Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:41

Oeff dat zou ik ook niet durven!

Iedereen een fijn weekend gehad met zo'n mooi weer?

Wij hebben vandaag de gebroeders voor het eerst uit elkaar gehaald. De ene op de trailer en een rondje maken, en ik ben thuisgebleven om de andere van achter het raam te bespioneren. Behalve wat gebrul hebben ze zich beide prima gedragen dus ik kan weer met een gerust hart op wedstrijd :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:06

Da's netjes Mallootje! Wel slim van je, goede oefening voor de ene op de trailer, en jij weet meteen wat er thuis gebeurt. :j

Pony vond het geweldig, ik dacht dat ik haar jihaa hoorde zeggen! :+
Ze had de bedoeling meteen door en wilde vooral harder.
Mijn vriend is vandaag met haar wezen fietsen, en dan in galop aan de longeersingel vasthouden. Dat ging ook wel mooi, maar ik ben dan bang dat ik val. := Gaat mij te hard iig!

Ik moest van half 9 tot 8 uur s'avonds werken, dus ik heb geen idee gehad van het mooie weer. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:17

Nou hier was het gewoon 26 graden, morgen nog wat warmer zeggen ze, maar dat is altijd maar afwachten.

Niet zo veel paarden nieuws hier. Vanochtend nog een uit de wei gepakt om z'n hoeven te doen en het viel me helemaal niet tegen hoe het eruit zag op wat kleine scheurtjes na. Maar ze lopen hier veel op ongelijke grond dus dat is ook niet zo vreemd.

Pony naast de auto laten meelopen zou ik zelf ook niet zo snel doen, maar als hij braaf is waarom niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 03:15

Originele training Gypsy, brave pony!

Mallootje, dat is een slimme manier van splitsen! Ik gebruik hier altijd de rijbak (of een box), de hoge houten omheining is nog nooit een paard uit gekomen tot nu toe.
Of nou ja, een keer, twee zelfs. Mijn Tinkerruin en de jaarling. Ik keek 's ochtends uit het raam en zag ze samen op de wei, dacht even dat ik teveel gedronken had, maar ze stonden er echt. Had de ruin wrs met zn kaken of het hek staan schuren, die ik alleen op het "voetje" had gezet om te sluiten. Sindsdien maar een halstertouw er omheen :')

Ik kan hier beter een paardien-ziekenhuis beginnen. Mn hoogdrachtige merrie stond een week geleden ineens hoefbevangen. Gelukkig waren we er snel bij en hebben we erg vroeg kunnen starten met metacam, hoefde daarom maar 4 dagen. Nu zijn we 9 dagen verder en staat ze alweer 4 uur per dag zonder problemen op het gras. Gelukkig maar, want opbouwen na de geboorte schijnt nog veel meer risico met zich mee te brengen, en vanwege een slecht gebit en aankomende lactatie periode is gras toch wel het allerbeste. De ruin is afgelopen vrijdag van zijn (behoorlijk grote) wolfskiezen verlost, dus die loopt met twee gapende gaten in zn mond. Gelukkig loopt er ook nog een jaarling die niets mankeert *afkloppen*.

Ben net terug van werk, nog even baaltje hooi erin gedaan en nu lekker slapen. Over 5,5 uurtjes alweer de wekker. Moet begin van de middag alweer werken maar wil mijn opbouw-schema van het gras niet doorbreken, dus dan maar even eruit om ze erop te gooien, wie weet kruip ik daarna nog wel terug. Je moet wat over hebben voor je vrienden he, zeker voor die 4-benige :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:15

Ik wilde inderdaad wel oefenen op 'echt' weggaan. Ze zijn het al gewoon dat er geregeld eentje op stal blijft terwijl de andere 50 meter verder aan het werk is, maar als ze dan naar elkaar roepen kunnen ze elkaar gewoon horen. Gelukkig gaven ze er niet veel om om echt gescheiden te zijn :)

Heb gisteren met het mooie weer ook nog wat foto's gemaakt op de wei :) de jongste begint behoorlijk uit te zwaren!

Afbeelding

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:28

Da's geen understatement. :D Lekker speknekkie!

