'n zelfde net maar dan van EJ. Karabijnhaken vind ik te gevaarlijk en maakt ook teveel lawaai op de bodem van de kist. Ik werk dus met een touw wat ik er doorheen rijg. En dat is een takkeklus.

Dan is het inderdaad onhandig, hier hangt het net dus geen issue.
Eerder wilde ik dit net niet omdat hij toen ijzers had en dat is nu opgelost.
Toen ik nog andere netten had gebruikte ik aluminium accesoirekarabiners.
Die buigen om van bijna niks maar zijn sterk genoeg om het trekken aan het net te houden, maar in nood buigen ze gewoon open. :)
Wat ik ook gehad heb zijn stalen karabiners, maar twee sleutelringen ertussen als breekpunt, dat was ook top. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:34

Ik heb nu 2 dagen een open bak wegens de sneeuw en rommel en eigenlijk bevalt het wel op de enorme rommel na. Nu wil ik eigenlijk een grovere maas gaan gebruiken, zelf heb ik stevig touw liggen wat ik zou willen gebruiken maar ik ben bang dat het gaat schuiven om het frame en dan grote en mini gaten krijgt. Maasgroote mag ergens tussen de 4 en 9cm zijn. Een compleet hufterproof bestaand net kan ook.

Iemand ideen? Mijn frame is een gladde verwarmingsbuis dus mijn net blijft nu in de hoeken ook al niet zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:18

Hoe heb je het vastgemaakt dat het schuift dan? Hier ook gladde buis maar zit perfect