Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 07:37

Wij gaan €30 omhoog per 1 maart.

en dan wordt het:

€450,-
Box 3,5 X 3,5M
3x brok
3x Hooi
Opstrooien elke dag
1x per week geheel mesten
Zadelkast
paddock toegang
weide in de zomer.
Stal is geheel open en voorluik
smidplaats
4 wasplaatsen/poetsplaatsen
kantine
1 binnenbaan 20x40
1 binnenbaan 20x70
Overdekte longeerton
L vormige buitenbaan waardoor die dus in 2 gebruikt kan worden, 1 staan hindernissen en 1 dressuur,
Stapmolen (die is wel tegen betaling)

Dit allemaal in Gelderland.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 07:47

Mijn paard staat sinds een halfjaar op een prachtig gigantisch paddock paradise. Het heeft een hele brede track en het wordt niet modderig. In de zomer hebben ze 3 grote weides die om en om open gaan.
Verder is er:
- een grote inloopstal
- een grote waterpoel
- verharde en overdekte hooiplaatsen met onbeperkt kwalitatief goed onverpakt hooi
- grote borstels om aan te schuren
- overdekte mineralen barretjes

Daarnaast heb ik nog de beschikking over:
- een luxe buitenbak van 20x60m
- een grote binnenbak van 30x60m
- een longeercirkel
- een loswerkvierkant
- stallen
- een kantine
- warm- en koud water
- een solarium
- een Vitafloor
- fijne uitrijmogelijkheden

Dagelijks (behalve zondag) wordt de mest weggehaald en het is dus volpension. De prijs die ik betaal is € 390,- en het is in Noord-Brabant (dichtbij de Belgische grens).

Gini

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:07

Dat is een mooi aanbod voor een scherpe prijs. +:)+

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:19

Ik betaal voor mijn Fjord, die in Rijssen staat €340,- incl stro hooi en brok.
Binnen en buiten kan je erbij doen voor €50 pm.
Ik werk bij iemand die hier een aantal stallen huurt, dus ik zet hem zelf in de paddock.
We hebben twee binnenbakken, een molen, diverse paddocks en in de zomer kleine weides ook is er een grote buitenbak met eb en vloed baan en een longeercircel.
Molen wordt als onderdeel van het buiten zetten gebruikt.
Deze is niet zomaar te gebruiken.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:59

Ik betaal €300 p/m omgeving Hoogeveen (Drenthe)

- Kleinschalig
- 4x4 stal met luikje naar de gang
- Veel buiten, winter op een grote paddock, zomers weidegang
- In een groep buiten, nooit alleen
- Onbeperkt ruwvoer op stal en in de paddock
- Onverpakt hooi uit Frankrijk
- 1x per dag brok voeren, zet zelf een bakje klaar
- 1x per week doet elke penionklant alle stallen mesten (alleen mest er uit) en de paarden buiten of binnen, op zondag wordt alles gedaan, overige dagen zelf mesten.
Dus bij bijv 4 pensionklanten is het 2 dagen je eigen stal mesten (of niet mesten, eigen keus)
- 20x40 bak met verlichting en houten omheining. Hier mag je in longeren en als nodig is losgooien
- Wasplaats met koud en warm water
- Zadelkamer voor eigen kast
- Kantine + wc

yvonnnek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 20:22

Wonkeydonkey schreef:
Ik betaal voor mijn Fjord, die in Rijssen staat €340,- incl stro hooi en brok.
Binnen en buiten kan je erbij doen voor €50 pm.
Ik werk bij iemand die hier een aantal stallen huurt, dus ik zet hem zelf in de paddock.
We hebben twee binnenbakken, een molen, diverse paddocks en in de zomer kleine weides ook is er een grote buitenbak met eb en vloed baan en een longeercircel.
Molen wordt als onderdeel van het buiten zetten gebruikt.
Deze is niet zomaar te gebruiken.

Is dit bij achtern bos?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 21:35

Ik betaal 760 per paard en 50 voor de trailer.
Even gekopieerd van de site:
-Boxen van 3,5 X 3,5 m
Uitkijk op de stalgang en een raam naar buiten die met mooi weer heerlijk open staat
-Bodembedekking keuze uit stro of krullen
-3 x daags krachtvoer (basis/sport)
-4 x daags hoog kwaliteit ruwvoer
-2 x in de week wordt de stal geheel uit gemest en opgestrooid
-Warm en koud water
-Solarium
-Harde volte om kreupelheid te onderzoeken
-Overdekte stapmolen
-Overdekte longeercirkel, open longeercirkel
-6 goed gedraineerde zandpaddocks
-10 h wei met in iedere weide een drinkbak.
Uw paard kan alleen in de wei indien gewenst
-Dekenwissel service
-Dierenarts assistentie indien nodig
-Hoefsmid/ tandarts begeleiding indien gewenst
-Omheinde galoppeerbaan om een veilig de benen te strekken
-2 eb & vloed banen 20 X 40 binnen en buiten
-2 eb & vloed banen 25 X 65 binnen en buiten
-Uitrijd mogelijkheden in de omliggende bossen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

Bij zulke bedragen vraag ik mij toch af hoe mensen dat kunnen betalen...
Mijn vrijwel gehele inkomen gaat al op aan onze hypotheek O:)

Dat ligt echt buiten het budget van de gemiddelde Nederlander die misschien netto €2000,- tot €2500,- verdiend per maand.

