Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:56

Beetje keuze is wel fijn...Gypsy Cobs zijn ook errug leuk :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:01

Grappig zeg! Ik ging steeds weg voor een ijslander, maar kwam steeds terug met een fjord. Ligt me blijkbaar toch beter. Wel rij ik zo af en toe op ijslanders van een ander. Ik vind het ook leuk, maar och mis ik dan de draf. En heel veel ijslanders tölten niet echt lekker vind ik. Niet correct, bedoel ik dan en dan zit t meteen ook niet zo lekker meer.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:02

Tinky12 schreef:
Beetje keuze is wel fijn...Gypsy Cobs zijn ook errug leuk :D

Haha, het verschil tussen cobs en tinkers en alle vormen daartussen ben ik nog niet helemaal uit haha.

Deze twee staan momenteel op mijn netvlies. De bonte is aan de kleine kant, waarschijnlijk 145 150. Dus daar twijfel ik heel erg over. Verder wel precies wat ik zoek. Leuk lief braaf paard, op leeftijd (12). En hij is vrij stevig, dus waarschijnlijk maakt dan de grootte iets minder uit.

De schimmel is een stuk jonger (7) maar ook erg braaf en lief en bitloos/boomloos gereden. Hij is ongeveer 160, dus past beter bij wat ik zoek.

Afbeelding

Afbeelding

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:03

O jee wat zijn die fotos klein! Wat heb ik gedaan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:09

Gypsy Cob=Tinker :D en die foto's...jah....tikje klein :D
Gewoon lekker paardjes kijken en uitproberen als het paard je aanstaat.

Fabster...je moet het paard kiezen wat je het meeste aantrekt,bij jou blijkbaar een Fjord,niets mis mee toch.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:17

Ik heb ooit 2 Tinkers gereden en ook weer 2 hete bommen. Kies ik altijd de verkeerde uit ofzo? :D
Je hebt er qua uiterlijk wel heel erg grote verschillen in he.

Ik rij altijd op de moeilijke paarden. Bokken moet ik niet hebben, maar wegschieten of een hupsje of mini steiger heb ik eigenlijk weinig problemen mee zolang ik me maar veilig voel. Andor is echt een wacko vergeleken met veel paarden maar hoe hard hij ook wegschoot, ik heb me er nooit echt onveilig op gevoeld.
De echte rotzakken hoef ik natuurlijk ook niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:23

Bokken zit ik meestal wel uit (alhoewel ik soms zorgelijk kijk naar mijn BP, als hij de kolder in zijn kop heeft). Steigeren vind ik eng. Ken heel wat mensen die met paard en al achterover zijn gegaan, brrr #)

Ik heb er ook 2 mafketels tussen zitten. Maar ik kan het meeste er wel mee doen. Voel me niet echt onveilig. 1 daarvan is mijn fjordenmerrie. Maar daar doe ik gewoon alles mee (wel met airjacket tegenwoordig, dus). De andere is mijn BP. Als die helemaal wacko is, ga ik er gewoon niet op. Als hij dan weer 'normaal' is, gaan we weer verder. Gaat prima zo. Alleen wel wat langzamer dan normaal. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:39

Misschien kijk ik tegen de tijd dat ik ons trekpaard ga inrijden wel voor een bp.
Ik verwacht niets geks, maar je zal net zien dat je van een mak paard net raar valt :P

ijslanders heb ik niet zo veel mee eigenlijk, net als met friezen of Arabieren. Zijn maar rare paarden :P

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:40

Yontheke : gefeliciteerd met je aankoop! Hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben!!

Antheman : fijn om te horen dat Vliegje gemest had! Echt een knappe pony trouwens, hoop dat hij goed herstelt!

Anke, zo schattig jouw dochtertje die je paardje een kusje komt geven! Mijn dochter is ook helemaal paardengek.

Dynamiek : knappe reus!!

Pppeet : nog veel sterkte met je schoonvader, hopelijk gaat het er goed mee!

Kristelhans, die oortjes zien er happy uit!

Kvulden, fijn dat je bijna met de trailer op stap kunt! Hoop dat Marinka ook enthousiast is!

Fabster, militairen in de bios in Antwerpen heb ik een tijdje geleden ook gezien. Doet toch maar raar, toch minder ontspannend avondje uit op die manier...

