Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justahorse

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:27

Hallo Dames,

Heb zelf een paard wat een enorme viezerik is.
Elke dag stro erin en gehele box mesten. Eronder liggen rubbere matten.

Heeft voorheen op vlas gestaan. Moest minimaal 2,5 pak per week bij maar vaak 3,5.

Nu is mijn vraag of iemand van jullie ook een viezerik op stal heeft staan die op strokorrels staat en wat jullie verbruik daarbij is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:25

Ik heb twee pony's in een box staan ( staan overdag minimaal vijf uur buiten) Het zijn twee merries, waarvan er 1 overal mest en de ander is een zogeheten pismerrie..... Dus niet de schoonsten. Voorheen op vlas ging de box bijna twee maal in de week leeg en potten was helemaal geen doen. Nu staan ze op strokorrels en gaan eigenlijk nooit meer leeg, ze krijgen of twee maal in de week een zak bij of eens in de week twee zakken. Ze staan nu mooi droog, ruiken niet en zelfs de merrie die astmatisch is heeft gewoon lucht en hoest niet meer. Ik gebruik Zeolite korrels die er ook om bekend staan dat ze de ammoniak binden en de lucht absorberen. Ik vind dat voor een paard met luchtwegproblemen een ' must'

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:08

Suzan_bobar schreef:
Ik ben heel benieuw naar ervaringen met het afvoeren van mest met strokorrels. Kun je dit makkelijk laten afvoeren of rijden jullie het uit over het land? Ben heel benieuwd hierna.

Mest op basis stro en strokorrel is van uitstekende kwaliteit.
Op basis strokorrel zal die sneller ontbinden omdat het stro ook meer geopend is.
Is bvb een heel goede mest voor rozen en in boomgaarden.
Het kan ook in de weide gestrooid daar er geen lang stro meer inzit. Het langste stukje stro is per definitie niet langer dan de lengte van de korrel.
Tenslotte, de hoeveelheid mest met strokorrel is veel lager dan met klassiek stro.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:03

Diana, ik denk dat zo'n 'strijd' onvermijdelijk is, als producenten/leveranciers zich hier mengen. Al zijn sommige opmerkingen hier en daar niet erg tactisch te noemen.

Overigens heb ik ook rubber matten onder mijn korrels. Dááronder liggen klinkers.
Vloer is een klein beetje afschot en ik heb een gootje liggen.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:08

diana1 schreef:
Jammer dat de "strijd" tussen producenten/handelaren "even tussendoor" komt.

Welke strijd? Als een deel van uw verkoop gebaseerd is op aankoop, ben je dan nog producent? Het gaat er om dat de klant moet weten of hij steeds hetzelfde product krijgt of niet. Als je een groot deel aankoopt moet je daarin eerlijk zijn, want verschillende producenten = verschillende kwaliteit.
Maar hij heeft gelijk, de vraag naar strokorrel is enorm gestegen, en vele handelaren hebben moeite voldoende volume te vinden in goede kwaliteit.

Strovan heeft voldoende capaciteit, maar wil geen 8mm diameter produceren, ik kan hen dus niet helpen. Wij blijven er bij dat 6mm diameter een beter product is, welke helaas duurder is. We mikken dus op klanten die het totaalpakket bekijken en niet de prijs per zak.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:09

Ik denk dat de trouwe volgers van dit topic wel weten wat ik bedoel met de "strijd"......

Tactisch of niet; ik vind het jammer dat dit gebeurd.

De gebruikers van strokorrels willen graag weten wat de ervaringen zijn met de verschillende merken strokorrels. Uiteindelijk zijn zij degenen die beoordelen welke korrels van goede of slechte(re) kwaliteit zijn.

De beste(n) zullen overblijven....en dus het meeste worden verkocht.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:09

diana1 schreef:
De gebruikers van strokorrels willen graag weten wat de ervaringen zijn met de verschillende merken strokorrels. Uiteindelijk zijn zij degenen die beoordelen welke korrels van goede of slechte(re) kwaliteit zijn.

