Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:56

Fabster, we vermoeden dat het inderdaad een afknelling/ verdraaiing was. Olie en ontspanner werkten niet. Pony kreeg 1e keer pijnstilling en darmontspanner en 5 minuten later bij de neussonde weer moeten bijspuiten omdat ze bleef rollen. Ik kreeg een spuit mee met pijnstilling zodat ik na 2 uur zelf bij kon spuiten als het nodig was aangezien ze zeker een aantal uur pijnvrij moest zijn met die pijnstillers die ze gehad heeft. na een half uur begon de pony weer te rollen en moest ik de spuit al bijzetten. Arts gaf toen al aan dat er een hele kleine kans was dat ze het ging redden en toen heb ik mijn zoon en dochter er al afscheid van laten nemen. We wilde haar toch een kans geven en hebben het een aantal uren afgewacht maar ze ging alleen maar achteruit. Zoon van 6 ( zijn pony)uit bed gelicht en haar laten gaan. Hierna heeft hij haar nog gepoetst en mde hoefjes gekrabt, want ze zat vol zand en modder en ook al was zij dood, kayleigh moest mooi zijn. Hierna heeft hij ook zelf het zeiltje over haar heen gelegd.

Arts zei dat rollen mocht en als ze niet wilde lopen dat niet hoefde, maar wel proberen. Pony moest je echter met 3 man staande houden en om de meter wilde ze zich omgooien op de grond.
Dit gebeurde een vrijdag en pony heeft tot maandag onder een zeiltje gelegen aan de weg, afschuwelijk.

Jady, ik heb het wel geplaatst maar was niet erg uitgebreid.

Dit is erg recent gebeurd ( 3 wkn? ) en daardoor ook extra pijnlijk voor mij toen gezegd werd dat ik geen empathie had voor ojajoh en haar grote verlies.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:58

fabster fijn dat het weer beter gaat met je paardje.
Wat ik begrepen heb is dat je niet tegen willensenwetens een paard aan het lopen moet schoppen, wil hij echt niet laat het dan gewoon en bel de DA.
Wil het paard nog wel lopen dan is dat de beste optie.
Koliek is natuurlijk een verzamelnaam van buikpijn bij paarden maar kan verschillende oorzaken hebben.

monmaster leuke foto's van je stel!

bwor sterkte met de wateroverlast :(:)
ik ben bang dat de bak dan niet in vorm blijft.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:42

Wat ontzettend prachtig van je zoontje Lynn Nikita.

Ik was zo groots niet toen ik op de kliniek mijn meiden moest laten gaan, ik heb voor mijn gevoel Lona ook niet goed begeleid op het einde, ik riep alleen maar dat het mij zo vreselijk veel speet, weet achteraf zeker dat ze daarom zo moeilijk ging.
Bij MiniMe was ik rustiger en heb haar oortjes gekriebeld, wat ze zo lekker vond, totdat ze weg was...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:42

Pff fijne berichten hier.
Paard laten gaan is nooit fijn.

Veel sterkte voor degene die het nodig hebben... :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:49

ohjajoh6 schreef:

Ik was zo groots niet toen ik op de kliniek mijn meiden moest laten gaan, ik heb voor mijn gevoel Lona ook niet goed begeleid op het einde, ik riep alleen maar dat het mij zo vreselijk veel speet, weet achteraf zeker dat ze daarom zo moeilijk ging.
Bij MiniMe was ik rustiger en heb haar oortjes gekriebeld, wat ze zo lekker vond, totdat ze weg was...

op dat moment reageer je wat je gevoel je ingeeft. Zoontje is 6, hij beseft het dan heel anders en weet niet exact wat erna gaat gebeurd, wij weten dat wel en reageren daardoor anders.