Kirrr, wat een gedoe, je snapt toch niet dat zo iemand zelf niet beseft dat ze beter eerst zou leren rijden voordat ze nog een paard bij zoekt. Hopelijk zaterdag meer succes!!

Abbyblues, veel succes me je verdere zoektocht naar een nieuw paardje!

Mbt katten, wij wonen ook aan een drukke 70km weg. Onze vorige kat hebben we toch 5 jaar gehad, die bleef altijd weg van de grote baan, tot ze toch een keer wou oversteken, en dat heeft ze jammer genoeg niet overleefd. Onze kater nu is een half jaar, en die leeft vooral buiten, in de stallen en in de garage. Voorlopig heb ik hem nog niet in de buurt van de grote baan gezien, ik hoop dat hij zo verstandig blijft. Ik denk toch ook dat het vooral kwestie van geluk hebben is...

Misschien dat er hier ooit nog kippen komen, dat laat ik aan mijn vriend over. Ik ben zelf geen fan van kippen, enkel van eitjes :D .

Mijn ruin is ongeveer 1,65m. Toen we nog dressuur reden, was hij een van de kleintjes. Sinds mijn overstap naar de western, vond iedereen hem ineens erg groot. Intussen ben ik ook meer gewend om met kleinere paarden te rijden, en zou ik bij een nieuw paard ook eerder op zoek gaan naar eentje rond de 1.50m of zo. Maar dan wel liefst eentje die vrij hoog op de benen staat, ik hou wel van een ruime 'schommelende' galop, en bij paarden die korter op de benen staan vind je dat toch niet zo vaak.

Ik rij nu altijd met zadel. Toen mijn paard nog een keer of 5 per week gereden werd en erg fijn aan de hulpen stond, reed ik in de bak wel eens op touwhalster en zonder zadel. Hij was dan altijd heel relax, denk omdat hij het gevoel had dat het toch maar een kwartiertje 'lol met de knol' was, en hij niet serieus aan het werk moest. Hij heeft nogal een scherpe schoft, en gooit erg hoog op in draf, dus lang zonder zadel rijden met hem doe ik niet voor het plezier. Mijn evenwicht is helaas niet zo geweldig, dus een galopwissel springen zonder zadel is voor mij ook al een hele uitdaging. Sinds ik niet meer zo vaak rij, en paardlief vaak nogal fris is, dus ook altijd met zadel voor mij.

Jaloers op iedereen die dit weekend gereden heeft! Ik heb zaterdag nog eens gelongeerd, paardlief was erg druk, hij had zn race- en bokstandje nog eens aangezet. Had gisteren graag met de merrie van vriend gereden, maar dochterlief voelde zich niet lekker, en wou niet mee naar stal. We hebben er dan maar een middagje met ons tweetjes onder een dekentje Frozen kijken van gemaakt, ook best gezellig.

Ik ben trouwens 32, dochtertje van 3,5. Ik ben sinds dochtertje er is ook een pak voorzichtiger geworden. Toegegeven, ik ben nooit echt een held geweest, maar het is er de laatste jaren flink op achteruit gegaan. Ik heb met mijn paard echt alles gedaan, bakwerk, boswandelingen, shows, naar zee, naar de Eifel, noem maar op. En doordat we zo vaak reden en samen bezig waren, waren we heel goed op elkaar ingespeeld. Hij kon wel eens vreugdebokken maken, maar daar kon ik wel om lachen. Maar sinds dochter er is, heb ik minder tijd om te rijden, en daardoor zijn we niet meer zo goed op elkaar ingespeeld. Hij is zenuwachtiger dan vroeger, ik word daar weer zenuwachtig van, en dat is geen ideale combinatie. Hij heeft me er dan nog eens afgebokt, en daardoor heeft mn zelfvertrouwen helemaal een serieuze knak gekregen. Deze zomer heb ik genoten van eerst thuis in de paddock wat te rijden, en als hij braaf was en goed aanvoelde een kort buitenritje erachteraan. Maar nu in de winter is thuis rijden geen optie, en durf ik dus helaas ook niet alleen naar buiten met hem. Vriend zn paard is ook temperamentvol, maar die houdt altijd 4 voeten aan de grond. Daar heb ik wel alle vertrouwen in, maar helaas is die fysiek niet meer in orde om mee te rijden.

