Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:05

ik ben van plan de balen met een balen snijder van de buurboer eerst in plakken te laten snijden,
dan nat maken en verdelen,
eerst de bak goed vlak en onder water zetten heb ik ergens bij een bakken firma met kokos op de site gezien
hoe ik moet vlakken weet ik nog niet,(als de vezel er in ligt bedoel ik) ik heb nu een stalen rek achter de landrover,
maar daar blijft het hooi wat ik voer ook altijt achter hangen
maar Wilt was daar ook al mee bezig geloof ik?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:12

Dat was ik even vergeten, maar het kokosbedrijf waar ik mijn vezels vandaan heb is sinds die tijd opgesplitst in verschillende bedrijfsunits. De balen kokosvezels die wij hebben, worden nu verkocht via http://www.comos.nl/

DubbelFun

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:28

Ik heb meteen die club een mail gestuurd of ik van diverse produkten wat monsters kan kopen :)
Ik wil nog steeds eerst proefstukjes in de paddock maken.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:52

ik hoop dat jullie onderandere al zo ver met informatie verzamelen zijn dat jullie ons ook op de goede weg kunnen helpen.

eerst maar eens het probleem,
we zitten hier in NH 0bdam (heerhugowaard, hoorn) we hebben een buiten bak waar drainage in ligt, deze loopt bijna niet. Hebben hem doorgespoten en bleken helemaal schoon te zijn.
We zitten hier op klei grond. Zomers is de bak te zwaar, en als er een bui over heen is gegaan perfect voor een dag of 2.
Swinters is de bak wel goed niet te zwaar etc. tot dat er een regen periode is, zoals afgelopen weekend. hij is dan nog 2 dagen goed, daarna staan de plassen erin. vandaag is hij weer voor het eerst te berijden. ook is er vorig jaar veel zand weg gespoeld door de vele regen. we hebben dacht ik stieren of rivier zand.

we wilden er graag wat aan doen maar helaas hebben we geen geld boom staan. We hadden eerst alleen een hoop grond om de bak heen maar die wordt nu vervangen door een hardhouten rand.

verder wilde we graag kokos in de bak gaan doen.
heeft er hier iemand ervaring mee op klei grond? en het liefst hier in de buurt als vergelijkings materiaal.

alle tips zijn natuurlijk welkom!!

bedankt alvast. gr laura

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:33

sorry heb zand,

maar zit wel in de buurt

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:27

Vraagje, Mac zouden wij een keer bij jou bak mogen komen kijken?
En hoe doen jullie het met slepen? Wij hebben nu een vlakker met van die punten, kan deze gebruikt worden of heb je een weidesleep nodig?
En graag nog even ervaring van degene die de bak ook als paddock gebruikt, blijft het dan ook goed?

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:01

Ben op dit moment ook bezig met kokos in de bak te verwerken. Ik gebruik de 5 balen van kokosystemen.
Mac heeft geen woord gelogen : het is echt een enorme klus. Ben nu 3 dagen bezig (bij elkaar zo'n 14 uur) en heb denk ik nog niet de helft van de kokos uitgeplozen.
Maar ja, als ik dan straks een super fijne bak heb, dan is het mij allemaal wel waard. Ik heb toch gekozen voor de lange vezel, ipv de korte vezel van go-koko , omdat het volgens jullie verhalen toch langer meegaat. En als tweede natuurlijk het prijsverschil , zo'n Euro 1500.-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:55

Onze bak is ook paddock (3 paarden staan er van 's ochtends half 8 tot 's avonds 10 in). Dat gaat prima. "Sprintgaten" moet je soms even dichtharken of dichtstoppen met je schoen, maar verder houdt de bodem zich prima. Iets met punten om te slepen gaat hem niet worden; daar blijven de vezels achter hangen. Iig de lange die wij hebben. Weidesleep hebben wij ook geprobeerd; gaat ook niet. Wij rijden er nu eens in de twee weken met de auto overheen om het plat te krijgen :o . Het is niet perfect (lees: het is geen superstrakke waterpasse agterbergbodem) en zo'n professionele rol zou natuurlijk beter zijn maar hij is mooi stevig en de paarden lopen nu OP het zand ipv er IN zeg maar. De bodem is mooi vast en het bovenste laagje toch lekker los. Echt super om op te rijden!

Komen kijken is geen probleem Djimmert. Je woont dichtbij, zie ik :))

Oei vienna2 ... HOU VOL :(:) het komt goed, echt waar!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:38

@Mac: volgend projektje
Afbeelding

Na één retourmailtje van Go-Cocos heb ik niets meer gehoord over mijn gevraagde proefzending ;(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:23

Hihi, ja, ik heb al zitten filosoferen hoe we zoiets evt. zelf kunnen maken (professionele versie kost over de 1000 Euro :oo )

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:30

Ik heb vandaag voor de derde keer in mijn bak gereden en ik moet zeggen: het is een wereld van verschil :D
Het is inderdaad het werk wel waard! Ik kan, omdat ik heb gekozen voor de korte vezel, de bak gewoon met de weidesleep slepen, ik heb dit van de week al eens gedaan. Door het frezen was mijn bak wel heel ongelijk geworden.....

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:36

oke, dus als ik het nu goed begrijp dan kun je met de lange vezels niet goed slepen (zou een platte pallet ofzo niet werken) en de korte vezels kan met weidesleep. En de meeste die voor de lange vezels hebben gekozen hebben dit uit financieel oogpunt gedaan. Ik had zelf bij go-koko geinformeerd, zij leveren de korte vezels. Maar blijft dat dan ook goed als je de bak ook als paddock gebruikt?

