Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:45

Borg: Heel triest voor je paard dan, als je gewoon zo door gaat zonder dat hij naar buiten kan. Maar veel succes

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:59

succes met wat Nors opkijken

wie weet is haar paard wel gezonder en gelukkiger met zijn leefomstandigehden dan die van jou

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:03

Ik hoef niet overtuigt te worden met onderzoeken, cijfers, feiten of wat dan ook.

Ik ken deze cijfers en onderzoeken.

En ja, ik heb besloten mijn paard als stalpaard te houden en niet als landpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:05

toch zou dat voor mij een nachtmerrie zijn als ik ooit Zanda verkoop en hij komt zo te staan...die is zijn hele leven al gewend om overdag buiten staan met andere....
Ik denk dat als ik wist dat zulke stallen niet zouden bestaan...ik veel makkelijker de beslissing zou kunnen maken of ik hem voor het leven wil houden of toch maar niet...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:06

En dat is dan weer anders.

Zou ik nl een paard als Zanda kopen, die zn hele leven buiten staat, dan zou ik hem op een plek neerzetten waar hij ook zoveel mogelijk buiten kan.

Anders is het nl vragen om problemen en heb je binnen de kortst mogelijke tijd een ongelukkig paard, aan het ontploffen met rijden en niet te hanteren. Dat wil niemand lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:08

mmm...of niemand dat wil?
Dan zouden die stallen niet zo vol staan denk ik Lachen
Vooral bij de aankoop van een jong paard zijn de meeste voorheen gewend buiten te staan Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:09

Voor mijn Sam zou het een grote nachtmerrie zijn om zo te moeten leven Verdrietig . Maar goed, ik hou hem toch voor het leven en na het lezen van zo'n verhaal als van Borg, al helemaal.
Ik snap niet dat je al niet eens de moeite wilt doen....
En dan ook nog eens zeggen dat het normaal is, omdat andere paardenhouders het ook doen. Nou, dat zegt mij wel weer genoeg. Gestoord

Oh, en overigens ligt mijn paard elke ochtend tussen 9 en ca. half 11 te slapen op een zanderig stuk met zijn kuddegenootjes. Zeker als het zonnetje schijnt, liggen ze onderuit te soezelen. Haha!
Daar hebben ze echt geen stalbed met dik stro voor nodig. Knipoog
En ik ga er zo tussen liggen, helemaal geweldig. Zal er eens een foto van maken, als ik mijn camera eens bij me heb.....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:10

Citaat:
Vooral bij de aankoop van een jong paard zijn de meeste voorheen gewend buiten te staan

Moet het geen paard zijn wat zeer goed kan lopen of goede ouders heeft of duur te koop staat, mijn oog ziet namelijk heel wat anders gebeuren in de paardensport.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:10

borg aanvallen en apple niet groen kleurtje zeker Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:11

En dat is al triest genoeg, Tita.
Misschien dat ik daarom wel zo fel ben tegen dit soort zaken. Pling

Anoniem

tot de 3 zie ik ook de dure paarden hier in de buurt gewoon buiten staan tita Ja

Daarna is het vaak anders daarna Ja

Tieneke

Hmm, ga ik me er ook maar eens in mengen Clown

Even de situatie hier kort schetsen. Mijn paard heeft heel zijn leven 24u op 24 buiten gestaan, voor hij naar hier kwam en nu nog steeds. Hij heeft een grote wei half in het bos, met weinig gras (jammer, vind ik persoonlijk) en een open stal waar hij zelf in en uit kan als hij het zelf wilt. De ervaring met hem leert mij dat hij daar praktisch nooit in gaat staan, zelfs niet als het giet, zoals nu. Ik zou het niet over mijn hart krijgen om hem 24u/24 binnen te zetten.

Los daarvan vind ik ook gewoon dat een paard buiten hoort. Ik begrijp wel dat dit voor een hoop mensen praktisch gezien of door omstandigheden niet kan. Wel vind ik belangrijk dat die mensen dan alle mogelijkheden verkennen om hun paard zoveel mogelijk buiten te krijgen, zoals iemand op de vorige pagina vertelde over haar paard dat nu ongeveer 12 uur buitenkomt. En of mijn paard nu 20 of 25 of 30 jaar wordt: zolang hij maar gelukkig is geweest.

