[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:27

Dat morsen is indd ook mijn idee, die wil ik dan ook niet gaan maken.

Maar inderdaad die plaat... Mijn net op het frame gaat steeds stuk, zo'n plaat lijkt een fijne uitkomst.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:11

EliseXJoelle schreef:
Dat morsen is indd ook mijn idee, die wil ik dan ook niet gaan maken.

Maar inderdaad die plaat... Mijn net op het frame gaat steeds stuk, zo'n plaat lijkt een fijne uitkomst.

Wat voor net heb je dan? De goedkopere waren bij mij ook zo kapot helaas.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:13

Die plaat ziet er exact hetzelfde uit als die plaatjes die je in de omheining gebruikt bij lint om te koppelen of bij openingen etc.

vur

Berichten: 3983
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:23

Mloes schreef:
Vraagje. Wij hebben op stal nu zo'n palletbox staan, van 120x90cm ong. Daar hadden we een raster in, ging hartstikke goed. Maar helaas is dat raster door al het geweld :Y) Gevolg, ijzeren pinnen die omhoog staken. Geen succes dus. Hebben het daarna geprobeerd met een net, maar dat werkt ook niet echt. Handigst zou toch weer zo'n ijzeren raster zijn. Maar, waar vind ik een superstevig ijzeren raster op maat gemaakt? Iemand ideetjes?


Wij hebben al diverse jaren op maat gemaakte rekken van bedaf stallenbouw. Wij zijn er erg tevreden over. :j

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:28

Azmay schreef:
EliseXJoelle schreef:
Dat morsen is indd ook mijn idee, die wil ik dan ook niet gaan maken.

Maar inderdaad die plaat... Mijn net op het frame gaat steeds stuk, zo'n plaat lijkt een fijne uitkomst.

Wat voor net heb je dan? De goedkopere waren bij mij ook zo kapot helaas.


Het merk net weet ik zo even niet, maar een van de betere.

Otti1977

Berichten: 3056
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:08

Naam maar eens een net van huck.nl weet zeker dat je daar lang mee doet.

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:51

EliseXJoelle schreef:
Iemand hier ervaring mee? Welk materiaal splinterd niet, kan tegen water en is veilig voor paarden?
[ Afbeelding ]
Afbeelding
deze vind ik erg interessant, alleen dat hele grote gat snap ik dan niet, ik zou eerder meer gaten boren en dan kleiner van formaat
een bokker die dit heeft?

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:42

Ik heb een slowfeeder hooinet van 150 x 75 wat ik in de stal wil ophangen.

Hij kan aan de bovenkant dicht gemaakt worden met een koord, maar ik snap dat dat voor de staleigenaar elke dag erg veel werk wordt.

Daarom zoek ik een idee om hem wel goed dicht te kunnen maken aan de bovenkant en VEILIG!

Ik zie veel oplossingen, bijvoorbeeld zoals onderstaande foto, maar los van dat mijn paard dan toch zijn hoofd er bovenaf in wilt stoppen wil ik geen enkel risico lopen dat hij er wel ooit met zijn hoef in zou belanden..

Wie heeft ideeën?

Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:44

Hoog genoeg ophangen.
Dan kan er geen hoofd en geen hoef in.
Maar dat is wel zwaar met opgangen.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:48

hoog genoeg is een breed begrip, een paard kan ook een keer steigeren in de stal (bv door vuurwerk) en dan is t al snel niet hoog genoeg voor een paard van 1.60..

Dus ik wil gewoon geen enkel risico, daarom zocht ik andere tips.

Daar komt bij dat ik wil dat hij laag eet met zijn hoofd

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:57

Ik denk dat touw erdoor toch enige optie is. Vast rijgen kost mij minder tijd dan in al die oogjes haken. Hoog hangen is ook slecht voor de eethouding. Mijne hebben nog nooit hoef erin gehad en mijn gup eet ongeveer met haar hoeven soms :+

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:02

@diesel: hoeveel hooi wil je er in kwijt, want als je 1,50 dubbel doet hou je al niet veel ruimte meer over ??

