[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:43

MarliesR schreef:
Olympia96, ik weet eigenlijk niet of er een deadline aan zit. De hoop was om half nov uit te kunnen leveren schreven ze eerder, maar heb daarna nog geen updates weer gehad. Qua voorwaarden is het allemaal vrij simpel (je moet o.a. wat foto’s doorsturen van de aanplant en hoe het er van het voorjaar bij staat, maar staat allemaal duidelijk op de website).

Oh moet je ook foto’s sturen? Dat stukje had ik gemist :')

Malenka

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:16

Ja. Hier doen wij de bestelling met de hele wijk. Inmiddels zijn er geloof ik al 50.000 bomen/struiken geplant. Het fijne is vooral dat het ook echt in de wijk afgeleverd wordt. Maar je kunt te grote bundels ook delen. Niet iedereen kan 25 tamme kastanjes kwijt bijvoorbeeld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:44

Ik heb vorig jaar al een flinke bestelling van 800 stuks gedaan en inderdaad, als je 25 kersenbomen, 25 wilde appel, 50 linde en nog een aantal echt bomen besteld dan kan het soms best een uitdaging zijn om te bedenken waar ze komen. Dus toen dacht ik, laat ik er dit jaar maar 2.000 bestellen, dan komt het vast goed :+

En wat een prachtig terrein in Spanje zeg!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:40

Waw Nissima, wat een prachtig terrein! Heb je ook foto's? Klinkt als een zalige plek!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 08:41

Nissima schreef:
Hoi hoi, ik lees al een tijdje stiekem mee maar aangezien mijn paard deze week geïntroduceerd gaat worden in de kudde op een paddock paradise wilde ik toch even laten zien hoe het er bij ons uit ziet :D

Aangezien ik mijn paard op pension heb, hoef ik dus geen adviezen, maar misschien gebeuren er dingen in deze paddock paradise waar jullie inspiratie uit op kunnen doen. Dit is de paddock paradise, ongeveer, want ik heb hem nog maar 1x tot het einde gelopen en nog niet eens alle paadjes := B1 en B2 zijn "bubbels", dus ronde open plekken waar gevoerd wordt. De track is als het goed is ruim 4 km lang.

[ [url=m/sWCeGq.png]Afbeelding[/url] ]

Rechts naast B1 is de longeercirkel en een overdekte piste (wel klein, zo'n 17x19 meter). Het grote open veld in het midden heeft een paar agility obstakels en verder wonen daar een stuk of 4 paarden die niet mee kunnen komen in de track (blind, oud, doof).

Verder zie je tussen de track door meerdere veldjes met boompjes en dingen. Hier groeien verschillende planten en (fruit)bomen waar de paarden eens in de zoveel tijd eens in mogen vertoeven. Deze velden zijn dus niet standaard te bereiken voor de paarden.

In het midden van de track staat een badkuip wat standaard vol is en overloopt, zodat ervoor een poel ontstaat. De paarden kunnen dus kiezen om te drinken uit de badkuip (schoon water) of van de poel (minder schoon water).

Er zit trouwens ook een hoogteverschil in deze track. Vanaf B1 naar het veld van de oude paarden moeten ze door de 'torrent', een klein stroompje, dus daarvoor moeten ze een stukje omlaag en daarna weer omhog klimmen. B2 ligt een stuk hoger dan het veld van de oude paarden en vanaf daar gaat het allemaal omhoog, het ligt zeg maar tegen een berg(je) aan.

Zodra mijn paard er zelf in staat zal ik wel foto's plaatsen als daar behoefte aan is!

Wauw! Klinkt fantastisch, erg benieuwd naar de foto's!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:38

Wow, Nissima, wat een gaaf terrein! Ook benieuwd naar de foto's.
Zo zonde he, dat platte Nederland hier ;)
En komt je paard al als je fluit? Wel handig met die afstanden :D
Ik gebruik op 1 hectare al zo'n hondenfluitje.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:44

Ethelate schreef:

Nog niet :') heb je tips om dat aan te leren? :))

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:55

Hard fluiten en altijd iets van voer bijhebben als ze dan afkomen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:01

Nissima schreef:
Ethelate schreef:

Nog niet :') heb je tips om dat aan te leren? :))

Ja, net als een clicker ze conditioneren dat het geluid iets lekkers oplevert.
En dan beginnen in kleine bak/paddock, iedere keer als ie naar je toe komt, fluiten en belonen.
En zo de afstand vergroten.
Mijn merrie komt altijd vrolijk naar mij toe maar op grote afstanden ziet/hoort ze mij niet altijd, ff fluiten en dan komt ze zo enthousiast, dat alle andere paarden gezellig mee komen :D

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:58

Thanks beiden! We werken al met voerbeloning dus dit moet ook te introduceren zijn. Ik ga er gelijk mee aan de slag want het is wel handig als ik haar niet zelf hoef te zoeken :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:24

Maartje_M schreef:
MarliesR schreef:
Olympia96, ik weet eigenlijk niet of er een deadline aan zit. De hoop was om half nov uit te kunnen leveren schreven ze eerder, maar heb daarna nog geen updates weer gehad. Qua voorwaarden is het allemaal vrij simpel (je moet o.a. wat foto’s doorsturen van de aanplant en hoe het er van het voorjaar bij staat, maar staat allemaal duidelijk op de website).

