Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:03

Check ook even of je dakpannen wel ver genoeg uitsteken. Als je de tengels eronder kunt zien, dan mogen die niet nat zijn. Dan trekt het water namelijk naar onder het dak > lekkage.

Shetlanders zijn echt soms kleine ettertjes :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:08

Ik zie net een leukerd staan op Bokt-Markt, maar of ik er nog eentje bij wil...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:25

Belker, Ja dat zou ook zomaar kunnen. Het waait hier hard over de vlakte.

Haha al die shetlander verhalen. Maar Bliksem is in de omgang ontzettend lief en vriendelijk naar mensen en kinderen. Dus die ontsnappingspogingen, nemen we maar voor lief ;)

Bedankt voor alle dakpannen tips allemaal, zal het Daan doorgeven!

Dd, hoe meer zielen, hoe meer vreugd toch?

Vanmiddag een buitenrit gemaakt. :brr: :brr: :brr: Althans, ik op de stalen ros en Marloes op Nick. David was ook gezellig mee op de fiets.
Nick was wat fris, dus op een zandpad ging ik even wisselen met Marloes. Zo kon ik hem gecontroleerd laten galopperen, zodat Marloes het daarna kon. Want in de draf had ze al moeite om hem op haar tempo te laten draven. Het lukte haar wel hoor, maar het koste haar echt moeite. Nick had er gewoon zin in, was een té blij ei vandaag.
Dus om Marloes vandaag als eerste een galopje te laten doen, leek me niet zo'n goed idee.
Ik ging op Nick en merkte al gelijk dat hij lekker fris en fruitig was. Gewoon lekker energie vol en vrolijk.
Eerst rustig stappen, dafje en nadat dat onder controle was sprongen we aan in galop. We hadden nog geen 5 meter gegaloppeerd of Nick doet zijn hoofd tussen zijn voorbenen, wil bokken maar gaat me toch ineens op z'n plaat. Salto voorover en daar lagen we in het zand. Hij had het zelf ook niet verwacht, kwam overeind en stond er maar beduusd bij. %)
Ik zat nog op het zandpad, zoekend naar mijn schoen. Want die was spoorloos. :') :')
Natte kont, want het zandpad was niet heel droog ofzo _O-
Nick was echt wel vol op zijn hoofd gevallen, dus zijn hele hoofd zat vol zand.
Na de val weer opgestapt en alsnog een rustig galopje gemaakt, uiteraard wel even gecheckt of alle benen nog goed waren.
Na nog een stuk draven en stappen weer gewisseld met Marloes. Wat heel goed ging. +:)+
Wat een avontuur weer :')

En één ooglid is wel wat beschadigd door de val. Ook is zijn ooglid wel flink gezwollen nu. Wond schoongemaakt en even in de gaten houden hoe het gaat.
Oog traant nog wel veel, zat ook veel zand in. En er zal ongetwijfeld nog wat in zitten.

Ondanks de val een fijne rit gemaakt. +:)+ Al zullen Nick en ik morgen wel spierpijn hebben. Heb zelfs spierpijn in m'n kruis... :=

edit.
Dit was vlak voor de buitenrit, toen was ie ook al zo blij aan het doen. :+
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:28

Oei Chasey, hopelijk valt het allemaal mee. Dat klinkt niet fijn iig!

Hier nachtdienst en vanochtend vroeg was het aan het regenen en 0 graden buiten. Het hooi was bij beide paarden ook al schoon op. Maar aangezien het hier een gigantisch zwembad is zijn ze later buitengezet dus maar een plak hooi erbij gegooid en ze op stal gelaten tot een iets fijner tijdstip. Hier nu een afwisseling met sneeuw, natte sneeuw en regen...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:33

Oh wat een weertje bij jullie. Hier de hele dag wel droog, maar ook wel heel koud!

