[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:34

ik zal kijken of ik het later op beeld kan delen met jullie heb nu dit idee;

De achterkant van het net straks tegen de wand, waarbij je aan 1 kant ongeveer 30cm los laat hangen, maar wel een oog aan de muur maakt aan het einde van je net.

Aan de gehele voorkant doe je een bezemsteel of houten lat. (vast met ti-wraps kan van alles zijn.)

Je klinkt de bezemsteel los en de punt van de achterkant, omdat die 30cm los hangt kun je dat van de wand af naar je toe halen en zo ontstaat er een grote driehoek.

Je hangt vervolgens eerst de hoek weer vast en daarna de bezem, (daar moet ik nog even iets handigs voor bedenken) waardoor die bezem dus boven die losse 30cm hangt en die gehele bezem tegen de wand, waardoor de bovenkant dus goed dicht zit.

bijvoorbeeld dat je die steel aan de kant die je open doet in zoiets klikt
Afbeelding

Eventueel kun je nog iets maken waardoor je die punt open kunt laten staan, dan is het helemaal makkelijk vullen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:09

diesel_ schreef:
bijvoorbeeld dat je die steel aan de kant die je open doet in zoiets klikt
[ Afbeelding ]

Ik ben nog steeds op zoek naar een echt handig systeem om de steel in te klikken. Bovenstaande is wellicht een optie, maar ik denk dat als je ze zo tegen de wand plaatst de steel er toch te makkelijk uitschiet als er een keer gesjord wordt. Ik zou hem dan met de opening naar boven monteren, op een blokje dat ik aan de wand bevestig. Ik ga hier eens verder op broeden :P .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:46

Hier de foto's van mijn haken.

Close-upje
Afbeelding

En hoe het hangt
Afbeelding

Als je het net dus niet te strak ophangt heb je én ruimte om er makkelijk hooi in te doen én je kunt hem met de haak zo strak hangen als je wilt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:55

Ik heb de laatste 10 pagina's doorgelezen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.
Onze paarden krijgen nu ruwvoer gevoerd op de grond, door een ruif. Ze kunnen dus niet op het hooi gaan staan, maar steken hun hoofd door de ruif om te kunnen eten. Ik zou op de grond een slowfeeder willen maken van netten. Ik zit alleen met de bevestiging en of het vullen dan nog handig is. Op de grond hebben we tegels, dus daar kan ik niet zo makkelijk iets aan vastmaken. De muren zijn van hout, net als de onderkant van de ruif. Mijn idee was om haken aan het hout te maken, een lat tussen beide muren op ongeveer een 70 (??) cm van de ruif af, waar we het net weer aan vast kunnen maken. Ik ben alleen benieuwd of het dan nog wel makkelijk te vullen is. 's Avonds doen we dit zelf en wij vinden het niet erg om er iets langer over het voeren te doen, maar 's ochtends voert de stalhouder en voor hem moet het ook goed te doen zijn.
Iemand briljante ideeën? :D

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:34

izzy1985 schreef:
Hallo ! Ik kom ook weer ff binnenvallen. Ik gebruik al jaren van die zwarte slowfeedernetten, ik kocht ze vroeger bij nicky's keet voor €8,95, later €9,95. Toen ik afgelopen najaar nieuwe netten nodig had, schrok ik van de prijs: beneden de €15 ging niet meer lukken! Die zwarte zijn enorm in prijs gestegen! Dus toen zo'n witte vierkante bij de paardendrogist gekocht, in de hoop dat ze sterker zijn en langer meegaan....Na 3 maanden gebruik vallen de gaten erin en laat het stiksel van de rand los... Lekker voor een net van minstens €25

Dus mijn vraag: zijn er nog goedkopere oplossingen?

ik heb netten van de welkoop met een fijne maas in een 'normale' grote voor mijn a pony's maar ze hebben ze ook heel groot, deze zijn maar iets van 7,99 ofzo :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:41

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:17

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. :) Ik wil graag een slowfeeder voor als mijn paard op stal staat aangezien ze een ontzettende schranser is.

Ik heb nu een rechthoekig hooinet dat ik op 2 plekken aan de bovenkant bevestigd heb. Nadeel: Hooinet was vrij snel gesloopt dus deze "repareer" ik nu steeds weer en het "rammelt" nogal aangezien ik het niet aan de onderkant kan bevestigen. Stalbaas heeft vrij sjieke stallen van hout dus houdt ze graag heel en wil niet allerlei gaten maken..

Vervolgens zag ik het idee van een rechthoekige speciekuip met daarop een deurmat. Dit heb ik nagemaakt maar was ook geen succes.. Ze is nogal vindingrijk en eet dan langs de zijkanten in een hoog tempo alles op.

