Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:20

Tinky: vrees dat ze niet tot Nederland komen :P

Is sowieso niet simpel om de techniek in de vingers te krijgen, al helpt een botte zeis ook niet. Mijn vriend kan het erg goed, ik ben beter met de sikkel, distels vermoorden ~~}>

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:23

Ik heb een heel fijne bosmaaier :j
We hadden eerst een andere, overgenomen van de oude eigenaar, maar nu een nieuwe semi-professionele. Heerlijk ding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:27

Wendy welk merk heb je? Wij moeten ook nog een bosmaaier en denken aan een Stihl.

Heb jij er ook messen bij of alleen met draad? Ik moet er ook mee door bramen, dus wil er echt een met een mes.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:31

Ik maaide vroeger altijd brandnetels met de zeis maar ben later de bermen gaan maaien rondom stal.Het is even een slag die je te pakken moet krijgen en zorgen dat je blad scherp blijft.

Mijn vriend kan het niet...die heeft last van hooikoorts en blijft erin als hij het hoge gras inloopt :+

Ik kan niet tegen de herrie die een bosmaaier produceert,wordt knettergek van.Zelfs met oordoppen in :( Te hoge toon...heb helaas Hyperacusis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:36

Ik heb een Echo bosmaaier. Heb er een draadkop en een mes bij. Dat mes gaat door de bramen alsof het door zachte boter gaat, helemaal geweldig.
Volgens mij alleen wel wat prijziger dan Stihl.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:19

Solleke_Noah schreef:
Mijn COPD'er krijgt enkel voordroog.

Wel een tijdje gehad op nat hooi, maar dan begint hij standaard toch te kuchen. Nu al drie jaar enkel voordroog en dat gaat goed. Ook z'n longen 'luisteren' veel zuiverder volgens de dierenarts.

Het gras groeit hier ook niet zo goed, hetzelfde als op de vorige pagina: slecht onderhoud, altijd te kort afgegraasd. Ik laat ze er wel op want mijn oudje had het echt nodig. Waarschijnlijk moeten ze binnen twee weken terug even tijdelijk over op voordroog..

Wij hebben 2 hectare voor drie paarden maar hooien niets, ze kunnen normaal wel grazen tot sept-okt zonder bijvoer voordroog.

wat???? Met 3 paarden niet hooien? Wij kunnen 3 paarden het jaar rond laten grazen en 2 keer flink hooien :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:21

Aha ze zijn er dus nóg duurder..... Ik begreep dat Stihl al één van de betere bosmaaiers had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:21

Ik heb een maaier waar ik vier verschillende hulpstukken op kan zetten (mes/draadje, heggeschaar en zaag), maar het aan/uit schakelaartje is afgebroken en dus krijg ik hem niet meer aan de praat :)
Maar nu ik geen wei meer heb heb ik hem eigenlijk ook niet meer nodig.
http://www.grasmaaiershop.nl/Multifunct ... -1-benzine

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:37

Wij hebben een bosmaaier van Husqvarna. Prima ding (ook combi mes/draad) maar denk dat dit ook één van de duurdere merken is. Maar hij is zijn geld meer dan waard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:54

pol013 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Wel een tijdje gehad op nat hooi, maar dan begint hij standaard toch te kuchen. Nu al drie jaar enkel voordroog en dat gaat goed. Ook z'n longen 'luisteren' veel zuiverder volgens de dierenarts.

Het gras groeit hier ook niet zo goed, hetzelfde als op de vorige pagina: slecht onderhoud, altijd te kort afgegraasd. Ik laat ze er wel op want mijn oudje had het echt nodig. Waarschijnlijk moeten ze binnen twee weken terug even tijdelijk over op voordroog..

Wij hebben 2 hectare voor drie paarden maar hooien niets, ze kunnen normaal wel grazen tot sept-okt zonder bijvoer voordroog.

wat???? Met 3 paarden niet hooien? Wij kunnen 3 paarden het jaar rond laten grazen en 2 keer flink hooien :?

Onze wei is helaas niet ideaal. Staan op natuurgebied/overstromingsgebied, kleigrond. In de winter lopen ze gemakkelijk anderhalve hectare stuk, bewust wel, anders staan ze in de modder te ploeteren. Dit duurt even voor het bijgetrokken is. Omdat ze veel grazen staat het gras altijd kort, eigenlijk voor de groei van het gras gewoon negatief.

Onze wei is niet toegankelijk met machines (volledig met sloten er rond en één smal toegangspad tussen de sloten door) dus hooien kan sowieso niet. Tel daarbij op het kapot lopen in de winter (ze staan nooit op stal, kan niet met de COPD'er) en we houden niet veel extra gras over.

