Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:09

Ik haal alles los, niet enkel de bovenlaag.
Wat er dan mis gaat bij jou weet ik ook niet. Net zoals ik al zei: de duur op stal is hierin zeer belangrijk.
Is het een buiten- of binnenstal? Bij vochtig weer merk ik bv. ook dat ik iets meer moet bijstrooien (Ik heb een buitenstal).
Natte plek misschien eruit halen voor dat die sopt? Ik haal natte plekken eruit als die donkerder worden dan de rest, maar dan is die nog lang niet aan het soppen.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:35

Wij hebben binnenstallen. Dan zal ik alles even doorelkaar halen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:04

Ik haal de natte plek er uit als hij "boven komt". Dat is ongeveer 2 keer per week wat weer prima uitkomt met mijn eigen werk overdag.....
Ik zie wel dat na een week sommige korrels nog niet uiteengevallen zijn en ik schep de droge buitenkanten weer naar het midden toe. Dat lopen ze wat weg. Verder is een beetje een kattenbak, de drollen zijn makkelijker te vinden en te scheppen dan met het vlas. Daar ging er meer schoon van uit de stal dan met deze korrels, er valt keurig veel terug door de hark.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:44

Recent worden korrels aangeboden uit Lithouwen op basis van triticale.
Triticale is een kruising van tarwe en rogge.
De korrel ziet er donkerder uit, meer groenachtig , en is tamelijk hard geperst.

Heeft iemand ervaring hiermee?

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:29

Waar halen jullie de houtkorrels, hier in west-vlaanderen vind ik enkel de strokorrel, maar ik vrees dat mijn tinkers deze binnen de kortste keren opvreten ;-)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:11

sietske83 schreef:
Ik ben nog niet tevreden over strokorrel.
Haal elke dag verschillende keren het stront uit de stal.
Elke x als ik een natte plek verneem haal ik hem eruit.
En toch is de korrel geheel donker en een plakaat geworden.
Soms doe ik 2 a 3 x per week een zak erbij.
Ik heb een net paard en een zwijn als paard maar er is geen verschil.
Wat doe ik fout??

Zo'n 2 jaar geleden heb ik al mijn paarden (5 stuks) op een strokorrel gehad die in Bigbags zat. Geweldige korrel, super in gebruik en ik kon werkelijk zo'n 6 weken met de bodem doen, zonder iets te moeten toevoegen. De enige maar was het bewerkelijk van zo'n Bigbag kwa afdekken en uitscheppen.
Na 2 jaar op zaagsel ben ik nu weer overgestapt op strokorrels. Een ander merk dit keer en ook in zakken. Mijn paarden staan overdag van 07.00u tot 's avonds 22.00u allemaal buiten en de stallen zijn allemaal voorzien van een grup die is dichtgelegd met planken. Ideaal, want de meeste urine loopt rechtstreeks weg. Je zou dus denken dat ik met elke dag de mest weghalen een heel eind moet komen, maar met deze korrels is het werkelijk na 1 week al een bende. Mijn paarden zijn erg schoon op stal, maar toch moet ik elke week 2 tot 3 zakken per stal bijstrooien en dat vind ik erg veel voor paarden die zo weinig op stal staan. Ik heb dus nu ook nog niet zo'n wauwgevoel als dat ik eerder had met strokorrels. Wij zijn de oude rekeningen al aan het napluizen voor welk merk korrel wij vorige keer hadden, maar nog niet gevonden helaas.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:28

Jammer dat de kwaliteit van de korrels die je nu hebt zo slecht is;

Had ff niets te doen dus ff voor jou gezocht ;) ;

Een paar jaar terug
suffie schreef:
Sinds 3 weken zijn wij ook overgestapt op strokorrels van All Round. Ze zijn geleverd in mega-grote BigBags en we hebben 1 BigBag verdeelt over 5 paardenstallen. .