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:14

ik weet niet wat je met dubbel doen bedoeld?

hij had zo'n net maar dan de helft op de grond, alleen die vulde ik altijd zelf.
De staleigenaar wilt onze netten wel vullen mits ze dus hangen en makkelijk te vullen zijn, wat ik begrijp!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:29

Het net op het voorbeeldplaatje is dubbel, dus van een net van 150x75 hou je dan 75x75 over. Dat is niet zo groot.
Als je het enkel neerhangt zul je er een geraamte omheen moeten maken wat je aan de stalwand vast maakt (bijv. houten latten die geschroeft zitten). Dan heb je een opening van 140/150 en die zul je op min. 2 punten dicht moeten doen.
Als je de zijkanten niet te strak vast zet is het makkelijk vullen, maar hangt ie ook sneller open.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:38

Mijn breedste netten maak ik 'dicht' met deze sjorhaken; de haakkant wijst naar achteren zodat het geen gevaar kan worden voor het paard.

Afbeelding

Geen gedoe met muscetons die je open moet klippen, deze haak je gewoon in het net terwijl je het iets strak omhoog trekt.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:42

Even het idee uit getekend.
-Bruin is houten latten. Die zijlaten staan naar bovn toe dus iets naar binnen. Hierdoor krijg je een ruimere vulopening, maar je kunt ook het net op de onderlat iets 'rijgen' zodat je overal meer ruimte voor bulk krijgt.
-Groen is het net
-Blauw is de bovenrand van het net. Hier kun je ook een stuk dik elastiek koord inrijgen.
-Zwart zijn de ophang haken.

Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:14

diesel_ schreef:
Ik heb een slowfeeder hooinet van 150 x 75 wat ik in de stal wil ophangen.

Hij kan aan de bovenkant dicht gemaakt worden met een koord, maar ik snap dat dat voor de staleigenaar elke dag erg veel werk wordt.

Daarom zoek ik een idee om hem wel goed dicht te kunnen maken aan de bovenkant en VEILIG!

Ik zie veel oplossingen, bijvoorbeeld zoals onderstaande foto, maar los van dat mijn paard dan toch zijn hoofd er bovenaf in wilt stoppen wil ik geen enkel risico lopen dat hij er wel ooit met zijn hoef in zou belanden..

Wie heeft ideeën?

[ Afbeelding ]

Volgens mij heb ik weleens iets voorbij zien komen met een balk aan de bovenkant, maar weet niet meer precies hoe dat zat.
Je zou ook een bezemsteel kunnen rijgen door de voorste 'flap' en dan die steel aan twee kanten borgen aan de wand. Zo hadden ze dat met die balk ook gedaan volgens mij.

ikkeniet

Berichten: 1263
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:46

[quote="EliseXJoelle"]Iemand hier ervaring mee? Welk materiaal splinterd niet, kan tegen water en is veilig voor paarden?
Afbeelding

Volgens mij is de witte plaat: trespa.
Wel zwaar, maar ontzettend stevig. Splintert dacht ik ook niet.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:17

Trespa splintert wel degelijk als het aangeknaagd wordt én met zo weinig materiaal tussen de gaten is het ook erg breekbaar geworden.
Ik denk eerder aan net zo iets als die kunststof snijplanken, maar dan dikker en groter :D

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:54

Hier super tevreden met mijn net, maar de bevestiging moet toch iets anders. Misschien hebben jullie tips.

Afbeelding
Net hangt aan een bint omdat deze steviger is. De achterkant hangt vast met 6 karabijnhaken die ik vast klik aan de ringen op de bint. De ringen zitten ondertussen op de bovenkant nu ipv de voorkant. Aan de voorzijde van het net hangen er 4 karabijnhaken die ik weer in dezelfde ringen vast klik. Op zich super fijn systeem, echter zie ik dat het gewicht wel echt op spanning staat. Zou beter verdeeld moet worden, maar hoe? Er hangt 1 net met ongeveer 20 kg hooi die 1x per dag volproppen.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:57

Kun je als het waren een steel van een bezem oid er door rijgen? En daar dan weer iets van 6 touwen (lussen?) waar je je haken aan maakt?

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:37

oh bedoel je dat dubbeldun, mijn net is al dubbel dus groot genoeg!

Alleen hoe jij het sluit, ik snap er niets van.. misschien kun je er een keer een foto van maken?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:51

Ja of een buisje van koper/ijzer van 15 mm is wellicht ook een idee. Mazen zijn 3 cm en daar kan geen bezem steel doorheen.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:14

3 cm kan makkelijk een bezemsteel door heen hoor :)
Ik zal straks eens een foto maken van die haken in gebruik .

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:48

DubbelDun schreef:
3 cm kan makkelijk een bezemsteel door heen hoor :)
Ik zal straks eens een foto maken van die haken in gebruik .

Inderdaad, of het moet een wel heul bijzondere bezemsteel zijn :D . De bezemstelen die ik heb passen (en zitten) in ieder geval prima in mijn slowfeeder :7 .