Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:19

fransje23 schreef:
Prinslover schreef:
Mocht dit allemaal niet het geval zijn en is álles top, ja dan zou ik geen moment twijfelen en gaan. Het probleem van die stallen is vaak dat er een hele wachtlijst is helaas.

Waarom zou je dan niet op zo een wachtlijst gaan staan? Dan is het nu roeien met de riemen die je hebt tot dat het straks beter is.

Ja, dat lijkt mij ook. Lachen

Verder kan ik met mijn 24/7 weidepaard zeggen, dat ik wel elke dag naar hem toe ga. Ik wil mijn lieffie gewoon elke dag zien. En het liefst wil ik dan ook wat leuks met hem doen, maar dat lukt niet elke dag en dat hoeft ook niet. Maar ik ga wel elke dag even kijken of het goed met hem gaat en wil hem gewoon dagelijks even knuffelen. Maar ja, ik ben zo'n klef baasje, haha.... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:24

En het zal wel aan mij liggen, maar als ik Sammy 1 dag niet zie, voel ik me gewoon niet fijn, hoor. Ik ga eerdaags op vakantie en ik vind dat heel erg leuk, maar ik vind het helemaal niet leuk dat ik mijn paard dan even niet zie, ook al heb ik twee hele lieve vriendinnen die bij hem gaan kijken en me smsjes sturen. Lachen
Wat me trouwens wel weer goed doet, dus ik ga gewoon maar genieten van deze korte vakantie.

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:44

zoals ik al eerder geschreven heb staat de mijne iedere dag heel het jaar +- 10 uur op de wei, en ja ik ga iedere dag even langs, al is het maar om er een borstel overheen te halen of een appel te geven oid.en ik moet zeggen dat ik zelden een dag oversla om niet te gaan. ik weet dat ik voor zijn beweging etc. niet hoef te komen maar zoals nadya zegt wil ik mijn lieverd ook iedere dag ffies zien.

voor de mensen in de randstad , ik begrijp de situatie in zekere zin wel... sommige zeggen hier dat je een weitje kunt huren. maar dat lijkt me ook niks hoor dat zou ik ook niet willen..dan zal dat wel ergens afgelegen liggen en is ook niet echt veilig meer tegenwoordig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:51

Hier kun je ook vrijwel geen weitjes huren, hoor. Ik heb destijds ook naar een plek gezocht waar niet jan en alleman bij kan komen, aangezien ze hier paarden stelen en/of mishandelen. Dat wil ik niet meemaken met mijn paard.
Brrrr, moet er niet aan denken...........

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:05

spuit12 schreef:
ik vind dat je niet kan oordelen over een andere hoe die ze paard verzord en op wat voor stal hij staat Lachen

Daar ben ik het voor een groot gedeelte mee eens hoor
Belachelijk om reacties te lezen van mensen die lijken te suggereren dat je maar geen paard moet hebben als je in de randstad woont omdat je je beestje dan toch niet alles kan bieden. Boos!
Nee, ik heb idd de luxe niet dat ik 24/7 weidegang kan bieden, sterker nog, dat kan maar een half jaar op onze stal.
En zelfs nu staat mijn paard wegens een flink hoefprobleem niet op de wei
Maar... hij komt er iedere dag uit, er word iedere dag met hem gereden, gewandeld, losgooien in de paddock, uurtje op een weitje, longeren etc
Ben ik er zelf niet, dan komt er een verzorger.
Soms ben ik er in de ochtend en is in de middag mijn verzorger aanwezig.
Even een voorbeeld van hoe het ook kan, ook al woon je in de randstad.
En natuurlijk wil ik het ook anders, maar dat is hier niet mogelijk.
En verhuizen zit er ivm werk momenteel nog niet in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:46

Als je dit hele topic doorleest zijn er maar erg weinig mensen die zeggen dat een paard 24/7 op de wei moet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:05

We hebben het ook niet alleen over 24/7 weidegang (tja, dat de mijne dat nou toevallig wel heeft Haha! Tong uitsteken ), maar over het belang dat een paard elke dag minstens een paar uurtjes in vrijheid zou moeten kunnen staan met andere paarden. En als dat niet kan, dan vind ik dat je jezelf maar goed mag afvragen of het wel zo eerlijk is dat je een paard hebt, ja. Ja

(en dan heb ik het over gezonde paarden, voor alle duidelijkheid!)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:31

En zelfs een paar uur los ( dus excl rijden etc) is nog moeilijk als je op een stal staat waar de helft van het jaar geen weidegang is.
Maar alleen de beschikking tot een paddock, daar kan je paard een uurtje in en dan wil de volgende graag....

