Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:46

Hij staat je goed! Moet je hem toch niet zelf houden :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:48

Hahahaha dat hoor ik echt te vaak _O- Straks ga ik 't nog doen ook :') <3

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:10

Jeetje wat hebben jullie weer veel gekletst!

Wij hebben ook last van de eikenprocessierups, helaas 3 eikenbomen rondom de paddock staan. De bomen zijn super groot en staan aan 1 kant tegen de schuur van de naaste buren aan, dus heel makkelijk omhalen is niet te doen. In 2 bomen hebben we een nest. Mijn oudje stond deze week ineens met een dikke lip en enorm te kwijlen, ik schrok me echt rot. Maar waarschijnlijk dus zo’n rups. Goed gekoeld en gespoeld en bij dierenarts een spuit opgehaald, maar ‘s avonds was het al weer goed en was de spuit niet meer nodig.

Helaas komt de JKK hier ook weer op! Dus we kunnen weer plukken, ugh, vind dat zo’n rotklus.

Wat sneu van je oudje DD, ik heb er 1 van dezelfde leeftijd. Ben ook benieuwd hoe lang zij het nog volhoudt, maar wat je zegt heeft zij ook: nog zo tevreden en alert op haar omgeving. Ze is nog niet op.

Wij hebben onze paddock aangrenzend aan de bak, dus dat is gewoon zand. Vanuit de bak kunnen ze ook naar de wei, daar gaat ons kleine traktortje ook doorheen. Van de paddock naar de wei moeten ze door een bospaadje heen.
Voor ‘groot’ vervoer naar de wei hebben we een andere ingang vanaf de weg. Dat is zand/gras. Zo’n typisch boerenpaadje. Vanaf ons huis naar de paddock is allemaal bestraat.

Lekker dat je zo veel mooie baaltjes van je land hebt kunnen halen [***]! Wij hebben geen eigen hooi meer, halen het nu allemaal bij de boer. Vind dat wel een ding, want het is lang niet altijd perfect.

De prijzen van paarden liggen ontzettend hoog momenteel. Moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit veel geld heb uitgegeven aan de aanschaf, onderhoud kost al genoeg. En ik heb echt hele leuke dieren lopen, maar geen dressuurtoppers. Hoeft van mij ook niet.

Wat een mooi stukje Robijntjuh! Dat bosperceeltje met de rubberen matten. <3 Ziet er zo knus uit!

Utopia wat goed en leuk dat je voor het eerst op Dije hebt gereden!
Ik ga mijn jonge merrie waarschijnlijk toch ook wegbrengen om door te rijden, ik kom er gewoon niet aan toe momenteel en wil weer lekker ontspannen de bossen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:45

greendragon schreef:
[***] schreef:
Ah wat vreemd greendragon! Hoe oud is je merrie en heb je een idee wat er gebeurt kan zijn? Misschien een hoefzweer?

DA is net geweest. Hij bevestigde beetje mijn vermoeden. Het zit in de schouder. Waarschijnlijk een spierkneuzing of iets dergelijks. Er is niets te voelen, geen zwelling, geen warme plekken, pezen super droog. Ze staat ook prima vierkant, gewicht op het been. buigproef gaf geen duidelijke uitslag.. Maar laat haar een paar passen stappen en dan gaan de eerste twee beroerd, de derde en vierde stap soort van ok en dan lijkt ze vanuit haar schouder een hele rare beweging te maken en duidelijk pijn te hebben.
Merrie heeft in haar hele 28jarige bestaan een keer een peesblessure gehad en verder niets. Dus dit was wel even schrikken.

