Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:08

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:57

Maar die binnenbak zijn jullie dus al mee bezig ;) dan heb je daar die schuur niet voor nodig! Nog beter! Hier mogen we niet bijbouwen, anders wilde ik ook graag een dak boven mijn bak (of paddock!)

wendely schreef:
Dat klinkt niet verkeerd Flew! Altijd leuk zo'n rit door de natuur.

Libera er ligt al sneeuw, nee hoor dat is niet noodzakelijk. We hebben speciaal winter beslag. Echter zijn we wel bezig met een binnen bak, mede voor bedrijfsdoeleinden.

Joyce B, we zijn bezig met een rijhal. Daarbij verhuren we de autowerkplaats voor €700,- per maand en dat geld kunnen we eerst wel gebruiken voor al onze plannen. Het is niet zomaar een werkplaats maar het heeft ook zo'n elektrische brug enzo.. Daarbij is de stal geïsoleerd en zou ik absoluut geen stallen onder een afdak willen hebben. Veel te koud in de winter.

Wat balen Anke! Ik vind het maar rondingen die auto's. Het is dat wij er hier sowieso niet zonder kunnen. Vind het verder alleen maar weg gegooid geld.

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:39

Hier op termijn ook een dak boven de bak! Het regent hier nogal veel... Nog meer als in NL :Y)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:53

wendely schreef:
Ik kom ook even meelezen en posten als dat goed is :)
Wij zijn onlangs verhuisd en hebben daarbij ook mogelijkheid gekregen ons paard bij huis te hebben. We hebben 2 boksen waarvan we 1 uithuren. En mohelijkheid tot zo'n 10 boksen van 3x4.5 in het bestaande stalgebouw. Dan hebben we 7.5 hectare met 2.5 hectare grasland. De rest is bos en bos/graasweide wat is omheind en mogelijk om op te delen in meerdere stukken De boksen zijn nu opgebouwd van hout maar deze gaan er tzt uit. De nieuwe gaan we eerst opmetselen en een 'open' front. Gelukkig ben ik van het meeste zoals, warm en koud water, stroom en ventilatiesysteem voorzien.

[ [url=m/mVfHjP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de nieuwe plek.

[ [url=m/y7ffNg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het gebouw rechtsonder is het stalgebouw van ca. 32 bij 14m (1/3e ervan is autowerkplaats, afgeschermd door een wand natuurlijk)

Wauw prachtig!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:15

Brandstofpomp is 2400
Dan nog de verstuivers 2200
En nog wat bijbehorende dingen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:15

Een goede bak is goud waard (letterlijk en figuurlijk)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:31

Wij gaan onze bak verplaatsen... Alsof ik nog niet genoeg projecten heb haha

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:44

Bah. Dat zijn geen leuke posten.

Ja he.. dat denk ik dus ook. Zeker op klei. Dan maar slikken en heel veel gaan rijden als ie er ligt :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:05

Afbeelding

Afbeelding

Mijn moeder is ineens aan schilderen geslagen sinds een aantal maanden. Nu wil ze mijn paard in haar woonkamer en voor mij heeft ze de kinderen geschilderd.
Beetje trots op haar al wilde ik liever het paard
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 02-11-17 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:06

Lynn_Nikita schreef:
[ [url=m/b3RFhN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/w8GlJz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn moeder is ineens aan schilderen geslagen sinds een aantal maanden. Nu wil ze mijn paard in haar woonkamer en voor mij heeft ze de kinderen geschilderd.
Beetje trots op haar al wilde ik liever het paard

Wauw echt mooi <3

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:51

De binnenbak zijn we inderdaad mee bezig. Al zal die er niet voor januari staan.

Jeetje wat een pech voor allen met al die uitgaves waar je niet op zit te wachten..

Zo'n bak is idd een hoop geld Selka! Zal hier ook rond de 2 ton worden en dan kunnen we zelf ook nog een hele hoop doen gezien mijn man beton kan storten en torenkraanmachinist is dis zelf alles kan heissen.

Wat ontzettend leuk Lynn Nikita! Misschien wil ze nog wel een maken als je dr lief aankijkt ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:46

Libera schreef:
Hier op termijn ook een dak boven de bak! Het regent hier nogal veel... Nog meer als in NL :Y)

Kan dat? :')

Hier voorlopig geen bak aanleggen maar ik wil ook graag een fijne bak. We zitten op zand dus misschien valt het wel mee.

