Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:19

Breekt weer even in, loop hopeloos achter dus lees niet bij :o

@Lynn Nikita, hier gaat het ook hard met de vachten inderdaad!
De shet vorige maand geschoren en onder dekens gezet maar die mag binnekort weer.
Mijn andere merrie zit ook al aardig dik in de vacht, maar die loopt nog regelmatig zonder deken vanwege het goede weer. Heerlijk.

Hebben jullie tips voor schrikdraadapparaten?
Ik moet er 2 hebben. 1 voor in de paddock zodat de shet niet gaat schuren aan het gaashekwerk, die hoeft dus niet heel sterk te zijn alleen wat af te schrikken.
En ik heb er 1 nodig voor in de wei, die moet er wel voor zorgen dat beide in de wei blijven en niet de weg oplopen dus die mag wel wat meer power hebben.

Bij de wei heb ik geen stroomvoorziening dus moet op accu zijn. De paddock is bij huis dus kan wel op de stroom aangesloten worden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:03

Karin ik kan je geen tip geven. Wij moeten tzt ook een apparaat op accu, dus ik ben wel benieuwd naar de ervaring van anderen.

Ik heb zojuist voor het eerst een slowfeeder gemaakt van zo'n aanhangernet. Maar Nick wordt me toch een partij gefrustreerd. Duurt dat even? Wordt dat vanzelf minder? En hij blijft nog steeds ontzettend gulzig. Maar ik neem aan dat het even een kwestie van wennen/tijd is?
BLiksem mag ook nog niet mee eten, terwijl hij daar normaal niet moeilijk over doet. Hij is echt chagrijnig!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:41

Haflinger eigen Chasey?
Hier eten Melle en Summer heel rustig uit een net, maar Amel sloopte haar net altijd binnen een week omdat ze er zo hard en onbenullig aan trekt.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:48

Wij hebben een Gallagher op accu voor de winterwei, prima ding! Wel oud, van mijn oom geleend (veeboer) maar met een nieuwe accu deed hij het prima.

Hier ook dikke vachten, 1 paard al kaal en onder een 100 grams deken, ze heeft het lekker warm. Met 200 is het nog te warm voor haar.. gek peerd. Ander paard gaat een dezer weken ook kaal. Ben het rijden lekker aan het opbouwen dus kaal is lekker!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:49

Oh ja en zwwaaaaiii!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:51

Karin_deB schreef:
Breekt weer even in, loop hopeloos achter dus lees niet bij :o

@Lynn Nikita, hier gaat het ook hard met de vachten inderdaad!
De shet vorige maand geschoren en onder dekens gezet maar die mag binnekort weer.
Mijn andere merrie zit ook al aardig dik in de vacht, maar die loopt nog regelmatig zonder deken vanwege het goede weer. Heerlijk.

Hebben jullie tips voor schrikdraadapparaten?
Ik moet er 2 hebben. 1 voor in de paddock zodat de shet niet gaat schuren aan het gaashekwerk, die hoeft dus niet heel sterk te zijn alleen wat af te schrikken.
En ik heb er 1 nodig voor in de wei, die moet er wel voor zorgen dat beide in de wei blijven en niet de weg oplopen dus die mag wel wat meer power hebben.

Bij de wei heb ik geen stroomvoorziening dus moet op accu zijn. De paddock is bij huis dus kan wel op de stroom aangesloten worden.

k heb een paddock master, gallanger? die is speciaal voor kleinere oppervlaktes, gebruik ik niet meer omdat ik nu overal stroom heb, ik zal straks eens kijken hoeveel stroom die geeft en wat de naam is

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:52

Chasey lijkt mij een kwestie van wennen, tijdelijk 2 of 3 netten ophangen zodat ze er beide aan kunnen?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:00

Ik heb me al te vroeg druk gemaakt. Zoals gewoonlijk.
Ze staan nu rustig met zijn tweeën naast elkaar te eten :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:01

Chasey schreef:
Ik heb me al te vroeg druk gemaakt. Zoals gewoonlijk.
Ze staan nu rustig met zijn tweeën naast elkaar te eten :)

Bezorgde paardenmamas ook altijd :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:05

:P Oh man, ik maak me altijd druk over die knollies. "Doe ik het wel goed genoeg?! Krijgen ze wel genoeg eten!?" En uiteindelijk zijn ze te dik....... :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:12

In ons nieuwe huis zit een koltec aapparaat. Moet zeggen dat ik me er verder nog niet in verdiept heb, maar deze is altijd gebruikt voor een weide met koeien

Cheetah zit ook echt al belachelijk in zijn vacht. Maar die heeft ppid en zijn medicatie is net pas bijgesteld dus kan ook daar mee te maken hebben.