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:41

diana1 schreef:
Jammer dat de kwaliteit van de korrels die je nu hebt zo slecht is;

Had ff niets te doen dus ff voor jou gezocht ;) ;

Een paar jaar terug
suffie schreef:
Sinds 3 weken zijn wij ook overgestapt op strokorrels van All Round. Ze zijn geleverd in mega-grote BigBags en we hebben 1 BigBag verdeelt over 5 paardenstallen. .

Thanks, die waren dus echt veel beter!

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:57

suffie schreef:
[

Zo'n 2 jaar geleden heb ik al mijn paarden (5 stuks) op een strokorrel gehad die in Bigbags zat. Geweldige korrel, super in gebruik en ik kon werkelijk zo'n 6 weken met de bodem doen, zonder iets te moeten toevoegen. De enige maar was het bewerkelijk van zo'n Bigbag kwa afdekken en uitscheppen.
Na 2 jaar op zaagsel ben ik nu weer overgestapt op strokorrels. Een ander merk dit keer en ook in zakken. Mijn paarden staan overdag van 07.00u tot 's avonds 22.00u allemaal buiten en de stallen zijn allemaal voorzien van een grup die is dichtgelegd met planken. Ideaal, want de meeste urine loopt rechtstreeks weg. Je zou dus denken dat ik met elke dag de mest weghalen een heel eind moet komen, maar met deze korrels is het werkelijk na 1 week al een bende. Mijn paarden zijn erg schoon op stal, maar toch moet ik elke week 2 tot 3 zakken per stal bijstrooien en dat vind ik erg veel voor paarden die zo weinig op stal staan. Ik heb dus nu ook nog niet zo'n wauwgevoel als dat ik eerder had met strokorrels. Wij zijn de oude rekeningen al aan het napluizen voor welk merk korrel wij vorige keer hadden, maar nog niet gevonden helaas.[/quote]

Beste,

wil me niet opdringen, maar denk dat u toch eens Strovan moet uittesten. Wat u beschrijft in de nieuwe toestand lijkt me een typisch probleem van Oostblokkorrels. Wij hebben strokorrel op basis tarwestro en die nemen 400% vocht op. We zijn duurder per ton, maar goedkoper per dag.
Ik ben trouwens ook waarschijnlijk de enige producent op dit forum, de andere reacties komen meestal van handelaren

valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:08

Beste meneer Strovan,

Ook zeolite products is een producent van strokorrels.

Ik hoop dat u zich als producent nu niet meer zo alleen voelt op dit forum.

Met vriendelijke groet

H. van Embden

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:16

+:)+ De humor ligt tegenwoordig niet alleen op straat; ook "tussen de strokorrels" is het dikke lol ;)

Vanochtend een zak gedroogde (vooraf met water natgemaakte) chopped strokorrels bij Helianthe ingestrooid.

Dat was lang geleden; ik heb nl. eerst mijn voorraad Crushed strokorrels op gemaakt.

Helianthe vind het helemaal Top dat de Chopped strokorrels van Zeolite terug zijn in de stal :9

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:32

valkparkiet schreef:
Beste meneer Strovan,

Met vriendelijke groet

H. van Embden

Welkom in club.
En waar staat uw productiesite?

valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:04

strovan schreef:
valkparkiet schreef:
Beste meneer Strovan,

Met vriendelijke groet

H. van Embden

Welkom in club.

Ik zou niet weten waarom ik u dat zou moeten meededelen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:47

Jongens, doe dat lekker per pb, het gaat de gebruikers om ervaringen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:52

valkparkiet schreef:
Welkom in club.

Ik zou niet weten waarom ik u dat zou moeten meededelen.[/quote]

Goh wat een reclame (anti dan). Ik neem aan dat u toch belang heeft bij klandizie? En de klanten zitten op dit forum.........

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:42

valkparkiet schreef:
Geachte strokorrelgebruikers,

Even ter info voor al onze trouwe klanten;
Wij produceren voor 80% onze strokorrels in eigen beheer in Duitsland van super vers tarwestro, en voor ca 20% procent kopen wij elders in een ander land met alle benodigde certificaten die voor elke klant op verzoek bij ons ter inzage liggen.

