Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:49

Dat is hier ook het geval Karev. Gras is hartstikke lang en het regent plat. Mijn ruin vindt het maar niks. Helaas krijgt hij gewoon iedere dag een strook en daar doet hij het maar mee.

Mijn fiordje staat in de paddock en daar is het gras eigenlijk al op. Hij krijgt dus 's morgens en 's avonds voordroog.

Kristelhans en Karev, mag ik jullie als medefjorden-eigenaren wat vragen? Hoeveel voeren jullie je fjord? Graulann doet nu dus nog niks, maar ik vind het zo lastig in te schatten.. Mijn kwpner blijft mooi op gewicht wat hij ook krijgt, maar ik wil Graulann niet moddervet hebben.
Hij krijgt nu 's morgens en 's avonds een kruiwagen vol.
Ik heb een ibctank doormidden gezaagd en daar voer ik in. Ik wil er wel nog een slowfeeder-constructie inmaken..

Bwor. Ik heb twee ibctanks staan, maar met frame. Zonder zou ik niet aanraden, waarom zou je dat willen?

Bwor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:58

@namiro, bedankt voor je antwoord. Er wordt hier in de buurt een vat aangeboden zonder frame vandaar, maar vroeg mij idd af of het wel handig was.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:06

Jammer dat je niet in de buurt woont. Hier in de buurt zit een handelaar. Ik heb twee bijna nieuwe vaten gekocht voor 50€.
Echt ideaal.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:29

Weer heel veel achter.
Las vanalles over droes, gelukkig geen ervaring mee.

Yonteke, zo jammer.. Hopelijk beide paarden snel terug oké. Nog niet beginnen doemdenken.

Gisteren heel fijne training gehad bij Paul. Jammer genoeg thuis gekomen in een nat slijk huis... Voor de 3e keer.
Dacht dat ik gek ging worden.
Vandaag is er iemand met kraan geweest, grachten leeg, grachten rond huis.
Uren aan het kuisen geweest.

Gelukkig doet mijn merrie het heel goed op stal. Ze heeft nu ook haar favoriete hengst als buurman. Ze is dus al super hengstig.
Net wel zalig gaan rijden. Grote lege binnenpiste. Geen stallen mesten.
Heerlijk. *\o/*

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:33

Hier haal ik van de paddock 2 x pd de mest weg. Ze gaan maar 1 x per dag een uurtje op de wei, dus daar poepen ze niet. Scheelt weer werk. Ik heb 4 weitjes. Ze vreten in 3 weken een weitje kaal en alles wat blijft staan wordt gemaait. Paarden gaan naar bet volgende weitje en na het kaal vreten heeft dat weitje dus ongeveer 9 weken rust. Het gras staat ook tot aan je middel en ligt op sommige stukken plat. Maar dat vinden ze niet erg. Dat ene uurtje op de wei is een traktatie, dus ze zeuren niet over het platte gras :D

Ik heb er ook 2 fjorden tussen staan. 1 oude ruin en die moet ik echt veel bij voeren, want anders wordt hij veel te mager. Mijn merrie is 3 jaar geleden moddervet binnen gekomen en is nu weer aardig op gewicht. Ik geef haar ongeveer 10 kilo op een dag. Op het gras staat ze met een grasmasker op vanwege IR/eczeem. En ik rij zo n 40 km per week met haar. Zo blijft ze goed op gewicht.

Waten we vanmiddag/vanavond bij een vriendin aan het BBQ-en, word ik ineens gebeld door de boerman. Altijd slecht nieuws, want die belt niet voor de gezelligheid. Dan is er iets met mijn paarden. Ik zag er al 1 los over straat lopen ofzo, maar de Belg had koliek, zei hij. Dus meteen naar huis en kijken wat de schade was. Nou, die had inderdaad goeie koliek. Liggen, rollen, opstaan, weer liggen, zeiknat, stond als een gek te ademen met wijd open gesperde neusgaten en darmen lagen helemaal stil. Dus halster en touw gepakt, beest in de ring gezet en wandelen maar. Had me voorgenomen om als er na een half uur nog niks te horen was in die buik, om dan de DA te bellen. Maar na een half uur hoorde ik in de verte weer iets gebeuren, dus nog een half uur gelopen en laten draven en toen waren de darmgeluiden weer goed op gang. Ik had nog wel gehoopt op flinke scheten, maar die kreeg ik niet. En hij had daarvoor al zoveel gescheten, dat daar ook niks meer te haken viel. Maar hij was wel weer rustig, begon weer wat grasjes te knabbelen en keek weer helder uit zijn ogen. Dus hem terug op de paddock gezet, gemest en de netten gevuld, leo appart gezet met hooi en ik ga zo maar weer even kijken en dan moet ik toch gaan voeren voor de nacht. Dat vind ik dan altijd wel spannend. Zeker zo zonder s heten en mest. Weet nu niet helemaal zeker of de doorgang goed is. Maar eigenlijk denk ik dat t wel goed komt. Maar blijft toch spannend. Hoop maar dat hij morgen nog rechtop staat...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:37

Namiro: mijn ene fjord krijgt veel meer dan de andere.. Ik dacht; ik koop er als maatje nog een fjord bij, lekker handig qua voerbeleid hahaha maar niks bleek minder waar.