Ik spendeer een hoop tijd aan mijn paard
Maar ik kan er helaas niet de halve dag naast gaan zitten.

Fijn dat andere mensen mij dan maar even veroordelen hier dat ik dan maar geen paard had moeten aanschaffen
Maar ja, daar is het ook Bokt voor natuurlijk Vork

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:14

runningkawa schreef:
Als je dit hele topic doorleest zijn er maar erg weinig mensen die zeggen dat een paard 24/7 op de wei moet

Dat valt me ook op, én tegen...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:22

Ja hoor meid...
Laat jou dat maar lekker tegenvallen dan

Fijn voor jou dat je niet in een dichtbevolkt gebied woont

Frusty Frusty Frusty Frusty

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:34

Ik vind dat er sommige mensen die denk ik hun paard alle dagen buiten hebben staan bijna 24 uur per dag. Wel makkelijk denken ze kunne niet buiten dus geen paard helaas.
Nou ik vind dat paarden in elk geval in de zomer wel gewoon naar buiten kunnen als daar mogelijkheid voor is en anders zeg ik niet dat je geen paard mag hebben maar moet je hem wel even zichzelf uit laten leven.
@ Loth niet overal zijn de weides geschikt om 24/7 het hele jaar door op het land te zetten hier worden weides ook flink nat en blijft ook wel lang zo.
Ik vind het ook erg kort door de bocht van een aantal om te zeggen je kunt hem niet buiten laten, dus mag je geen paard nemen zonder verder ook maar iets te weten.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:36

Het hangt ook van paard tot paard af, sommige paarden lopen niet zo graag in de wei. Maar ik vind het niet goed dat een paard nooit op de wei kan of in zijn 1tje.

Laat je paard paard zijn! Laat ze rennen, bokken en hun eigen gang gaan in een groep. Een paard heeft zijn vrijheid nodig, al is dat maar 1u per dag dat ze een kunnen loslopen. Want als je op hun rijd moeten ze doen wat jij wil en in een stal kunnen ze met moeite bewegen. Een paard is een kudde dier dus ik vind dat ze de kans moeten krijgen om samen met soort genoten te kunnen lopen.

En als je op zo'n manege staat zonder weidegang, vraag dan of je paard smorgens eens in de bak of paddock mag ofzo. Die zullen ze daar wellicht wel hebben hé. En als dat niet iedere dag lukt oke dan niks aan te doen, als ie maar een paar keer in de week z'n beentjes kan strekken.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:39

Winx schreef:
Ik vind dat er sommige mensen die denk ik hun paard alle dagen buiten hebben staan bijna 24 uur per dag. Wel makkelijk denken ze kunne niet buiten dus geen paard helaas.
Nou ik vind dat paarden in elk geval in de zomer wel gewoon naar buiten kunnen als daar mogelijkheid voor is en anders zeg ik niet dat je geen paard mag hebben maar moet je hem wel even zichzelf uit laten leven.
@ Loth niet overal zijn de weides geschikt om 24/7 het hele jaar door op het land te zetten hier worden weides ook flink nat en blijft ook wel lang zo.
Ik vind het ook erg kort door de bocht van een aantal om te zeggen je kunt hem niet buiten laten, dus mag je geen paard nemen zonder verder ook maar iets te weten.

Het gaat niet zozeer om 24 uur in de wei(wat ik zelf wel prefereer maar ik zie echt wel dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is), dit blijft dan ook ieder zijn eigen keus. Maar het valt mij tegen dat er paarden zijn die gewoon helemaal niet buiten komen.
Sorry als ik het misschien een beetje kort door de bocht zei.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:11

ravellie schreef:
spuit12 schreef:
ik vind dat je niet kan oordelen over een andere hoe die ze paard verzord en op wat voor stal hij staat Lachen

Daar ben ik het voor een groot gedeelte mee eens hoor
Belachelijk om reacties te lezen van mensen die lijken te suggereren dat je maar geen paard moet hebben als je in de randstad woont omdat je je beestje dan toch niet alles kan bieden. Boos!
Nee, ik heb idd de luxe niet dat ik 24/7 weidegang kan bieden, sterker nog, dat kan maar een half jaar op onze stal.
En zelfs nu staat mijn paard wegens een flink hoefprobleem niet op de wei
Maar... hij komt er iedere dag uit, er word iedere dag met hem gereden, gewandeld, losgooien in de paddock, uurtje op een weitje, longeren etc
Ben ik er zelf niet, dan komt er een verzorger.
Soms ben ik er in de ochtend en is in de middag mijn verzorger aanwezig.
Even een voorbeeld van hoe het ook kan, ook al woon je in de randstad.
En natuurlijk wil ik het ook anders, maar dat is hier niet mogelijk.
En verhuizen zit er ivm werk momenteel nog niet in Knipoog