Ook vind ik dat elk paard dat in mensenhanden komt ook moet leren om op stal te staan, gedurende een aantal dagen. Ik heb het al voorgehad dat mijn stresspaard door een blessure op stal moest blijven. Gelukkig had ik hem een tijdje daarvoor eens op stal gezet voor enkele nachten op stal gezet, waardoor hij dat ook weer kende. Ik ken mijn paard: ik weet zeker dat als ik dat toen niet gedaan had, hij er op dat moment nog een paar blessures bij zou gehad hebben...

Ik wil zeker niet alle "stalpaardhouders" over dezelfde kam scheren. Maar bij zeer veel van die mensen merk ik wel dat hun paard binnen staat voor het eigen gemak van de eigenaar.

Op de manege hier in het dorp komen de paarden zelfs veel buiten. Van 's avonds laat tot de dag daarop als de lessen gaan beginnen (namiddag). Dat vind ik voor die manegepaarden echt goed. Je zal daar ook nooit een "typisch" manegepaard tegenkomen dat geen levenslust meer heeft.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 28-04-08 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:12

Er zijn paarden die weidegang hebben maar waar nooit een mens naar om kijkt,die hebben dan wel weidegang maar of het goed is dat er nooit iemand naar kijkt?

Terwijl er ook paarden zijn die geen weidegang hebben maar wel enorm veel aandacht,ik weet niet waar ik voor zou kiezen als ik paard was.Denk in deze situaties dan toch voor de aandacht.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:13

Voor mij is weidegang de eerste en belangrijkste eis aan de stalling. Ik zou me echt heel schuldig voelen als mijn paard de hele dag binnen zou staan.

Ik woon midden in de randstad, maar mijn ouders hadden daar een melkveebedrijf met land. Dus van kleins af aan stonden onze pony's veel buiten. Toen mijn ouders + bedrijf gingen verhuizen was er wel even paniek bij mijn zus en mij, want waar vinden we nog zulke perfecte stalling?! Maar we hebben super veel geluk gehad dat we, als vriendendienst, op de boerderij van de buren mochten komen staan met de paarden!!

We hebben daar verder geen faciliteiten (hadden we thuis ook niet trouwens) dus moeten altijd moeite doen om ergens in een bak te kunnen rijden. Maar de paarden komen ELKE dag in de wei en staan er nu dag en nacht in. Voor mij is dat hoe het hoort, zou echt niet anders willen!

Ik geniet er echt van om de paarden lekker in de wei te zien!

Twiggy2008

Apple zegt het iets anders dan Borg, Tita. Ik erger me aan de antwoorden van Borg, de kortzichtigheid.

Maar ik heb gisteravond volgens mij al tegen Apple gezegd, dat ik het er niet mee eens kan zijn om zo een paard te houden. Ik zou het in elk geval niet kunnen en niet willen.
Maar ja, het is haar paard. Knipoog

Zo goed, Tita? Tong uitsteken

Anoniem

binky schreef:
Er zijn paarden die weidegang hebben maar waar nooit een mens naar om kijkt,die hebben dan wel weidegang maar of het goed is dat er nooit iemand naar kijkt?

Terwijl er ook paarden zijn die geen weidegang hebben maar wel enorm veel aandacht,ik weet niet waar ik voor zou kiezen als ik paard was.Denk in deze situaties dan toch voor de aandacht.

Dat denk ik niet. Aandacht (van mensen!) is geen basisbehoefte van een paard, weidegang in een kudde echter wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:14

Waarom moet je kiezen? Je kan je paard toch ook op de wei zetten én aandacht geven Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:15

binky schreef:

Ik ken ook stalpaarden, die nauwelijks aandacht krijgen. Clown
Staan bij ons twee paardjes, waarvan de eigenaren zo'n 3x per week komen rijden. De rest van de week staan ze gewoon binnen hun leven te verslijten.