Ze krijgen nu in de zomer beide cavalor strucomix maar ipv 2 x pd zoals in de winter, krijgen ze nu alleen ik de avond wat. Ruin krijgt 2 of 3 handjes en 2 plakjes hooi voor de nacht, dit krijgen ze rond 21:00. Merrie krijgt een halve voerschep strucomix en 3 grote plakken hooi. Het is grof hooi en de merrie heeft altijd wat over. Ruin vreet alles wat ie krijgt dus die heeft pech. Dan gaan ze in de ochtend rond half 8 het land op. Soms tot 13:00 en dan tot half 4 op de paddock bv en dan nog een uurtje gras daarna en dan dus van 17 tot 21 zonder. Soms laat ik ze tot 15:00 op t gras en krijgen ze rond half 6 een pluk hooi om te knabbelen.

In de winter staan ze in de nachten op stal en krijgen ze ochtend en avond strucomix. Ruin een kwart en merrie half tot heel, is ouder en valt snel in. In de avond krijgt zij ook speedibeet, een emmer vol. Daarnaast hooi voor de hele nacht, meestal niet op. Merrie wederom meer dan de ruin. Tussen 8 en 9 het land op of als dat echt te nat is op de paddock met hooi.

Ik heb t geluk dat m'n vriend paarden heel leuk vindt en vanuit huis werkt en hij helpt graag omdat ie anders de hele dag achter de computer zit. De dagen dat ik lang werk zorgt hij dus voor de paarden. Ik werk 4 dagen waarvan 1 dag zelf in te delen met bezoeken en dus flexibel en ik heb veel vakantie dus ik snap dat dit niet bij iedereen kan.

Beide paarden worden wel actief gereden/gelongeerd en hebben 3 soorten likblokken en heel divers gras/struiken ter beschikking.

Heel verhaal op de telefoon geworden, hoop dat je er iets aan hebt!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:42

Hier zegt mijn DA dat lopen met koliek niet meer van deze tijd is. Mij is ook altijd geleerd om met ze te lopen.

Ik hoor jullie veel over strook begrazing. Mag ik vragen hoe groot zo'n strook dan is? En ze mogen daar een bepaalde tijd op en waar staan ze dan? En hoe groot is die ruimte? Erg benieuwd naar jullie rituelen. Haha

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:58

Dank voor je uitgebreide antwoord Kristelhans! Ik had nog nooit gehoord van de strucomix. Voer je dit met een bepaalde reden?

Het verschilt dus heel erg begrijp ik al. Ik heb Graulann dus nu alleen op voordroog maar die doet nu nog niks. Ik kijk maar eens hoe hij het hier op doet en dan kan ik altijd nog bij gaan voeren.

Kvulden, namiro heeft een stuk wei tot zijn beschikking en daarnaast krijgt hij er iedere dag een strook bij met vers gras van ongeveer 1,5 meter bij 18 (?). Dit stuk kan hij dan opeten en komt dan bij de wei. Volgende dag krijgt hij weer een strook totdat de wei kaal is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:01

Ik heb 2 paarden die regelmatig koliek hebben (1 als hij te lang op get gras heeft gestaan en de ander in de winter als het heeft gesneeuwd. Want hij vreet sneeuw) en als ik die aan het werk heb gezet in de ring is het altijd over. Hoef er nooit een DA bij te halen. Bij Beau is het lastiger, want die heeft een rotte knie. Die kan ik dus niet hard aan het werk zetten. Last m af en toe een half rondje draven, maar verder is het wandelen. Maar werkt altijd.

