Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:05

Hier ook één met COPD (en open hartklep) en ook de klachten wat Sure_Lee beschrijft... en ja elk hooi is stoffig, ook voordroog al lijkt dat wel minder te zijn.

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:07

Mijn voordroog (echt letterlijk zo droog als hooi) is wel wat stoffig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:09

pol013 schreef:
wendy: bij ons gaat het gras ook niet helemaal lekker. De paarden hebben er net te lang op gelopen en het weer heeft niet echt mee gewerkt. Ik kon even niet veel anders met mijn jonge paard. Had echt even die extra ruimte nodig. Voor de 2e snede bemesten we het gewoon even extra goed. Dan zal die wel extra veel geven.
Ik was hier ook bezig om de achterste stukjes van de wei weer af te zetten maar daar zijn ze eergister vrolijk door heen gerend. Moet ik dus ook een betere oplossing voor vinden.
En de shetlander was weer door de draad heen gerend. Die heeft haar electrische pruik dus weer op.

Electrische pruik :') :') .

Bij mij blijft de pony nu achter de dubbele draadjes. Het gras groeit bij mij als een debiel! Ook verwaarloosd land, maar na het injecteren met kunstmest en een beetje groeizaam weer, gaat het echt heeeeeeel hard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:10

Voordroog heeft een lager drogestof gehalte dus is daardoor sowieso minder snel stoffig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:11

[***] schreef:
pol013 schreef:
wendy: bij ons gaat het gras ook niet helemaal lekker. De paarden hebben er net te lang op gelopen en het weer heeft niet echt mee gewerkt. Ik kon even niet veel anders met mijn jonge paard. Had echt even die extra ruimte nodig. Voor de 2e snede bemesten we het gewoon even extra goed. Dan zal die wel extra veel geven.
Ik was hier ook bezig om de achterste stukjes van de wei weer af te zetten maar daar zijn ze eergister vrolijk door heen gerend. Moet ik dus ook een betere oplossing voor vinden.
En de shetlander was weer door de draad heen gerend. Die heeft haar electrische pruik dus weer op.

Electrische pruik :') :') .

Bij mij blijft de pony nu achter de dubbele draadjes. Het gras groeit bij mij als een debiel! Ook verwaarloosd land, maar na het injecteren met kunstmest en een beetje groeizaam weer, gaat het echt heeeeeeel hard!

Ik wilde geen kunstmest omdat dat de uitputting alleen maar zou verergeren, dus eigen schuld :D
Fijn dat het zo omhoog schiet nu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:12

Sure_lee schreef:
Mag ik even een vraag stellen?
Mijn 23 jarige draver hoest ineens veel. Hij eet, drinkt en mest goed. Hij ziet er gezond uit en heeft geen verhoging. Nu heeft hij de laaste tijd wel vaker wat vage dingen die ook ineens weer weg zijn. Zo had hij 2 maanden geleden tijdens een rustig stap rondje ineens een bloedneus.. En een week geleden lag er een keer een hele dikke klodder snot op de grond van de stal. Verder heeft hij geen vieze neus ofzo.
Hij is paaaaanisch van de dierenarts. Maar ik twijfel steeds meer om die toch te laten komen. Maar misschien hebben jullie een idee wat het kan zijn of zijn er nog dingen die ik kan controleren?

Mijn ruin heeft een tijdje geleden ook wel eens een paar keer zo'n dikke gele klodder gehad. Leek wel kauwgom. Ik heb toen via een zoektocht een emmertje met hoestspul van Cavalor gegeven en dat werkt goed! Ik ga de naam nog even opzoeken.....

Bronchix pure heet het :j

Mijn merrie kan erg slecht tegen antibiotica en die heb ik van de winter na wat kuchjes ook zo'n emmertje gegeven en dat ging ook prima!

edit:naam toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:13

@Wendy, dat wist ik niet, dat kunstmest de uitputting verergert? Waarschijnlijk heb ik dan volgend jaar geen land meer over :') . Nou ja, ik heb genoeg en mijn paarden zijn nu veel te dik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:17

[***] schreef:
@Wendy, dat wist ik niet, dat kunstmest de uitputting verergert? Waarschijnlijk heb ik dan volgend jaar geen land meer over :') . Nou ja, ik heb genoeg en mijn paarden zijn nu veel te dik.

