Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:15

Oke, bedankt voor de ervaring en tips. Dit is voor mij de eerste keer dat ik het van dichtbij meemaak. Pfff... best heftig. Ben al zo'n stresskip...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:27

Open is goed! Dan is de druk er af en kan het leeglopen en daarna genezen. Je kunt de haren er omheen wat wegknippen en scheren om het makkelijker schoon te houden. Ik deed dat met afgekoeld gekookt water. Denk dat je t ergste hebt gehad hoor! Het stuk ervoor is altijd naar, dat ze zich soms zo ziek voelen en het wachten op het knappen van die bulten, brr..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:04

Sterkte met de droes, geen ervaring mee.

Yontheke sterkte met de kreupele :(:)

Hier weer regen, wordt er simpel van.

En deze vond ik wel toepasselijk
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:34

Ah, Fergus! <3 <3

Sterkte met de zieke en kreupele paardjes hier. De mijne zijn zo dom geweest om van het oud hooi, dat ik gebruikt had om op de stalbodem te leggen, te eten ipv hun vers hooi in het net. En yep, nu heb ik ook nog eens 2 hoesters aangezien beiden niet tegen stof kunnen. Dat is ook de eerste en de laatste keer dat ik op het idee gekomen ben dat oud hooi best wel eens nuttig zou kunnen zijn. _-:( Maar ik snap ze wel, de stal is tenminste droog. Als het zo blijft, zetten we het hooinet opnieuw aan de stal, dat hebben we afgelopen winter ook zo gedaan.

Aan degenen die een drainage hebben, wat voor systeem hebben jullie? Ik ben de nattigheid en al de bijhorende ellende zo zat, ik wil een drainage.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:37

@sandra: ik vind het ook een beetje dom om paarden die al snel last hebben van stof op hooi te zetten als bedding wat niet goed meer is om te eten. Juist met dit soort paarden moet je extra uitkijken voor dit soort situaties.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:52

Alle zieke paardjes en eigenaren veel beterschap en sterkte :(:)

Sandra, ik heb wel drainage maar een systeem zou ik het niet noemen. Is door een loonwerker gedaan op basis van tekeningen die ik gemaakt heb jaaaaaren voor ik bokt en dit topic ontdekte. Kort gezegd, er is hier een gat gegraven, daar zijn 6 pvc buizen met gaten in gelegd en daaromheen is puin gestort. Daarover is 40 cm zand gegaan. Simpel genoeg en het werkt prima. Het ligt nu 9 jaar en nu moeten we de bodem op gaan knappen. In die 9 jaar hebben er hef grootste deel van de tijd 24/6 3 paarden km gelopen maar wel belangrijk ik voer absoluut geen ruwvoer in de bak. Wel gebruik ik hem voor trainen vn grondwerk rijden doe ik eigenlijk altijd op de club of in het bos.

Omdat ik een aantal pagina's terug las dat het lostrekken van de bodem eigenlijk geen effect heeft of maar heel kort is mijn huidige idee om er gewoon 10 cm zand op te storten en het weer 10 jaar zo te laten. Dan kan ik daarna altijd de complete bodem vervangen. Iemand een beter plan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:40

DubbelDun schreef:
@sandra: ik vind het ook een beetje dom om paarden die al snel last hebben van stof op hooi te zetten als bedding wat niet goed meer is om te eten. Juist met dit soort paarden moet je extra uitkijken voor dit soort situaties.

Sorry hoor, maar het hooi was een overschot van een verse baal die 2 weken geleden in de stal was gegaan en waar ze de laatste week niet meer van gegeten hadden. Voor hen is dat "oud" hooi, wat ze normaal niet meer opeten omdat ze dat niet lekker vinden. Die overschot heb ik gisteren over de bodem verspreid en toen zijn ze er weer wel van gaan eten. 1, dat had ik niet verwacht, 2, ik had ook niet verwacht dat het na 14 dagen al zo stoffig zou zijn. Maar hé, als men hier zo doet in dit topic, dan ben ik hier wel weer weg.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:47

Ik lees altijd heel graag mee en af en toe kom ik met een vraag of juist een mening maar de laatste week hangt een rare sfeer.. Hoop dat dit toch niet door zet, jullie konden elkaar altijd zo fijn steunen en elkaar accepteren zoals je bent en dat mis ik als mee lezer :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:49

Natalie36 schreef:
Omdat ik een aantal pagina's terug las dat het lostrekken van de bodem eigenlijk geen effect heeft of maar heel kort is mijn huidige idee om er gewoon 10 cm zand op te storten en het weer 10 jaar zo te laten. Dan kan ik daarna altijd de complete bodem vervangen. Iemand een beter plan?

Ik geloof dat ik toch zou lostrekken. Zeker omdat je aangeeft dat je geen hooi voert in de paddock. Met lostrekken bedoel ik frezen; dat gaat tot nog 30 cm. Daarna kun je altijd nog besluiten er zand bij te doen (evt. gelijk mengen?).

