[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:58

Vraagje. Wij hebben op stal nu zo'n palletbox staan, van 120x90cm ong. Daar hadden we een raster in, ging hartstikke goed. Maar helaas is dat raster door al het geweld :Y) Gevolg, ijzeren pinnen die omhoog staken. Geen succes dus. Hebben het daarna geprobeerd met een net, maar dat werkt ook niet echt. Handigst zou toch weer zo'n ijzeren raster zijn. Maar, waar vind ik een superstevig ijzeren raster op maat gemaakt? Iemand ideetjes?

DubbelFun

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:00

@mloes: ben ik benieuwd wat voor raster je had, want die van mij wordt ook flink aan getrokken maar die geeft geen krimp. Zijn wel stangetjes van 5/6 mm dik.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:09

Geen idee, iets wat de stalbaas nog had staan en wat 'ie zelf kon vermaken in de juiste maat. Leek wel stevig maar helaas. We hadden inderdaad niet verwacht dat het ze zou lukken dit te slopen... :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:11

Jammer, maar als er idd ijzeren staafjes omhoog steken zou ik hem ook niet meer willen gebruiken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:27

Nee! Als zoiets in een oog komt.. Brr!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:15

Mijn metalen rek was ook gesneuveld.
Daarom gebruik ik nu alleen netten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:40

Mloes: waarom was een net niet geschikt?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:03

Afbeelding
Ik heb een rek gemaakt van kunstof buizen van de gamma. Gevult met zand.
Werkt prima. Misschien is dat wat ?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:36

Dat is slim zeg!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:37

Vraagje.
Rammelen al die buitenkanten van die framen niet enorm tegen de bak aan?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:51

Ja beetje wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:54

Om een hoop herrie te voorkomen heb ik de randen bekleed met tuinslang. Voor de dikkere buizen zou je ook isolatiefoam kunnen gebruiken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:57

Dat is wat me nog steeds het meeste weerhoud om een frame te proberen.
Ik heb hier zo'n ongeduldige/ ondernemende clown staan waarvan ik vermoed dat die gaat staan kl0te met een rek als het niet naar haar zin gaat.
Zo heb ik de waterbak en de hooibak ook al hoger moeten zetten omdat mevrouw er ook in gaat staan.
Gewoon omdat dat leuk is, niet eens omdat ze leeg waren. Maar dat geeft herrie en dan kieperen ze om en dan kun je daar weer tegen schoppen. (en ja ze staat samen met andere maar het is een ondernemende tante).
Dus het rek zal ook goed vast moeten zitten.
Maar ze worden echt te dik nu, dus ik ben nu hier steeds mee aan het lezen.
Al laten ze wel steeds hooi over, het gaat niet op. Maar ik denk dat ik gewoon te veel voer.

Dat is wel een goed idee Dubbeldun.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:01

Voor 1 van mijn IB-bakken heb ik een hooinet gekocht. Dus geen rammelend stalen rooster meer. Tot nu toe bevalt het net goed en heeft nog geen schade opgelopen door mijn 3 slopertjes.....

Het hooinet heeft een maas van 3x3 en klik ik op de bodem in de 4 hoeken vast op de plekken waar voorheen de kettinkjes voor het rooster vast zaten. Met vullen, klik ik het net op de 2 hoeken waar de vulopening zit los en kan er dan heel makkelijk heul veul ruwvoer in kwijt.

Het was wel even een investering, maar als het meerdere jaren meegaat, dan is me dat zeker waard. Deze heb ik: http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-4447 ... 150x140cm/

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:51

Bij mij rammelt het volgeb mij alleen als ie net helemaal gevult is

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:06

Zidore schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

iemand hier ervaring mee?

vriendin van mij wil deze van oude regendekens gaan maken.. zou dat iets kunnen zijn? ik ben nogal sceptisch eerlijk gezegd..

Dan zou ik wel gaten in de onderkant maken zodat eventueel regenwater er ook uit weg kan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:29

bruintje123 schreef:
Vraagje.
Rammelen al die buitenkanten van die framen niet enorm tegen de bak aan?