Oh moet je ook foto’s sturen? Dat stukje had ik gemist :')

Haha ja, staat bij de voorwaarden;
"Bij deelname verplicht je je om Heg&Landschap rond de maand mei informatie te sturen over
enkele kenmerken van de aanplant en het voorlopig resultaat. Deze informatie is noodzakelijk
omdat wij verplicht zijn onze Franse sponsor (Fondation Yves Rocher) over de besteding van de
gelden te rapporteren"

En nog wat puntjes, maar die zijn meer in de trant van dat het wel verplicht deze winter geplant moet worden, niet mag worden verkocht etc. De info;
https://www.hegenlandschap.nl/hegenland ... 200923.pdf

Prairy schreef:
Ik heb vorig jaar al een flinke bestelling van 800 stuks gedaan en inderdaad, als je 25 kersenbomen, 25 wilde appel, 50 linde en nog een aantal echt bomen besteld dan kan het soms best een uitdaging zijn om te bedenken waar ze komen. Dus toen dacht ik, laat ik er dit jaar maar 2.000 bestellen, dan komt het vast goed :+

En wat een prachtig terrein in Spanje zeg!

Blijft mooi, jouw aantallen :')

Nissima schreef:
MarliesR schreef:
Nissima, wow 4km track! Heel erg gaaf. En dan ook nog die hoogteverschillen erbij! Ik ben ook heel benieuwd naar foto’s. Ben ook benieuwd hoeveel paarden ze er ongeveer op hebben lopen?

Er staat een kudde van 17 paarden op, straks met de mijne erbij dus 18 :D

Ah mooi aantal ook! Vind dat hier in NL zo jammer dat bij sommige tracks er dan gelijk zulke enorme kuddes op komen. Ben heel benieuwd naar de foto's straks :D

Wij hebben van het weekend weer palen bijgehaald om wat aanpassingen en toevoegingen te doen :D
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:25

Ja dat is echt een aanrader, ook bij kleinere paddocks trouwens. Ik doe het hier ook! :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:14

Dank Marlies, dat stukje heb ik dus echt gewoon helemaal gemist.... Maar goed, het is geen groot ding dus komt goed!

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:31

Oh hé, leuk topic :D

Wij hebben aan huis ook een paddock paradise, we zijn nu bijna 3 jaar bezig met de aanleg. Ik verzin steeds wat nieuws :+ we hebben ruim een hectare land, waarvan de helft wordt gebruikt voor het PP. Hierop wonen 3 fjorden en 2 shetlanders. Ben sinds kort ook bezig met huisvesting advies, plantadvies en paddock ontwerpen.

Komende week gaan we nog wat bomen en hagen planten, ik heb ook besteld bij haag en landschap.
Ons volgende grote plan is een halfverhad puinpad.

Je kunt ons volgen op insta en facebook: Ukie's Paddock Paradise

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:16

Leuk Ukie! Ik ben groot fan van jouw paddock paradise.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:17

Ja hier ook een Ukkie Paddock paradise fan! Volg jullie ook op Instagram en facebook voor inspiratie. Ga morgen afrastering palen voor permanente afrastering uitkiezen en gelijk bespreken wanneer die geplaatst kunnen worden. Heb 13000m2 om wat van te maken en nu mijn ene pony hoefbevangen is en bevestigd is dat hij Cushing heeft is de paddock toch wel belangrijk. Gezien we op zand grond zitten denk ik dat ik voor nu het paddock deel ga frezen want volgens mij werkt dat vrij goed van wat ik had gelezen? Kijk er wel naar uit om mijn 3 monsters bij huis te hebben!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:50

Ukie ziet er prachtig uit! Hoe diep is je poel?

Wij hebben eergisteren 1 van de verplaatsen verhard, ben heel erg benieuwd of het gaat bevallen en vooral of we het goed genoeg gedaan hebben. Nu nog vol met zand omdat ik het er steeds in moet vegen.

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:00

Oh dat gaat een mooie verbetering zijn Maartje.

Fijn je erbij te hebben Ukie! Volg jouw plekje ook en steel af en toe ideetjes van je instagram. Sorrynotsorry! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:17

Mooi Maartje. Ziet er goed uit. Ik hoop dat het werkt.

Ook ik doe inspiratie op van Ukie. Dus welkom!