Lynn_Nikita wat gaaf!!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:54

Hoi allemaal!

Mag ik "even" binnenvallen/ meepraten?
Ik neem mij elke keer voor dit topic te blijven volgen maar in het begin ging het zo snel dat ik het niet kon bijhouden. Een aantal topics geleden al wel eens gemeld, ook als meelezer.

Maar nu.. afgelopen week zijn wij huizen én hippisch bedrijven wezen kijken. Nu hebben wij 1 huis op het oog wat ons meteen een fijn gevoel gaf. Het ligt niet ver van waar we nu wonen. Heeft z'n 33.000 m2 grond.
Nu staan er nog geen paarden voorzieningen. Wél staat er een oude ruine van schapen stallen. Waar makkelijk een paar stallen van gemaakt zouden kunnen worden. (kijkent naar het opp)

Nu hoop ik dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
Wat ik tot nu toe weet of te weten moeten komen.
- bestemmingsplan
- bouwvergunning stallen
- hoeveel paarden voor milieu vergunning
- mestafvoer

Ik heb ook gelezen dat het aanleggen van alleen een bak, of een bak met omheining anders wordt gezien?

Zouden jullie als jullie daar tijd voor hebben mijn "te denken/uitzoeken" lijstje aan kunnen vullen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:14

Max voor een pariculier is 7 paarden. Dat is wel
als je een hectare grond hebt (maar dat is t). Bij meer dan 7 paarden moet je mestbelastingen gaan betalen.

Een particulier in een pand met een agrarische bestemmng (hippisch bedrijf) kan voor problemen zorgen. Ligt een beetje aan de fanatici bij de gemeente en aan je buren. Als je echt pech hebt, kunnen ze je dwingen om te verhuizen (heb ik hier van de makelaar begrepen). Het omzetten van het bestemmingsplan is duur én je mag veel minder m2 bijgebouwen (als in stallen etc). Dus die moet je dan eventueel slopen.

Mestafvoer is via officiele weg duur. Maar soms kan het in je omgeving via boeren/tuinders.

Bouwvergunning stallen ligt ook erg aan de medewerkers van de gemeente. Ikzelf had een fijne meedenkende ambtenaar, maar vrienden van mij in een buurgemeente werden er echt gek van. Dus je moet een beetje mazzel hebben.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:40

Anke schreef:
Hier lijkt aan de pech geen eind te komen...
Beide auto's kapot. 1 vervangen. De ander kan ik nog niet loslaten. Ben daar helemaal kapot van. Trailer was ook kapot. Inmiddels gemaakt, morgen ophalen
Budget is er volledig door...en de belangrijkste auto moet nog vervangen. Dit zijn de 3 ergste tegenslagen. Van een hele rij.
Bah zeg!

Jeetje dat zijn wel flinke tegenslagen zeg, balen!

@Wendely, wat een mooi plekje!
In noorwegen begrijp ik??

@selka, het is een flinke smak geld inderdaad, maar als je hem veel gebruikt wel waard toch?
Als ik kijk naar de bak bij waar ik nu op stal sta. Die ligt er na 20jaar nog perfect bij en die hebben toen destijds ook zoiets betaald.

Stiekem ben ik wel blij dat hij bij ons al ligt. Scheelt wel veel geld!

Morgen de sleutel *\o/*

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:48

Bedankt voor je reactie Fabster!

Verschilt dat ook niet per regio? Ik dacht dat bij ons maar 5 mochten. Maar alles daarboven is mooi meegenomen.

Is dat anders als je je bedrijf aan huis zou hebben? Mag je dan meer paarden houden?

Hmm oke! Dit huis wat we op het oog hebben is geen agrarisch bedrijf.
Grenzend aan de achterkant van de tuin ligt wel een klein paardenbedrijf en aan de zijkant vooraan de weg staan ook een paar ezels met schuilstal, in de omgeving (even gekeken via google) zie je ook meerdere (3-4) wat grotere stallen. Ik hoop dat dat helpt met besluit rondom goedkeuring paarden.

