Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:40

Ik krijg nu de indruk van je dat je het eigenlijk al wel weet. Een goed verlichte poetsplaats is voor jouw paard zo te horen eigenlijk essentieel. Dan is die plek daar het meest ideaal voor.

Ook klink je aardig overtuigd van plek A als opslag. Ik vind zelf die bevoorrading niet eens een nadeel, maar ik ben niet anders gewend dan hooibalen met een kruiwagen of steekwagen en ouderwets handwerk verplaatsen. Vroeger bij mn verzorgpaarden moesten we zelfs een smal gangetje door, stoepje op en dan twee scherpe bochten manouvreren. Dat was echt rotwerk! Mijn huidige opslag is een oud schuurtje, zit alleen een smalle deur in waar precies een 1wiels kruiwagen door past. Dus ons hooi laden we buiten van de kar, gaat de kruiwagen op en dan de schuur in. Als we dit samen even aanpakken, hebben we in een half uurtje een lading van 30 balen binnen liggen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:50

Ik had gehoopt dat ik a) niet zo eigenwijs zou zijn en b) erg dom, en dat jullie mij de ideale oplossing aan zouden dragen zonder enig nadeel. Die zal niet bestaan. :P Maar echt heel fijn dat jullie even meedenken! Ik zit toch een beetje vast in een bepaald idee en het is leuk om te lezen/zien welke nieuwe oplossingen jullie verzinnen.

Lara

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:53

Even inbreken: punt B als opslag is dan ook geen optie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:55

Kan, maar is kleiner dan de open ruimte en dan vind ik het onlogisch om de kleine ruimte als opslag te nemen en de grotere ruimte als poetsplaats. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:58

Dan zou ik B als poetsplaats nemen en de open ruimte als opslag.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:06

Dat kan, is ook makkelijk. Maar wel duurder dan een grotere schuur aan de achterzijde, een verschil in dakhoogte, de wind staat op de (open) voorkant en het beperkt mijn lichtinval in de zadelkamer.

Whaaa :')

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:14

Ah zo, maar vanuit de filosofie van een eventuele noodstal niet. Als je de ??? als poetsplaats maakt en met een constructie zoals een van de bokkers uit dit topic zodat je in geval van nood er een box van kan maken?
Die heeft 2 "lepels" aan de muur waar ze een balk op kan vastmaken waardoor ze haar stal in 2en deelt. Dit zou natuurlijk voor jou dan geen tijdelijke oplossing zijn maar mocht het nodig zijn dan heb je wel wat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:20

_Lorette_ schreef:
Dat kan, is ook makkelijk. Maar wel duurder dan een grotere schuur aan de achterzijde, een verschil in dakhoogte, de wind staat op de (open) voorkant en het beperkt mijn lichtinval in de zadelkamer.

Whaaa :')

Je gaf al aan dat de lichtinval in de zadelkamer niet zo belangrijk is. Streep die dus maar weg, vertroebelt je beeld alleen maar. Dan moet je dus nog bedenken hoe belangrijk de kosten zijn, hoe erg je dat verschil in hoogte gaat vinden en wat de gevolgen zijn van de wind die erop staat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:55

:\ heeft mn schoonmoeder gister besloten om haar paarden dag en nacht naar buiten te doen... dus nu staat mijn pony alleen. Ik vind het zo sneu om haar te horen hinniken. blegh. Nu dus dringend op zoek naar een maatje (of 2).

beton voor mijn stal is gestort, dus de wanden kunnen worden gezet. de matten komen morgen of woensdag.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:06

Mag ik even een vraag stellen?
Mijn 23 jarige draver hoest ineens veel. Hij eet, drinkt en mest goed. Hij ziet er gezond uit en heeft geen verhoging. Nu heeft hij de laaste tijd wel vaker wat vage dingen die ook ineens weer weg zijn. Zo had hij 2 maanden geleden tijdens een rustig stap rondje ineens een bloedneus.. En een week geleden lag er een keer een hele dikke klodder snot op de grond van de stal. Verder heeft hij geen vieze neus ofzo.
Hij is paaaaanisch van de dierenarts. Maar ik twijfel steeds meer om die toch te laten komen. Maar misschien hebben jullie een idee wat het kan zijn of zijn er nog dingen die ik kan controleren?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:10

Oh wat vervend juval, zeker zo zonder overleg.... Ik kan je niet helpen helaas, die van mij lopen ook buiten. Kan die van jou niet mee naar buiten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:14

@Sure_lee : duidelijk geval COPD.
Ga bij de DA maar een fles Ventipulmin halen. En verder geen stallen uitmesten als ie er in staat (ook niet bij de buren) en hooi nat maken voor het voeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:18

wat vervelend sure-lee, ik ga met het advies van Dubbledun mee.

Mijn pony mag niet bij de paarden van schoonmoeder. En ik wil haar niet alleen buiten laten, ben bang dat ze gaat uitbreken om toch bij de anderen te komen. Iemand nog een leuk welshje te koop?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:24

Nou Dubbeldun, ben je daar dan zo zeker van? :Y)
Sure_lee, is het hooi laatst veranderd? Staat hij 's nachts ook binnen? Mijn merrie durft te hoesten door verandering van hooi. De pony hoest ook, maar die heeft COPD. Als ik haar stal opschoon een kwartiertje voor ze erin gaat dan gaat het ok. Best wordt ze dag en nacht buiten gehouden maar de schuilstal moet nog gebouwd. Ik maakte vroeger ook mijn hooi nat maar nu niet meer, maakt geen verschil (bij mijn pony) en was veel gedoe voor niks :) Maar sommige paarden doen het daar wel beter op, al vind ik stomen dan beter dan nat maken. Ventipulmin helpt bij COPD, maar dan zou ik eerst de DA eens laten langskomen want je hoeft niet altijd Ventipulmin te geven als andere maatregelen ook helpen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:30

Oh ok, maar in een weitje ernaast met een draadje ertussen zal 't toch wel gaan?