Het ligt er maar net aan hoe de uitputting er uit ziet. Bij mij was het beeld duidelijk: te weinig organische stof, te weinig bodemleven, gras te kort geworteld, etc. Dat los je alleen maar op door organische stof toe te voegen. En kunstmest bevat geen organische stof, vandaar dat ik het voor mijn situatie geen optie vond. Net als drijfmest trouwens.

Maar goed, hier lopen de meningen wel over uiteen heb ik gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:23

Wendy schreef:
[***] schreef:

Het ligt er maar net aan hoe de uitputting er uit ziet. Bij mij was het beeld duidelijk: te weinig organische stof, te weinig bodemleven, gras te kort geworteld, etc. Dat los je alleen maar op door organische stof toe te voegen. En kunstmest bevat geen organische stof, vandaar dat ik het voor mijn situatie geen optie vond. Net als drijfmest trouwens.

Aha, bij mij was dat niet het geval. Er stond nog best wat gras (van de vorige eigenaar), daar hebben wij kunstmest bij laten injecteren.

Een mening over bemesten heb ik niet hoor. Kom net kijken.....

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:25

Ik heb nog niet laten hooien, wil eigenlijk het gras nog net iets stengeliger hebben, en ook bijna zo droog kunnen laten worden als hooi voordat het in het plastic gaat.
Ik hoop ergens begin juni een mooie week te treffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:30

[***] schreef:
Voordroog heeft een lager drogestof gehalte dus is daardoor sowieso minder snel stoffig.

Voordroog is minder stoffig omdat het iets vochtig hoort te zijn.

Hierdoor kleven de schimmelsporen aan het hooi en kunnen niet de neus/longen in dwarrelen zoals ze bij droog hooi wel kunnen.
Daarom moet je hooi voor een COPD'er dus altijd nat maken.

Hooi doorstaat altijd een fermentatieproces. Deze periode van 6 weken (bij droog hooi) is de tijd dat het hooi dus niet gegeten kan worden (broei). Het maakt niet uit of er plastik om zit of niet, hooguit het procede is anders (aeroob versus anaeroob).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:33

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde over voordroog?

Tja, dan verschillen we van mening over het woord fermentatieproces of we hebben er in ieder geval een andere interpretatie van. Juist door gras in plastic te verpakken krijg je fermentatie.

Volgens mij moet je juist alles doen om broei in je hooi te voorkomen. Als er broei in je hooi komt dan heeft het meestal te kort tijd gehad om te drogen.

even van internet gepikt:

Doordat het gras is ingeseald, fermenteert het. Dit maakt het makkelijk opneembaar. De vezels die een paard juist zo hard nodig heeft worden al verteerd. Door het insealen verstoor je de stabiliteit van de micro-organismen in het voer. In de maag en darmen van je paard leven ook micro-organismen. Die moeten zich steeds weer opnieuw aanpassen aan de verschillende micro-organismen per baal.

Hierdoor is er te weinig stabiliteit in de spijsvertering van je paard. Deze instabiliteit van micro-organismen in voordroog of kuil heeft invloed op de stabiliteit van de darmflora, en daarmee weer invloed op de voedselopname en algemene gezondheid van je paard.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooibroei

Er is in ieder geval een behoorlijk verschil tussen het voeren van hooi en het voeren van voordroog. Want hoe droog je voordroog ook is, er gebeurt iets anders met het gras, dan met met hooi. Daarom voer ik alleen maar hooi. Mijn merrie krijgt na een week of 2 voordroog, standaard krampkoliek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:55

Fermenteren is gisten en dat gebeurd door microben, ook in droog hooi. Want hooi is niet 100% droog als het van het land komt. De 'broei' is een proces waar elk hooi doorheen gaat, maar de ene soort zal wel droger van het land komen als de ander. Het ene kan dus ook eerder gegeten worden als de ander en de ene zal dus ook meer/minder stoffen dan de ander.