Mestafvoer naar boer/tuinders is een goeie, die zitten er wel in de omgeving :)

En hoe zit dat met paddock/ weide? (Palen/omheining?)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:01

Karin spannend!
Sorry duijfje ik kan je niet verder helpen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:03

Ja klopt Karin. Je hebt ook wel gelijk. Vriend zegt ook doen. Maar ik voel mij zo bezwaard. Al die kosten voor mijn hobby.

Duijfje, verschilt per gemeente. Bij ons maakt het niet uit of de bak wel of geen omheining heeft. Het is altijd vergunningsplichtig.

Voor omheining: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... n-26-7.pdf

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:05

Ik kon ook veel halen uit het bestemmingsplan van de gemeente toen wij een huis hadden gevonden waar we interesse in hadden.
Wij hebben uiteindelijk dat huis laten schieten omdat we niks mochten bouwen om paarden te houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:07

Kijk ook even op http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/
Daar word je al wat wijzer als het gaat om bestemmingen e.d.
Paddock is vaak geen probleem, maar rijbak aanleggen is vaak vergunningsplichtig. Zeker als je er ook verlichting bij wilt.
Dat kun je navragen bij je gemeente.
Als je zaken navraagt bij je gemeente, laat je dan niet alleen mondeling voorlichten, maar vraag ook zaken zwart op wit. Ze hebben namelijk nog wel eens de neiging om op zaken terug te komen.

@wendely: gave plannen zeg!

Wij zijn trouwens ook druk bezig om failliet te gaan, aan de bestrating die ze aan het aanleggen zijn :') :+
Ze hebben er al bijna 2 weken op zitten en echt nog een heel stuk te gaan. Net even een voorzichtige berekening op los gelaten, niet grappig :n

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:24

Kijk een beetje uit met je beslissing baseren op wat je uit een bestemmingsplan haalt. In de goede oude tijd werd een bestemmingsplan compleet herschreven als er delen veranderen maar tegenwoordig wordt alleen het gewijzigde deel openbaar gemaakt. En meestal is het slechts mogelijk om het laatste bestemmingsplan van een gemeente in te zien. Maar daar ontbreken dus enorme stukken in. Het goede nieuws is daarbij wel dat je redelijk kans hebt dat de gemeente ambtenaren zelf ook niet meer weten hoe en waar ze moeten zoeken. Maar het heeft hier tot gigantische problemen geleid. Gelukkig was dag op een moment dat de gemeente iets van mij wilde en niet andersom :P

Voor het aanleggen van een rijbak moet je bijna overal een vergunning hebben. Paddock word minder moeilijk over gedaan maar dan mag er bijvoorbeeld geen drainage onder of vast hek omheen. En denk erom dat beide bijna nooit aangelegd mogen worden op grond die een agrarische bestemming heeft. Een rijbak wordt als bebouwing gezien :?

7 paarden is idd de max voor het hobbymatig houden van paarden al heb ik wel eens van gemeenten gehoord die pony's als halve tellen. En andere die honden ook meetellen. Geen idee hoe die gedachtenkronkels lopen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:32

Dankje Selka voor de link!

Dankje Wendy, die site heb ik gisteren ook onderzocht en het adres in getypt. Ik word er alleen niet veel wijzer van. (Kort gezegd, snap er de ... van)
Dank voor de tip wat betreft de gemeente.

Bestrating is dure grap ja..

Thanks Natalie36 voor je reactie!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:47

Goede tip van Natalie! Het bestemmingsplan van onze gemeente klopt namelijk niet. Dat heb ik schriftelijk bevestigd gekregen van de gemeente. Is heel oud en nooit bijgewerkt. Een belletje kan nooit kwaad :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:12

Sorry, geen verstand van hoe het zit met al die NL regeltjes :P

Hier doen we gewoon wat we willen, onze grond haha! Alleen voor de binnenbak of bijv. Nieuw huis zouden we een vergunning aan moeten vragen...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:57

Zou het heel goed uitzoeken en zorgen dat je wat van gemeente op papier hebt wat mogelijk is voor je tekent Duifje. Hier in Zuid Holland mag je bijvoorbeeld bijna niets. Al heb je 10 hectare een kleine paddock op grasland maken zit er niet in omdat je de grondsamenstelling niet mag veranderen. En ze handhaven streng dus dan kan je het erna gewoon weghalen.