Wat vindt jouw DA dan eigenlijk meer van deze tijd bij koliek? De DA erbij roepen? Dat een DA dat zegt, snap ik. Good for business. Maar slecht voor mijn portemonnaie. Zeker op zondagavond! Maar een jaar of 5 geledn heb ik een cursus EHBO voor paarden gehad, waar koliek natuurlijk ook besproken werd. Advies: aan het werk zetten en kijken of de darmgeluiden weer op gang komen. Zo niet, dan natuurlijk wel even de DA erbij.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:08

Strucomix is lekker ruw en heeft weinig suiker en er zit echt van alles in. Ik wilde iets dat ik kon voeren waar gezonde dingen in zaten zonder dat het meteen een dikmaker was. Vanuit mijn pensionstal werd standaard brok gevoerd, basisbrok in de zomer en sportbrok in de winter. Daar deed mijn ruin het goed op behalve dat ie altijd net iets te vol was naar mijn zin. Hier kan ik minder van voeren zonder dat ik de paarden tekort doe qua vitaminen. Ik heb nooit bloed laten onderzoeken of zo hoor, maar ze zien er tiptop uit allebei en metabool zijn ze ook super, das zo leuk bij endurance, dat je paard bij iedere wedstrijd meerdere malen door de APK gehaald wordt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:09

Tja er zijn zelfs da's die tegen mij gezegd gebben dat rollen bij koliek niet erg is, als ze maar niet doorrollen, maar wie houd er 700 kg tegen tot doorrollen? Dus ik ben gewoon oldskool en ging aan de wandel met ze. Heb jaren geleden wel eens in de vrieskou 1,5 uur op beton gezeten, wachten op DA en MiniMe maar tegenhouden tot doorrollen, toen ik die niet meer overeind kreeg...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:12

Laatst bijgewerkt door kristelhans op 26-06-16 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:13

Brrr, koliek, gelukkig geen ervaring mee.. lijkt me zo naar!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:46

Koliek is niet leuk, nee, maar inmiddels ben ik er redelijk laconiek over. Meestal loopt t wel los (letterlijk :+ ). Als ze met schuim op hun mond en rollende ogen liggen, dan ga ik me wel zorgen maken, ja.

Ik ben ook oldschool dus. Hup, in beweging met die poten. Zei mijn DA trouwens paar haar geleden ook nog. En dat was toch een jonge gozer. Zet m maar in beweging en kijk maar of de darmen weer op gang komen. Zo niet, dan kom ik langs. Blij dat hij dat ook zei, want was uiteraard 's avonds laat in het weekend. Ook niet leuk voor de portemonnaie.

Het enige lastige moment vind ik nu gaan slapen. Beau ziet er goed en rustig uit, staat lekker te eten, darmen klinken goed. Maar nog geen mest. Ben altijd bang dat ze dan morgenochtend het loodje hebben gelegd. Ze krijgen het bij mij ook altijd 's avonds :roll: . Anders kun je ze de rest vd dag nog in de gaten houden. Maar goed, op hoop van zegen maar.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 00:27

Sterkte fabster! Hoop als je dit leest dat je dan al wat geruster bent.(ochtend)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 00:42

Dat gevoel ken ik Fabster.. niet met koliek gelukkig maar wel met slokdarmverstoppingen.. die heb ik nu al zo vaak mee gemaakt dat ik daar niet meer warm of koud van wordt.. eerder dat ik diep zucht en denk daar gaan we weer

Koliek heb ik denk ik 2x mee gemaakt.. raak daar ook niet zo heel snel van in paniek want meestal als de dierenarts geweest is komt het gewoon goed.. maar blijft wel altijd even spannend vind ik..

De laatste keer was n maand of 3 geleden denk ik.. gebeurde ook rond 5 uur.. Dus dierenarts was er rond 6.. ik ben er toen die nacht nog een aantal keer eruit geweest om te checken en der wat in beweging te zetten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:59

Koliek bah. Ook nooit moeilijk over gedaan de keren dat ik koliek meemaakte was het buikpijn lopen en over. Tot mijn pony 3 wkn terug. Nu weet ik verschil tussen buikpijn en echt koliek. Pony kieper letterlijk om. Arts kon niet eens voelen of luisteren zondere haar plat te sluiten en zelfs toen nog pijn. Afschuwelijke dag en inslapen was de enige optie

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:29

Dat klinkt goed Kristelhans! Dank voor de link. Ik ben nieuw in het koudbloedenwereldje, dus die tips zijn meer dan welkom.

Bah, koliek.. Eerste keer dat ik dat van dichtbij meemaakte verloor de staleigenaar meteen merrie en ongeboren veulen. Ook hier is het devies: stappen met die handel!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:46

Dat was dan wel heel erg, Lynn-Nikita. Dat hoop ik niet mee te maken. Had de pony meteen een darmverdraaing misschien. Toen ik gisteren werd gebeld, bereidde ik me meteen voor opmhet ergste. Beau heeft echt nooit koliek. Mijn man vroeg al: wat ga je doen? Lopen? Tja, ligt eraan wat ik aan tref, maar in principe wel.

Maar goed, ik heb net even gegluurd en hij leeft nog, heeft zijn eten gegeten en flink gemest. Dus alles werkt nog.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:51

Gelukkig Fabster!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:01

Fijn Fabster!

