Schei uit, mijn kleren zitten ook vol, soms doe ik mijn schoenen uit en dat zit mijn sok helemaal vol. In de was vind ik het dan nog terug, blijft er gewoon in zitten. Mijn truien. Haat het
diana1
Geplaatst: 04-02-09 17:19
@Russel en DD Klopt helemaal, ik heb het hier ook overal liggen van de stal hooihok, erf en huis...ben blij dat ik er nu vanaf ben.Vanmiddag mijn eigen paard ook op korrels gezet. Dit plakt niet en loopt niet uit, gelukkig niet zeg!
Het opeten is nog steeds mijn grootste probleem (en de kostenvergelijking). Vraag me af wanneer 'onze' pallet komt
toptoys
Geplaatst: 04-02-09 17:23
Haha, nee met korrels geen sokken vol Tenminste, ik niet. Ik haal m'n boxen nooit helemaal leeg. De natte plekken haal ik weg wanneer er niks meer opgenomen kan worden. Dat zie je ook aan de kleur, beetje bruin/rood is het dan. Die 40 zakken gemiddeld in de maand heb ik dus bij boxen die al zijn met korrels. Ik ben ooit begonnen met 6 zakken in een box, toen had ik zeker meer nodig gehad die maand. Moet ik er wel bij zeggen trouwens, dat van de 9 er 3 klein zijn. 2x2,5. Die andere 3x3. (we fokken Atje's, dus geen paarden in die kleinere boxen hoor )
Jannepauli
Geplaatst: 04-02-09 18:17
Lopen jullie op sokken in de stal dan? Ik heb nooit last van vlas in de kleding
Zeolite: nieuwsgierig als ik ben -vragen is weten -- ik ga morgen even bellen. Vind het vreemd, die man die ik destijds sprak was toen zo enthousiast over z'n zeolitekorrels..
Fitzroy
Geplaatst: 04-02-09 18:26
Nee, met strokorrels heb je geen last van inloop, terwijl ik idd overal strootjes terug vond, tot op de raarste plekken Nu vind ik alleen hier en daar nog kuilgras
@russel: ik denk dat je DD bedoelt, ik heb nooit vlas gebruikt en ben het ook niet van plan.
Toptoys: duidelijk hoe jij het gebruikt. Je haalt dus nooit de hele stal leeg. Kan ook nog een optie zijn.
Nou mijn stalschoenen worden verwisseld voor 'werk'schoenen, dus ik kan altijd de vlas uit mijn sokken kloppen Soms verbergt zich er eentje in mijn pantoffel en als je dan onverhoed er op gaat staan zit je haast tegen het plafond
Imker
Geplaatst: 04-02-09 22:50
Ik was érg toen ik nog bij de overheid werkte: ik ging gewoon met mijn stalschoenen naar mijn werk. Hup, de ergste bagger eraf vegen aan een graspol en daar zat ik op kantoor . Op een gegeven moment ben ik het mezelf af gaan leren en nu werk ik op ons eigen kantoor, dus ben ik eigen baas.
Maar vlas is idd een rommel, het prikt overal in en door.... Stromot kun je heel simpel van je afkloppen.
Hier dito hoor met vlas. Vind ik dus ook een groot nadeel er van. Ik loop thuis (buiten) altijd op klompen en als ik de stallen heb gedaan, kan ik eerst mijn klompen en sokken ontdoen van al die vlasdeeltjes. Ook buiten continu vegen omdat het overal ligt.
Sharani
Geplaatst: 05-02-09 11:51
Stromot loopt minder naar binnen als vlas, maar zeker als je kinderen hebt die niet altijd meteen hun laarzen of schoenen uittrekken bij de deur vind je nog genoeg binnen .
@ Diane1: Ik heb de strokorrels van haardhout maar op de zakken stond zeolite.
Hmm ik vind wel dat de uiteengevallen korrels meer 'plakken' dan vlas. Vlas kon ik met de bladblazer prima uit het gangpad blazen maar met de uiteengelopen korrels gaat dat een stuk lastiger. Kennelijk ben ik de enige....
jennyk
Geplaatst: 05-02-09 17:19
DubbelDun schreef:
Het opeten is nog steeds mijn grootste probleem (en de kostenvergelijking). Vraag me af wanneer 'onze' pallet komt
zou begin van de week komen (ik had vorige vrijdag nog gebeld, ongeduldig hè ) Maar volgens mij is het begin van de week ook al weer voorbij
Ik heb vandaag na bijna 5 weken een natte plek verwijderd uit de box van de iets-minder-smeerlap. Dit is nu de 3e keer dat er een natte plek verwijderd wordt. Ik heb niets bijgestrooid, voor deze box is zaterdag bijstrooidag.
Box van de smeerlap houdt zich nog steeds verbazingwekkend goed.
Net als JP zeer tevreden over mijn Ecobodemkorrels.
Jannepauli
Geplaatst: 07-02-09 12:35
(met dank aan diana )
Ons eerste nachtje op stal met een Strovan-bodem zit erop! Het is misschien beginner's luck maar ik ben enthousiast. Normaal gesproken tref ik 's morgens vieze en natte stallen aan, maar nu zag het er droog en schoon uit. Zelfs het paard dat normaal alle bedekking ondersteboven krabbelt had op een plekje na , alles nog keurig liggen. Haar mesthoopje had ze 'bedekt' met strokorrel. Ook het andere paard dat per nacht altijd wel drie fikse olifant-hopen produceert, zag er prima uit - geen natte plek te zien. En 't rook lekker!
Ik denk wel dat mijn vreetzakje ervan gegeten heeft, toen ik vanmorgen vroeg bij stal kwam stond ze heel traag te kauwen. En weet je wat - ik geloof dat dit helemaal zo erg niet is: het is een product zonder toevoeingen dus af en toe een hapje kan geen kwaad - het is al aardig uitelkaar gevallen én.. omdat het verteringsstelsel van een paard nu eenmaal zo is dat de maag constant maagzuur produceert, ook als er niks te eten is ( gevolg: maagzweren) is het misschien zo rampzalig nog niet als ze telkens kleine beetjes stro binnenkrijgen. Dat neutraliseert het maagzuur een beetje. Natuurlijk zal het niet goed zijn als de hele bodem weggegeten wordt - ik heb er wel met het bevochtigen voor gezorgd dat de toplaag geen korrels meer zijn.
Het uitmesten? Fluitje van een cent: drie minuten in stal 1, vijf minuten in stal 2. De kleine korrel van Strovan valt makkelijk door mijn plastic vlasmestvork, dus ik had een halve krui met alleen mest van twee stallen.
Tja, hier een minder positief bericht. De stallen beginnen nu het regenachtig is en dooit ineens heel erg zompig te worden. Ik ben er nog niet uit of ik wat extra zakken toe voeg of de stallen mogelijk helemaal leeghaal. Dat zou wel een grote tegenvaller zijn, na bijna 7 en 5 weken.
@Fitzroy: bekend verschijnsel na een vorstperiode. Ik zou eerder een paar zakken toevoegen, Imker had daar -meen ik- ook goede ervaring mee.
diana1
Geplaatst: 07-02-09 13:08
Gewoon bijstrooien Fitz...komt het wel weer goed! Ik heb hier vanochtend (na een week) ook weer een zak bijgestrooid. Gister vond ik het ook weer klef worden maar trekt op deze manier wel weer bij. Ik woel het dan eerst helemaal om en daarna strooi ik een zak bij wat ik er door heen hark. Schade valt dus mee hoor