Jij doet er nog wat voor om je paard zoveel mogelijk beweging te geven, ik vind dat mensen die hun paard 23/7 op stal hebben staan en 1 uurtje rijden geen paard moeten nemen.
Ik denk dat je je niet al te erg aangesproken moet voelen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 16:50

fransje23 schreef:
Het is toch raar dat je je paard op sluit als stok achter de deur om er heen te gaan? In het geval van een depressie kan ik het nog wel begrijpen dan heb je zo een stok ook wel nodig maar in het algemeen....
Bijzonder raar, waarom ga je dan naar je paard? Ik ga heen omdat ik het leuk vind en heb zo een stok dus niet nodig.Je paard moet dan (al) weer inleveren dit keer omdat de eigenaar anders te weinig gemotiveerd is.

Ik kan er wel iets van begrijpen hoor. Hoe vaak zie je dat niet? Ik bedoel, je paard heeft het prima op het land, of jij nou wel of niet komt kijken, dat maakt je paard ook weinig uit. En dan heb je al gauw zoiets van, nou laat hem maar lekker spelen op de wei, ik blijf een dagje thuis. Ligt er denk ik ook aan op welke afstand je paard staat. Moet je dik een half uur met de auto er naar toe, om even een aai te geven, tsja dan blijf je eerder thuis dat kan ik begrijpen. Maar staat ie op een 15 min van je huis ga je tuurlijk sneller langs. Lachen Het is niet zo dat je niet graag naar je paard toe wilt, of zoiets, het is meer gemakzucht denk ik Knipoog

fransje23 schreef:
Prinslover schreef:
Mocht dit allemaal niet het geval zijn en is álles top, ja dan zou ik geen moment twijfelen en gaan. Het probleem van die stallen is vaak dat er een hele wachtlijst is helaas.

Waarom zou je dan niet op zo een wachtlijst gaan staan? Dan is het nu roeien met de riemen die je hebt tot dat het straks beter is.

Ik zou zelf wel inschrijven op een wachtlijst dat wel! Lachen Alleen, hoelang kan dat wel niet duren.. Sommige kunnen wel tot een paar jaar oplopen!! En tot die tijd zal die dan op een manege oid moeten staan waar het 'minder' is. En dat is dus zielig of niet Knipoog ?

Verder blijf ik er wel bij dat mensen uit de randstad best een paard mogen houden. Liefst op een stal met wei of padock oid. Maar als dat niet kan, dan vind ik dat ze ook paarden mogen houden. Alleen dan wel op zo'n manier dat ze er héél goed voor zijn en er zoveel mogelijk mee doen. En sowieso een paar uur mee bezig zijn Lachen Het is niet ideaal, maar dan moet je ook gewoon roeien met de riemen die je hebt Knipoog

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:48

LOTH schreef:
Het gaat niet zozeer om 24 uur in de wei(wat ik zelf wel prefereer maar ik zie echt wel dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is), dit blijft dan ook ieder zijn eigen keus. Maar het valt mij tegen dat er paarden zijn die gewoon helemaal niet buiten komen.
Sorry als ik het misschien een beetje kort door de bocht zei.

Ben ik het helemaal mee eens! En idd ik ben ook niet elke dag op stal, dus ja er zijn helaas ook dagen dat ie binnen staat ja. Maar wanneer ik er wel ben, gooi ik ze het liefst gelijk buiten en als het weer het toelaat, laat ik ze 's nachts lekker buiten staan. Ben alleen zelf wat onzeker, met dat stomme onweer, wat de laatste tijd enorm gauw inslaat.. Maar als de weersomstandigheden het toelaten, hup lekker naar buiten..

Daar horen ze toch? Hoeft niet perse 24 uur op een dag te zijn, maar toch minstens een paar uurtjes. Bah moet er niet aandenken om 24/7 in een hokje van 3 bij 3 te staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:19

Maar als je er zelf niet bent, dan komt hij niet buiten de stal en staat hij 48 uur in dat hok?
Of begrijkp ik je daar verkeerd? Lachen
Dan zorg je toch voor een stalgenoot een verzorger, wat ook die dan je paard ff longeerd, losgooit of wat ook

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:53

runningkawa schreef:

ja of die mensen die dat vinden houden hun mond....