Ik heb een leuk welshje maar die heb ik zelf nodig als gezelschapspony. Misschien paardenmarkt of zo proberen? Shetlanders kom je zelfs gratis aan via mp.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:36

Hij staat 24/7 buiten met inloopstal zonder bodembedekking. Hmm hooi zou kunnen. Heb wel ander hooi. Maar dat mix ik met het 'oude' hooi. Kan ook wel weer een paar dagen alleen het oude hooi voeren om te kijken of het dan stopt. Heb alleen niet meer genoeg van dat hooi om tot de eerste snede te voeren. Daarom had ik ander hooi bij gekocht. De andere 3 hebben nergens last van...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 06:19

Juval...is je pony staatsgevaarlijk dan? Wat ondoordacht om de andere paarden zonder overleg 24/7 buiten te doen en je pony over de zeik op stal.Ik snap dat soort dingen nooit zo goed :n

Maar er zijn zat pony's te vinden,weet niet wat je eisen zijn...

Sure_lee die van mij hoest sinds kort ook weer wat en aan het hooi is verder niets veranderd.Ik gok erop dat het pollen zijn.Hij heeft een stofallergie maar heb hem de hele winter niet gehoord en nu sinds een week of 2 wel weer.

Ventipulmin is bende,zou ik ook liever niet gebruiken als niet nodig is.Echt alleen als het niet anders kan.
Als het bij die van mij niet gaat verbeteren dan ga ik Simicur proberen.Vriendin van mij heeft enorm goede resultaten gehad bij een chronisch ziek paard van haar.

http://simicur.nl/kliniek/kliniek.html

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:46

Hier zijn de eerste alweer aan het hooien {:} gaat hard met het gras.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:22

Hier zijn de eersten ook aan het hooien, maar mijn gras gaat niet zo hard :n Was ook wel te verwachten, maar ik baal er wel van. Zou de paarden graag dag en nacht op de wei zetten, maar heb daarvoor echt nog te weinig gras.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:38

Bij sommigen is de 1e sneede al binnen...
Hier gaat het nu ook lekker hard,dit weer is uitstekend voor het gras....benauwd en regen...zon.Jongens hebben vanmorgen ook al even een half uurtje mogen genieten op de oprit.Stond daar alweer een cm of 30 op sommige plekken.

Heb ze niet gehoord...waren druk bezig met proppen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:42

Dat is een punt denk ik, het regent hier weinig :n De bak was ook enorm zwaar gisterenavond.
Maar het echte probleem is het slechte onderhoud van de laatste jaren, het gras constant kort afgegraasd, kort geworteld ook (waardoor het slecht de voedingsstoffen in de bodem kan opnemen), in feite is de boel uitgeput. Dat ben ik aan het herstellen, maar dat duurt even. En tot die tijd voer ik simpelweg meer hooi, het is niet anders :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:52

Tja, ik heb al 17 jaar een COPd'er staan, dus ik weet wel hoe dat er uit ziet en mensen wonen niet 24/7 bij een paard dus dat 'af en toe' hoestje kunnen er op een dag veel meer zijn ;)
Ik herken precies die lage diepe kuchjes en zie aan de ademhaling al hoe laat het is.
Ventipulmin is het enige wat echt effect heeft en als ik het op 2x per jaar een kuur kan houden en ik zorg voor wat maagwandbeschermer én het hooi goed nat maak kan ze er nog ouder mee worden :)

En voor mensen die denken dat hooi niet stoffig is...hooi is ALTIJD stoffig. Want elk hooi heeft het fermentatieproces doorlopen om van gras hooi te worden en die schimmels die je daarvoor nodig hebt zijn in droog hooi gestorven...en dat is dus het stof !!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:02

Interessant DD, is dat ook bij voordroog het geval?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:04

wendy: bij ons gaat het gras ook niet helemaal lekker. De paarden hebben er net te lang op gelopen en het weer heeft niet echt mee gewerkt. Ik kon even niet veel anders met mijn jonge paard. Had echt even die extra ruimte nodig. Voor de 2e snede bemesten we het gewoon even extra goed. Dan zal die wel extra veel geven.
Ik was hier ook bezig om de achterste stukjes van de wei weer af te zetten maar daar zijn ze eergister vrolijk door heen gerend. Moet ik dus ook een betere oplossing voor vinden.
En de shetlander was weer door de draad heen gerend. Die heeft haar electrische pruik dus weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:05

Ik weet niet helemaal of dat wel klopt dd over hooi. Volgens mij ondergaat hooi geen fermentatieproces.
http://www.fibra-paardenvoeders.nl/cont ... og-of-hooi

Ik ben het wél met je eens dat hooi bijna altijd wat stof bevat, maar dat komt volgens mij niet door de gedroogde schimmels?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt