Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:59

Vriendin van mij is ook eens van haar paard gestuiterd, met zi n jack aan. Ook nergens last van. Geeft mij dus goede hoop.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 07:30

Ik stapte vroeger wel redelijk overal op hoor,boeide niet zoveel als de benen om mijn oren wapperde :o Sinds ik onder narcose ben geweest is mijn balans minder geworden en naarmate ik ouder werd (en wijzer?? _O- ) werd ik ook voorzichtiger.

Nu stap ik eigenlijk alleen nog op die van mezelf maar dat heeft meer met mijn gezondheid te maken.

Fabster...die machinegeweren...och went vanzelf.Heb jaren op Schiphol gewerkt,liepen ze ook altijd rond na 9/11 en als ElAl met een vrachtkist op het platform stond werd die ook bewaakt.

Hier rijden eens in de zoveel tijd (soms 2x per maand) de tanks naar het station om de trein te pakken :+

Afbeelding

Schouders ophalen en doorgaan,je zult ze wel vaker tegen gaan komen...helaas.

Hoest met vliegje??Al dropjes geproduceert??

Airjacket...fijn om te horen dat het werkt :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:20

Hier oefenen de militairen ook. Daar moet ik altijd wel om lachen. Mijn broer is marechaussee op schiphol. Maar mag daar niet met lange pistolen.
Ik wil er niet aan wennen. We zitten hier niet in Saoudi Arabie ofzo. Bescherming mag wat mij betreft wat onopvallender. Ik hou niet van dit soor uiterlijk vertoon.

Vandaag eindelijk mooi weer. 14 graden wel! Kan mij BP zijn deken vamiddag mss even af. Zal hij wel blij mee zijn. Ze hadden eerst de hele week droog voorspeld, maar komt toch weer veel regen, helaas....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:30

Heerlijk dat warmere weer. Kan ik mijn lijf tenminste pijnvrij bewegen!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:39

Wow. Dagje Western Experience en een hoop pagina's bijgekletst.

Ik ben een enorme schijtbak. Als kind niet hoor, maar naarmate ik ouder ben geworden werd het erger. Dat ik van mij vp ben gevallen en mij rug brak heeft ook niet echt geholpen. Maar nu met eigen paarden gaat het wel steeds beter. Als het vertrouwen er is lukt het wel. Maar er zijn nog steeds dingen die ik niet durf. maar ik geen mezelf daar gewoon de tijd voor. Eerder werd ik boos op mezelf. Maar dat hielp echt niet. Nu ik me erbij neer heb gelegd gaat het beter.
Ik ben overigens 32.

Phoe wat was het warm vanmorgen inderdaad. Ik stapte met 10 graden in de auto... vorige week was dat -5

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:51

Het leger zit aan de overkant bij ons, komt de hele dag en tegenwoordig ook op zondag voorbij met het meest uiteenlopende spul. Ook regelmatig een oefening en dan rust op de parkeerplaats waar ik tussen de middag met de honden het bos in ga, de jongste hond van ons duikt dan gerust er tussen als ze aan het eten zijn, geeft altijd een hoop gelach. Zie ze ook wel eens met muildieren bepakt voorbij komen is een mooi gezicht.

Dat had ik ook gezien Fabster, eerst een superweek wat droog weer betreft en nu is het omgekeerde het geval, maar vandaag wel een droge dag.
Lees dat een hoop niet zo snel meer op een vreemd paard stappen, ik ook niet meer na mijn ongeluk. Vroeger maakte het me niet uit.
PPPeet hoe is het met je schoonvader?
Hoe gaat het met vliegje? (blijf het een grappige naam vinden)
Herman als zadelman ken ik niet, kom al jaren bij Willem van Wijk.
Kipjes blijven leuk, mijn moeder verbaasd zich er over dat wij niet meer dieren hebben nu we meer ruimte hebben, zou wel willen maar je moet overal ook voor zorgen en aan die tijd ontbreekt het me te vaak.
Hoor bij de middenmoot wat leeftijd betreft ben 44.
Fijn Anke dat je meteen al verschil merkt met hogere temperaturen. Voor mij geen verschil helaas.

Ik ga de paarden naar buiten gooien zo, snel even de mest uit de stallen en dan op naar de revalidatie, zal vast wel spierpijn geven ben 2 weken niet geweest...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:12

Ik was het topic kwijt. Geen idee wat er bij mijn eigen berichten is gebeurd want mijn huiskamer topic van HKO paarden was ook ontstipt. Ik had kunnen weten dat het abnormaal was als hier niets gezegd werd :+

Heel wat bij te lezen zeg.

