Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:28

Leuk om te lezen, dat we zo langzaam aan allemaal wat voorzichter worden. Tien jaar geleden ben ik met paard en al achterover gevallen, moest een jaar revalideren.
Toch ben ik weer opgestapt en dat was een emotioneel moment.
Nadat mijn 23 jarige ruin was overleden, dacht ik... Geen paard meer voor mij ( toen 44, inmiddels 46) Mijn man zei al, hier ben jij nog niet klaar mee... Dus een half jaar later kocht ik weer een paard....( IJslander ) En daar ben ik heel happy mee. Eerst dacht ik doe maar 1 van een jaar of 10... Kom ik thuis met een merrie van nog geen 5, net twee maanden onder het zadel. Ik heb vanaf dag 1 een klik en nooit gedonder gehad.... Vraag me nu wel eens af, wat ik steeds met die grote paarden moest, soms gekker dan gek.
Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:36

Kirrr schreef:
Mooiste van het verhaal is, is dat ze al een quartermerrie hadden van 10jaar die niks kon (wel 5000euro voor betaald), die merrie dan nu ook drachtig van een niet quarter, tinker van 4 jaar die niks kon, ze hadden net een 20jarig springpaard gekocht. En kwamen dus dan nu nog voor ons paard zien.

De alarmbellen gingen al rinkelen. Ze had hem ook al gekocht voor ze opgestapt was. Met hand en tand uitgelegd dat je moest kunnen rijden. Maar ze reed al meer dan 40jaar.. wat moet je dan zeggen..

Maar hoe kan je nu al zo lang rijden en dan vervolgens niet op een paard komen en uit balans raken zodra er een aanpassing tempo is.... :?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:39

Ik wilde ook helemaal geen groot paard. Ben zelf maar net aan 1,60m. Het is geen gezicht als ik naast Ami sta. Ben net een tuinkabouter :D Maar eenmaal er op valt het wel mee verzekerde mijn man me :D

Heb nog geen foto's. Een schimmel zonder deken in deze tijd van het jaar is niet bepaald fotowaardig :D

Als je op YouTube even intypt Un Ami Jyothi Dierckx (mijn vriendin en de vorige eigenaresse) kom je filmpjes tegen van de jumpings.

Bedankt voor de gelukwensen. Hij is uiteraard in april al 19 en heeft jarenlang gesprongen dus hij zal geen 10 jaar meer meekunnen. Voor de prijs die ik er voor betaald heb en alle spullen die ik er bij krijg kon ik hem gewoon niet laten staan. Ik hoop dat hij nog 1 of 2 seizoenen mee kan want het plan is wel om er deze zomer wat jumpings mee te gaan rijden. Daarna nog wat recreatief boshobbelen want het is geen paard om niet te werken (in tegenstelling tot Andor :) )

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:39

Nja.. ik snap van de meeste mensen helemaal niks.
Nog iemand geweest, ging super goed. Maar haar zadel paste niet dus kon ze ook het paard niet kopen.
Nu dat hij offline is, krijg ik nog steeds veel reactie van mensen die zijn advertentie en mijn gegevens toch opgeslagen hadden. Zo ook degene die zaterdag komt, dat klinkt weer beloftevol, maar we zullen zien.

Bnet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:50

Yontheke, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Klinkt als een leuk paard!

Pfft, Kirrr, wat een gedoe heb jij toch met de verkoop.... Maar inderdaad, hoe kun je nou nog nauwelijks op een paard komen en toch al 40 jaar rijden? En dan nog drie andere paarden hebben staan... Pffft....

Hopelijk poept Vliegje vandaag weer!

Ik ben 22, nog een broekie dus :D
Ik stap over het algemeen wel zo op vreemde paarden. Alleen als ik de eigenaar/ruiter in kwestie niet ken en ik heb het idee dat het een heethoofdje is doe ik het niet zomaar, dan wil ik eerst zien hoe het paard het bij een ander doet. Mijn omslagpunt qua voorzichtigheid moet nog komen denk ik :D
De laatste keer dat ik op een 'groot' paard zat, was toen ik met mijn zusje mee ging naar haar verzorgpaard. Moest er wel aan wennen hoor, na al die IJslanders! Maar ik wil echt nooit meer iets anders dan een IJslander, ze hebben echt mijn hart gestolen <3

Ik stap meestal niet op met krukje, mijn moeder wel.

PPPeet, sterkte met je schoonvader! Hopelijk gaat het snel weer de goede kant op!

