Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:22

Afbeelding

Afbeelding

Ahhhh, mijn lieverdjes....
( wel weer in pyama...)

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:20

Haha charming! Geweldig!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:31

Ik heb extra grote wasmachine en was zelf droog ze buiten onder het afdak.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:35

Hallo , ik zie jullie opmerkingen over dekens wassen en ben zelf ook aan het rondkijken voor een geschikte wasmachine .
Die ik nu heb kan de deken met veel duwen net in en wordt niet echt schoon.

Wat hebben jullie voor wasmachine die de klus wel klaart?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:35

Ik stopte hem gewoon in mijn aeg wasmachine.. Geschikt voor 8 kilo... Laatste 2 jaar heb ik geen dekens, maar een IJslander....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:46

AEG. Weet niet hoeveel kilo

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:05

Haha dat plaatje van Fergus is wel herkenbaar ;)

Ojajoh, maak geen overhaaste beslissingen, het is nog zo vers. :(:)
Veel sterkte de komende tijd met het verwerken van het verlies van je lieve dames.

Monmaster, wat een lieve foto's! :D

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:15

Nog een klein vraagje hier, halen jullie elke dag de mest van de weide? En tot wanneer groeit het gras ongeveer.. Ben een beetje aan het kijken wanneer ik ze het best op de 2 e weide zetten zodat de eerste weer kan groeien

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:19

Nee, ik ga eens in de paar dagen met een paar rubberen laarzen keutels voetballen :P Schop de bulten kapot door de weide.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:26

Ik probeer het iedere dag te doen en anders om de 2 dagen. Maar dan heb ik wel een over volle kruiwagen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:46

Ik doe het braaf iedere dag. Dan is het het minste werk..
Volgens mijn bronnen is dat het beste voor je weide.. Als je het laat liggen zou het gras verbranden..

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:47

Eten ze dan nog van het gras waar je het hebt opengetrapt? Ik denk ze bijna naar de 2e weide te verzetten maar heb bang als er teveel mest ligt ze daarna niet meer gaan eten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:15

Samy24 schreef:
Nog een klein vraagje hier, halen jullie elke dag de mest van de weide? En tot wanneer groeit het gras ongeveer.. Ben een beetje aan het kijken wanneer ik ze het best op de 2 e weide zetten zodat de eerste weer kan groeien

Het beste is elke dag de mest eruit halen,zo krijg je geen woekering op die plekken...of bulten waar je je nek over breekt.Zo blijft je gras optimaal.
Mocht je erg veel land hebben en het is niet mogelijk om de mest eruit te halen,dan moet er gemaaid en gesleept worden zodat de mest verspreid wordt.

Het gras is groeizaam vanaf 15gC,daar beneden is de groei minimaal en vanaf 10gC zit er bijna geen groei meer in.

Sterkte voor iedereen die het nodig heeft en gefeliciteerd voor degene die geslaagd was,kruip weer even onder de "meeleessteen"

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:24

Bedankt Monmaster en Fabster. _/-\o_
Mij was een wasmachine voor 10 kg geadviseerd door de een, en een wasmachine opknapper hier in de buurt raad absoluut Miele aan, maar die vind je niet in de grotere versie.

Wat betreft de vraag van Samy :
Wij hebben de wei verdeeld in 4 stukken en "de huiskamer" waar ook de stal staat.
Ze krijgen 1 stuk plus de huiskamer ,we kijken naar het gras om te bepalen of ze verzet moeten worden ,en als ze op een nieuw stuk staan gaan we met de bloter over het vorige perceel.
Alle mest wordt zo verspreid en dient ook nog als bemesting voor het perceel ,alle "sla" wordt meteen gekortwiekt .
Er wordt een soort kalk gestrooid in het voor-of najaar wat oa dient als wormbestrijding.

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:10

Wij hebben een Electrolux Wascater.
Ideaal,het is een industrie wasser op krachtstroom.
Pakt ook gelijk warm water,waardoor het programma niet lang duurt.

Als wasmiddel gebruik ik het wasmiddel van Horseware en als dat niet voorradig is het wasmiddel van Bucas.

Was ongeveer 3 dekens met een flesje.

Sommige dekens heb ik al 5 jaar op mijn paard liggen en zijn nog steeds goed waterdicht.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:24

Samy24 schreef:

Wij doen het iedere dag, weiland en paddock (die 2 keer, 's ochtends en met het voeren voor de nacht ook alles eraf).