'ik woon in de randstad en daar is weinig weidegang' is zo'n slap excuus. Er is altijd ruimte voor allerlei dure rijbakken, maar kennelijk niet voor paddocks? Het concept van de HITactiefstal heeft voor 40 paarden een oppervlakte van vier rijbakken nodig, veel maneges hebben die ruimte wel. Doek één van je buitenbakken op en de parkeerplaats, de oude boxen sloop je eruit en maak je de inloopstal van. Alleen gaan pensionstalhouders maar mondjesmaat over op het actief-systeem, omdat de klanten het gewoonweg niet willen omdat ze nog vast zitten aan antropomorfistische gedachten over hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:11

Dat is gaaf!!! Dat past helemaal bij paarden, super zeg!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:22

@ arno8: Ik denk dat dat op een manege niet praktisch is. Zoveel klanten hebben geen idee waar ze mee bezig zijn en wat een paard kan doen als ie in groepsverband staat in een aktiefstal (want dat begrijp ik eruit, een soort van overdekte paddock met inloopstal?). Dus dan zullen ze op z'n minst personeel moeten hebben die weten waar ze mee bezig zijn om de lespaarden er tussenuit te gaan vissen die dat uur moeten lopen. Dat kun je niet aan de lesser overlaten, lijkt me vragen om problemen.
Maar op zich wel een mooi concept. Ja

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:28

Dat mensen geen idee hebben wat een paard is vind ik geen excuus. Als je daar geen idee van hebt, dan moet je er al helemaal niet op gaan zitten! Mensen komen op een manege om te leren, dus naast het "hoe zit je netjes" zouden ze toch op z'n minst ook moeten leren "wat is een paard".

Wat personeel betreft: een HIT actief stal heeft minder personeel nodig omdat veel geautomatiseerd is.

De paarden die ik in een HIT actief stal heb gezien waren super rustig.

Mensen denken vaak dat paarden in kuddes wild zijn, maar vaak is dat hierop gebaseerd: een paard staat jaren lang alleen en veel op stal, dan wordt hij opeens in een kudde gegooid en dan doet hij raar... dus: paard in kudde gaat niet.

Maar als je zo'n paard wat tijd geeft om van zijn gestoorde verleden te herstellen gaat het 9 van de 10 keer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:48

arno8 schreef:
Dat mensen geen idee hebben wat een paard is vind ik geen excuus. Als je daar geen idee van hebt, dan moet je er al helemaal niet op gaan zitten! Mensen komen op een manege om te leren, dus naast het "hoe zit je netjes" zouden ze toch op z'n minst ook moeten leren "wat is een paard".

Ik ben het daar wel mee eens. Maar ik geloof idd dat de maneges minder klanten zouden hebben, veel mensen zijn bang voor groepen (kuddes) paarden, bang voor slaan, bokken enz.
Tja, ligt natuurlijk ook aan de mensen zelf, ergens, maar toch...

veel mensen komen alleen om te rijden en verder niks.
Niet dat dat een geldige reden is imo, ik hou er erg van als mensen ook leren hoe ze met een paard om moeten gaan, ipv alleen maar rijden... maar zou het haalbaar zijn?
Nogmaals, ik vind het idee ontzettend gaaf, het zou het welzijn en de geestelijke gezondheid van (manege)paarden enorm bevorderen...
Haha, de vraag wordt dan meer of de klant ze nog te pakken krijgt, ik kan me zo voorstellen dat het voor een paard vele malen leuker is om gezellig met andere paarden in een grote stal te staan dan een bonkende ruiter op je rug te hebben...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:48

Ben ik met je eens arno, maar ik heb het over één paard ertussenuit moeten halen omdat ie een les moet lopen. Ik heb hier drie paarden die altijd bij elkaar lopen en als ik er een kom halen, dan komen ze allemaal. Is niet erg, want ze lopen netjes ieder hun stal in als het hek opengaat en ik de leider vast heb. Maar als ik er één moet hebben en de rest moet buiten blijven, dan moet ik wel snel wezen, want ze willen dan alledrie door het hek omdat er ééntje opgehaald wordt.

Over dat soort praktische dingetjes heb ik het. Ik had er nog nooit eerder van gehoord trouwens hoor, van een HIT actief stal, maar ik vroeg me af hoe je dat dan voor je ziet.

En ja, iedereen is een keertje begonnen met rijden, dus iedereen is onervaren geweest Knipoog Die beginnelingen kun je zo'n groep paarden niet insturen lijkt me Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:53

Over het algemeen lukt dat prima om een knol uit een kudde te plukken. En trouwens, de basis zou moeten beginnen bij het gedeelte 'hoe ga ik om met een paard Verward' dus wat dat betreft zou het een heel goed plan zijn.

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:55

Nou ik vind het wel belangrijk dat het paard er voldoende uitgaan, maakt niet uit of ze een wei hebben. Als ze gewoon naar buiten komen en los kunnen rennen en hooi op stal kunnen eten, zie ik het probleem niet echt.