Verder las ik nog iets over een zadel dat inmiddels 3 boommaten te klein was. Wat zijn ze toch ook af en toe hard voor zichzelf... :(:)

En kipjes! Degene die eerst het ieligst was is nu wel de mooiste van het stel ja :=

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:55

Is het dan echt de grootte waar jullie problemen mee hebben want de doorsnee IJslander is toch ook geen dooie dodo he :D

Kirrr, wat een gedoe zeg.. Je zou je paard inderdaad al bijna niet meer willen verkopen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:55

Kirrr schreef:
Nja.. ik snap van de meeste mensen helemaal niks.
Nog iemand geweest, ging super goed. Maar haar zadel paste niet dus kon ze ook het paard niet kopen.
Nu dat hij offline is, krijg ik nog steeds veel reactie van mensen die zijn advertentie en mijn gegevens toch opgeslagen hadden. Zo ook degene die zaterdag komt, dat klinkt weer beloftevol, maar we zullen zien.

Eerst zien dan geloven.... :j

Maar hij klinkt echt als een superpaardje. Bijna jammer dat ik echt niet zou weten waar ik de tijd vandaan moet halen om nog een paard neer te zetten... :+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:03

Yontheke schreef:
Is het dan echt de grootte waar jullie problemen mee hebben want de doorsnee IJslander is toch ook geen dooie dodo he :D

Kirrr, wat een gedoe zeg.. Je zou je paard inderdaad al bijna niet meer willen verkopen.

Nou problemen is een verkeerd woord in deze. Ik vind het leuke aan IJslanders vooral de extra gangen. Het rijden van die gangen, het netjes gescheiden houden, een beetje dressuur mee pakken als basis en verder gewoon lekker buiten rijden en buiten trainen vind ik heerlijk.
En inderdaad het 'IJslands vuur', geweldig vind ik dat :D

Ik stap met veel plezier op het dressuurpaard dat mijn zusje verzorgt, maar ik zou er niet aan moeten denken om zo vaak als zij dressuurtraining in de bak te doen. Nu is dat paard ook echt een type waar je absoluut niet mee naar buiten kunt, die schrikt echt van alles. Maar ik zou dat echt niet leuk vinden.
Springen is ook niet echt voor mij weggelegd, al lijkt een keer een cross meerijden me dan wel weer leuk.

De IJslanders zijn ooit gewoon op mijn pad gekomen en ik was verkocht. Ik kan ook echt genieten van het kijken naar 'grote' paarden, vind af en toe een rondje op een grote leuk voor de afwisseling, maar mijn hart is simpelweg ergens anders komen te liggen. Voor mij nooit meer wat anders voor mezelf, maar ik kan intens genieten van het kijken naar andere takken van sport :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:05

Het is echt een heel fijn paard. Maar geen 'halfdodekinderpony'.
Gisteren nog zonder zadel en op halster aan het spelen geweest in de roundpen, hij doet gewoon alles.
Maar heeft geen zin om daar filmpjes of foto's van te plaatsen, want dan krijgen mensen weer het idee dat je elke beginner erop kan zetten en dat is niet zo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:06

Ik heb zelf vroeger ook Ijslanders gereden en mee ingetold.

Een lesklant van mij is ook pas overgeschakeld van de warmbloeden naar een Ijsje. Ik geef haar daar ook dressuurles mee en ze gaat er nu ook regelmatig mee buiten. Ondanks dat ik het een ergere rilkikker vind dan haar dressuurpony voelt zij zich ook beter op haar Ijsco. Ondanks het Ijslands vuur :D
Ben er pas ook een keer opgestapt. Braaf hoor maar rilliger dan mijn warmbloeden :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:08

Zo zie je maar, elk paard verschilt :D
Ik ken inderdaad ook genoeg IJslanders waar ik niet zomaar mee naar buiten zou gaan, ken ook genoeg warmbloeden waarmee ik dat wel zou doen.

Alleen die gangen hè, die krijg je er vaak niet bij bij een KWPN'er ;)
(En tölt is toch echt wel geweldig hoor, vind ik.... Of een knallende rentelgang :D )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:09

Telgang of rentelgang heb ik nog nooit gedaan.
Tolten is inderdaad een pak leuker uit te zitten dan de gemiddelde draf ja :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:10

Heb in de zomer een lesje gehad met een IJslander.
Moeilijk vond ik dat. Helemaal anders op de handen en benen dan mijn paarden.
En dan nog voelen wanneer je in die tölt geraakt.