Zijn er zoveel mensen die dit soort bedragen kunnen missen dat die stallen vol staan? Wel prachtige locatie waarschijnlijk en ook zeker geen oordeel over of het "te duur" is. Gaat echt om verhouding maandinkomen tot kosten stalling van je paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:30

Modaal ligt rond €3.000 netto. Verdien je met z’n tweeën modaal is dat haalbaar

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Modaal ligt inderdaad rond de 3000 en heb je dat 2x dan is er inderdaad zat over om zulke bedragen te betalen. Ik weet niet wat jouw hypotheek is maar de onze geen 3000 euro.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Wij hebben ons huis in een andere tijd gekocht, werken allebei fulltime en hebben geen kinderen waardoor we dit kunnen betalen maar hadden we nu een huis moeten kopen en waren we net gestart met werken was het ook niet mogelijk geweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

Toevallig gister een stuk in de hypische ondernemer gelezen over dat veel stallen hun tarieven niet jaarlijks indexeren.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Popstra schreef:
Toevallig gister een stuk in de hypische ondernemer gelezen over dat veel stallen hun tarieven niet jaarlijks indexeren.

Onze stal vergeet absoluut niet te indexeren.. Ieder jaar januari én juni komt er een bedrag bij. 10 jaar geleden ben ik hier komen staan voor € 275 en inmiddels zit ik op iets meer dan € 475. Daarbij is de stal overgegaan van volledige verzorging (binnen- en buiten zetten, stallen mesten en ruwvoer geven) naar doe-het-zelf waarbij de staleigenaar enkel nog buiten zet en in de winter als het vroeg donker is ook binnen zet. Slowfeeders, paddocks en stallen moet je zelf doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

SansaS schreef:
Modaal ligt inderdaad rond de 3000 en heb je dat 2x dan is er inderdaad zat over om zulke bedragen te betalen. Ik weet niet wat jouw hypotheek is maar de onze geen 3000 euro.

Eerst aflossingsvrij, alleen rente ging nog wel. Nu met aflossing er bij rond de €2800,- per maand net even uitgerekend

Maar goed, wij hebben dan ook paarden aan huis. Met 3ha grond. Maar voor de prijs van onze hypotheek kunnen mensen in de Randstad misschien net een 2 onder 1 kap of tussenwoning kopen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Popstra schreef:

Dat klopt zeker in het noorden van het land. Ik zelf heb dan plek voor 4 paarden naast mijn eigen 2, maar ben ook niet omhoog gegaan. Terwijl de kosten dat wel doen. Mensen meer zelf en samen laten doen doe ik wel.

Voor veel stallen is arbeid een enorme kostenpost denk ik. Naast de vaste lasten en onderhoudskosten van locatie, bodems en machines. Ik snap wel waarom stallen pas rendabel worden met 40 plus paarden als je er een inkomen uit wilt halen als bedrijf. Hoe meer paarden op beperkte oppervlak hoe goedkoper de vaste lasten per paard wordenzeker daar waar de grondprijzen heel hoog zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

JMH schreef:
Popstra schreef:

Onze stal vergeet absoluut niet te indexeren.. Ieder jaar januari én juni komt er een bedrag bij. 10 jaar geleden ben ik hier komen staan voor € 275 en inmiddels zit ik op iets meer dan € 475. Daarbij is de stal overgegaan van volledige verzorging (binnen- en buiten zetten, stallen mesten en ruwvoer geven) naar doe-het-zelf waarbij de staleigenaar enkel nog buiten zet en in de winter als het vroeg donker is ook binnen zet. Slowfeeders, paddocks en stallen moet je zelf doen.

475 euro en dan bijna alles zelf doen vind ik persoonlijk veel te duur. Als je op behoorlijke afstand van de stal woont is het ook niet vol te houden er dagelijks naartoe te gaan.Dan moet je met verzorgers gaan werken maar die zijn niet altijd betrouwbaar. Ik vind dat er momenteel sprake is van "krimpflatie" Meer betalen voor minder krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Arbeid(sloon) is gewoon duur.