Gisteren vlas gaan halen, ze waren afgeslagen, nog maar 4,5 EUR per pakje, dat viel dus mee! Met 14 pakken was de aanhanger wel vol, maar nu kunnen we er dus weer een tijdje tegen. De hele stallen eens leeggehaald, nu hebben de paarden terug lekker propere bedjes.

En vandaag de paarden maar eens op het land gezet, konden ze hun beentjes nog eens strekken. Fotokwaliteit is vreselijk, maar wel duidelijk dat hij plezier heeft hé :D
Afbeelding

Pfff, ik zou eigenlijk het huis moeten poetsen. Maar het is veel te mooi weer, dus denk dat ik maar ramen ga lappen of zo, dan kan ik tenminste buiten zijn. Of de auto een keer wassen, kan niet zeggen hoe lang dat al geleden is :o .

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:42

Mijn fjord heeft ook meerdere persoonlijkheden haha. Kan echt dood braaf zijn maar ook de grootste draak die dr is...dan is de hele wereld eng en valt er niet normaal te doen.
Heb me nog nooit onveilig gevoeld. Moet er altijd om lachen dat ze dan met dat logge lichaam allerlei capriolen uithaalt haha

Tinker en shires en dat soort spul heb ik persoonlijk niks mee. *sorry*
Vaak zijn ze lelijk haha..vind ik dan. Enkele uitzonderingen daargelaten offcourse..Zoals de Tinker van kvulden en caily natuurlijk!! En de rest hier die een Tinker heeft haha..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:45

Ik was vanmorgen ook aan het poetsen. Baal ik nog van. Veel te mooi weer. Straks maar even met de paardjes spelen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:46

Afbeelding

Ik heb toevallig wel een super knappe Belg, hoor! :Y)
Laatst bijgewerkt door Fabster op 25-01-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:47

Bedankt voor alle duimen voor Vliegje <3
Het gaat goed met hem, alhoewel hij nu klam is, maar t is daarbinnen bloedheet en hij heeft natuurlijk een enorme wintervacht. Hij poept en mag wel 1,5 kilo hooi in totaal vandaag. jaja.
Zonder tegenbericht mag ik hem morgenavond meenemen.
Vanmorgen heb ik hem opgezocht en hij vindt er echt niets meer aan. De artsen zeggen dat hij een vrolijke pony is. Zijn muesli met veeeeeeel psylliumzaadjes heeft hij nu gelukkig wel gegeten.

Yonteke, gefeliciteerd met je nieuwe paard *\o/*

Nu snel verder aan het werk ;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:50

Galop bij IJslanders vind ik vaak erg fijn,sowieso heb je vaak niet in de gaten dat je op zo'n klein paard zit :)

Elk ras heeft zijn charmes...ik probeer in elk paard de schoonheid van het dier te zien :) Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak,zou nog grote knokpartij worden :P

Vliegje heeft dropjes gemaakt!! *\o/* *\o/* *\o/*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:56

IJslanders vind ik leuk om te zien, maar pas er met mijn 1.87 niet op. Heb er ook nog nooit op gereden maar het ziet er wel erg comfortabel uit als ik het zie.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:00

Jeetje Kirrr wat een verhaal met die verkoop zeg!! Ongelooflijk... je kan er (helaas) een boek over schrijven...

Mijn schoonvader gaat weer wat beter gelukkig. Knap hoe een menselijk lichaam zich zelf op een bepaalde manier toch hersteld/aanpast.

Damn wat is het lekker weer!! Ik wil rijdennnn.... vanavond hoop ik :D

Ik heb een jaar of 6 terug een weeklang met 10 vriendinnen een trektocht in IJsland gemaakt. Jeetje wat een gave ervaring was dat, en heb een hele boel respect gekregen voor die kleine sterkte dappere paarden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:03

Dat lijkt me echt heul tof, Ppeet! Zo te paard door ijsland!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:06

Dank je Karev..... ik heb dan ook wel een hele mooie Tinker *\o/* *\o/* *\o/* alleen wat vies -O-

Oh ik hoop dat vliegje het volhoud zo en lekker weer mee naar huis mag.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:07

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:08

Ik heb op veel rassen gereden, maar de QPA's bevallen me al een tijd het beste.
Vandaag ook eindelijk weer eens er op gezeten, dat was al écht een paar weken geleden.
Gewoon braaf langs de weg, even knorren toen de militairen putjes aan het graven waren (de stakkers :D ), maar geen arabieren-imitatie. In draf gewoon vlot maar ontspannen en in galop 1x een kopschudje.