Chasey, mijn merrie heeft geen AB gekregen bij haar droes. Wel kreeg ik een spuit ontsmettingsmiddel (mooi roze); als het abces open zou breken, moest ik daar een oplossing van maken en dan met een spuitje het abces uitspoelen. Ik meen dat dat 3 of 5 of 7 dagen oid moest; pony liet het elke dag toe maar was er op de laatste dag wel klaar mee :Y)

Yontheke, je hebt wel pech hoor!

Fergus <3

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:24

Oei droes en kreupele paarden.. Niet fijn! Sterkte allemaal!
Je hebt wel heel erg pech Yontheke! Erg kreupel of valt het mee?

Gister hier behoorlijk veel water weggepompt maar vandaag is er weer een hoop bijgevallen. Morgen dus maar weer de pomp aan. -O-

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:06

Hij loopt niet op 3 benen maar wel echt mank dus niet alleen onregelmatig..

Als deze ook echt iets mankeert, dan koop ik er nooit geen 1 meer. Ze gaan allemaal stuk en dan doe ik echt geen rare dingen met ze vergeleken wat ik bij ons op stal allemaal zie. Daar vinden ze me allemaal veel te soft! Pfffff!

Als het zou blijken dat het slijtage is en hij bijvoorbeeld niet meer mag springen weet ik nog niet wat ik ga doen want ik beeld me weeral doemscenario's in en als ik dat gevoel heb, blijk ik jammer genoeg vaak juist te zitten..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:14

Yontheke, ik ken het gevoel. Ik heb ook een oog voor kneuzen. Altijd wat met die paarden. Je gaat inderdaad aardig aan jezelf twijfelen, dan. Maar niet doen. En hopelijk valt het mee met je paardje.

Kom net uit de clinic met Bent Branderup. Ik word toch altijd weer geinspireerd. Heel leuk. Beetje jammer dat ik echt walchelijk moe was. Maar goed, kan niet alles hebben. Als het nou eens stopt met regenen, kan ik ook eens even oefenen met de nieuwe informatie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:25

Fijn dat het abces open is. Goed teken. Beterschap.

Kreupele en hoestende paarden ook al ellende. Beterschap

Ohjajoh fijn dat je er nog bent. Paarden vitaminen zijn belangrijk en denk dat je nooit van die behoefte afkomt als je al zolang paarden hebt.hoop dat je een fijne passende oplossing vind voor het verlies en jouw afleiding met of zonder ander paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:44

Thanks lynn Nikita en je hebt helemaal gelijk. Maar nu is het gemis om Lona en MiniMe nog veel te groot, om al aan een ander paard te beginnen. Dus misschien is het maar goed ook dat ik eerst flink zal moeten sparen voor ik weer een ander kan kopen. Hoewel het slapen en leven naast de lege stallen echt onbeschrijfelijk zwaar is. Ik weet echt niet wat ik met mezelf aan moet en sluit mij toch op in huis. De pest is ook dat alle vrienden en bekenden in de paarden zitten en daar uiteindelijk toch druk mee zijn, net zoals ik zelf was. Ik ben al jaren een kluizenaar door mijn ziekte, maar nu voel ik mij echt eenzaam zonder mijn meiden.
Heb als bezigheidstherapie al eens rond zitten kijken, maar een kanon die mij dragen kan, zijn of niet te betalen (fantasie prijzen van 4500 voor een 18 jarige) of kunnen niet meer bereden worden.
Het ene moment denk ik: ik ga er nu 2 halen om maar volle stallen te hebben, maar voor 300 minstens in de maand om die te onderhouden, komt er natuurlijk nooit geld voor een ander en mij kennende ga ik daar dan toch ook weer tot het naadje voor, ik ben zon watje voor beesten...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:48

Oef Yontheke, het zit je even niet mee allemaal! Maak jezelf niet gek met doemgedachtes, nergens goed voor. Je hebt momenteel gewoon echt vreselijke pech. Hopelijk valt het mee. :(:)

En droes bij Chasey. In elk geval goed dat het open is ja. hopelijk geneest het nu snel.

Claudia :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:50

Herkenbaar. Wat je hebt zorg je goed voor kneusje of rijpaard, koSt net zoveel (of nog meer) . En het is ook allemaal belachelijk duur. Hoop dat je ondanks het gemis niet nog meer gaat terugtrekken. Miscchien doet zich straks een situatie voor wat ineens de puzzel in elkaar valt. Maar het is moeilijk en blijft t ook. Ik merk zelf wel dat ik nu ik een nieuwe heb waarmee het ontzettend klikt het gemis minder is. Hoop dat jij dat gevoel ook krijgt. Zeker als je elke dag tegen een lege stal aankomt is het moeilijk. Hele dikke knuff!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:02

Hoop ik ook, Ojajoh! Mss heb je wel zin om op bezoek te komen tijdens het weekendje? Zaten we niet in de buurt van jou ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:15

Ik woon vlakbij sure lee idd, geloof dat zij toch al gezegd heeft dat ze mij aan mijn haren mee ging slepen dan... :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:46

Lijkt me een prima plan!