Vind ze leuk om te knuffelen, maar rijden hoeft niet voor mij :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:11

Ik ben 38 en heb een zoontje van 4.
ik merk ook wel dat ik met de jaren voorzichtiger ben geworden en helemaal sinds de geboorte van mijn zoontje.
Ik heb vroeger wel hoog gesprongen, maar vorig jaar nam ik weer eens een sprongetje van 40cm... nou, dat vond ik dus helemaal niet leuk meer.... Dus dat ga ik met mijn jonge paard maar weer voorzichtig oppakken over een aantal maanden :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:14

Ik vind de gemiddelde Ijsco altijd een stuk beter ingereden en opgevoed dan de gemiddelde warmbloed. Heel vaak netjes op zit en gewicht gereden ipv ruk en plukwerk aan de voorkant. Toch zeker als je de gemiddelde dressuurruiter bezig ziet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:15

Kirrr schreef:
Het is echt een heel fijn paard. Maar geen 'halfdodekinderpony'.
Gisteren nog zonder zadel en op halster aan het spelen geweest in de roundpen, hij doet gewoon alles.
Maar heeft geen zin om daar filmpjes of foto's van te plaatsen, want dan krijgen mensen weer het idee dat je elke beginner erop kan zetten en dat is niet zo.

ja dan krijg je van die penny meiden/vrouwen

maar een half dode kinderpony is ook geen lol aan. Een paard moet betrouwbaar zijn en nooit gevaarlijk maar er mag wel een beetje pit in zitten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:24

Yontheke schreef:
Ik heb een bijna 19 jarig springpaard gekocht. Un Ami. Schimmel van 1,74m waar ik zonder krukje maar amper op geraak. Las hier ook allerlei dingen over met krukje opstappen maar dat doe ik dus nooit tenzij ik er anders niet op raak :) Andor heeft lange tijd problemen gehad met opstappen en dan was een krukje levensgevaarlijk.

Terug naar Un Ami. :D Ami is 7 jaar van een vriendin van mij geweest en daarvoor van haar vriend en daarvoor bracht haar vriend hem al uit. Hij heeft nationaal 1,30m parcoursen gelopen tot vorig jaar maar toen werd hij 18 en had ze een opvolger voor hem. Toen hadden ze hem mij al aangeboden maar aangezien ik Andor nog reed toen wilde ik geen nieuw paard. Hij was echter uitermate geschikt voor een lesklantje van mij verderop in straat die op zoek was naar een heel erg braaf paard om te leren springen. Zij hebben hem gekocht dus ik heb hem het afgelopen jaar meerdere keren per week gezien en zien lopen. Helaas is ze er eigenlijk nooit aan toe gekomen om met hem te springen en klikte het niet 100%. Nu begint ze te puberen, schoolresultaten waren minder, ze doet ook nog karate op hoog niveau en ze beslisten dat Ami terug verkocht zou worden.

Eigenlijk wilde ik hem niet. Ik zie altijd beren op de weg en hij wordt al 19 blabla. Ik moest hem deze week nog 3 keer rijden vooraleer er kopers voor een tweede keer terug zouden komen kijken maar ze wilden eigenlijk heel erg graag dat hij naar mij zou gaan. Ik had ook nog steeds voorrang op de andere.

Woensdag gereden en dat was erg leuk. Zaterdag mijn man meegenomen. Ze hadden nog wat van hun prijs gedaan en heb eigenlijk met Andor nooit zo veel plezier gehad in het rijden als nu wat ik met Ami ervaar. Dus dat was nogal snel beklonken zaterdag :)

Het is wel een echt springpaard. Heel erg fijne galop maar zo stijf als een plank in stap en draf, buiging is ook maar amper wat het moet zijn. Maar ik ben eigenlijk een springruiter en heb me jarenlang aangepast aan Andor en dressuur gereden wat me eigenlijk helemaal niet zo interesseert :)

Ik ben dus blij :D

Gefeliciteerd :D Op naar heel veel gezonde jaren met veel plezier :)

Tinky: wat een coole foto met die tanks, heel sfeervol!

Veel leuke kippies gezien. Wil ook wel kippies bij de paarden maar ben bang dat mijn grote bonte ze vermoord :')

Ik ben 27 jaar trouwens, leuk om die verschillende leeftijden te zien. Hier ook geen kinderen en die gaan er ook niet komen.