Ze is op haar oude dag super rustig, dus gekke dingen heeft ze vast niet gedaan. Maar ze heeft wel last van narcolepsie dus ik vermoed dat ze daarmee onderuit is gegaan en misschien verkeerd terecht is gekomen. Iets anders kan ik niet bedenken.
Ze heeft nu paar dagen pijnstilling gekregen, maandag even kijken hoe het gaat en dan verder kijken als het nodig is.

ik had wel beetje knoop in mijn maag hoor. Ik heb dit jaar al drie kippen en een konijn mogen begraven. Ik zie bij de overgebleven dieren nu overal spoken. Met een een 28jarige die nooit wat heeft, nu zo kreupel loopt. Ik zag de rendac al langs komen zeg maar.
Maar goed, we mogen weer even door. Hoop dat ze weer snel opknapt. Verder maakte ze zich zelf vooral druk om die rotvliegen bij haar ogen en om haar portie hooi. Ze staat nu weer in vol ornaat hooi te knabbelen...

Hoe gaat het met je kippen eigenlijk @[***]?

Qua prijzen voor paarden heb ik werkelijk geen idee, maar ik heb me in het verleden wel eens verbaasd over de 500 of meer euro die gevraagd werden voor shetjes die hun hele leven alleen in het weiland hebben gelopen en dus niets kunnen en geen manieren hebben geleerd. Maar ik kom nog uit de tijd dat je een shet bijna gratis bij een pakje boter kreeg, denk ik.
Mijn shettemans heb ik drie jaar geleden dan ook écht gratis op mogen halen bij iemand die er echt van af wilde en een goed tehuis zocht... En ik heb al 28 jaar hetzelfde paard en die kostte alleen dekgeld, wat mijn ouders ooit hebben betaald. Paarden zijn in mijn hoofd dus gratis :).

Hopelijk knapt ze met pijnstilling snel een beetje op!!
Kippies gaan goed, zijn wel ontzettend vaak broeds..... En er is er 1 die geen eieren legt. Nou ja, ze zijn vooral erg leuk om naar te kijken. Sterkte met je paard!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:19

Unseen schreef:
Wij hebben ook last van de eikenprocessierups, helaas 3 eikenbomen rondom de paddock staan. De bomen zijn super groot en staan aan 1 kant tegen de schuur van de naaste buren aan, dus heel makkelijk omhalen is niet te doen. In 2 bomen hebben we een nest. Mijn oudje stond deze week ineens met een dikke lip en enorm te kwijlen, ik schrok me echt rot. Maar waarschijnlijk dus zo’n rups. Goed gekoeld en gespoeld en bij dierenarts een spuit opgehaald, maar ‘s avonds was het al weer goed en was de spuit niet meer nodig.

Wij hebben onze paddock aangrenzend aan de bak, dus dat is gewoon zand. Vanuit de bak kunnen ze ook naar de wei, daar gaat ons kleine traktortje ook doorheen. Van de paddock naar de wei moeten ze door een bospaadje heen.
Voor ‘groot’ vervoer naar de wei hebben we een andere ingang vanaf de weg. Dat is zand/gras. Zo’n typisch boerenpaadje. Vanaf ons huis naar de paddock is allemaal bestraat.

Utopia wat goed en leuk dat je voor het eerst op Dije hebt gereden!
Ik ga mijn jonge merrie waarschijnlijk toch ook wegbrengen om door te rijden, ik kom er gewoon niet aan toe momenteel en wil weer lekker ontspannen de bossen in.

Gelukkig dat de spuit niet meer nodig was en ze vanzelf al opknapte... ik houd de paarden ook met argusogen in de gaten, maar tot nu toe nog niet een die er last van heeft _/-\o_

En dank voor het delen van hoe jij je paden hebt :D Gewoon zand/gras heeft eigenlijk ook wel mijn voorkeur, maar ben zo bang dat het onkruid dan uiteindelijk toch de overhand gaat nemen...

Dankjewel! :D We beleren hem wel zelf hoor, maar was tot nu toe 'de persoon op de grond' :') Maar wilde hem zelf ook wel 's proberen natuurlijk :D En inderdaad: ik kijk ook uit naar rustige ritjes in het bos <3 Heb er twee die alleen maar opgefokt rondhuppelen, en een die opgewonden rondhuppelt _O- Dus een keer een koele kikker zou wel fijn zijn _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:42

@xXutopiaXx: het paard staat je goed :)
Niks zo heerlijk als rustige bosritjes te paard.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:28

Utopia, ziet er leuk uit, relaxte buitenritjes zijn wel erg lekker.