Oh, en mac dan wil ik dan graag een keer komen doen!!! Stuur je nog even een PB!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:42

@Djimmert : ik heb dus geen bak alleen maar paddock, maar ik wil eerst een proefvlakken maken van verschillende soorten, alleen de leveranciers werken niet echt mee ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:46

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:38

@dubbeldun; jammer dat ze niet meewerken. Hoop dat het nog gaat lukken en ben dan zeer benieuwd naar de "uitslag".

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:46

Wij hebben sinds juli de korte vezels van Go-Ko-Ko in onze bak die eerst 's zomers loodzwaar was.
Het is even werken maar dan heb je ook wat; de paarden lopen er heerlijk in, diet meer dat geploeg in het rulle zand........ door de korte vezels kunnen we de baksleper met de korte tanden gewoon gebruiken, om hem zo nu en dan weer wat te egaliseren. Maar als we vroeger wel een paar keer in de maand moesten, is nu 1 x per maand voldoende! Je loopt er zelf ook veel fijner in met longeren en hindernissen sjouwen e.d.!
Echt een aanrader hoor!
En wie komen wil te kijken of te rijden, geef maar een berichtje hoor!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:06

Ik heb een tijdje geleden ook meegesproken in dit topic.
Ik wil dan nu ook even mijn verslag doen.
Wij hebben na veel denken, info inwinnen en kijken uiteindelijk gekozen voor de All weather tuft snipper. Zeer onnatuurlijk, maar ik ben er nu erg blij mee. Rijdt altijd goed.
Ik zag deze week in een bak weer de lange kokosvezel liggen. Ik vond dat eerlijk gezegd nog lelijker dan die snippers van ons. Allemaal rare lange haren, en daaronder was het zeer oneffen.
Ik ben erg blij dat ik daar niet voor gekozen heb. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:25

Ik had ook een monster opgevraagd, nog geen reaktie.

Ik ben nog steeds heel erg geïnteresseerd om een kokos bak te zien en er even in te lopen. Ik heb nu even 2 balen agterberg er in gedaan omdat ik weet dat het werkt en kwa prijs het niet veel scheelt, maar kokos in de longeerbak is nog een optie of kokos bij de agterberg.

Agterberg vertelde dat er zo veel vraag naar was, dat ze het hebben getest in een lab. de conclusie was dat het niet lang mee ging, dat er na testen niet veel meer over was. Hoe getest weet ik niet. Neem het ook wel even dubbel op, immers agterberg is groot geworden met zijn snippers, maar kokos bakken aanleggen zal hij ook niet erg vinden als men er naar vraagt. Welke kokos, lange of kort haren, welke leverancier dat weet ik niet en dat geeft misschien een beter beeld in deze tests.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:29

Ook lijkt het mij zeer lastig te slepen hoor, dat zal toch gedaan moeten worden, hier in het zuiden nog geen kokos bak te bekennen, Mijn instructeur heefd er laats ingereden met en wedstrijd, marij was er niet zo kapot van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:38

Over dat slepen is er zat te koop, ik heb hierboven een link gemaakt, maar dan moet je wel investeren.

Wij slepen met een weidesleep, maar dat is eigenlijk niet waar hij voor bedoeld is, maar zo eentje met die pennen er aan, de echte manegebodemsleper, heeft bij de vorige eigenaren het doek kapot getrokken en dan ben je verder van huis. Ik moet het nu zonder doek gaan doen en dan ben je al een flink stuk demping en stabiliteit kwijt.

Er zijn rollen op wieltjes beschikbaar die je achter een trekhaak kan hangen, heel simpel, maar zal niet goedkoop zijn.

Als een bak glad blijft hoef je niet te slepen, maar je zult wellicht wel 1 keer per jaar moeten frezen omdat je bak anders te veel inklinkt en te vast zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:19

Ik heb een monster van de kokossnippers gekregen, ik ga het eens uitproberen. Heb al een handje in een kopje water staan 2 dagen, ben er niet echt kapot van. Voelt wel aan als sponsjes, dat wel fijn, maar ik vrees dat het niet lang mee zal gaan..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:51

Onze bodem klinkt niet in; zou op zich eigenlijk wel fijn zijn (geweest) voor de stevigheid. Dat ligt denk ik aan de soort grond waar je op woont.

Egaliseren moeten wij wel weer doen, met een schuiver oid. Na een jaar krijg je wel wat glooiingen door de werking van de bodem. Niet storend bij het rijden overigens, maar ik denk dat als je er niks aan doet, het dat op een gegeven moment wel wordt.

Kun je eens een foto maken van die kokossnippers Russel?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:43

@vienna2 hoe staat het ervoor?
ik moet volgende week beginnen, dus ik ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat
foto's ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:11

Ja ik zal foto maken, ik heb nu nog in water staan, maar ik ga er ook wat zand bij doen om te kijken hoe het dan is.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:44

Ik ben bijna klaar.
Moet morgen denk ik nog een klein uurtje uitpluizen en dan zit het erop.
Ik moet nogmaals zeggen :het is echt een enorme klus.
Ik ben bij elkaar zeker wel 40 uur bezig geweest. Behoorlijk last van mijn rug gehad en kapotte handen (handschoenen zijn aan te raden !)
Ik heb eerst de pakken laten verdelen over de bak. Toen ze uit elkaar gehaald en daarna met een riek uitgeschud.
Het nat maken viel niet helemaal mee. De kokus zit zo vast op elkaar , dat allen het bovenste gedeelte nat wordt. Daar ben ik dus maar mee gestopt. Het beste is hopen op regen :D
De kokus ligt nu met een laagje geheel verdeeld over de bak. Begin volgende week komt de buurman
met een kleine trekker en frees. Daarna is het volgens de leverancier het beste om nog even te sproeien en daarna dus aan te rollen.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.