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:43

Ik probeer het nu ook elke dag wat bij te houden en ben aan dtrookbegrazing aan het denken, de weide is nu wel vrij kort gegeten enkel achteraan is er nog redelijk wat gras maarvheb bang dat als ze het te kort eten het niet snel genoeg gat groeien en dan gaan we niet lang toekomen met het gras

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:54

Ik heb ze nu een redelijk klein stuk af laten eten in de wei en ze krijgen nu ook strookjes bij. Was geen doen meer tot je middel in het gras :')

Ik haal nu de mest ook weer elke dag uit de wei, in de avond gaan ze op de paddock met een bak hooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:58

Hier hetzelfde. 2 x per dag alle mest eruit en strook begrazing en in avond op bak en paddock met hooinetten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:00

Wij hebben de paarden steeds een week of 2 op een stukje en dan zet ik een ander stuk af en komen ze niet meer op dat oude stuk. Niet te kort af laten grazen, dat gebeurt hier met strookbegrazing dus nu staan ze halve dagen op het gras en verder op de paddock. Soms in de middag ipv hooi nog een uurtje gras maar voor de nacht altijd hooi. Vorig jaar een paar stukken wat te kort laten afgrazen en dat herstelt toch minder mooi, we hebben nu echt een prachtige wei, al een keer van kunnen hooien en genoeg gras tot aan december als het meezit (door dat verweiden). In november krijgen we de koeienwei van de overburen tot en met maart/april en dat is 3 hectare. :') Voor m'n koudbloeden paradijs.. jammer voor ze dat ze er geen hele dagen op mogen. :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:02

kristelhans schreef:
Wij hebben de paarden steeds een week of 2 op een stukje en dan zet ik een ander stuk af en komen ze niet meer op dat oude stuk. Niet te kort af laten grazen, dat gebeurt hier met strookbegrazing dus nu staan ze halve dagen op het gras en verder op de paddock. Soms in de middag ipv hooi nog een uurtje gras maar voor de nacht altijd hooi. Vorig jaar een paar stukken wat te kort laten afgrazen en dat herstelt toch minder mooi, we hebben nu echt een prachtige wei, al een keer van kunnen hooien en genoeg gras tot aan december als het meezit (door dat verweiden). In november krijgen we de koeienwei van de overburen tot en met maart/april en dat is 3 hectare. :') Voor m'n koudbloeden paradijs.. jammer voor ze dat ze er geen hele dagen op mogen. :P

Jeetje ik heb een kwart hectarekoeienland en kan die oudste van me er al af rollen :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:04

Haha, wij zetten ook 1 hectare af en ik hou de fructaanindex ook wel in de gaten in de winter maar meestal gaan ze er dan van 8 tot 13:00 op en als ik een week minder tijd heb om te rijden gaan ze er korter op.. :') Mijn merrie blijft slank maar is bij haar vorige eigenaar bevangen geweest dus daar ben ik heel voorzichtig mee.. mijn ruin is sinds hij uitgegroeid is (hij is nu net 11 en sinds dat ie 8 is heeft ie dat) komt hij veel sneller aan. Nu rijden we endurance en woon ik naast het bos en heb ik veel tijd om te trainen dus meestal blijft ie mooi in model maar je ziet het idd meteeeeeeen als ie een chill weekje heeft. :')

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:12

Lees nog altijd netjes mee, wil iedereen sterkte wensen met het verlies van alle beestjes! :(:)
Kan iemand de douche boven Nederland niet uit zetten? Inmiddels al drie keer een modderstroom door de stal gehad en van achter de tuin zo naar voren op de oprit :(

Even een vraagje tussendoor, hier is inmiddels zo veel water gevallen dat we het niet meer kunnen opslaan maar wel willen. Nu zijn wij dus opzoek naar ibc tanken, en kwam ik een tank tegen zonder frame, is dit handig of verliest hij zijn vorm als er 1000liter water in zit?

Hier nu lekker vakantie dus kunnen we weer aan de slag met ons paddock modderparadijs

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:26

Ik heb plm 40 bij 90 meter gras ter beschikking. Veel te veel. Staan op strook begrazing. Gras is nu erg lang EN plat gewaaid en geregend. Eten ze dus slecht. Maar ze doen het er maar voor. Ze krijgen niks anders.

Poep ruim ik Zwz om de dag maar vaak dagelijks ff

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:39

Ik haal de mest ook elke dag weg van het land... Op de paddock haal ik elke voerbeurt de poep weg.... ( 4x per dag)