Zijn er hier ook met ervaring met een grote bak hooi met een slowfeeder net erover? Ik durf geen netten te hangen met mijn sukkeltje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:16

maartje, een bak met daar een net ingeklikt wel, aan de zijknanten op de bodem heb ik een haak gemaakt waar ik het gevulde hooinet aan vastklik

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:25

Nou, ik denk die stopt nooit met eten :')
Na 3,5 uur non stop eten staat meneer nu uit te buiken. En er ligt nog heel erg veel. Denk dat dat best goed gaat werken zo in zo'n net en dan hele dag beschikbaar.
Bliksem staat nu wel te knabbelen, maarja die mocht er eerst ook niet bij. Dus maakt even een inhaal slag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:42

Chasey schreef:
Nou, ik denk die stopt nooit met eten :')
Na 3,5 uur non stop eten staat meneer nu uit te buiken. En er ligt nog heel erg veel. Denk dat dat best goed gaat werken zo in zo'n net en dan hele dag beschikbaar.
Bliksem staat nu wel te knabbelen, maarja die mocht er eerst ook niet bij. Dus maakt even een inhaal slag.

Hier lijkt het ook alsof ze nooit pauze nemen, alleen als het op is zie ik ze ergens anders.
Ze zijn nu wel een beetje te dik maar ik moet het mezelf ook een beetje makkelijk maken dus wil nog maar eens per dag voeren.

Edit: een palletbox vol hooi is ongeveer 24 uur, zit een aanhangernet overheen.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 31-10-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:45

Maartje_M schreef:
Zijn er hier ook met ervaring met een grote bak hooi met een slowfeeder net erover? Ik durf geen netten te hangen met mijn sukkeltje

Ik heb dat sinds mijn paarden aan huis staan. Heb zelf met buizen en hoekstukjes een frame gemaakt en dat met kettinkjes en haken aan de onderkant van de bak gemaakt. Anders rukken ze hem er wel uit denk ik. Maar werkt perfect en ik merk geen frustratie.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:47

Ik voer ook maar 1x per dag hooi. In de palletbak met slowfeedernet, en in twee hooinetjes. Daar doen ze de hele dag mee. Laatste restje laten ze altijd liggen in de palletbak, en dat komt dan mooi weer bovenop de liggen :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:17

Ik ben heel benieuwd hoe lang ze er mee gaan doen. Dit is nieuw en echt uitproberen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:56

Zo wij hebben even 150 balen opgehaald :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:25

Flinke voorraad!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:28

Haha ja
Onze trailer opslag best groot ding
Van binnen zo goed als nieuw :p
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:11

Hier ook er 3 geschoren.
1 helemaal. Andere 2 hoofd en benen niet.
Grams vd deken verschilt per pony.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:49

Mag ik even heel brutaal inbreken. Ik zit te brainstormen over verlichting in ons binnenbak(je) van 20x30 m. ik weet het, een luxe probleem ;-)

Nu zitten we te denken aan 2 x 3 dubbele LED tl-buizen. Die komen op circa 6 m hoogte gok ik. Is dat wat? Hebben jullie ervaringen of do's en dont's?
Je hebt ook wel van die ronde lampen (beetje industrieel idee, snap je?), maar die moeten dan weer gespannen worden, de TL kunnen we zo aan de spanten bevestigen. Hoop ik...

Alvast thanks, jullie zijn mijn laatste hoop na geen succes via de zoekfuntie.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 08:22

Ik heb hier 2 LED TL buizen van rond de 15 Watt in de overdekte paddock van 10 x 16 en dat geeft mooi en voldoende licht. Dus gaat volgens mij prima.

Mooie opslag Janine!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:23

Ik kom ook even meelezen en posten als dat goed is :)
Wij zijn onlangs verhuisd en hebben daarbij ook mogelijkheid gekregen ons paard bij huis te hebben. We hebben 2 boksen waarvan we 1 uithuren. En mohelijkheid tot zo'n 10 boksen van 3x4.5 in het bestaande stalgebouw. Dan hebben we 7.5 hectare met 2.5 hectare grasland. De rest is bos en bos/graasweide wat is omheind en mogelijk om op te delen in meerdere stukken De boksen zijn nu opgebouwd van hout maar deze gaan er tzt uit. De nieuwe gaan we eerst opmetselen en een 'open' front. Gelukkig ben ik van het meeste zoals, warm en koud water, stroom en ventilatiesysteem voorzien.

Afbeelding
Dit is de nieuwe plek.

Afbeelding
Het gebouw rechtsonder is het stalgebouw van ca. 32 bij 14m (1/3e ervan is autowerkplaats, afgeschermd door een wand natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door wendely op 01-11-17 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:24

Wat een droom wendely <3

Hier word vandaag hard gewerkt aan een houten hek achter, ook fijn *\o/*