Mijn oude merrie heeft last van "wandelende darmen". Haar darmen bewegen dus teveel en gaan af en toe ook in het bekkenkanaal liggen, waardoor ze klem komen en daar krijgt ze koliek van (licht, dus van liggen en zichtbaar pijn hebben, tot zwaar, als in zichzelf gewoon laten vallen, rollen en dan plat blijven liggen met hoofd op de grond). Op het ergst had ze dit meerdere keren per dag...
Als ze drachtig is, legt het veulen na een tijdje de darmen "vast" en gebeurt het dus niet, dus ze is een beetje verplicht fokmerrie geworden.
En colosan helpt heel goed als het bginnende koliek is, dus dat heb ik standaard in huis.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:12

Wat een enge verhalen met al die koliek zeg. Jullie blijven er wel rustig onder.
Bij de eerste tekenen van koliek staat bij mij de dierenarts op de erf.
Hier op de 7,5 jaar dat ik paarden heb enkel ooit Andor met een verstoppingskoliek gehad op de tweede pensionstal waar ik stond. Die at heel zijn strostal leeg. Behoorlijk wat parafine olie op moeten gieten en een nacht vasten. Het was gelukkig niet zo heftig dat ie zich te pletter liet storten maar toch..

Ami liep gisteren aan de longe weer terug goed. Die mag vandaag nog blijven staan voor de zekerheid en die pak ik morgen terug op.

Andor is super braaf op stal tot hij mij hoort of ziet. Dan gaat hij onrustig doen en hinniken en zeuren. De staleigenaar vind dat ik behoorlijk overdreef met zijn karakter en dat het enkel bovenkomt als ik er ben en doet nu zo precies of dat kantje van Andor ligt echt aan mij... Naar gevoel hoor.
Hij vergeet even dat ik dat beest 5 jaar 2 keer per dag eten gaf en dat hij het laatste half jaar mij enkel zag bij het voeren. Tuurlijk doet die vervelend als hij mij ziet of hoort want hij verwacht eten in zijn bak.

Weet overigens nog niet of ik hem daar durf rijden. Hij doet aan de longe zo gestoord in de binnenbak en ik schijt sowieso al 7 kleuren op dat beest.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:08

Ik ben ook niet zo laconiek met koliek....als er 1 scheet dwars zit ga ik de dierenarts desnoods uit zijn bed halen. Gelukkig met deze merrie 1 keer een lichte koliek gehad en met een darmontspanner was het weer opgelost. Colosan moet ik ook eens halen en zorgen dat het gewoon in de kast staat.
Vroeger vaker mee gemaakt, ook een paard aan verloren, maar sinds wij onbeperkt ruwvoer verstrekken, afkloppen, de afgelopen 7 jaar op die lichte koliek van Jade na nooit meer meegemaakt.

Fijn dat het weer goed gaat Fabster.

Na de castratie van een van mijn vorige paarden kwamen de darmen door de castratiewond naar buiten. Gruwelijk gezicht. Darmen opgebonden met lakens , op de trailer en naar Utrecht met gierende banden. Daar is hij meteen onder het mes gegaan, operatie van 4 uur. Een paar meter darm ertussen uit gehaald. We hebben de operatie kunnen volgen op de plaats waar studenten operaties kunnen volgen.Wel mega interessant .Maand in de kliniek gestaan en wonder boven wonder heeft hij dat toen overleefd. Toen hij 11 was echt een enorme koliekaanval, alles uit de kast getrokken, naar onze eigen kliniek gebracht maar hij heeft het niet overleefd. Nog nooit een paard zo veel pijn zien hebben. Word er nog naar van als ik er aan denk.

Afschuwelijk Lyn_Nikita, je hart draait om als je zo'n dier ziet wat zo veel pijn heeft. Heb ik daar dan overheen gelezen? Af en toe is het niet meer bij te houden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:28

Mijn dierenarts zei. Toen Rosie bij ons koliek had en ik toch wel lichtelijk in paniek was omdat ze niet wilde lopen, alleen maar liggen. Dat dat ook helemaal niet nodig was. Dat zeiden ze vroeger inderdaad. Maar laat haar maar rustig liggen hoor. Omdat hetom een veulen ging kwam ze toch even langs. En vroeg ze of ik het fijner vond dat ze even een darm ontspanner kreeg. Mijn merrie heeft ook wel eens lichte koliek gehad. En daar wandelde ik dan mee tot dat er mest kwam.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:37

Als ze niet meer willen opstaan en meelopen, komt er bij mij ook een DA bij. Maar gelukkig nog nooit zo ver gekomen.

Wie was dat nou die voor de derde keer het huis kon uitmesten door de modderstromen? Was jij dat, Kirr? Ik moest er net ineens aan denken. Vreselijk! Wat een ellende. Sterkte met de boel. Slotgracht en muur om je huis? Hier word je toch ook niet goed van.