Ik vergeet helemaal te vertellend dat bij terug komst van de buitenrit de stal van Bliksem een deurtje had! En ook is Daan verder gegaan met de afrastering, bijna klaar. :)

Afbeelding

Nu testen of ie er ook in blijft, of het niet te laag is. Als hij er in blijft, dan kan het afgewerkt worden. Anders komt er gewoon nog een rij stenen boven op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:39

Hij kijkt wel echt uberblij :))

Onze pony’s eten momenteel wat minder. Donderdag was er nog een halve hooibak over van woensdag, daar hadden ze vrijdag wel van gegeten, maar toen was er ook weer over. Vandaag hadden ze het meeste wel op, uiteindelijk, maar ook nog niet enorm goed. Dus 23 kg in de paddock en 9 op de track, als ze dat deze keer wel kunnen vinden. Maandag ook op de track gevoerd en dat kon ik dinsdag zo weer ophalen. In de paddock stonden ze me hongerig aan te kijken, want het was op, baas! Nee sukkels, jullie moeten lopen voor je eten :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:58

@Chasey: nare val dus. Kan zijn dat ie buiten zijn oog ook een nekwerveltje geknakt heeft, als dat vast gaat zitten kan hij minder mobiel in zijn hals worden.
Mooi stalletje zo, maar als ie over het muurtje komt kan hij toch ook over het deurtje komen... dan helpt alleen nog een laag stenen er op ook niet :)

Hier is de paddock klaar voor de vrieskou mits ze niet weer een sprintje gaan trekken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:09

Gets Chasey koprollen zijn helemaal naar!

Ik ben er ook af gegaan.. Dids was fris, IJsco liep er ook bij te stuiteren.
Én blijkbaar waaide het hard genoeg om de flexpoles te verplaatsen, toen ging ie af. Haakse hoek naar links en toen ging het zadel met me mee naar rechts.
Ik weet nog niet of het goed gaat. Wel nog heel even er terug op, maar had vriendlief zijn hulp hard nodig daarbij..
Net maar goed warme douche genomen, nu nog een stukje wandelen..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:12

Hier niks gedaan aan de grond. Mij benieuwen hoe het er morgen bij ligt. 1 deel is altijd mooi vlak en droog, dus ze kunnen fijn staan en lopen. We gaan het meemaken. Ik zal in ieder geval de waterbakken vanavond nog helemaal vullen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:13

@Akshay: maar goed dat je niet ergens alleen was. Idd een beetje in beweging blijven is dan het beste, maar het ergste zal morgen wel komen (stijf/spierpijn).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:14

Jeetje Chasey, wat een val := Sterkte, idd goed oppassen met eventuele stijfheid na zo een val.

Jij ook al Akshay. Sterkte, wel fijn dat je weer een cv ketel hebt. Warme douche, warm huis. Sterkte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:14

@belker: waterbak heb ik idd ook gevuld en daarna het water er weer af gehaald. De bak zal morgen wel dicht zitten, maar daar gooi ik dan een liter kokend water over terwijl ze staan te eten. Dan dooit ie mooi open.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:23

Brr nare vallen komen er voorbij.
Gelukkig zonder letsel zo te horen.

Wij zijn gaan wandelen met de paarden.
Mijn jonkie heeft nog niets gezien en was continu aan het snurken :+ en ik maar denken ooit een tinker te hebben gekocht :D
Maar ondanks bleef ze heel mooi bij me.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:28

Het is hier al -2. De waterbak heb ik helemaal vol laten lopen, daarna de tuinslang afgekoppeld. Ik heb een stukje van de wei afgezet waar geen plassen stonden. Als het echt zo hard vriest vannacht, kunnen ze morgenochtend daar even lekker lopen.

@ dames die bodemonderzoek hebben uitgevoerd: hopelijk hebben jullie morgen niet teveel last van (spier)pijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:31

Hè nare vallen dames.

Ik net terug van een ritje, niet gevallen :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:39

Haha bodemonderzoek. Bodem was goed, lekker zacht :')

Robijntje, geen bodemonderzoek gedaan dus :P

DD, dan wordt ook het deurtje aangepast ;)

Aksay, klinkt ook niet fijn. Hopelijk valt het mee!