Oef Caily da's balen zeg... Gelukkig was je er op tijd bij, ik hoop dat het vanaf nu goed gaat, zeker met de beeb onderweg.... Sterkte voor je ruin, heeft hij er last van of valt het wel mee?
En klop dat idd maar even af ja, voor je het weet...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:32

Caily wat schrikken zeg met je drachtige merrie! Hopelijk blijft het nu goed gaan! Wanneer verwacht je het veulen?
Vervelend is dat, dat meestal alles tegelijk komt. Was bij mij 2 weken geleden ook; in 5 dagen tijd 2 gewonde paarden en 1 2 dagen koliek… Hopelijk voorlopig weer even klaar.

Mallootje wauw mooie foto van een heerlijk koppie! Leuk dier :)

Wat was het gisteren lekker weer zeg, echt genieten! Vandaag helaas weer de hele dag binnen aan het werk….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:43

Hier ook genoten hoor van het mooie weer! Wel weer druk aan het klussen geweest, dus ook wel een beetje moe. Maar net als Daan zit ik ook de hele dag binnen op mijn werk, dus kan ik een beetje uitrusten :o .

Mijn merrie is in 3 weken tijd behoorlijk vet geworden..... Nu dus maar veeeeeel minder gras en weer een beetje extra hooi bijvoeren. Ze staan intussen wel 24/7 op het gras.

Daan wat een gezeur zeg met die zandboer! Het lijkt er echter wel op dat je behoorlijk sterk staat dus ik hoop dat je probleem snel opgelost wordt en dan je lekker in een goede bak kunt rijden.

Zo mallootje, die ziet er goed uit! Mooi dier hoor.

Oef Caily, daar zul je wel even van geschrokken zijn, fijn dat het nu weer goed gaat.

Gypsy, gave foto met je pony naast de auto :D . Met mijn paarden zou ik het niet aandurven, maar die zijn ook niet veel gewend.

Ooooh palousa, heerlijk 26 graden! Bij ons was het wel mooi weer, maar nog lang geen 26 graden. Hooguit 15......

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:06

Voorzichtig hoor met al die zieken en gewonden, hopelijk houden jullie ze allemaal heel! Altijd schrikken als er eentje wat heeft, gelukkig waren jullie er snel genoeg bij!

Ik vind m'n 2 vosjes ook steeds mooier, terwijl ik een paar jaar geleden nog hard liep te roepen dat ik nooit een vos wilde :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:08

Ik zie dat nog steeds niet gebeuren. Toen we op zoek gingen naar een kinderpony riep ik ook, al is het een vos en zo lelijk als de nacht, doet er niet toe, als 'ie maar braaf is!
Waar kwamen we mee thuis? Alweer, voor de 3e keer, een schimmel. :') Maar braaf is ze!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:14

Een mooie schimmel staat ook wel heel hoog op m'n wishlist :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:15

Ik heb altijd al iets gehad met paarden met veel wit. Vind ze op de een of andere manier zo'n vriendelijke uitstraling hebben.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:04

Hier ook [***]...gaat ineens hard met vet worden
Ze staan van 7.30-15 op de wei maar zie ze dicht groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:13

karev schreef:
Hier ook [***]...gaat ineens hard met vet worden
Ze staan van 7.30-15 op de wei maar zie ze dicht groeien.

Ja het lijkt dit jaar extreem... Moet er ook bij vertellen dat ze vroeger op de pensionstal van een stuk dat ze stukgelopen hadden, steeds een heel klein strookje erbij kregen.

Nu moest ik een stuk land (met veel gras) afzetten, dus de eerste weken was het vreten geblazen voor ze!
Ook hebben we tussendoor nog een beetje nachtvorst gehad, dus lekker suikerrijk gras. Nu krijgen ze echt maar een heeeeeeel klein strookje vers gras en verder hooi. Ook groeit er op het reeds kaalgevreten stuk ook al weer gras.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:34

Die van mij gaan er dagelijks zo'n 2u op, ze staan de rest van de dag op een kaal stukje wat te knabbelen en ik voer ze nog wat hooi bij. Mijn merrie is redelijk gevuld de winter doorgekomen (voor haar doen toch) en de pony staat al tonnetje rond, dus wil ze gezond houden want ze vreten non-stop als ze op de rijke wei staan.

Knappe vos Mallootje!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:56

Hier liepen ze 2 uur na het openen van de wei met hoog gras zelf alweer naar het winter stuk om daar te staan slapen.. Maak me dus niet zo druk over te snel te veel willen eten, dat regelen ze hier heel goed zelf gelukkig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:22

Ik moet jullie nog even om hulp vragen, hoor… Negeer het gerust als je geen zin hebt om te lezen!