Prijzen van Arabieren weet ik niks vanaf, maar foto’s bekijken is altijd leuk :+

Greendragon, schrikken zeg, hoop dat ze snel weer goed loopt.

Robijntjuh, leuk zo tussen die bomen

Wij zijn vanavond nog een beetje met de pomp aan de slag gegaan, hebben een centrifugaalpomp die iets van 3kuub p/u doet, maar bij het zoeken naar een ringleiding om de buitenbak makkelijk te kunnen sproeien zag ik dat de meeste pompen veel zwaarder zijn -O-
Is er hier nog iemand die een bedrijf/pomp/constructie aan kan bevelen? De bak is echt kurkdroog zand nu, dus kom er niet onderuit om te sproeien om hem goed te houden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:07

wat een weer gister... stond net even vanuit de raam naar mijn bak te gluren, maar dat is weer een enorm zwembad -O- |(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:34

@greendragon ik hoop dat je paardje gewoon weer opknapt! Maar dat is denk ik wel aannemelijk?

DubbelDun schreef:
@Robijntjah: ziet er uit als een heerlijk schaduwrijk plekje.

Hier had oudje zich onder het draadje naar de wei door gewurmd, die lag los op de grond iig. Er stond geen stroom op. Maar dat is ondertussen verholpen. Ergens wel sneu als ze er nu tegen aan komt, maar te lang op de wei staan is zeker niet goed voor haar.

Wat een slimme draak!

xXutopiaXx schreef:
Wel knap dat ze zich daar dan onderdoor wurmd := Hopelijk knapt ze snel weer op :(:)

Mooi Jolijn! Hoop dat ze er mooi profijt van hebben! :D

Wil jullie deze primeur ook nog even delen :D Afgelopen week voor 't eerst zelf op Dije gereden!! Is de 4e keer dat er iemand op zit, en dan dus de eerste keer voor mij :D Wat een fijn paardje <3

[ [url=m/DyRYB8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dFag9m.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6Kv6Gz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AUaaSN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke foto's! Maar als ik zo andere berichten lees, je fokt en verkoopt de paarden of hoe begrijp ik het?

Unseen wat voor spuit kreeg je dan mee? Gelukkig is ze weer opgeknapt, mijn schrik is dat die haren ook in het hooi zitten.

[***]: je kipjes mogen wel wat eitjes voot mij uitbroeden hoor! Lijkt me leuk om straks kippen te hebben!

Jade sorry mijn kennis over pompen is net zo groot als mijn kennis over Arabieren prijzen, helemaal niks dus!

Maartje hier viel het heel erg mee, van mij mag het hier nog wel gaan plenzen!

Ik ben gisteren van half 8 tot 6 aan de slag geweest bij stal. Eerst de winter voorraad binnen gehaald

Afbeelding

Dit zijn nu 20 pakken, er komen er nog zeker 5 bij en we hebben binnen nog een boel kleine pakjes liggen (de zomer voorraad)

Vervolgens werd de inloopstal leeggehaald, 4 jaar oppotten :+

Afbeelding

En uitgereden over het land waar ik dus Heel veel JKK uitgetrokken heb heb gisteren de andere weides gedaan in totaal 13 afvalzakken en 2 containers vandaag nog even langs de berm

Afbeelding

En toen hield de loader er mee op rn was de stal bijna maar niet helemaal leeg. Beetje balen maar hii komt nog een keer terug.

En verder weer een deel van prikkeldraad en gladde ijzerdraad wat werd gebruikt als stroomdraad weggehaald en vervangen door 'gewone' stroomdraad. En vervolgens de mestspreier helemaal schoon gemaakt want die hadden we geleend anderhalfuur geschrobt. En toen bij Jolijn pizza gaan eten en bijna in slaap gevallen op dee loungeset :+

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:44

Zo dan! Jij bent druk geweest!