Hopelijk is Vliegje weer snel beter. Wat lijkt mij dat eng als ze zulke erge koliek hebben dat je er mee naar de kliniek moet. Hoe blij kun je zijn met een hoopje mest hè.

Kristelhans, wat naar van je coole kipjes zeg. Gelukkig hebben deze kipjes een goede thuis gevonden bij jullie en zien ze er over een tijdje met goede zorgen net zo uit als Beppie.

Las nog iets over een verhuizing? Caily? Wel jammer dat Bo niet met je mee kan maar hopelijk heb je een erg fijn plekje voor jouw en de paardjes.

Ik las hier erg goede verhalen over Countrymill bij Herman. Heb een keer een voorstelling over de opbouw van een zadel gezien van hem in de boktlounge op Horse Event. Jammer dat het voor mij ook zo ver in Nederland is. Hier in België een goede zadelmaker vinden is zo goed als hopeloos.

Kirrr, jammer van Hidalgo zeg. Wat was er gebeurd met de kijker die viel dan?

Volgens mij ben ik nog ver uit de jongste in het topic met mijn 26 jaartjes :) Geen kinderen en die zullen er ook nooit komen.

Ik heb ook nog nieuws te melden. Ik heb een paard gekocht dit weekend :Y)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:18

Wat leuk Yontheke! Vertel!
Oh ja, hier ook geen kinderen. En als het aan mij ligt komen die er ook niet :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:26

Ik heb een bijna 19 jarig springpaard gekocht. Un Ami. Schimmel van 1,74m waar ik zonder krukje maar amper op geraak. Las hier ook allerlei dingen over met krukje opstappen maar dat doe ik dus nooit tenzij ik er anders niet op raak :) Andor heeft lange tijd problemen gehad met opstappen en dan was een krukje levensgevaarlijk.

Terug naar Un Ami. :D Ami is 7 jaar van een vriendin van mij geweest en daarvoor van haar vriend en daarvoor bracht haar vriend hem al uit. Hij heeft nationaal 1,30m parcoursen gelopen tot vorig jaar maar toen werd hij 18 en had ze een opvolger voor hem. Toen hadden ze hem mij al aangeboden maar aangezien ik Andor nog reed toen wilde ik geen nieuw paard. Hij was echter uitermate geschikt voor een lesklantje van mij verderop in straat die op zoek was naar een heel erg braaf paard om te leren springen. Zij hebben hem gekocht dus ik heb hem het afgelopen jaar meerdere keren per week gezien en zien lopen. Helaas is ze er eigenlijk nooit aan toe gekomen om met hem te springen en klikte het niet 100%. Nu begint ze te puberen, schoolresultaten waren minder, ze doet ook nog karate op hoog niveau en ze beslisten dat Ami terug verkocht zou worden.

Eigenlijk wilde ik hem niet. Ik zie altijd beren op de weg en hij wordt al 19 blabla. Ik moest hem deze week nog 3 keer rijden vooraleer er kopers voor een tweede keer terug zouden komen kijken maar ze wilden eigenlijk heel erg graag dat hij naar mij zou gaan. Ik had ook nog steeds voorrang op de andere.

Woensdag gereden en dat was erg leuk. Zaterdag mijn man meegenomen. Ze hadden nog wat van hun prijs gedaan en heb eigenlijk met Andor nooit zo veel plezier gehad in het rijden als nu wat ik met Ami ervaar. Dus dat was nogal snel beklonken zaterdag :)

Het is wel een echt springpaard. Heel erg fijne galop maar zo stijf als een plank in stap en draf, buiging is ook maar amper wat het moet zijn. Maar ik ben eigenlijk een springruiter en heb me jarenlang aangepast aan Andor en dressuur gereden wat me eigenlijk helemaal niet zo interesseert :)

Ik ben dus blij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:34

Leuk yontheke! Gefeliciteerd en veel plezier met je springtopper +:)+ .

Ik stap ook altijd met een krukje op, merrie is slechts 1.60 en ik stap met het grootste gemak op zonder krukje, maar omdat het beter en gezonder voor mijn paard is, gebruik ik altijd een krukje, of paal, vuilnisbak enz. Ik wissel trouwens ook dagelijks van links en rechts opstappen. Wie doet dat nog meer?

Wat een knap dier is Vliegje, hoop dat hij gemest heeft.

Oh en hier ook (bewust) geen kinderen.

Mooie foto Tinky, maar wat een rotgezicht -O- , die tanks.