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:38

Leuk dat je er nog bij bent ohjajoh..
Hoe drogen jullie de natte dekens.?
Ik had gelezen dat ze in de droger sneller slijten en de waterdichtheid afneemt.?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:45

Wat voor deken wil je drogen dan? Een vliegendeken of zomerdeken zou nog in mijn wasmachine/droger passen maar de rest krijg ik er niet in..

Zou het ook niet willen in mijn eigen wasmachine met al die haren (en mest...)!

Hier drogen ze gewoon op het paard en anders leg ik ze nog even uit in een stal.. Ergens ophangen waar de wind erbij kan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:01

Ik weet eigenlijk niet meer wat ze mijn merrie hebben gegeven. Wel spuiten en dat een paar dagen lang. Ze knapte gelukkig snel weer op. Maar als ik toch gewacht haf tot de volgende dag. ( Want de da vond het niet echt nodig om te komen) maar door mijn vasthoudendheid kwam ik toch. En hij bood zijn verontschuldigingen aan.

Gisteren met Rosie op het erf gewandeld met een touwhalster. Dat ging stukken beter. Ook met het halstertouw slingeren voor haar om haar wat terug te dringen. Na 2 keer begreep ze het helemaal. Ik voel me er ook een stuk veiliger bij. Dus dit gaan we nu uitbouwen. Eerst nog op het erf. 10 minuutje of zo en dan geleidelijk uitbreiden. Rosie is echt super verkeerstekens mak. Ik kan gerust met haar aan de straat staan. En ze kijkt niet op of om voor groot verkeer. Als hier thuis trekkers komen dan wil ze er graag heen. En bijt een keer in de band. Haha. Dus daar ben ik echt niet bang voor. Het gaat me meer om als ze ineens besluit dat ze terug wil. Maar als we het rustig opbouwen. Komt het denk ik goed. We gaan de weg op als ik het gevoel heb dat ze perfect reageerd als ik haar corrigeer. Maar daar heb ik na gisteren weer veel meer vertrouwen in. ;-)

Ook heb ik Marinka nog weer in de trailer gezet. Ik dacht als het ineens goed gaat dan gaan we rijden. Maar daar is het niet van gekomen. Ik had deze keer het voor deurtje dicht. Daardoor wat meer twijfel denk ik. Toen mijn vriendin bij het deurtje ging staan. Ging ze er ineens weer zonder twijfel op. De stang vond ze weer niks. Dus daar hebben we op geoefend en ook op het rustig uitstappen. En dat ging veel beter. Uiteindelijk heeft ze iets van 10 minuten in de trailer gestaan helemaal dicht. Ik vond dat we al lang genoeg bezig waren geweest en ben er dus niet mee gaan rijden.
Hoop dat het volgende keer kan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:04

Ik doe alle dekens gewoon in de wasmachine. Past prima. Doe ze nooit in de droger. Je moet inderdaad wel even de haren eruit halen. Anders is het heel wat x spoelwn, voor je je kleding er weer in kan doen. Voor waterdichte dekens: die worden inderdaad minder waterdicht. Maar even insprayen met waterdicht spul (voor schoenen bijvoorbeeld. Heb je bij de Action al voor 1,19 per bus. Voor een regendeken maat 195 heb ik 2 van die spuitbussen nodig) en klaar voor het volgende seizoen. De vliegendekens worden hier eigenlijk niet nat, is me opgevallen. Houden geen vocht vast, dus paard en deken zijn na een plensbui zo weer droog.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:11

Ik heb ze uithangen onder het afdak. 4 regendekens. Maar merk dat ze toch dag of 2 nodig hebben om te drogen.. hadden ingeregent met de harde regen. Nu had ik in usa een blanket dryer gezien. O dat zou echt de oplossing zijn 4 dekens erop en in 4uur droog. Maar daar is ook het prijskaartje naar :P. Nu ben ik aan ht overwegen om er een regendeken met vaste hals bij te nemen. Losse hals van weatherbeeta vind ik nergens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:17

Ik doe het zoals Fabster, hoewel ik heel wat meer bussen per deken kwijt ben... :+ en wat te groot is voor de wasmachine breng ik weg. Ben nu ook alles aan het wassen en heb ik dat gedaan, dan een paar 100 graden wasjes met soda erin, is de wasmachine weer brandschoon!
Waren de dekens doorgeregend en dus niet meer op het paard zelf te drogen, hing ik ze eerst een dag uit in stal en als het dan niet meer lekte, gingen ze een avondje mee naar binnen, kachel en volgende dag konden ze er weer op.