Aangezien ik niet goed iets kan ophangen en de speciekuip ook niet de oplossing is, wil ik graag een rechtaflopende kist/krat met een hooinet met een frame van verwarmingsbuizen. Probleem 1: Ik kan nergens een geschikte kist vinden. |o Ik zoek een kist/krat bij voorkeur van 75cm bij 40cm bij 35 cm. Deze is groot genoeg voor een portie en is niet te breed zodat er zoveel mogelijk ruimte in de stal overblijft. Na uren zoeken ben ik toch echt tot de conclusie gekomen dat deze maat niet bestaat _-:( .

Het lijkt me dus het beste om zelf een kist te maken, maar van welk materiaal is dit dan het handigst? Ik vind kunststof ideaal omdat het makkelijk schoon te maken is. Alleen dit kan ik niet niet goed in elkaar zetten, dus dan kom je meer bij hout ofzo uit. Wie helpt mij op weg? :o :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:11

Ladyson schreef:
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. :) Ik wil graag een slowfeeder voor als mijn paard op stal staat aangezien ze een ontzettende schranser is.

Ik heb nu een rechthoekig hooinet dat ik op 2 plekken aan de bovenkant bevestigd heb. Nadeel: Hooinet was vrij snel gesloopt dus deze "repareer" ik nu steeds weer en het "rammelt" nogal aangezien ik het niet aan de onderkant kan bevestigen. Stalbaas heeft vrij sjieke stallen van hout dus houdt ze graag heel en wil niet allerlei gaten maken..

Vervolgens zag ik het idee van een rechthoekige speciekuip met daarop een deurmat. Dit heb ik nagemaakt maar was ook geen succes.. Ze is nogal vindingrijk en eet dan langs de zijkanten in een hoog tempo alles op.

Aangezien ik niet goed iets kan ophangen en de speciekuip ook niet de oplossing is, wil ik graag een rechtaflopende kist/krat met een hooinet met een frame van verwarmingsbuizen. Probleem 1: Ik kan nergens een geschikte kist vinden. |o Ik zoek een kist/krat bij voorkeur van 75cm bij 40cm bij 35 cm. Deze is groot genoeg voor een portie en is niet te breed zodat er zoveel mogelijk ruimte in de stal overblijft. Na uren zoeken ben ik toch echt tot de conclusie gekomen dat deze maat niet bestaat _-:( .

Het lijkt me dus het beste om zelf een kist te maken, maar van welk materiaal is dit dan het handigst? Ik vind kunststof ideaal omdat het makkelijk schoon te maken is. Alleen dit kan ik niet niet goed in elkaar zetten, dus dan kom je meer bij hout ofzo uit. Wie helpt mij op weg? :o :D

Waarom niet gewoon een steviger net kopen en die zodanig ophangen dat je de druk verdeelt? De onderkant hoeft wat mij betreft helemaal niet vast, enkel ophangen aan de bovenkant is prima.

En de maten die jij in je hoofd hebt voor een kist klinken echt héél erg klein, hoeveel krijgt je paard per portie, één plakje?

tamary

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:02

Hoe losser dat net hangt hoe moeilijker het te slopen is. Al vangt de wand een hoop op zodat paard net klem kan zetten. Simpelste optie is eerder er een net stro naast hangen. Dan is er altijd wat te eten, dat stopt een groot deel van dat geschrok ook.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:13

Ze trekt nogal fanatiek aan het hooinet. Het wordt dus een stuk van de muur getrokken en klapt vervolgens weer terug tegen de muur aan. Dit maakt best een kabaal. Ze doet nu ook steeds een rare move met haar hals om het hooi uit het net te krijgen dus dat lijkt mij ook niet bevorderlijk op de lange termijn. Vandaar dat mij iets op de grond een beter idee lijkt anders was een steviger net wel een goede optie geweest.

Ze krijgt 3x per dag een portie van 3 a 4 kilo als ze op stal staat. Deze porties passen in de maten die ik omschreef. We hebben geen plakjes dus geen idee hoeveel dit in plakjes is. Daarnaast krijgt ze overdag als ze buiten staat ook nog, maar dat is niet relevant voor mijn hooibak in de stal haha.

Ze heeft genoeg (schoon) stro op de bodem van haar stal dus ik denk dat ze niet de moeite zal nemen om stro uit een hooinet te eten.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:15

Ergens terug heb ik een foto geplaatst van een kliko die ik heb gemaakt als slowfeederbak.
Aan de voorzijde een gat erin gezaagd,en tot mijn verbazing hoefde ik niet eens scherpe randen weg te vijlen, want die waren er niet. Aanhangwagennet aan de binnenzijde vastgemaakt.
Via de deksel perfect bij te vullen. Is smal en hoog.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:23

Hallo :)

Ik heb een hooinet van 2 meter breed onderweg om op te hangen op onze paddock, aan een stevige betonnen muur. Hebben jullie voor mij inspiratie op hoeveel punten je dat hebt opgehangen (of zou ophangen)?

Misschien denk ik te moeilijk, maar om het makkelijk te vullen lijkt het mij het handigste om de hoekpunten iets smaller te zetten dan de volle 2 meter. Of ben ik mis?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:28

Ik zou denk ik zeker 5 ophangpunten nemen, 2 meter net is vast behoorlijk zwaar als het vol is!