Ik kom niet uit de stalindeling. Hoe frustrerend. Elke optie heeft voordelen en nadelen. Ik weet echt niet wat wijs is.

Dit staat vast:
Afbeelding

Een klein beetje in verhouding, maar zeker niet op schaal. De groene dingetjes zijn bomen. De wilgen moeten blijven staan, de appelboom langs het pad rechts mag eventueel gekapt worden, maar laten we graag staan.

Het zijn vier stallen, een zadelkamer en een open ruimte die opslag OF poetsplaats wordt.

Een poetsplaats heb ik voor mijzelf niet echt nodig, maar ik wil per se een overdekte plek hebben met extra zijverlichting voor dierenarts en hoefsmid. Zo’n plek heb ik nu onder de luifel van de oude stal en die blijkt onmisbaar te zijn.

Probleem: welke bestemming geef ik aan de open ruimte? En waar plaats ik dan poetsplaats/opslagruimte?

Komt ‘ie:

Open ruimte als opslagruimte:
+ Gemakkelijk te bereiken vanaf de oprit
- Open voorkant in een buitenstal, dus je kijkt erin vanaf het huis en misschien meer rondvliegende hooisprietjes omdat de wind er vat op heeft, maar de wind staat in principe op de achterkant

Open ruimte als poetsplaats:
+ Ideale plek, recht tegenover de zadelkamer
+ Geen stof van hooi/stro bij de paarden
- Moet er ergens anders een goed bereikbare opslagruimte te bouwen zijn…

Plek A als opslagruimte:
+ Hier kan een schuurtje geplaatst worden dat nog iets groter is dan een stal (3,5 bij 4 of nog iets groter), dus net iets meer opslagruimte (en dan met een gesloten voorkant)
+ Niet in het zicht
+ Ideale plek tussen paddock/wei en stallen in (korte looproute)
- Blokkeert lichtinval stal aan de zijkant
- - - Moeilijk te bevoorraden, omdat de overstek van de stallen laag is (225 cm) en daar geen tractor, hoger beladen aanhanger en aanverwante wagens onderdoor kunnen rijden… Een lading hooi moet dus ergens anders gelost worden. Plek A is niet te bereiken vanaf de ‘linkerkant’.

Plek B als poetsplaats:
+/- Blokkeert lichtinval naar de zadelkamer, maar dat is niet heel erg (toch kunstlicht)
+/- Weinig ruimte (max 3 m breed en 3,5 m diep), maar dat is voldoende voor een poetsplaats
+ Naast de zadelkamer
- Ook een handige plek voor een mestplaat…
- De wind staat op de open kant
-- Vol in het zicht, dus kan geen simpele schuur zijn (op plek A wel), dan wordt het een extra open ruimte van de fabrikant van de stallen (in verhouding nogal duur voor een poetsplaatsje)
-- Door de kleinere afmetingen zal het dak net iets lager zijn dan de andere stallen en dat vind ik er niet uit zien…

En dan ben ik ook nog altijd aan het twijfelen of ik niet een noodstal moet hebben voor het geval dat ik tijdelijk een extra paard heb. En/of een merriestal… Maar misschien moet ik daar helemaal niet over nadenken. :7

*zucht*

Iemand een idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:37

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:48

Zoiets lijkt mij heel persoonlijk. Ik zou de ruimte gebruiken als opslag, vooral omdat ik zelf een poetsplaats overbodig vind. Dat doe ik overal en nergens, zou ook prima in het gangpad kunnen bijvoorbeeld. En ik kom altijd opslagruimte tekort dus neig daar al snel naar. Ook zou voor mij het financiele plaatje erg belangrijk zijn, hoe goedkoper hoe beter. In dat geval is de ruimte als opslag gebruiken en geen poetsplaats aanleggen het beste.
Maar dit is dus erg persoonlijk. Probeer eens om de kleine min en pluspuntjes weg te strepen en alleen degene te laten staan wat je echt belangrijk vind. Misschien komt er dan wel iets uit, dat je bepaalde oplossingen toch echt geen goed plan vind en weg kan strepen. Bijv dat lagere dak. Gaat dat altijd een ergenis zijn? Dan is die optie dus al niet geschikt en kan je em al wegstrepen, ongeacht andere redenen. Zo kan je misschien wat meer elimineren en is het helderder, want nu heb je idd veeeeel voordelen en nadelen voor elke optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:13

Mmmmm ik hecht ook geen waarde aan een poetsplaats. Ik poets meestal gewoon in de box en zadel daar ook op.