Precies, daar gaat het ook om in dit topic en daarom kan ik er ook zo slecht tegen dat je de naam van het product niet eens open en bloot kan vermelden omdat dan de leverancier meteen aan de telefoon hangt. Dat moet toch ook niet kunnen? Of hebben ze soms iets te verbergen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:42

Nou heb vandaag een (vlas) stal leeggehaald en er 10 pakken strovan met daarover 1 rapsody in gegooid, ben heel benieuwd of het me gaat bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:45

Ik zie het meer als een strovan topic.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:18

diana1 schreef:

Het zou leuk zijn als iedereen zijn merk vermeldt als een ervaring wordt weergegeven

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:31

fokfanaat schreef:
Nou heb vandaag een (vlas) stal leeggehaald en er 10 pakken strovan met daarover 1 rapsody in gegooid, ben heel benieuwd of het me gaat bevallen.

Ben heel benieuwd!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:14

Ik ook, hoop vooral ook op een wat stabielere bodem.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:35

Bij mij zijn de strokorrelbodems netjes recht te trekken, beter dan met vlas, en meestal is dat de volgende ochtend als ze naar buiten gaan nog zo :j. Ik ben erg tevreden, maar in mijn mening moet je het wel leren gebruiken en is het per paard ook weer anders hoe je de stal moet onderhouden. Maar dat laatste is natuurlijk met strostallen ook wel een beetje.

Hopelijk bevalt het jou ook FF!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:38

S_b, waarom nog Rhapsody eroverheen?
Vlas vond ik ook niet echt vervelend met uitmesten, maar met strokorrels heb je nóg minder afval en ben je nog veel sneller klaar met uitmesten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:39

Ben heel benieuwd, klinkt allemaal goed, heb nu 12 zakken bij fouragehandel gehaald, al het bevalt laat ik een pallet komen en gaan de andere 2 stallen ook over.

Ze vertelden dat ze eerst ook nog een goedkopere korrel te koop hadden, maar daar na klachten mee gestopt zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:40

Om een beetje een zacht bed te maken, had die tip hier ergens gelezen, vind het ook zonde om er al direct 2 emmers water in e gooien.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:48

Ik doe het nu ook niet meer bevochtigen maar in het begin wel altijd. Ik had niet het gevoel dat het daardoor sneller verzadigd was, het was vooral om de paarden er sneller aan te laten wennen.

Wat merken betreft; ik heb 2 jaar geleden een aantal strovan zaken gekregen bij aanschaf van rubberen matten in de stallen. Dat beviel toen redelijk goed. Nu gebruik ik Zeolite en daar ben ik ook tevreden over. Korrels zijn mooi licht van kleur en meestal volstaat 1 zak per 6/7 dagen bijstrooien. Het gegeven dat Strovan duurder in aanschaf is maar langer meegaat in gebruik zou best kunnen, maar voor mij zit er teveel tijd tussen gebruik van beide merken om het te vergelijken. Daarnaast zit Zeolite bij mij om de hoek waardoor ik het op kan halen en de leveringskosten bespaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:00

Ik ga tegen die tijd wel eens bekijken wel merk, dit was nu makkelijk te halen, geen keuze in merk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:26

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:31

fokfanaat schreef:
Tot nu toe ben ik erg tevreden, iemand ervaring met http://www.strokorrel.info ?

Ja, dat is de korrels die hier gegeten werd. En slechte opname van vocht, moest dagelijks de natte plek weghalen en het werd een grote plakkaat, dus moest iets erdoor mengen om een losse bovenlaag te houden.
Kostenplaatje (later uitgerekend) lag bij mij al met al duurder als met een goede wat duurdere strokorrel zoals die van Strovan..
+ aan het einde van het seizoen hebben ze geen voorraad meer en wordt je wekenlang voor de gek gehouden aan de telefoon over wanneer het er wel weer is..Dus voor mij nooit geen korrels meer bij andys weg..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:39

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:17

Die laatste ken ik niet, bij Andy's heb ik vorig jaar uiteindelijk niet besteld vanwege een aantal slechte recensies hier.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:03

ga nog even overwegen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:28

ik dacht dat strovan alleen 20 kilo zakken heeft.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:29

De korrels van Andy's heb ik ook gebruikt. Ik had een hele pallet erdoorheen in ruim 2 maanden. Nu heb ik weer Zeolite en in het begin was ik niet tevreden, maar ik merk dat ik nu een paar maanden later weer net zo tevreden ben als de eerste keer dat ik Zeolite had. Het kwam dus door de korrels van Andy's die nog in de boxen lagen dat ik in het begin van Zeolite ook meer gebruikte dan daarvoor. En met een pallet Zeolite doe ik een maand of 4.