Duopenotti, de wereld ontdekken is natuurlijk ook spannend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:45

Neen. Wel hard gewerkt aan nieuwe stuk haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:19

'Bodemonderzoek' die houden we er in :)

Hier nog net boven nul op de ene thermometer en de andere is het al onder nul (op klompenhoogte :D )

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:33

Malenka, hier ook droog hooi 95%+ droogstof percentage. Ze krijgen onbeperkt hooi, maar kan zo ongeveer narekenen hoeveel dat per dag is. 2 van het stel zijn ijslanders, die zijn meer sober dan Friezen natuurlijk.

Haha die Bliksem toch, ik heb paar keer vraag gehad of ik plek had voor een Shetlander. Nouja in principe wel, maar heb geen zin om kilometers omheining Shetland proof te maken :D

Wat heb je gezien Dubbelfun en waarom twijfel je?

Oeps Chasey, hopelijk blijft het alleen bij het ooglid. Zand irriteert natuurlijk ontzettend dus niet raar dat hij een traan oog heeft. Ben je er zelf wat redelijk vanaf gekomen, schoen weer terug?
Hilarisch dat Bliksem niet achter het draadje blijft maar wel in z'n boks :+

Beterschap Akshay, dat zal wel spierpijn worden morgen!

Ik heb verwarmde drink bakken 160l totaal, ideaal. Nooit geen gedoe met te koud of bevroren water..

Ik had mijn buitenrit vandaag ook anders in gedachten.. zat vanochtend met Mira vast in de sneeuw reed op een pad en kwam op een stuk af waar we niet doorheen zouden komen. Ik wilde dus omdraaien maar Mira dacht dat ze wel verder kon en daar stond/lag ze tot ver over de buik in de sneeuw. De toplaag van ongeveer 30cm was kijhard. Ik kon er dus ook zo afstappen want mijn voeten stonden al op de sneeuwkanten. Kon nog net bij de singel, die aan beide kanten los gemaakt want kon over de sneeuw gewoon om haar heen lopen zo hard.. Zadel eraf gehaald en daar stonden we dan. Vlakbij een boerderij waar niemand woont, die mensen zijn er alleen in vakanties. Toevallig waren ze er vandaag wel en nog buiten ook, ik dus roepen. Waren de kinderen (tieners), kwamen met een schep aan nou dat was zeker 1.20m diep en 8m vooruit totdat het pad weer begaanbaar was. Mira was gelukkig hartstikke rustig. Ze zat me echt aan te kijken van; oliebol, hoe kom ik hier uit vrouwtje?? Ze probeerde wel wat maarja als ze 1 been omhoog kreeg bleef die op de sneeuw liggen want ze lag ook met haar buik op de sneeuw dus kon geen kracht zetten om verder te komen. Ze rolde zelfs op haar zij over de sneeuw, doordat dat zo'n groot oppervlak is zakte ze er dus ook niet door op die manier. Ik had ook echt niet gedacht dat ze er zonder hulp uit zou komen. Dus ik gevraagd om de buurman met de trekker te halen om iig dat pad tot aan Mira vrij te schuiven. Toen 1 van hun daarheen ging, kreeg Mira het ineens op de heupen. Ik weet nog steeds niet hoe ze het voor elkaar kreeg, maar al borstkrollend stond ze binnen een halve minuut weer op het begaanbare pad. Zadel weer opgehaald en erop, stuk aan de hand gestapt; Gelukkig niet kreupel of andere schade. Ze zal vanavond en de komende dagen wel flink stijf zijn. Maar wat is ze toch lief, arme schat :knuffel:

Afbeelding
Voordat we op buitenrit gingen

Afbeelding
50m voor het verkeerd ging

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:37

Oef Chasey, dat klinkt behoorlijk heftig. := Hopelijk houden jullie beiden er behalve wat spierpijn niets aan over. :(:)
De stal van de shet ziet er schattig uit. :D

Oh jeetje wendely, ik zou echt beginnen te panikeren denk ik. :')
Maar wat een prachtig uitzicht! <3