Ik zou de plek naast box 4 gewoon als opslag gebruiken. Ik vind een rondvliegend hooisprietje meer of minder niet zo'n probleem (ik veeg graag :D ).

Verder is voor mij het financiële plaatje ook erg van belang. Ik zou dat geld bijvoorbeeld liever aan mijn huis uitgeven. Die heeft het op dit moment harder nodig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:19

Een droge, goed verlichte plek voor hoefsmid en dierenarts is voor mij een must. De lampen moeten daar van de zijkant schijnen i.p.v. alleen van boven. Deze plek moet handig liggen t.o.v. de zadelkamer, want ik wil de spullen in de zadelkamer (dus ook ehbo spul) dichtbij hebben.

Ik heb een zwaar atactisch/spastisch paard dat niet naar een kliniek kan (kan niet vervoerd worden), dus als er iets moet gebeuren, dan moet het aan huis en dan is het fijn als we daar een plek voor hebben. Hij moet ook zijn stinkende best doen bij de hoefsmid met al zijn krampbenen, dus het kan handig zijn om hem steun te geven aan een wand. Verder is het fijn om een ruimte te hebben waar de jonge paarden wat opgesloten staan (niet zo ‘op doorreis’ als in het gangpad), omdat ik nog wel eens paarden op stal krijg die nog geen halster kennen.

In het gangpad doe ik niet, vanwege:
- te laag als ze protesteren / hoofd helemaal omhoog brengen
- niet overdekt (middelste strook van 1,5 meter is open lucht)
- ga ik niet overdekken i.v.m. verlies van licht en lucht

Ik wil zelf het liefst de opslag aan de achterzijde van de stal. Dan heb ik iets meer ruimte, de plek is ideaal tussen boxen en paddock (korte looplijnen) het kan een afwijkende schuur zijn (goedkoper). Dan is het aanzicht vanaf huis nog normaal en dan is er nog een goed bereikbare plek voor een mestbult. Het enige echte nadeel vind ik dat de aanhanger met hooi niet tot de schuur kan worden gereden…

DubbelDun schreef:

Sorry, heb ik niet helemaal handig getekend. :o De achterzijde staat tegen de groensingel aan. Daar krijg ik geen hooibalen bij. En ik wil graag kleine hooibaaltjes gaan gebruiken. In de tekening zouden ze niet overdekt liggen. Foliebalen kunnen er niet neergelegd worden, omdat daar geen tractor of andere machine in de buurt komt.

De zadelkamer staat vast, die is eigenlijk niet meer om te bouwen naar stal. :)

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... kRYGZ0.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... EZPKkP.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... t4F2li.jpg

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:25

lorette: midi baaltjes kun je vaak ook prima met de hand rollen en kantelen. Doen wij ook als we geen zin hebben om de trailer te starten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:29

Rollen/kantelen lukt wel, maar stapelen lukt echt niet. En dan is het zonde van de ruimte er boven.

@lorette: ik heb achter mijn stallen het dak doorgetrokken (extra plaat er onder) en die ondersteund en dichtgemaakt. Hierdoor heb ik een 'gang' van 7,5 x 1,5 gekregen waar ik ong. 100 baaltjes kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:32

Ah oke, ik begrijp je heel goed met een atactisch paard. Dan ben ik het helemaal met je eens dat je daar een goede werkbare plek voor moet hebben.

Pfff dan is het inderdaad lastig. Ik ga nog eens even kijken en proberen met je mee te denken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:39

DubbelDun schreef:
Rollen/kantelen lukt wel, maar stapelen lukt echt niet. En dan is het zonde van de ruimte er boven.

@lorette: ik heb achter mijn stallen het dak doorgetrokken (extra plaat er onder) en die ondersteund en dichtgemaakt. Hierdoor heb ik een 'gang' van 7,5 x 1,5 gekregen waar ik ong. 100 baaltjes kwijt kan.

Dat is een handige oplossing. :j Door de aanpassingen aan het dak en de ondergrond is het voor mij goedkoper/simpeler om een schuurtje erbij te plaatsen.