Mijn ervaring is dat strak gebaald hooi meer stoft dan los gebaald en dat heeft alles te maken met de luchtcirculatie (en dus het kwijtraken van de warmte door fermentatie).

In hooi in plastic wordt het proces gestopt en gaat weer verder op het moment dat het pak open is. Daarom moet voordroog ook sneller op als gewoon hooi. Omdat er dan zo'n explosie van groei komt (zeker met wat warmer weer) dat een pak meteen verrot.

Ik denk dat de paardenmaag niet geschikt is voor het anaerobe proces in voordroog en dat de vezels voorverteerd worden is een beetje kul. De maag is juist uitstekend geschikt om dit te doen.
Ik ken teveel paarden met maagproblemen (dunne mest etc) van voordroog. Het is voor de mens vaak handiger om te voeren, maar voor het paard niet beter.
Maar sommigen doen het er prima op, dus uitzonderingen zijn er genoeg :)

Paarden kunnen ook prima veel verschillende soorten door elkaar eten, maar dan wel op dagelijkse basis en niet een maand alleen de ene soort en dan ineens overschakelen op een andere soort. Dán heeft de maag idd aanpassingsproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:02

DD, ik ben het niet met je eens en ik denk ook niet dat we eruit komen, dus:

let's agree to disagree.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:09

Ik vind het in ieder geval interessant om te lezen :)

Ik voer al een paar jaar voordroog (mooi droog spul) en daar doen mijn paarden het goed op. Geen slappe mest of iets dergelijks.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:09

Hier ook alleen hooi. Is begonnen omdat ik een merrie heb met diastase, dan mag je dus beslist geen voordroog voeren. Mijn ruin is snel wat rond en ik voer graag onbeperkt, ik merk dat dat op hooi veel beter gaat.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:10

Overigens maait degene waar ik mijn voordroog haal het pas begin/halverwege juni. Daar ben ik wel blij mee, mooi lang spul wat lang heeft gegroeid/gebloeid en dus niet meer zo voedzaam is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:27

Mijn COPD'er krijgt enkel voordroog.

Wel een tijdje gehad op nat hooi, maar dan begint hij standaard toch te kuchen. Nu al drie jaar enkel voordroog en dat gaat goed. Ook z'n longen 'luisteren' veel zuiverder volgens de dierenarts.

Het gras groeit hier ook niet zo goed, hetzelfde als op de vorige pagina: slecht onderhoud, altijd te kort afgegraasd. Ik laat ze er wel op want mijn oudje had het echt nodig. Waarschijnlijk moeten ze binnen twee weken terug even tijdelijk over op voordroog..

Wij hebben 2 hectare voor drie paarden maar hooien niets, ze kunnen normaal wel grazen tot sept-okt zonder bijvoer voordroog.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:31

Ik voer ook echt hooi en geen voordroog meer. Ik had heel mooi grof voordroog, niet te rijk spul. Ondanks dat is mn ene paard er echt tonnetje rond van geworden in een jaartje, hij knapte uit zn vel. Die kilos zitten er jammergenoeg nog steeds op, maar met mn huidige hooi komt hij iig niet meer aan, terwijl ik onbeperkt voer. Ik merk dus ook een groot verschil tussen hooi en voordroog. Ook qua stabiliteit. Wisselende partijtjes hooi lijken niet erg veel invloed te hebben op de mest en buikvulling, terwijl ik dat met verschillende balen voordroog, van dezelfde oogst, wel zag. Ik doe er dus niet meer aan, alleen ouderwetse hooipakkies hier.

