[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:41

Hier niks om. Bij de buurman wel een boom op de maïs akker maar verder hier in de buurt weinig te zien

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:08

Nog een vraagje over dat lostrekken van de bodem, wanneer in het jaar kan dat het beste om er zo veel mogelijk profijt van te hebben? Onze paddock is met groot materieel alleen bereikbaar voor de mais gezaaid is (maart/april), of nadat het geoogst is (oktober). Benieuwd naar de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:15

Ik zou dan zeggen net voor de herfst maar dat wordt moeilijk lees ik.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:32

Robijntjah schreef:
Ik zou dan zeggen net voor de herfst maar dat wordt moeilijk lees ik.

Hangt van het weer af, maar ja idd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:56

Ik heb de grond nog nooit open getrokken. Zomers barst die bij droogte zelf open op stukken.
Per jaar zakt mijn bodem sowieso wat en het grond water staat redelijk hoog in de winter. Ik wil het liever bovengronds afvoeren naar de sloot.

Na de storm hebben we wat gesnoeid en plannen gemaakt voor komend jaar.
Afbeelding
De houtwallen worden verwijderd. Die zijn een bron voor ongedierte en Helemaal mulm. Daar gaan we pad leggen als de bodem daartoe geschikt is. En we krijgen een mooie uitkijk naar de landerijen. De bomen blijven staan.
Rechts op de foto stonde omgevallen wilg en een laurier die we gesnoeid hebben. Dat hele stuk ligt braak en gaan we bij de weide aantrekken.

Groeit nu ook al wat gras en veel kleefkruid.

Afbeelding

Afbeelding

Naast de vijver ligt de bult zand de er ooit uit kwam. Die gaan we verlagen en met het zand de rest ophogen.
Dan krijgen we een pad van 200 meter lang recht lijn voor de paarden.
De vijver is een waterbuffer, die willen we met de sloot gaan verbinden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:54

Afbeelding
Heb er echt geen woorden meer voor. Wat een ze!kweer.

Gelukkig heb ik een kip die voor de vrolijke noot zorgt op een dag als deze. En een paard dat enorm genoot van een borstel beurt en daarmee aangaf dat het wat haar betreft ook lente mocht worden haha

Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:55

Ik heb een deja vu. En zó enorm de balen. Ik ben er zo klaar mee. Alles loopt weer vol. En echt in staat om weer volpension te gaan staan :\
Ze hebben de afgelopen dagen van het waterschap het waterpeil al laten zakken, maar het is niet genoeg geweest. Dus stroomt het weer over. Ze gaan wel kijken naar een langere termijn oplossing. Maar voorlopig is het nog niet opgelost.
Bah. Kan wel janken. Alweer. Dweilen met de kraan open. Alleen de kraan stroomt sneller dan ik kan dweilen _-:(
Afbeelding

Edit, er zit een half uur tussen bovenstaande foto en onderstaande. Zo snel loopt het over.
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:02

Jemig wat een water bij jullie.
Hier regent het ook alweer de hele dag. Alles weer verzopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:05

De duiker zit weer dicht :\
Daar kunnen we echt niks aan doen. De bodem kan het water wel een soort van aan. Maar dan zonder sloot die overstroomt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:14

Wij maken ook foto’s. Niet omdat we hier van genieten, maar omdat we het waterschap ermee om de oren kunnen slaan mocht dat nodig zijn (ooit).

Daihyo troost je: íedereen heeft last van water. Wij alleen een beetje meer. En echt, deze last is nog veel minder erg dan de stress die ik heb van in pension staan.
Daarbij, wij reden vandaag door de provincie. En schrikken van hoe andere paarden er op het moment bijstaan. Blubber, geen schuilstal, nat en koukleumend.
Dan moeten de onze van geluk spreken dat ze er zo bijstaan denk ik:
Afbeelding
Ennnnn ik ben blij dat ik ze nu lekker droog in een stalletje heb waar ze lekker droog liggen.

Neemt niet weg dat ik sch!jtziek ben van het waterschap en van de vele regen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:19

Als de paarden maar droog kunnen staan. Dat was alleen de vorige keer een ding. Ik hoop dat het nu wat minder heftig is. Tot nu toe staat alleen de bak en de achterste weide in de hoek en de track daar blank.
Helpt het bij jou dat je een vijver heb?
Ik zit er serieus aan te denken om toch te kijken naar de optie van een wadi. Maar zou dat genoeg op kunnen vangen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:30

Hier is een deel van de paddock droog, schuilstal is droog en 1 pad watert gelijk af en is dus prima. Mijn “wadi” loopt goed, maar aan het einde kan het water nog niet weg dus daar moeten we nog even mee verder, als het droog is.