Ik vind dat elk paard elke dag gecheckt moet worden. Op zijn minst 1x. Of 'ie nou in de wei staat of op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:16

Lauss schreef:
Waarom moet je kiezen? Je kan je paard toch ook op de wei zetten én aandacht geven Verward

Tuurlijk, dat zou mijn keuze zijn, maar in het geval dat Binky stelde denk ik dat paarden liever weidegang hebben ipv aandacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:17

Mijn paard kan prima op het land blijven als ik een weekje alleen maar even dagelijks kom kijken of het goed met hem gaat, hoor. Hij maakt zich echt niet druk of we gaan grondwerken, wandelen, rijden of tutten. Vind hij wel heel gezellig, maar hij vindt zijn kudde net zo gezellig. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:17

Overigens: juist omdat ik een stalpaard heb (die dus voor zn beweging en aandacht volledig van mij afhankelijk is) zal ik dus ook elke dag naar het paard gaan. Geen dag zal ik overslaan.

Zo'n dier moet toch gewoon echt lekker uit zn boks komen en zn beweging krijgen Lachen.

Ook dat zie ik wel eens anders: paard op de wei, dan kun je best een week overslaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:20

runningkawa schreef:
tot de 3 zie ik ook de dure paarden hier in de buurt gewoon buiten staan tita Ja

Daarna is het vaak anders daarna Ja

Hier niet rk

Iedereen kent ad valk wel van Krack C hij en weidegang forget it... jawel veulens wel een opfok totdat ze te mooi zijn of te goed...hup stal in.

DE Terlia merrie kwam bij ons (haar fokker en ik reed daar die heeft veel land ik rij daar niet meer) uit de weide zij is voor veel geld verkocht als 2-jarige naar Ad en of zij daar de wei is ingegaan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:23

Wat is overslaan? Als ik op vakantie ben, kijken mijn staleigenaren en iemand die haar oude paard ook in die kudde heeft staan ook dagelijks bij Sam. Maar niemand doet dan wat met hem (wil ik ook niet hebben). Hij vermaakt zich prima en ik ben tijdens de vakantie blij met de smsjes met teksten dat hij er prima bij staat, want ik mis hem verschrikkelijk.

Ben ik gewoon thuis, ga ik elke dag, maar ik doe niet elke dag wat met hem. Kan ook niet, want soms heb ik andere dingen te doen en ik heb een 3-jarige peuter thuis, die ik niet mee kan nemen als ik wat met Sam wil gaan doen. Dat is wat lastig combineren. Maar dan ga ik 's avonds altijd even bij hem kijken, of het nou donker is of niet (gelukkig is het nu weer langer licht). Moet daarvoor een heel eind door een natuurgebied wandelen in mijn uppie. En dat doe ik met plezier, want niks schitterender dan een paard wat zijn baasje hoort aan komen en meteen in volle galop komt. Dan ben ik daar relatief kort, maar het zijn geweldige momenten.

Het fijne is dat ze al beweging en vrijheid hebben, dus je hoeft niet altijd wat. Maar ik ben het eens dat een paard wel elke dag controle nodig heeft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:23

Vind sowieso dat iemand elke dag bij het paard meot komen of dat nou de eigenaar is of een betrouwbare verzorgster dat maakt neit uit. Snap uberhaupt niet dat mensen gewoon overslaan.

tita: Ik weet wel zeker dat mijn paarden buiten gelukiger zijn dan een paard wat altijd maar op stal staat.

binky: Dat is echt onzin. Zo had in laatst de dierenbescherming op de stoep, ze hadden een klacht van verwaarlozing binnen gekregen. Mens kwam en vertrok bijna gelijk weer. Als jij niet elke dag bij weidepaarden mensen ziet lopen, wil dat neit zeggen dat ze er niet elke dag komen kijken.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:24

ik denk eigenlijk dat als een paard in een grote wei staat met soortgenoten dat het paard echt niet dagelijks behoefte heeft aan de mens. Maar dat betekent niet dat je niet elke dag even moet controleren of alles goed gaat, of in ieder geval zorgen dat er iemand is om de paarden te checken.

Ik sprak eens een meisje die een paard heeft die ergens op een stalling zonder uitloop staat. Dat meisje vertelde doodleuk dat ze echt niet elke dag naar d'r paard gaat, er zijn ook andere leuke dingen om te doen....
Haar paard dacht gewoon dat een dag 48 uur had, dus kwam er ongeveer om de dag uit...
Dan valt mijn bek wel even open.....