Je bent erbij geweest, ook al is het achteraf anders gegaan dat je wilde, jij hebt toen gedaan wat jouw gevoel zei, weet zeker dat dat belangrijkste is. je hebt gekozen om het paard pijnvrij te laten zijn, hebt een overwogen keuze gemaakt, ook voor Minime. geen spijt van dingen die gebeurd zijn, ze zijn gedaan en het is gebeurd hoe het toen ging en op dat moment reageerde je zo. Het is een hele korte moment opname tegen alle uren/ dagen / weken en jaren dat jij wel rustig naar jouw diertje reageerde. Hou dat gevoel vast en niet die paar laatste moeilijke minuten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:55

Bah wat een nare verhalen!

Vreselijk Lynn_Nikita! Kinderen kunnen verrassend uit de hoek komen op zulke momenten. Knap hoor! Hoe is je zoontje er nu onder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:04

Lynn_Nikita schreef:
ohjajoh6 schreef:

op dat moment reageer je wat je gevoel je ingeeft. Zoontje is 6, hij beseft het dan heel anders en weet niet exact wat erna gaat gebeurd, wij weten dat wel en reageren daardoor anders.

Je bent erbij geweest, ook al is het achteraf anders gegaan dat je wilde, jij hebt toen gedaan wat jouw gevoel zei, weet zeker dat dat belangrijkste is. je hebt gekozen om het paard pijnvrij te laten zijn, hebt een overwogen keuze gemaakt, ook voor Minime. geen spijt van dingen die gebeurd zijn, ze zijn gedaan en het is gebeurd hoe het toen ging en op dat moment reageerde je zo. Het is een hele korte moment opname tegen alle uren/ dagen / weken en jaren dat jij wel rustig naar jouw diertje reageerde. Hou dat gevoel vast en niet die paar laatste moeilijke minuten

Dank je wel lieverd, wat mooi gezegd! Jij ook nogmaals heel veel sterkte ook.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:22

Aantal jaar geleden heb ik ook de pony van mijn dochter moeten laten gaan. Achteraf had ik dat heelmanders moeten doen. Dat beest moest volgens de DA netjes langs de weg liggen, dus alles moest daar gebeuren. Verschrikkelijk natuurlijk. En het was al zo n stresskip, dus die ging ook niet makkelijk. Dochter wel vrij van school gehouden, maar niet aan gedacht om een plukje manen te bewaren ofzo. Zou ik ook niet meer zo doen, maar achteraf kijk je een koe in zijn kont, denk ik dan maar.

Ojajoh, je hebt vreselijk je best gedaan voor je paarden, dus je hoeft jezelf niks te verwijten. Daar help je niemand mee. En jezelf al helemaal niet. Beide paarden waren enorm dankbaar voor wat je hebt gedaan. Dat lieten ze duidelijk merken. Dus je kunt alleen maar concluderen dat je het heel goed hebt gedaan. Als ik
Dan jouw verhaal lees, denk ik wel eens dat Lona zich ook heel verantwoordelijk voor jou voelde, net zoals je dat voor haar had. Jij zei dat het je speet, maar mss had zij dat ook. Ze moest jou natuurlijk óók laten gaan. Zo n mooie band tussen mens en dier vind ik best zeldzaam. Die moet je dan ook koesteren. En niet denken aan de dingen die je anders had willen doen. :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:04

Ik had bij inslapen een jong meisje als arts omdat het avond was, zij was vervanger ook niet fijn. heel onzeker, kon ader door uitdroging niet vinden prikte aantal keren mis, Zij deed het dus wel in de wei n alleen erg onhandig want hoe krijg je de pony naar de weg gesleept? Zijn zeker 100 meter en aan het zandpad kwamen ze haar niet ophalen. Had geprobeerd op een zeil te rollen maar dat scheurde zodra ik probeerde te slepen met de auto. oprillen met 3 man lukte ook niet en ik heb geen tractor met laadklep. Mijn oom heeft haar achter de auto gesleept aan een been ( is boer, was al blij dat hij het wilde doen) . ik kon en wilde dat niet zelf doen. ik zou juist WEL aan de weg doen ( hele rustige weg) mocht het ooit nog eens voorkomen. bedacht ik mij ook achteraf dat het pensionpaard aan de weg was ingeslapen vorig jaar en zo opgepikt kon worden. maar op zo`n moment denk je daar niet zelf aan

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:13

Bij ons kan de boer het paard komen halen. Maar dat wist ik toen niet. Dus ik zou het juist weer wel in de wei doen. Maar zo gaat t bij iedereen anders. Achteraf hebben de meeste mensen wel: had ik maar dit of had ik maar dat. Maarja, als we alle wijsheid al op voorhand hadden.....