Voor nu zijn we er allemaal wel klaar mee.

Daihyo en Olympia, wat een drama weer. Sterkte.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:39

Sterkte Daihyo en Olympia.. wat een water zeg niet leuk meer dit. Bij ons is de sloot ook weer aan het overstromen. Gelukkig kunnen de paarden nog droog staan maar leuk is anders.. hopen dat het maar snel lente mag worden!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:57

Daihyo, een wadi gaat denk ik dit soort hoeveelheden niet compenseren...

Wat een ellende weer zeg, overal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:02

Hier gelukkig ook nog droge voerplekken. Maar man wat een water weer. Ik voel met jullie mee.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:07

De vijver helpt heel veel bij ons. Ons terrein is op
Afschot gelegd naar de vijver. Van daaruit gaat het naar een sloot en wordt het weg gevoerd via een waterschapssloot. Alleen de opvang van het waterschap is onvoldoende. Plus wij krijgen alles uit het dorp hierheen. Dat is echt too much.

Maar we hebben een hoger gelegen stuk track en dat is relatief droog. De bult ook en de schuilstal ook. Neemt niet weg dat er geen reet te beleven valt zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:09

De helft is nu nog steeds droog. Het lijkt te stagneren. Bij de schuilstal is het ook droog. En het lijkt te stagneren. Ik hoop dat het hier bij blijft :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:12

Daihyo schreef:
De helft is nu nog steeds droog. Het lijkt te stagneren. Bij de schuilstal is het ook droog. En het lijkt te stagneren. Ik hoop dat het hier bij blijft :j

Ik liep net een rondje buiten om te voeren en het was weer zo nat! Ik moest gelijk aan jou denken. Balen joh, dat het weer zo'n zeikzooi is.

Hier zijn alle voerplekken gewoon droog. De track wel nat maar je zakt er niet in weg dus prima te doen. Maar ze staan toch vooral binnen nu. De 2 Freibergertjes zijn kurkdroog, de 2 anderen zijn goed nat, die hebben minder last van de regen. :D

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:15

Een wadi valt goed uit te rekenen, voor wat betreft eigen terrein. Alles wat extra komt, via de sloot of (in) direct van andere landerijen is heel wat moeilijker uit te rekenen. Hier is gedurende zaterdag en zondag zo,n 40mm1 gevallen of te wel 4 emmers per m2

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:17

Voor jou ook balen Olympia! Zie je ook zoveel ellende (als in kleumende paarden in de bagger) om je heen?? Hier gelukkig niet, alhoewel, ik kan wel een plek in de buurt bedenken waar de paarden niet blij zijn nu...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:22

nikkel schreef:
Een wadi valt goed uit te rekenen, voor wat betreft eigen terrein. Alles wat extra komt, via de sloot of (in) direct van andere landerijen is heel wat moeilijker uit te rekenen. Hier is gedurende zaterdag en zondag zo,n 40mm1 gevallen of te wel 4 emmers per m2

Ja en dat laatste is het probleem. Zonder de sloot is er ook geen wadi nodig, want dat trekt het wel.
Misschien dat ik morgen het waterschap wel bel. Ik ben wel benieuwd wat de reden is dat het steeds ons perceel is dat ze onder laten lopen. En hoe het dan in het verleden ging.

En het is wel waar, het valt bij ons nog mee. Ik zie er ook regelmatig over de kogel in de bagger staan. Dan mogen ze bij ons eigenlijk niet klagen met 85% goed zand. :))

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:18

Wat balen Olympia en Daihyo. Gelukkig kunnen de paarden nog droog staan en wat Olympia zegt, op pension geeft nog meer stress. Menig pensionstal laat alles binnen staan met zo’n weekend.. lekker dagen lang continu op stal %)

Hier is alleen de rijbak vol plassen, de track en paddock droog en waar stonden de paarden vanmiddag toen het goot.. juist ja met zijn 3e in de plassen te stampen :+ zelfs de Arabier stond in de plassen.
Maar net stonden ze met zijn 3e in de schuilstal hooi te eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:18

Koud is het niet. Dat scheelt. Alleen nat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:35

Ik heb juist van dit nat meer last met mijn handen Witte gevoelloze vingers door de waterkou. Ik heb vandaag echt niks opgeruimd, ik kon mij er echt niet toe zetten

Wat een water bij sommige, ik begrijp dat je dat hartstikke beu wordt. De overige maanden is aan huis hebben toch stukken beter dan op pension

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:39

Ik vind dit ook veel erger dan kou. Met kou en zon ben ik alsnog vaak de hele dag buiten. Nu doe ik wat ik moet doen en dan vertrek ik toch weer naar binnen.