Ik leer vooral nu hoe ik het met een eigen wei helemaal anders ga doen :') dit is een huurwei op enkele minuten stappen van (huur)huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:54

pol013 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ja, dat begrijp ik ook niet. Ik heb 1,5 hectare en 2,5 paard, maar naar verwachting kunnen wij ook 2x flink hooien.
Edit: zie dat je tegelijk met mij post. Ik zit ook op kleigrond, maar in de winter gaan mijn paarden in de bak. Laat het dus niet stuk lopen. Daar zit een groot verschil in denk ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:58

:j

Als ik een eigen stuk kan kopen, is het eerste wat ik doe investeren in een goed gedraineerde paddock en een stuk voor de stal betegelen. Nu gaat het meeste weiland in de winter er aan om ze uit de modder te houden.

Het jammere is dat je op huurland toch geen grote investeringen kan doen. Zeker onze huurwei, mag niets aan de bodem verandert worden, mag zelfs geen bult zand gestort worden -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:00

Solleke_Noah schreef:
:j

Als ik een eigen stuk kan kopen, is het eerste wat ik doe investeren in een goed gedraineerde paddock en een stuk voor de stal betegelen. Nu gaat het meeste weiland in de winter er aan om ze uit de modder te houden.

Het jammere is dat je op huurland toch geen grote investeringen kan doen. Zeker onze huurwei, mag niets aan de bodem verandert worden, mag zelfs geen bult zand gestort worden -O-

Is ook het eerste wat wij gedaan hebben! Voorheen op pension stonden ze in de herfst/winter op een afgezet stukje land, maar dat was na een week of 2 echt diepe prut. Dat vond ik altijd de meest vreselijke periode van het jaar. Echt kogeldiep.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:07

Ja vreselijk he! Door ze zo'n groot stuk wei aan te bieden kunnen we de echt kogeldiepe plekken modder beperken tot de doorgang van paddock naar wei. Maar ik droom toch van tegels :)

Ter illustratie, op z'n meest natte ziet het land er zo uit (dan verhuizen ze tijdelijk enkele straten verder). Zo hou je dus niet veel gras over :P

Afbeelding

Nu is het weer zo (bos op de achtergrond kunnen ze ook in). Geen mooie strakke grasmat helaas!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:15

Met dat hele natte land zou ik nog bang zijn voor leverbot ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:18

Ooooooh dat is wel heel erg veel water. Zo erg was het bij ons niet.

Strakke grasmat kijken de paarden niet naar volgens mij..... Bij ons ook geen strakke grasmat hoor. Beetje glooiend. Aan mijn land mag ik overigens ook niets veranderen. Is aardkundig beschermd gebied (of zoiets), mag er ook geen struik planten.

Wat DD zegt lijkt mij ook wel spannend ivm leverbot. DD weet jij daar meer over? Ik heb weleens iets gelezen over nattigheid en dat de larven van de leverbot in slakjes zitten oid, maar weet er niet veel van. Blijven die larven goed als het opgedroogd is?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:20

Houden we inderdaad in ons achterhoofd, ze worden stipt ontwormt (in België wordt ook niet echt met mestonderzoek gewerkt...) Denk dat fasinex leverbot wel aanpakt normaal gezien.

[***]: lastig is dat he! De vorige huurder had een stukje illegaal opgehoogd waar hij het stalgebouw heeft neergezet, was de buurman hem gaan verklikken bij de politie :x

edit leverbot heeft slakken nodig voor z'n cyclus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leverbot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:21

Solleke_Noah schreef:
Houden we inderdaad in ons achterhoofd, ze worden stipt ontwormt (in België wordt ook niet echt met mestonderzoek gewerkt...) Denk dat fasinex leverbot wel aanpakt normaal gezien.

[***]: lastig is dat he! De vorige huurder had een stukje illegaal opgehoogd waar hij het stalgebouw heeft neergezet, was de buurman hem gaan verklikken bij de politie :x

Oh echt? Wat een nare man. Ik heb een ontzettende hekel aan verklikken/verraden :r

Edit: bedankt voor de link! Ik heb wel natte stukken/plekken op mijn land in de herfst en winter, maar die zijn nu alweer een tijdje kurkdroog en als ik het goed gelezen heb, zitten deze "dingen" op het gras net onder het wateroppervlak.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:43

Bijgelezen......... leuk om al die ervaringen te delen :)

Ik heb dan wel een heel klein stukje grond, maar de paddock is perfect gedraineerd, nooit een plas te zien. Ze kunnen dus altijd droog rollen en slapen :z