Hier zijn gisteren de pony's bij elkaar gegaan en is een deel van de prikpaaltjes verwijderd. Dit weekend gaan we starten met de track.
Gisteren even heel concreet met zijn allen op het terrein gekeken naar de mogelijkheden. Het plan is om dit weekend álle paaltjes weg te halen behalve de buitenomheining en dan binnenin te gaan uitzetten. De paarden kunnen dan gewoon op het stuk blijven terwijl wij bezig zijn.

We hebben gister mooi gekeken naar het laagste deel (hoogteverschil tussen hoogste en laatste deel is ongeveer 1,5m) en waar dus het water heen loopt. Het idee is nu om daar de bak te maken, want een poel is geen optie. Een bak daar maken betekent betere drainage voor het water waardoor het makkelijker wegloopt = minder water op de track en weides. En is het in de zomer meteen een mooie opvang om te voorkomen dat het stoffig wordt. Voordeel hiervan is, is dat dat ongeveer op het midden van het perceel is en we er dus heel leuk omheen kunnen bouwen. De bak zal openblijven en zo onderdeel van de track zijn.

Verder hebben we te maken met vakantiegasten, waardoor we creatief moeten zijn met mogelijkheden tot afsluiten van de track, zodat zij veilig naar hun toegewezen wei kunnen rijden. En met evenementen wordt een deel van het perceel gebruikt als parkeerplaats. Dit betekent dat dat een deel wordt met alleen prikpaaltjes en het andere deel zo ingericht kan worden dag er een kleinere track overblijft zodat onze pony's daar op kunnen blijven staan.

Leuke uitdaging! Ik ga weer aan het tekenen :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:25

Leuk! Plaats je de tekening ook hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:27

Ben heel benieuwd Daihyo.

Wij gaan van het weekend onze takkenwal uitbreiden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:05

We doen alles in fases, dus de tekening is nog heel basic. Fase 1 zeg maar :D
Deze is dan ook nog niet zo heel creatief. Puur plaatsing van de track.
Volgende fase is behandelen van de grond met lava en opnieuw inzaaien met een paardenmengsel. Er staat wel gras, maar dat groeit niet meer op de arme zandgrond. Ik wil nog voorstellen om een deel met kruiden in te zaaien, maar we moeten nog even kijken waar.
Ook wordt dan de bak en waarschijnlijk (een deel van) de track gefreesd en waar nodig geëgaliseerd. Mogelijk verharden we nog een deel. Dat zal dan links zijn, bij het deel van 10m of van 8m, in ieder geval bij een voerplek. Hoe en wat, nog niet over nagedacht. Stoeptegels hebben momenteel de voorkeur.

Zelf wil ik dan graag nog ergens wilgen planten. Mogelijk komt er nog een poel en/of heuvel. Maar dat zien we tzt wel. Zeker omdat de ruimte beperkt is ivm die parkeerruimte en vakantiepaarden.

Dit is nu mijn 1e idee om uit te zetten. De U-vorm links bij de sluis is omdat de onderste wei dan open kan voor parkeerplaatsen. Door die U-vorm te creëren behouden we daar een track, want het middenpad blijft dan wel bestaan. Dat pad ligt er nu ook al overigens, dus die palen laten we staan :D
De sluis is om een afsluitbaar stukje te hebben voor bijvoorbeeld bijvoeren. Mijn veulen staat er in en die mag af en toe wel een plakje extra. Op deze manier kunnen we dat apart geven zonder dat de rest mee kan eten. Dit geldt ook voor dat rode vlak. Track, bak en weides spreken voor zich. Donkergroen zijn mogelijke voerplaatsen en blauwe rondjes zijn drinkbakken. We werken met speciekuipen en op die plekken hebben we waterpunten.

Door de weides op te splitsen in totaal 7 kleinere weides kunnen we 'n verweiden én hebben we in de zomer ruimte genoeg om weides dicht te doen en te laten groeien. De rijbak is vanaf het middenpad te bereiken en het middenpad is weer zo af te sluiten dat je naar de bak kunt lopen zonder dat onze pony's er dan bij kunnen en zij gewoon op de track kunnen blijven. Dit geldt ook voor de toegang van de weides. Die komen aan de kant van het middenpad en die achter de bak zijn vanuit de bak te openen. Dit zijn de rode streepjes.

Kortom, heel basic, maar wel over nagedacht en een goede basis om vanuit verder te denken.
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:46

Leuke plek! Ziet er goed uit.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:58

Welkom Ukie! Ik volg je ook al op insta voor inspiratie :D

Misschien een stomme vraag, maar wat hebben jullie in de vakken tussen de paden? Ik wil eigenlijk geen gras, maar ook geen onderhoud :') vol met bomen en struiken etc vind ik dus ook niks

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:28

Bij ons is het tuin en komt dus barstens vol met planten te staan. Hoe voller hoe beter. Dan is er geen plek meer voor onkruid. Het grootste deel van de beplanting is eetbaar. En langs de randen is uiteraard ook alles eetbaar voor de paarden. Dus ze mogen snoeien. :D