Daar wij inmiddels al ruim 2800 klanten hebben in Nederland, Belgie, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk, gaan we binnenkort flink uitbreiden.
Het ligt in de planning in het voorjaar een hele nieuwe verpakkingslijn opzetten om aan de zeer sterk stijgende vraag naar onze strokorrels te voorzien en zo onze productie met minimaal 100% uit te breiden naar 2500 ton op jaarbasis.

Hans van Embden

Ziehier de uitleg van waar de korrels komen, dus een deel uit Duitsland en een deel dat aangekocht wordt.
Ik begrijp dat hij +- 1.000 ton zelf maakt, of à rato van 200 werkdagen +- 5 ton per dag.

2800 klanten voor 1250 ton is +- 450 kg/klant, ongeveer een halve pallet per klant

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:30

Strovan: dat was inmiddels ook al ons idee. Daarnaast vind ik het goed dat hier de ervaringen worden gedeeld met elkaar, helemaal super en dat moet ook kunnen, maar het staat mij een beetje tegen dat wanneer ik de naam van een producent of leverancier noem, deze meteen aan de telefoon hangt om verhaal te halen........
Als mijn korrels op zijn ga ik het zeker nog een keer met een ander merk proberen, temeer omdat ik een heel goede ervaring met strokorrels had!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:45

Jeetje Suffie, hebben ze jou gebeld om verhaal te halen? Erg onbeschoft, als ik het zo mag zeggen.
Ik denk dat wij als producenten/importeurs juist open kaart moeten spelen over wat en waar er geproduceerd wordt en wat voor materialen we gebruiken.
Maak je een verantwoord product, mag iedereen weten waar je het maakt en (in grote mate) hoe je het maakt.

Persoonlijk denk ik dat je het niet kan maken om zo met je (ex)klanten om te gaan en als ik betreffende leverancier was, zou ik er alles (of wel heel veel) aan doen om mijn klanten te behagen en een passende verontschuldiging aan te bieden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:58

Ik ben heel benieuw naar ervaringen met het afvoeren van mest met strokorrels. Kun je dit makkelijk laten afvoeren of rijden jullie het uit over het land? Ben heel benieuwd hierna.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:03

Ik heb bemerkt dat het afvoeren van de mest geen problemen geeft. Dit in tegenstelling met vlas of houtvezel. Het is ook een prima bemesten voor op het eigen land.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:04

De mest zou je over het eigen land kunnen uitrijden en uiteraard kun je het ook naar een akkerbouwer brengen of naar iemand met een moestuin. Het product is immers stro dus geen probleem.

Jammer dat de "strijd" tussen producenten/handelaren "even tussendoor" komt.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:06

Okey, bedankt. We zijn ons langzaam aan wat aan het orienteren namelijk en ik moet zeggen dat de stro korrels wel erg positief lijken!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:18

Sinds afgelopen week heb ik ook bij mijn paarden strokorrels in de stal. We hebben matten in de stal liggen en deden er altijd een flinke laag stro overheen. Bij de aanschaf van de rubber matten hebben we een lading strokorrels gekregen om te proberen.
Het was even wennen maar het lijkt prima te gaan..
Onze paarden staat de hele dag buiten en alleen de nacht binnen, ik haal elke ochtend en in de avond laat de drollen eruit.. Na een week ben ik nog geen natte plekken aan de oppervlakte tegengekomen. (terwijl mijn ruin echt ontzettend veel plast!)
Ik lees dat jullie de bodem een beetje omwoelen? Vanaf wanneer moet ik dat doen? Gelijk na de eerste dag?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:28

Ik hark elke dag de boxen door. Omwoelen doe ik eigenlijk niet, maar hark diep door. De bodem blijft los en veerkrachtig. Ik heb ook matten met daarop strokorrels.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:38

mirim schreef:
Ik hark elke dag de boxen door. Omwoelen doe ik eigenlijk niet, maar hark diep door. De bodem blijft los en veerkrachtig. Ik heb ook matten met daarop strokorrels.

Bedankt voor de tip! :)
Daar kan ik iets mee :j