Het regent hier weer. Pfff, ik wil steeds met Sjaak wat doen, maar dan moet ik hem van te voren wel een half uur longeren. Anders is het 1 bonk zeuwen en wordt het niks. Maar steeds regent het en is de bak of de ring dus te glad en wordt het weer niks. Ik moet daar toch iets op gaan verzinnen, want zo schiet t nooit op met dat knol. Mss voor de ring maar een berg zand en van die all weather tuft laten komen. Heb ik in ieder geval 1 plek waar ik altijd wat kan doen. Ook bij slecht weer. Ik denk daar al een hele tijd aan, maar ja, de centjes gaan altijd naar iets anders. En meestal komt er wel weer een droge periode. Maar nu is het wel lang nat. En niet onder water hier (gelukkig), maar net te beroerd om ieys nuttigs te doen. Dus mss van de zomer toch maar eens inplannen. Als de rekening van de tandarts is voldaan.... :roll:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:26

Gelukkig zijn mijn ervaringen met koliek heel beperkt.

Ik heb sinds vanmorgen schapen in de wei, ik ben er helemaal niet blij mee maar kan er niets aan doen. Eigenaren zitten op het werk maar zijn als het goed is gebeld. Ze zijn ontsnapt (roep al vanaf dat ze er staan dat het mis ging want stroomdraad dwars door gras en onkruid werkt niet) en staan nu bij mijn paarden. Vind het vervelend omdat het zo nat is maar ook omdat ze zo door de heg de weg op kunnen lopen, mijn wei is niet bepaald schaap-proof..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:53

Ik zou vooral balen dat je wei zo kaal is! Hopen dat de eigenaren snel bereikt zijn en ze op komen halen

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:06

Dump die schapen maar bij mij!!
Mijn wei moet aangestampt worden :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:19

Mijn paard stierf zelf in de wei.
Midden in de zomer op zaterdag met 30 graden.
Ik heb hem zondag door de loonwerker laten oppikken, dat ging heel netjes, hele grote bak die hij onder hem schepte.
Aan de weg gelegd en dinsdagmorgen kwamen ze hem ophalen.
De transporteur had schrik dat hij niet in 1 geheel de wagen in gehezen kon worden maar dat ging gelukkig nog goed.
Wel lag het bloed over 40 m in de goot, van buur tot buur dus dat moest ik gelijk schoon maken. :r

Vorig jaar heb ik ze beide daarom op de kliniek laten inslapen.
Geen gesleep meer met een dood paard.
Ze hebben daar een mooi stukje waar je met je paard staat en waar hij neer mag gaan.

Azmay mooie boel met die schapen, zijn het er veel?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:31

Het getsie, wat een verhalen.

Mijn ingeslapen Haf heb ik op de paddock laten inslapen, wel vlakbij het hek aan de weg. De buurman heeft hem 10 meter naar de weg gesleepd met zijn tractor. Ging erg rustig en netjes allemaal. Zo kon iedereen erbij zijn om afscheid te nemen. Dat is dan ook zeer uitgebreid gedaan door de kudde. Mijn pony heeft er ook een paar dagen gelegen, maar was erg netjes afgedekt en het is niemand opgevallen. Ik heb t ook wel uitgebreid met een flinke bloemenzee eroverheen. En maanden daarna iedere dag een vers bosje bloemen op die plek. Over de bloemen kwamen vragen, zelfs na 2 jaar. ;) Maar het lichaam heeft vrijwel niemand gezien.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:35

Mijn merrie werd vorig jaar ook aan de weg ( gelukkig een klein wegje waar weinig mensen komen) ingeslapen. Het ophalen wou ik niet bij zijn. ik heb een week de tijd gehad om afscheid te nemen en op enkele miuten is ze dan ook rustig en zodner stress gegaan met haar hoofd in mijn schoot.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:38

In de wei staat genoeg gras voor enkele weken voor die schapen hoor :+
Zijn er een stuk of 8 denk ik. Ze staan nog altijd in mijn wei..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:45

Hoe kan dat nou van dat bloed, Spatter?