Hier is het ook een graad of 10, heeeeeeerlijk. Ik ga zo maar eens even naar de manege, mijn dressuurkunsten oefenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:35

Gefeliciteerd, Yontheke! Ben benieuwd naar de foto's. Wat ga je nu met Andor doen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:41

Andor en Buddy blijven gewoon op onze weide staan. Ami gaat hopelijk eerst nog even een paar maanden overwinteren op een pensionstal zodat ik wel zonder problemen kan rijden en niet telkens met de trailer weg hoef en die komt in de zomer ook naar de weide.
Al vrees ik wel dat Ami en Buddy niet bepaald vriendjes zullen worden. Ami is niet zo voor de shetlanders en is tijdens zijn sportcarrière ook niet echt sociaal gehouden.

Maar jongens een pensionstal vinden waar ze meer dan een uur per dag buitenkomen.. Dat bestaat gewoon niet hier. De enige die ik vind waar ze een stal vrij hebben en een binnenpiste hebben met een acceptabele prijs, daar komen ze 3 à 4 uurtjes per dag buiten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:42

Ik stap ook op met krukje. Beter voor pasrd en tuig. Bij de jonkies heb ik ze ook zo beleerd, dat ik links en rechts op kan stappen. Alleen in de praktijk stap ik toch vaak links op. Na een ongeluk met een paard (zo n 25 jaar geleden), is mijn linkerbeen niet meer wat het geweest is. Dus een zwaai met mijn linkerbeen over het paard is soms lastig. Zonder zadel gaat t nog wel, maar met (over de lepel) is het lastig. Dus stap toch vaak links op, zodat ik met rechts over het paard kan zwaaien. Maar ben er wel altijd van bewust. Grappig is dat.

Gisteren echt zo'n pijn in mijn rug gekregen van de biosstoel! Heb ik nog nooit gehad. Is nog niet over. :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:43

Ach Yontheke, je kan altijd een draadje spannen waar de shet wel onderdoor kan en Ami niet. Heeft Buddy een vluchtmogelijkheid.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:46

Sinds de driedubbele breuk in mijn rechterenkel kan ik niet meer langs rechts opstappen.

Andor vond een krukje met opstappen dood eng! Die heeft echt lang een trauma gehad met opstappen. Ben er zo zelfs een paar keer afgekukelt en toen vond ik opstappen dood eng en hij vond het eng omdat ik het eng vond en zo bleven we bezig :)
Stap op Andor bijvoorbeeld nog liever op een parking of midden in het bos op dan dat ik in een piste op hem stap. Dat vermeed ik echt. Zat wel tussen mijn oren hoor. De laatste 2 jaar ging het opstappen erg vlot omdat hij een koekje kreeg als ik er op zat. Sindsdien bleef hij perfect stilstaan.
Had ik dat die eerdere 5 jaar maar geweten...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:47

Fabster schreef:
Ach Yontheke, je kan altijd een draadje spannen waar de shet wel onderdoor kan en Ami niet. Heeft Buddy een vluchtmogelijkheid.

Dat is bij ons nogal moeilijk te realiseren aan stal zodat alle paarden nog wel optimaal kunnen schuilen en drinken. Voor een paar dagen kan alles natuurlijk. Dat hebben we toen we Buddy kochten ook een aantal dagen gedaan.

Alleen moet de kleine niet leren dat er onder draden onderdoor mag gegaan worden anders gaat hij dat op andere plaatsen ook weer proberen en die oudejaarsnacht ben ik nog niet vergeten :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:49

O, woeps! Nee, dan beter van niet! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:50

Gefeliciteerd yontheke!

Stap ook altijd met kruk op. Heb het jaren geleden wel eens geprobeerd om rechts op te stappen maar, dat kan ik dus niet!! |o

Ik was toen net aan linkerhand geopereerd en mocht daar geen kracht mee zetten, dus ik dacht probeer er aan de andere kant op te komen, maar kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar :+

Ga het van de week toch maar weer eens proberen geloof ik...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:56

Hier ook altijd met krukje.. ook de haf van 1.50 stap ik op met krukje.. en iedereen die hier komt rijden moet ook met krukje opstappen.. buiten gebruik ik idd gewoon wat er is.. n paaltje, bankje, greppel of war dan ook..
Rechts en linkse opstappen wissel ik ook af.. rechts was even oefenen en is nog wat klungeliger dan linkse maar in principe geen probleem..
Wissel niet dagelijks.. maar vaak net hoe t uitkomt en soms wel weer bewust rechts

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:12

Ik ben 24, dus net nog iets jonger dan Yontheke. Heb blijkbaar wel gemist hoe jullie op die leeftijden kwamen, dus moet nog een stuk terug lezen.