Wendy schreef:
[***] schreef:

Ik heb dus hetzelfde, de OS is veeeeel te laag. Dit gaat jaren duren voordat het beter is, jaren van compost toevoegen. Ik heb echter ook advies gekregen toch te bemesten en dat heb ik ook gedaan. En wat een verschil! Ik heb de ene helft meer bemest dan de andere, had niet genoeg gehaald. De ene helft is keurig volgens advies gemest en daar groeit het als een tierelier! De andere helft heeft dus veeel minder gehad en sommige stukken niks, en daar groeit het dus gewoon niet. Niet minder, niet langzamer, maar gewoon niet! Ik zie hier dus echt enorm verschil met en zonder kunstmest. Dit is wel kunstmest gebaseerd op het onderzoek, dus precies aangevuld wat nodig was.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:47

Ik heb de voortuin dit jaar gekalkt en oude paardenmest gestrooid.Gras is helemaal happy en groeit weer als een tierelier.
Land dit jaar laten injecteren en dat groeit ook hard,nu moet ik wel zeggen dat het bodemleven hier echt explosief is.ls je een schep in de grond steekt,stikt het van de wormen.
Ook de hoopjes die ik van het land haal zijn altijd al bestormd door wormen en kevertjes...erg druk dus.

Mijn buurman kwam net ook al vragen wanneer de jongens bij hem kwamen,gras staat alweer bijna knie-hoog.Vorig jaar ook paardenmest gegooid en doet het prima.
Denk dat de jongens eind volgende week weer mogen,wil ze wel minstens een uur op het gras kunnen hebben.Anders zoveel moeite met heen- en weer lopen.
Ook volgende week weer maaien denk ik...als ik fit genoeg ben.De berm gaat ook lekker hard,wil wel met 3 slagen een volle kruiwagen hebben :o .

Gelukkig vorige week nieuwe handvatten op de zeis gezet,die zaten wat los en niet op de goede plek.Kon ze ook niet meer verschuiven omdat de bouten vastgerot waren en de handvatten vol met houtworm :P

Ik voer overigens gespoeld hooi...heb er een met een stofallergie en een met een schimmelallergie....geen voordroog omdat ik dat niet snel genoeg kan verwerken.
Wel straks weel vers gras...dat vinden ze toch ook wel het lekkerst :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:53

Snel verwerken van voordroog is hier geen probleem _O- als ik werk met kleine baaltjes hooi vreet mijn ene paard met gemak anderhalf op een dag... (ok ok, hij is te dik :+ )

Leuk om te horen Tinky12 dat jij ook met de zeis werkt! Zijn er hier nog mensen dat zeisen ipv machines gebruiken?

Wij zeisen ook, helaas een beetje uit noodzaak, ons land is niet toegankelijk met grote machines.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:56

Ik zeis ook niet voor mijn lol hoor :+ eigenlijk is het veels te zwaar voor mij om te doen.Helaas geen vingerbalkmaaier,zijn wel op zoek maar zolang die er niet is....met de zeis :P

Ook noodzaak dus...als ik wat meer land zou hebben dan hang ik hem ook in de wilgen hoor :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:57

Haha, ik ken een groep mensen die écht om het plezier zeist. Ze hebben een zeisclub en doen natuurgebieden maaien met de hand.

De gekken :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:08

Ik heb hier een leuke caravan staan...daar kunnen ze wel overnachten.Mogen ze mijn veld maaien :+

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:18

Hihi ik ben altijd bang dat ik mijn benen er af hak met een zeis :+ Wel eens geprobeerd om daar mee te maaien maar dat lukte niet echt goed. Weet niet of dat aan de zeis lag die misschien bot was of aan mijn maaitechniek haha.

Ik heb ca 500 kg balen voordroog. voorheen toen ze nog niet thuis stonden gebeurde het wel eens dat zo'n baal 3 tot 4 weken open stond, dat was echt geen probleem. (Was overigens niet hartje zomer) Nu doe ik er ongeveer 10 tot 12 dagen mee dus gaat het sowieso goed.