Ijslanders, daar heb 'k tot nu toe geen enkele onbetrouwbare in meegemaakt. Stap daar ook op zonder nadenken, ze voelen allemaal vertrouwd en stabiel aan, heel vreemd (maar leuk :D )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:32

Kirr...die had ik even gemist van die ruiter :+ Och...voor dat soort ruiters is er ook een heel geschikt paard hoor... :o }>

Afbeelding
bron: http://www.lisasgorgeouslife.nl/mijn-ee ... nneringen/

Maar leuk zijn dat soort fratsen niet...bah.Zonde van je tijd en sneu voor je paard.

Yontheke *\o/* gefeliciteerd!!

IJslanders tsja...ik vind ze gewoon erg leuk :D en tölten is enorm fijn,erg prettig ook voor de spieren.IJslandrs zijn enorm geschikt voor de luie ruiter :o beetje gewicht verplaatsen en "kusje" en je zit in een andere gang...of hoger tempo.

Racetölt is ook geweldig om te rijden...heerlijk als de rest al in een knetterharde galop zit en jij nog heerlijk in tölt,fluitend met een vinger in je neus (bij wijze van spreken :') )

Rentelgang heb ik overigens alleen met een draver gedaan,dat ging echt snoeihard :D

Dank je Solleke :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:52

Sorry jongens, even een tijdje goed ziek geweest en erg druk gehad met van alles en nog wat.

Ik ben zelf 31 en merk inderdaad dat ik ook erg voorzichtig ben geworden. Misschien omdat ik al zeker 10 jaar niet meer gereden heb? Maar alleen al de overstap van stap naar draf schijt ik in m'n broek. En galopperen duf ik nog echt even niet. Ik heb echt een evenwichtsprobleem, dus dat moet eerst verholpen worden. Maar het gaat al een stuk beter. :)

Ik ben juist wel op zoek naar een groot paard. Met mijn gewicht vind ik het geen porem om op een klein knolletje te zitten. Ik ben aan het kijken voor een trekpaard of een tinker of iets in die richting en 1.50 is toch echt wel het minimale. Liefst 1.60 of groter. Het paard waar ik op les is een quarter van ongeveer 1.55 en als ik de foto's zie dan vind ik dat nog net kunnen.

Tinky12 schreef:
Kirr...die had ik even gemist van die ruiter :+ Och...voor dat soort ruiters is er ook een heel geschikt paard hoor... :o }>

[ Afbeelding ]

Oh!!! Die stond vroeger altijd bij ons in de V&D! Daar móest ik altijd op. Mijn eerste rijervaringen. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:56

Ik ken hem van C&A :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:03

Ja daar moest ik ook altijd op hahaha. Maar inderdaad, C&A toch?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:04

Toch C&A ja? Zou goed kunnen. Heb hem al heel lang niet meer zien staan. :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:14

Yontkeke gefeliciteerd met je nieuwe paard.

Ik ben 43 zoon van 16 en zoon van 9 en dochter van 6 en een zoonje van 1,5 nu 11 jaar een ster.

En ook ik ben heel anders op mijn paard dan voor de kinderen. En in de tijd van mijn 2de zoon en vooral de tijd erna heb ik weinig tot niet gereden. Er waren te veel emoties en die konden niet samen met het rijden. Nu rijd ik sinds ik denk 2 jaar weer een beetje. Ik durfde uiteindelijk helemaal de straat niet meer op. Ik ben met iemand op Bokt in contact gekomen en we hebben een dik jaar elke zaterdag samen gereden. Helaas heeft zij haat lease paardje niet meer. Meteen reed ik weer een stuk minder. Nu dus mijn gerestaureerde trailer. En ik hoop dat ik dan weer wat meer kan gaan rijden. Ben nu wel weer over mijn angst heen. Maar veel voorzichtiger als vroeger. ;-)

Hilary dank je wel voor je aanbod. Ik ga kijken hoe het gaat met laden. Zoals ik al zei het is niet echt de trailer, maar het weg gaan. ;-) maar we kijken even en anders hoor je het nog van mij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:14

Jups...dit is Palomino van C&A :D

O ja Abby,jij was degene die naar trekpaard zou kijken,is dit nog gelukt?

Fax blij met de zo-goed-als-droge zandbodem achterop...hij heeft bijna een uur liggen snurken :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:33

Tinky12 schreef:
O ja Abby,jij was degene die naar trekpaard zou kijken,is dit nog gelukt?

Nee, ik had eigenlijk dit weekend willen gaan maar ik krijg de mensen niet te pakken om een afspraak te maken. :roll: Dat gaan we deze week nog een keer proberen.
Inmiddels ook een paar tinkers 'aangeboden' gekregen. Dus daar ben ik ook naar aan het kijken. Wordt nog moeilijk keuze maken dadelijk. :P