Wanneer iedereen een hoger salaris wil/nodig heeft om boodschappen te kunnen betalen, dan geldt dat ook voor de staleigenaar en/of diens personeel.
En daarbij zijn de kosten voor (het maken van) ruwvoer ook fors gestegen, om maar niet te spreken over de kosten van krachtvoer.

Dus bij het bepalen van de prijs van een pensionstal komt het dubbelop. Zowel de kosten voor ruwvoer, strooisel en krachtvoer zijn enorm gestegen, als de kosten voor arbeid.
Om dat de stijging van de kosten te drukken, kun je bijvoorbeeld je personeel ontslaan en je pension klanten zelf laten uitmesten.
Of, als je alles zelf deed, zelf deels buiten de deur gaan werken of het inkomen te verhogen.

Uiteindelijk is het voor de pension eigenaar inkomen, hij/zij hoeft niet onze hobby te bekostigen, toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Nee Anjali, als de stal alles goed voor elkaar zou hebben en jij daar volpension zou staan dan zou je wellicht richting de 6 a 700/maand gaan wil die stalhouder er nog een boterham van kunnen eten!

De tijd dat stallen net de kostprijs er uit halen moet maar eens voorbij zijn. En als men dat dan niet meer kan betalen dan is dat maar zo

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Er is het probleem dat personeel (te) duur is, pensionklanten willen hier niet of maar deels voor betalen.

Daarnaast wordt het ook steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden. Oudere mannen zijn nog harde werkers, maar de jonge meiden die zich de afgelopen jaren op onze stal aandienden lopen de helft van de tijd met de smartphone in de hand, hebben een grote mond en een hele waslijst aan eisen, maar leveren totaal niet dezelfde kwaliteit als de generaties voor ze.

Zonder te willen veralgemenen natuurlijk, er zullen vast nog genoeg hard werkende twintigers bestaan. Maar o.b.v. wat ik heb gezien, vraag ik me af hoe deze generatie de paardenwereld in stand gaat houden later.

Het is heel logisch dat veel stallen halfpension of doe-het-zelf worden, en gelukkig maar. Anders werden de pensionstallen helemaal klein in aantal.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Beemsterkaas schreef:
Er is het probleem dat personeel (te) duur is, pensionklanten willen hier niet of maar deels voor betalen.

Daarnaast wordt het ook steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden. Oudere mannen zijn nog harde werkers, maar de jonge meiden die zich de afgelopen jaren op onze stal aandienden lopen de helft van de tijd met de smartphone in de hand, hebben een grote mond en een hele waslijst aan eisen, maar leveren totaal niet dezelfde kwaliteit als de generaties voor ze.

Zonder te willen veralgemenen natuurlijk, er zullen vast nog genoeg hard werkende twintigers bestaan. Maar o.b.v. wat ik heb gezien, vraag ik me af hoe deze generatie de paardenwereld in stand gaat houden later.

Het is heel logisch dat veel stallen halfpension of doe-het-zelf worden, en gelukkig maar. Anders werden de pensionstallen helemaal klein in aantal.

Mee eens hoor, veel stallen kunnen geen personeel vinden ( ook de bekende stallen, waar vroeger iedereen wou werken ).
De hele mentaliteit is veranderd , meeste jongeren willen parttime en liever geen weekenden of feestdagen. Echt goed personeel is bijna niet te krijgen.
Daarbij gaan ze ook nog eens makkelijk de ziektewet in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:09

Dressage1990 schreef:
Mee eens hoor, veel stallen kunnen geen personeel vinden ( ook de bekende stallen, waar vroeger iedereen wou werken ).
De hele mentaliteit is veranderd , meeste jongeren willen parttime en liever geen weekenden of feestdagen. Echt goed personeel is bijna niet te krijgen.
Daarbij gaan ze ook nog eens makkelijk de ziektewet in.

Je schrijft 'de meeste mensen willen niet meer voor een habbekrats en waardeloze voorwaarden, zich een slag in de rondte werken' verkeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Beemsterkaas schreef:

Pay bananas, get monkeys.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Ik zou ook niet dat fysiek loodzware werk gaan doen op onregelmatige tijdstippen voor een schamele minimumloon hongerloontje.. ik geef de huidige generatie groot gelijk ze iets anders gaan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:57

En dat heeft als consequentie dat volpension onbetaalbaar wordt en mensen meer zelf moeten doen op stal. Niets mis mee. Voelen ze zelf ook wat het werk in houdt. Dat het zwaar werk is en veel tijd kost om een stal draaiende te houden.

Het is syeeds vaker meehelpen om de boel met zo min mogelijk arbeidskosten draaiende te houden, of een eerlijk uurloon betalen om het door iemand anders te laten doen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

_San87_ schreef:
Beemsterkaas schreef:

Pay bananas, get monkeys.

Vanwaar deze ongegronde uithaal?
Wij hebben ons personeel altijd officieel tewerkgesteld, aan een meer dan correct loon.