Mijn lieve quartermerrie heeft binnen een week een van de nieuwe EJ-XL netten gesloopt. Ik was er al bang voor, ze was nogal gefrustreerd over de traagheid waarmee ze ineens moest eten en ze trok er behoorlijk aan O:) De andere merrie eet er heel rustig uit, die maakt zich niet zo snel druk (behalve als er iemand van haar hooi wil snoepen). Maar proberen te repareren dan. Ik heb ze aan 4 karabijnhaken in halve IBC-vaten liggen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:42

ikkeniet schreef:
Ergens terug heb ik een foto geplaatst van een kliko die ik heb gemaakt als slowfeederbak.
Aan de voorzijde een gat erin gezaagd,en tot mijn verbazing hoefde ik niet eens scherpe randen weg te vijlen, want die waren er niet. Aanhangwagennet aan de binnenzijde vastgemaakt.
Via de deksel perfect bij te vullen. Is smal en hoog.

Klinkt als een perfecte bak.. Ik ga die foto even zoeken! :D

EDIT: Wat doe je met de klep? Heb je dit dichtgemaakt met iets?

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 07:12

Ik wil graag 2 van die kliko's neerzetten op de paddock hier. Hier in de buurt kan ik die voor een klein prijsje krijgen. Weet iemand hoe groot de ronde gaten ad voorzijde moeten worden, zodat het een beetje slowfeeder blijft, maar de paarden wel bij het hooi kunnen?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:54

Bij mij openen ze de klep niet.

Ik denk diameter van 10 cm. Maar ik denk dat het hooi niet helemaal naar de zijkanten toe valt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:18

10 cm is al best groot, ik zoui eerst eens voor 8 gaan.
Het hooi valt naar de zijkant als je er een plank schuin in zet.
De klep kun je heel makkelijk dichtmaken met een elastiek met van die haken aan het uiteinde.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:50

Ik wil er idd een schuine plank in maken en alleen een paar openingen ad voorzijde Vd kliko. Ik heb nog van die mooie plexiglas platen geloof ik. Als we de gaten goed plaatsen kan ik altijd nog de gaten wat groter uitboren. Ik vraag me af of mijn paard doorheeft dat de deksel omhoog kan :Y) . Hij is niet de slimste :D

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:56

Nou mijn pony heeft het zo doorgehad. Dus heb kleine gaatjes gemaakt aan de zijkant. Strotouwtje eraan met karabijnhaak en dan nog een touw rondom vastgezet.

Als ik hem vastmaakte met zo'n haak wat je ook aan je bagagedrager zegmaar heb van je fiets kreeg hij hem nog open.

Wel karabijnhaak openening aan de kant van de kliko. Kunnen ze zich niet verwonden.

Ik had btw ook eerst gaatjes erin gemaakt. Dat snapte ze niet. Dus uiteindelijk een vierkant gat aan de voorkant en een net erin gespannen gaat het goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:19

Zet de kliko wel goed vast, want anders voetballen ze er mee.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:55

Ladyson schreef:
Ze trekt nogal fanatiek aan het hooinet. Het wordt dus een stuk van de muur getrokken en klapt vervolgens weer terug tegen de muur aan. Dit maakt best een kabaal. Ze doet nu ook steeds een rare move met haar hals om het hooi uit het net te krijgen dus dat lijkt mij ook niet bevorderlijk op de lange termijn. Vandaar dat mij iets op de grond een beter idee lijkt anders was een steviger net wel een goede optie geweest.

Ze krijgt 3x per dag een portie van 3 a 4 kilo als ze op stal staat. Deze porties passen in de maten die ik omschreef. We hebben geen plakjes dus geen idee hoeveel dit in plakjes is. Daarnaast krijgt ze overdag als ze buiten staat ook nog, maar dat is niet relevant voor mijn hooibak in de stal haha.

Ze heeft genoeg (schoon) stro op de bodem van haar stal dus ik denk dat ze niet de moeite zal nemen om stro uit een hooinet te eten.

Je kan ook een hoek van de stal aftimmeren en daar een rek voor laten maken. Ik had het bij bedaf laten maken.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:14

De slowfeeder vuilcontainer staat hier nu voor de eerste dag. De paarden kunnen goed eten uit de gaten van 8cm. We hebben de deksel dichtzitten met elastieken en grote musketonsluitingen. De bak staat als tijdelijke oplossing met spanbanden vastgebonden aan 2 weidepalen.
Helaas zakt het hooi niet goed naar beneden in de bak, we moeten nog nadenken over een goede oplossing... -O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:53

Stoeptegel er bovenop leggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:30

@ilse: heb je er wel een schuine plank in gezet ??

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:23

En losgemaakt? Als je teveel propt erin zak het sowieso niet goed naar beneden is mijn ervaring