Fijn dat Vliegje er weer boven op komt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:22

PPPeet wat gaaf zeg die trektocht!

Antheman, wat fijn dat Vliegje opknapt!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:27

Dat weer is echt niet normaal... 14°C.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:28

Ik vraag me echt af hoe mensen die met dekens werken dat allemaal doen met die gekke weersomstandigheden nu.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:29

Yontheke, wat leuk! Mijn schimmel was vorige week best wit; kan ik nu niet meer zeggen :=

[***] schreef:
Ik wissel trouwens ook dagelijks van links en rechts opstappen. Wie doet dat nog meer?

Ik! Als ik links opstap, dan ook links af, en dan de volgende keer rechts. Was erg leuk met zadels passen zaterdag :+ Links-rechts-links-rechts-links-rechts. Andere mensen in de bak keken maar vreemd toen ik het zadel er vanaf rechts op mikte, vriendin het hoofdstel rechts aan deed etc.
Ohjajoh, ik oefen altijd met hekjes. Als ik over een hekje klim, zwaai ik bewust mijn linkerbeen eerst over het hek, alsof je opstijgt dus. Als het dan niet helemaal lukt, schop je het hek ipv je paard :D

Tinky, die tanks zijn wel herkenbaar. Ik heb een tijdje in Stroe gelogeerd (pony’s stonden daar ook). Op het veldje aan de overkant werd daar ook regelmatig ‘belegering’ geoefend. Stonden er legervoertuigen en legden ze van die prikkeldraadrollen neer als ‘barricade’. Geen idee wat ze oefenden, maar het was altijd leuk om even naar te kijken (vonden de pony’s ook).

Fabster, mijn paarden zijn ook niet de makkelijkste. De Welsh heeft een longprobleem (nu goed onder controle) en heel hb-gevoelig (nu ook goed onder controle). De Quarter heeft gevoelige darmen. Als ik voldoende grond had en veel geld en alles bij huis, dan zou ik al die ‘kneusjes’ zo in huis halen en oplappen. Kijken of ze daarna nog als lease-pony’s-onder-begeleiding gebruikt kunnen worden. Maar ja, die loterij heb ik nog steeds niet gewonnen… :$

[quote=”Kirrr”] Nog iemand geweest, ging super goed. Maar haar zadel paste niet dus kon ze ook het paard niet kopen.[/quote]
Huh? Koopt die een paard bij haar zadel? Dacht dat dat andersom beter werkte >;)

IJslanders, ik vind ze leuk. Heb er eentje ingereden en bij twee het begin gemaakt. Daarna weggegaan op die stal, anders reed ik ze nu nog. Een van de ruinen daar tölte heel graag; daar heb ik wel eens wat warmbloeden mee op stang gejaagd. Niet expres, maar het ruiterpad liep daar parallel aan een steviger schelpenpad, en dat was zo leuk om even naar de tölttakt te luisteren. Tussen ruiterpad en schelpenpad lag een strook met bosjes, dus die warmbloeden zag ik vrij laat. Oeps. Sorry! :o

kvulden schreef:
Hilary dank je wel voor je aanbod. Ik ga kijken hoe het gaat met laden. Zoals ik al zei het is niet echt de trailer, maar het weg gaan. ;-) maar we kijken even en anders hoor je het nog van mij.

Helemaal goed! In welke regio zit jij ongeveer?

DD, stuur die militairen even naar ‘mijn’ bos voor dat putjes graven. De onderhoudsploeg van SBB snapt er nog niet heel veel van. Bagger van het pad afschrapen en dan in een watergat dumpen, waardoor het water dus niet meer van het pad af kan het watergat in 8)7

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:34

Leuk dat hier zo positief over ijslanders wordt gedacht. Heb al mijn hele leven 1 of 2 ijslanders. Momenteel nog twee merries van 20 en 22