Pomp moet ik ook nog aanschaffen.

Die oudjes zijn ook erg he? Ze gaan van alles doen waarvan ze eigenlijk weten dat dat niet de bedoeling is :')

Wij kunnen over 2 weken ons huis in. Dan eerst het land checken op jkk. Ik heb geen idee of dat daar staat nu.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:45

Truedreams schreef:
Zo dan! Jij bent druk geweest!

Pomp moet ik ook nog aanschaffen.

Die oudjes zijn ook erg he? Ze gaan van alles doen waarvan ze eigenlijk weten dat dat niet de bedoeling is :')

Wij kunnen over 2 weken ons huis in. Dan eerst het land checken op jkk. Ik heb geen idee of dat daar staat nu.

Bij ons was maar 1 stuk heel veel rest per weide 3 plantjes ofzo?

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:02

Die 3 per stukje is netjes. Voordeel als je het bijhoud is dat t nooit veel wordt.
Het gras groeit wel goed nu bij ons nieuwe huis. We gaan de loonwerker vragen om het nog een keer kort te maaien. Voor de paarden staat er nu al teveel. Het gras mag hij houden haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:10

Zo druk bezig geweest Maartje!

Mijn net nieuw groeiende gras ligt zelfs plat zo hard is het hier gegaan... manlief gaat zo even kijken voor een pompje om de bak leeg te pompen. Word hier oprecht verdrietig van namelijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:10

Truedreams schreef:
Die 3 per stukje is netjes. Voordeel als je het bijhoud is dat t nooit veel wordt.
Het gras groeit wel goed nu bij ons nieuwe huis. We gaan de loonwerker vragen om het nog een keer kort te maaien. Voor de paarden staat er nu al teveel. Het gras mag hij houden haha.

We doen het ieder jaar, snap niet waarom 1 weide zoveel heef.

Ga je niet hooien dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:28

Libera…. -O- Wat een *** nieuws over je veulen. Zag net het virtuele bloemetje, sterkte

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:40

Maartje1990 schreef:
Truedreams schreef:

We doen het ieder jaar, snap niet waarom 1 weide zoveel heef.

Ga je niet hooien dan?

Heb al hooi voor een jaar dus heb er geen belang bij. Er staat teveel gras om de paarden op te zetten. Laatste keer stond er geen jkk dus verwacht t ook niet maar wil het zeker weten.

Ik denk dat ik het heb gemist van het veulen van libera. Ga ik even opzoeken.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:52

Ach jeetje wat erg libera. Heel veel sterkte!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:53

Ook even moeten opzoeken veel sterkre libera wat akelig! Alles goed met de moeder?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:56

Wat een verschrikkelijk naar nieuws, heel veel sterkte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:00

Ik heb het ook net gelezen... bah wat naar. Sterkte!!

Missy had vannacht haar regendeken uit gedaan, die lag zeiknat voor oud vuil in de paddock.
Ze had haar voer niet helemaal op en liep niet echt veel beter, maar wel meer voor mijn gevoel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:29

Wat doen jullie met 'afval'hooi??
Ik heb net mijn grijpvoorraadhok leeg/schoon gemaakt en daar kwam onder de pallet 2 volle cementkuipen hooi vandaan. Sommig lijkt nog goed genoeg om te voeren, maar eigenlijk ben ik daar geen voorstander van vanwege de mogelijkheid op zand en muizekeutels.
Maar ergens is het ook zonde om weg te gooien.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:30

Hier gaat het de mesthoop op.
Te bang voor schimmels en stof.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:34

Ach Libera... wat verschrikkelijk.. ben er een beetje verslagen van... :(:)
Wat was het een prachtig veulen..

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:54

Heel veel sterkte Libera, wat verdrietig.

Al het oude hooi gaat de mesthoop op hier. Werk het er dan een beetje doorheen zodat het snel verteert.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 13:12

Sterkte libera.

Oud hooi gaat hier ook op de mestbult. Zit toch wel heel veel muis in/onder.