Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wonkeydonkey schreef:Ik betaal voor mijn Fjord, die in Rijssen staat €340,- incl stro hooi en brok.
Binnen en buiten kan je erbij doen voor €50 pm.
Ik werk bij iemand die hier een aantal stallen huurt, dus ik zet hem zelf in de paddock.
We hebben twee binnenbakken, een molen, diverse paddocks en in de zomer kleine weides ook is er een grote buitenbak met eb en vloed baan en een longeercircel.
Molen wordt als onderdeel van het buiten zetten gebruikt.
Deze is niet zomaar te gebruiken.
Popstra schreef:Toevallig gister een stuk in de hypische ondernemer gelezen over dat veel stallen hun tarieven niet jaarlijks indexeren.
SansaS schreef:Modaal ligt inderdaad rond de 3000 en heb je dat 2x dan is er inderdaad zat over om zulke bedragen te betalen. Ik weet niet wat jouw hypotheek is maar de onze geen 3000 euro.
Popstra schreef:Toevallig gister een stuk in de hypische ondernemer gelezen over dat veel stallen hun tarieven niet jaarlijks indexeren.
JMH schreef:Popstra schreef:Toevallig gister een stuk in de hypische ondernemer gelezen over dat veel stallen hun tarieven niet jaarlijks indexeren.
Onze stal vergeet absoluut niet te indexeren.. Ieder jaar januari én juni komt er een bedrag bij. 10 jaar geleden ben ik hier komen staan voor € 275 en inmiddels zit ik op iets meer dan € 475. Daarbij is de stal overgegaan van volledige verzorging (binnen- en buiten zetten, stallen mesten en ruwvoer geven) naar doe-het-zelf waarbij de staleigenaar enkel nog buiten zet en in de winter als het vroeg donker is ook binnen zet. Slowfeeders, paddocks en stallen moet je zelf doen.
Beemsterkaas schreef:Er is het probleem dat personeel (te) duur is, pensionklanten willen hier niet of maar deels voor betalen.
Daarnaast wordt het ook steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden. Oudere mannen zijn nog harde werkers, maar de jonge meiden die zich de afgelopen jaren op onze stal aandienden lopen de helft van de tijd met de smartphone in de hand, hebben een grote mond en een hele waslijst aan eisen, maar leveren totaal niet dezelfde kwaliteit als de generaties voor ze.
Zonder te willen veralgemenen natuurlijk, er zullen vast nog genoeg hard werkende twintigers bestaan. Maar o.b.v. wat ik heb gezien, vraag ik me af hoe deze generatie de paardenwereld in stand gaat houden later.
Het is heel logisch dat veel stallen halfpension of doe-het-zelf worden, en gelukkig maar. Anders werden de pensionstallen helemaal klein in aantal.
Dressage1990 schreef:Mee eens hoor, veel stallen kunnen geen personeel vinden ( ook de bekende stallen, waar vroeger iedereen wou werken ).
De hele mentaliteit is veranderd , meeste jongeren willen parttime en liever geen weekenden of feestdagen. Echt goed personeel is bijna niet te krijgen.
Daarbij gaan ze ook nog eens makkelijk de ziektewet in.
Beemsterkaas schreef:Er is het probleem dat personeel (te) duur is, pensionklanten willen hier niet of maar deels voor betalen.
Daarnaast wordt het ook steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden. Oudere mannen zijn nog harde werkers, maar de jonge meiden die zich de afgelopen jaren op onze stal aandienden lopen de helft van de tijd met de smartphone in de hand, hebben een grote mond en een hele waslijst aan eisen, maar leveren totaal niet dezelfde kwaliteit als de generaties voor ze.
Zonder te willen veralgemenen natuurlijk, er zullen vast nog genoeg hard werkende twintigers bestaan. Maar o.b.v. wat ik heb gezien, vraag ik me af hoe deze generatie de paardenwereld in stand gaat houden later.
Het is heel logisch dat veel stallen halfpension of doe-het-zelf worden, en gelukkig maar. Anders werden de pensionstallen helemaal klein in aantal.
_San87_ schreef:Beemsterkaas schreef:Er is het probleem dat personeel (te) duur is, pensionklanten willen hier niet of maar deels voor betalen.
Pay bananas, get monkeys.