Ik heb een frame van dikke houten balken gemaakt wat behoorlijk precies in de bak past, dus niet veel speling om te rammelen. Vervolgens heb ik een dusdanig groot net hieraan gemaakt dat dat net (in het midden) ruim 0,5 m hoog opgetild kan worden voordat het frame meekomt. Weet niet of de beschrijving een beetje overkomt :') , maar op die manier rammelt er dus niets.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:57

Hoe heb je dat gedaan? Zo'n net is dan toch niet goed gespannen om.het frame?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:26

GDG, ja ik begrijp je.
Daar heb je wel een punt natuurlijk.
Hoe strakker dat het er in past hoe minder ruimte om te rammelen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:10

Ik heb een hooinet in m'n halve ibc vat. Hooinet is 1 bij 1 met 2x2 maas
Bevalt me super.
Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:19

Caily schreef:
Hoe heb je dat gedaan? Zo'n net is dan toch niet goed gespannen om.het frame?

Het zit wel gewoon aan het frame vast, maar het net is 1,5 of 2 keer zo groot als het frame. Heeft veel voordelen (naast die ik eerder noemde):
- Er kan meer in de bak (als je dat wil)
- Ook als de bak bijna leeg is kunnen ze overal bij (zal bij veel systemen zo zijn, maar ik las dat iemand daar problemen mee had: er werd uit het midden gegeten en de paarden konden niet bij het hooi aan de zijkanten omdat het frame daar oplag)
- Minder druk op het net én minder druk op het frame omdat het niet strak gespannen is en de paarden er daardoor ook minder druk op uit kunnen oefenen (dus in mijn ervaring minder snel stuk).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:24

Maar wordt het eten dan niet ook nog extra lastig? Ik heb een palletbox met frame en net mazen 3x3. Mijn frame vond ik kant en klaar verstofd op de hooizolder van schuur die ik huur (had eigenlijk een andere functie). Mijn frame is daardoor iets te klein en de paarden eren dus juist eerst langs de rand/frame. Geeft niks, ik heb 2 Tinkers waarvan de een zodanig gereden en gefokt is dat ze van zichzelf een slank model heeft, en de ander groeit nog. Het is puur tegen het verspil dat ik er een frame op heb. Daarom lees ik hier ook normaal enkel mee :o Van de voordelen die jij noemt had ik er een paar zelf bedacht; ik heb nog een half net over en overweeg nu ze aan elkaar te maken om iets als jouw constructie te creëren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:01

Caily schreef:
Maar wordt het eten dan niet ook nog extra lastig? Ik heb een palletbox met frame en net mazen 3x3. Mijn frame vond ik kant en klaar verstofd op de hooizolder van schuur die ik huur (had eigenlijk een andere functie). Mijn frame is daardoor iets te klein en de paarden eren dus juist eerst langs de rand/frame. Geeft niks, ik heb 2 Tinkers waarvan de een zodanig gereden en gefokt is dat ze van zichzelf een slank model heeft, en de ander groeit nog. Het is puur tegen het verspil dat ik er een frame op heb. Daarom lees ik hier ook normaal enkel mee :o Van de voordelen die jij noemt had ik er een paar zelf bedacht; ik heb nog een half net over en overweeg nu ze aan elkaar te maken om iets als jouw constructie te creëren.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen omdat ik zelf nooit een strak gespannen net heb gebruikt, maar mijn inschatting is dat het niet (of zelfs juist niet) extra lastig is.

Het net ligt er losjes op, maar de paarden duwen het natuurlijk zelf strakker tegen het hooi aan op moment van eten. De mazen liggen niet altijd even netjes open, maar daartegenover staat dat er wel de ruimte is om de maas te verschuiven en zo wel dat ene stukje hooi te pakken te krijgen én ze kunnen het hooi wat eronder zit beter/makkelijker manipuleren/verplaatsen. Op die manier is het wellicht juist makkelijker maar zoals gezegd heb ik dat nooit uitgetest/vergeleken. Wat ik overigens ook een voordeel vind is dat het net meebeweegt met het friemelen van de lippen en er daardoor dus ook minder wrijving is (voor gevoelige lippen lijkt me dat een stuk fijner).

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:21

Iemand hier ervaring mee? Welk materiaal splinterd niet, kan tegen water en is veilig voor paarden?
Afbeelding

Deze vond ik ook wel leuk:
Afbeelding
Schijnt onder de pion een paal de grond in te gaan, ton staat goed stevig vast begreep ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:24

Lijkt me vreselijk morsen die ton.
De plaat met gaten ben ik ook wel benieuwd welk materiaal dat is.