Vanavond heb ik mijn 2 paarden overgeschakeld van stro naar vlas. Eentje nam een hapje en vond het duidelijk niet lekker. De ander, die vond het uiteraard geweldig leuk en ook nog eens lekker. Dus kon meteen de auto in springen en bleekwater te halen. := Nu maar hopen dat ze er niet teveel van opgegeten heeft en het de rest van de avond/nacht met rust laat. :') Ik ga zo blij zijn als ze aan huis staan, dan kan ik het zelf checken.
Maar gisteren zijn we bij de notaris geweest om de akte te tekenen en het huis is nu officieel van mij! *\o/* Nog een maand of 3 (on)geduldig afwachten en hopelijk kunnen ze naar huis komen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:44

Wendely ook een heel avontuur gehad dus :o

Robijn geen bodeminspectie gedaan.

Ik heb ontdekt dat het koud was, op klomphoogte in t zand :')
Én dat ik op de poepplek viel, waar geen mest meer lag, maar daarna wel gigantisch naar stront stonk :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:55

Oeh spannend verhaal met het paard in de sneeuw. En een paar vallen.

Vandaag trekt het water een beetje weg, was ook echt wel nodig. Gisteren nog mijn telefoon verloren in de blubber zonder dat ik het in de gaten had. Met de metaal detector van mijn zoon hem weer op gespoord. Duurde even want ik was natuurlijk overal geweest, maar gevonden en nog werkend. Woensdag een lesje grondwerk gehad met Rosie. Ik vind dat erg leuk om te doen en wat deed Rosie het goed. Volgende week mag ze een keertje naar de fysio. In galop geeft ze telkens eerst een trap, we gaan even checken of er lichamelijk niet iets dwars zit. Het leek bij een snelle check dat de ene kant wat minder flexibel is dan de ander. Dus even uitsluiten dat er niet iets is. Dan kunnen we aan conditie werken want poeh wat was ze moe in de les.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:25

Oei arme Nick geen strakke actie. Hopelijk valt het mee met zijn oog en jullie spieren. Ook bij jou Akshay.

Oeps Wendely dan sta je raar te kijken, knap dat ze er uiteindelijk toch nog zelf uit kwam. Gelukkig dat die mensen op de boerderij waren om te helpen.

Mazzel dat je telefoon gevonden is en het nog doet KVulden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:31

Jeetje Wendely, wat een actie, fijn dat er hulp was.

Kvulden, telefoon terug is idd fijn, helemaal als die nog werkt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:48

2 personen gevallen, was het zo waaierig bij jullie? Hier wel wat sneeuw maar geen echte wind, gelukkig niet teveel aan overgehouden gelukkig
Kvulden geluk dat je die nog gevonden hebt

Pony bezichtigd . Met wat lekkers geven was die vrij gemeen tegen zijn onderdanige weidegenootje. Met poetsen wel braaf, erna aan de longe een echte dwarse pony, bokken en rennen en wel proberen om zich om te draaien maar hey... ik heb vroeger ook stoute ponys gehd ~~}> ~~}> Hij was snel buiten adem ( absoluut geen conditie) maar erna met mijn dochtertje erop erg braaf, sloom en slecht op het been maar dat heb ik nu liever dan een frisse voorwaardse pony
Erna nog bijrijdertje erop van hun die ook draafde en gelopeerde en ook dat deed die braaf
Ik wil wel graag nog mijn smid laten kijken of toch een aantal foto`s omdat die lichtelijk zo`n eendensnavel hoefjes heeft en verleden van hoefbevangenheid Hij liep niet kreupel maar bij veel springen gaf de eigenaar aan dat hij wel eens last van zijn voetjes kreeg. Nu hebben wij niet de intentie om veel te springen maar toch wil ik even laten nakijken. Omdat zij een bekende is en de pony dicht in de buurt komt te staan is de prijs echt laag, maar als ik straks veel gedoe krijg met die voetjes is het ook een dure les