Goh, de val, kort samen gevat geraakte ze eerst al niet op het paard en moest haar man haar er dus op helpen, waardoor ze al bijna achter het zadel zat en het paard al bijna overal 'geslagen' gehad met benen en armen in poging om erop te geraken.
Stappen ging goed, maar ze gaf teveel benen om sneller te gaan, waardoor paard versnelde en zij panikeerde en kei hard in de teugels ging hangen, waardoor paard uiteraard weer stopte en achteruit ging. Zij volledig uit evenwicht en is in de teugels blijven hangen tot ze op de grond lag.

Zaterdag komt er nog iemand kijken. Ben benieuwd.

Leuk van je nieuwe paard Yontheke, hopelijk daar wat meer geluk mee als met Andor.
En een stalling vinden waar paarden in de winter veel buitenkomen is idd bijna onmogelijk.
Waar wij een doe-het-zelf stal huren komen ze ook maar een paar uurtjes buiten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:20

Dan vraag je je af wat zo n dame met een paard wil, Kirrr. Mss moet ze nog even oefenen op een manege.... Wat een drama.

Hopelijk meer geluk bij je nieuwe kijker.

Ik krijg hier ook wel eens klachten over mijn oude fjordenruin. Toen ik hem kreeg had hij volgens mij nergens meer gevoel in. Maar na heel wat jaren oefenen is hij heel licht op de hulpen. Wat een probleem is voor het vriendinnetje van mijn dochter in de paardrijles. Als je je benen niet stil houdt, gaat hij in galop. Dat diet hij trouwens heel mooi en beheerst, dus ze valt er niet af, maar haar werk is dus stulle benen. En als 11 jarige ligt dat natuurlijk aan het paard en niet aan haar... :+
Laatst bijgewerkt door Fabster op 25-01-16 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:23

Mooiste van het verhaal is, is dat ze al een quartermerrie hadden van 10jaar die niks kon (wel 5000euro voor betaald), die merrie dan nu ook drachtig van een niet quarter, tinker van 4 jaar die niks kon, ze hadden net een 20jarig springpaard gekocht. En kwamen dus dan nu nog voor ons paard zien.

De alarmbellen gingen al rinkelen. Ze had hem ook al gekocht voor ze opgestapt was. Met hand en tand uitgelegd dat je moest kunnen rijden. Maar ze reed al meer dan 40jaar.. wat moet je dan zeggen..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:26

Haha! Ik zou, denk ik, met opstappen al vragen of ze weer af wil stappen. Dat wordt nooit wat.... |o

Maar dat is ook de reden dat ik niks verkoop. Je weet nooit waar ze terecht komen. En trouwens, wie wil mijn paarden:

Merrie: nogal geflipt type, ziet zichzelf voornamelijk als grasmaaier. Heeft IR en eczeem.
Ruin: 25, houdt niet van buitenritten en rijden wordt ook lastiger. Slechte darmen.
Belg, 6, slechte darmen en kapotte knie.
BP, 6, geflipt en onberekenbaar.
Welsh, 8, die kan nog wel, trouwens. Erdenk m van IR, maar verder kun he er wel iets mee, maar heeft nogal lang nodig om te wennen op een nieuwe plek. Dus de eerste 2 jaar is lastig

_O-

Zou bijna denken dat ik mijn paarden niet goed verzorg. Ze hebben allemaal wat. Maar ik kan er wel mee door 1 deur. Zijn vast meer mensen die met dit soort types om kunnen gaan, maar ik hou ze toch liever hier. Ben zo bang dat ze dan in de handel en uiteindelijk bij de slacht terecht komen.

En dan te bedenken dat ik meestal voor een makkelijk paard op pad ging. Blijkbaar heb ik een slecht gevoel voor inschatting.... :D
Laatst bijgewerkt door Fabster op 25-01-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:27

@yontheke: gefeleciteerd met je nieuwe aanwinst. Dat jullie maar veel plezier mogen hebben.
@kirr: wat een kneuzen heb je toch ;( en dan met zoveel paarden...

Wat een verschil in weer met vorig week... het kan haast niet groter.
De paddock is mooi nu; niet hard en niet te rul.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:28

Antheman fijn dat Vliegje er doorheen is gekomen! Wat is het een knapperd!
Is hij weer thuis inmiddels?

Yontheke wat leuk dat je een nieuw paard hebt! Foto’s?
Winterstalling met veel buitengang is lastig ja.

pfff Kirr wat een gedoe allemaal zeg.

Ik ben 32 en geen kids, vooralsnog ook nog totaal geen behoefte aan :)

Oh en opstappen doe ik ook met krukje of vanaf het hek. Vooral vanwege de paardenruggetjes maar ook omdat het gewoon makkelijk is :D