Net nog wat gedaan met Sjaak. Miezerde een beetje, dus ik dacht; dat kan wel. Ging het lekker doorplenzen en nu dus zeiknat. Ook de bak. En ik wou vanmoddag met de Bpony beginnen. Maar helaas, dat zit er dus niet in. Ik word echt gek van dat pisweer ;(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:10

fabster een dood paard 4 dagen lang met 30 graden laten liggen , dan barsten ze open.
Hij moest onder zeil want hier een grote doorgaande weg met iedere dag schoolgaande kinderen op de fiets.
Dat gaf nog meer hitte natuurlijk onder dat zeil.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:16

O my! :( goed om te weten. Alhoewel je het niet altijd kan plannen, zoals jij ervaren hebt.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:38

He wat een nare verhalen allemaal. Lees wel overwegend verhalen van netjes opgehaald worden, dat vind ik dan wel weer een fijn idee.
Ik kan er zelf niet echt over meepraten, heb er nog nooit een in hoeven laten slapen (maar de oudste is ook pas 10, dus hoop het voorlopig ook nog niet mee te maken).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:46

James heeft ook met 25-30 graden 3 dagen aan de weg gelegen. Wij hebben er naalden van de DA in gestoken, zodat de gassen eruit konden en hij dus niet zou open barsten...
Ondanks dat hij er zo lang gelegen heeft, is hij vervolgens keurig netjes en met respect opgehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:01

Dank je fabster , zo voel ik het ook zeker aan wat Lona betreft: ik hou van beide evenveel, maar met Lona was zeldzaam speciaal.

Ook ik had al een week van te voren bedacht (wilde ze eerst terugbrengen naar vorige stal van goede vriendin en had dit al geregeld ook) dat het voor iedereen Beter Zou zijn om ze gelijk op de kliniek te laten gaan. ( ondanks dat de rekening bij vorige DA 3x zo goedkoop zou zijn geweest).
Beter voor hun, want gelijk geen pijn meer, vooral beter voor Lona, want als zij mij nog dagen of een week zou mee moeten, had ze dat op zeker heel bewust aangevoeld (dat zei zelfs mijn moeder als eerste, die ze al jaren niet meer had gezien, wonen tegenwoordig andere kant van het land allebei) en ik wilde ze hier pertinent niet aan de weg hebben liggen. Denk dat ik dan hele gekke dingen was gaan doen...

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:56

Op de kliniek inslapen lijkt mij dan inderdaad wel zo eerlijk. Geen gesleep.

Zelf totnutoe twee keer een paardje moeten laten gaan. Laatste keer mijn rijpony, die ik ruim 26 jaar heb gehad. Het was een geplande euthanasie en vantevoren heb ik via Rendac geregeld dat hij individueel en direct na het inslapen opgehaald zou worden. Dat gaat met een trailer met een takel/sleepbak. Ik wilde hem niet in het zicht aan de weg hebben liggen. Dat kost beduidend meer (500 euro versus 35), maar ik heb het bewust zo besloten. Maar goed, dat kan ook niet altijd, hetzij door de omstandigheden hetzij door de financiën.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:16

De schapen zijn weg, benieuwd hoe lang het duurt voordat ze er weer staan.

De paardjes vonden het wel prima, Diva ging gisteren gewoon door het lint hangen om te eten dus even het apparaat geleend hiernaast en vandaag bleef ze weer netjes binnen de lijntjes.
Nu de rest op vakantie is zijn we hard aan het werk. Moet een stuk betegeld worden en de tegels in het midden moeten weg. Eerst even de grond eraf schrapen, is het meteen een meter breder :+. Begin augustus begint het echte werk om er een paddock van te maken.

Afbeelding
Afbeelding