Hier staan ze ook op het land(je). Nu nog ca. 3 uur per dag, dadelijk wel langer. Wat zouden jullie doen? Mijn landje is ca. 20 m breed en 50 m lang. Ze lopen nu op het voorste stuk, en grazen dat mooi gelijkmatig af. Ik geef er af en toe een strook nieuw gras bij. Mn. Taar (KWPN) wordt heel snel te dik en stond voorheen met een graasmasker. Voor de minipony zal het ook niet goed zijn om teveel gras te eten.
Nu dacht ik zelf om de afzetting langzaam te verplaatsen, ca. 1-2 keer per week een stukje nieuw gras erbij, tot ze op het hele landje staan. En om te zorgen dat het kan bijgroeien, het gedurende de zomer nog een paar keer te halveren, het achterste deel wat bij laten groeien, en dan weer langzaam verplaatsen. Ze hoeven er niet van te leven, het is vooral heerlijk dat ze meer ruimte hebben dan in de winter en ze krijgen er hooi bij in de paddock.
Het voorste stuk van het landje staat in verbinding met de paddock en de stal, en ik wil graag dat ze daar altijd naar toe kunnen. Daar staat water, en de pony gaat er zelfs naar toe om te mesten.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:50

Sure_lee, dat kun je proberen, om weer even je 'oude' hooi te voederen en kijken wat het geeft... Zou niet te snel via internet het label COPD er op kleven hoor :) Om dat zeker te weten kun je best je DA erbij halen. Mocht hij nu stoppen met hoesten met je 'oude' hooi heb je wel een indicatie dat het hierdoor zou kunnen komen... Succes!
Niet elk paard dat hoest is automatisch een COPD'er :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:54

Taar_tje schreef:
Bijgelezen......... leuk om al die ervaringen te delen :)

Ik heb dan wel een heel klein stukje grond, maar de paddock is perfect gedraineerd, nooit een plas te zien. Ze kunnen dus altijd droog rollen en slapen :z

Hier staan ze ook op het land(je). Nu nog ca. 3 uur per dag, dadelijk wel langer. Wat zouden jullie doen? Mijn landje is ca. 20 m breed en 50 m lang. Ze lopen nu op het voorste stuk, en grazen dat mooi gelijkmatig af. Ik geef er af en toe een strook nieuw gras bij. Mn. Taar (KWPN) wordt heel snel te dik en stond voorheen met een graasmasker. Voor de minipony zal het ook niet goed zijn om teveel gras te eten.
Nu dacht ik zelf om de afzetting langzaam te verplaatsen, ca. 1-2 keer per week een stukje nieuw gras erbij, tot ze op het hele landje staan. En om te zorgen dat het kan bijgroeien, het gedurende de zomer nog een paar keer te halveren, het achterste deel wat bij laten groeien, en dan weer langzaam verplaatsen. Ze hoeven er niet van te leven, het is vooral heerlijk dat ze meer ruimte hebben dan in de winter en ze krijgen er hooi bij in de paddock.
Het voorste stuk van het landje staat in verbinding met de paddock en de stal, en ik wil graag dat ze daar altijd naar toe kunnen. Daar staat water, en de pony gaat er zelfs naar toe om te mesten.

Ik vind het ook zoooooo zalig dat ze meer ruimte hebben. Zoals jij het beschrijft zou ik het ook doen. gewoon steeds een klein strookje gras erbij geven. Mijn paarden krijgen nu ongeveer 10 cm erbij per dag. En dan over een meter of 15 breed. Mijn KWPN merrie is ook te dik....

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:16

[***], bedankt. Misschien beter om iedere dag een heel klein beetje erbij te doen, zoals jij doet.

Ik dacht eerst ook aan een bosmaaier voor langs de sloot en langs het pad, maar het is mooi vlak gras en ik kan het maaien met zo'n ouderwetse rolgrasmaaier. Ziet er netjes uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:27

Wij moeten helaas echt aan een bosmaaier -O- . Hebben een behoorlijk stuk met braamstruiken ín het land. Mijn paarden vinden het wel interessant die prikdingen :? . Maar goed, daar moet straks echt de bosmaaier overheen en daarna een beetje gif :o . Weg met die dingen!

Ik geef mijn paarden ook nog een beetje hooi hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:33

Taar....ik heb 8 paddocks van 20x12.In het begin is het strookbegrazing en naarmate het jaar vordert worden de stroken breder.Uiteindelijk krijgen ze het hele stuk.
Voordeel vind ik dat als een paddock "gebruikt is"deze rust krijgt totdat alles gebruikt is.Krijgt dus minimaal een week rust.

Als ze nu al zo dik worden zou ik wachten met het uitbreiden van uren,gras is nu zo vreselijk voedzaam.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:41

Ik ben links en zeisen zijn voor rechts handigen.
Met het haren van de zeis heb ik jaren geleden bijna mijn hele wijsvinger eraf gezeist :\
Zeis was al scherp geslagen /getengeld met de hamer, foutje bedankt.

Mijn man kan goed zeisen maar we hebben er zelf geen aangezien ik zelf het meeste onderhoud doe.
Bosmaaier werkt fijn maar ik trek ook veel brandnetels met de hand uit, zeker nu in het voorjaar.

Ik voer voordroog, van hooi gaan ze hoesten en dik krijg ik ze hier niet gauw.