Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:04

Als ik het wist :') Ik heb vorig jaar bij onze lokale handelaar geïnformeerd naar product tegen jkk en hij had wel wat. Zit in een blanco flesje van 500ml, de verhoudingen noteert hij met stift en that's it. Het is grassparend (tenzij je overdoseert natuurlijk) en in principe mogen de paarden ook op het gras blijven. Nu doe ik dat niet, heb ruimte genoeg daarvoor. Maar het werkt iig als een tierelier. Je ziet relatief snel de top van de plant slap worden, bruine kleur krijgen en dat trekt helemaal door naar de grond. Vorig jaar in de warmte gespoten en binnen 3 dagen waren alle gespoten plantjes naar de verdoemenis.

Libera

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:18

Triclopyr misschien? Dat gebruiken wij. Heb ook 2,4D staan...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:24

Kalk en kunstmest liggen op het land. Zelfs ons tweede waterpunt aan de praat gekregen dus we kunnen sproeien zolang het nog mag. 1 weide is echt krokant. Ik wacht eerst de regen af. Hopelijk valt er echt een flinke hoeveelheid dat die grond goed nat wordt.
Nu nog opzoek naar een zitmaaiertje. Vandaag met de grasmaaier staan kl*ten.. Is geen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:51

ALS het morgen regent ga ik morgen strooien. Mijn weerapp gaf vanmiddag maar 30% kans aan tijdens een korte tijdspanne, dan wacht ik liever een dagje. Daarbij... Als het nu regent en het is gelijk fors, is er dan niet meer kans dat alles wegspoelt? Dan liever iets later maar eerst de bodem alvast een eerste teug laten nemen zodat nadien alles zeker goed in kan sijpelen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 01:35

Ik ben beginnend boerin :') ik heb werkelijk geen idee wat wel of niet handig is qua wachten.
Ik zag de boeren vanavond druk met maaien en nog klungelen op het land dus ik voelde me al helemaal expert omdat ik ook druk bezig was (met een grasmaaier xD).
Dan zal het vast wel goed zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:20

Inderdaad Hutcherson, kijken wat de boeren doen en eventueel volgen als dat voor jou ook van toepassing is.

Onze buurman van 82 is nog aan het beregenen geweest maandag, zijn redenatie is dat de bovenlaag minde hard wordt door te blijven beregenen, mocht er dan regen vallen wordt deze beter opgenomen door het land, klinkt eigenlijk wel heel logisch, 1 klein stukje kom ik net niet bij met sproeien en daar is de grond keihard, de rest wordt wel meegepakt en merk ik goed verschil. Ik ga nu kunstmest strooien, komst volgens de weerapp nu toch echt wat regen aan, is het niet genoeg zet ik de pomp weer aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:38

@hutcherson: je moet alleen even bedenken dat boeren een ander ritme hebben met sommige zaken. Zij willen slap mals gras. Wij willen langer stengeliger gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:56

Kalk en mest samen of kort na elkaar wordt toch afgeraden? Of ben ik fout?

Hier is een basislaagje gevallen, ik gok genoeg om het stof eraf te halen. Deze namiddag dan aan de slag met de kunstmest en laat dan de regen maar verder rustig neerdalen *\o/*
@meggiemeg: die bedenking had ik dus ook zoals dat boertje: op een reeds vochtige grond kan het misschien beter inwerken dan op een keiharde kurkdroge waar het voor hetzelfde geld vanaf spoelt bij een flinke bui.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:11

Mijn landje kan nog niet bemest worden. Nog een week of 2 en dan gaan de paarden op het tweede landje. Hopelijk is de bodem van het eerste landje dan iets vochtig zo niet, ga ik eerst sproeien voor de bodem. Dan even een dag of wat rust. Daarna strooien en opnieuw beregenen. Als het tenminste niet gewoon gaat regenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:21

Ze geven zaterdag droog en zondag-maandag ook zeker weer regen. Ideaal als het zo in etappes valt, krijgt de grond tijd om het op te nemen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:28

Hier geven ze nu bijna 17mm voor morgen *\o/*. Vandaag 4mm meeste vanmiddag, ga vanavond mest strooien en wellicht ook wat graszaad doorzaaien. Ze geven nu echt 2 weken regen op en heb wat kale plekken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:35

Wij zouden morgen en zaterdag en zondag ook veel regen krijgen, 14 en 11 mm maar dat is nu geworden morgen 5 mm en zaterdag droog en zondag 2 mm en daarna gaan de temperaturen weer naar de 21 graden of hoger met de zon er weer bij

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:45

Ik heb gisteren toch nog even gespoten tegen het JKK, boterbloemen en distels. Ik heb het tot nu toe altijd met MCPA gedaan, maar ik heb het idee dat het er niet zo dood van gaat als ik graag zou willen :-(

@Varekaj: Zou je volgende keer eens willen informeren wat het is?
@Libera: Werkt dan Triclopyr ook goed?

En hoe zit het inderdaad met die kalk? Ik heb er in de afgelopen week Seferto Horse op gegooid, van die kunstmest met langzame afgifte. Maar is het handig om er ook gewoon kalk bij te gooien of liever even wachten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:56

Ik heb altijd geleerd eerst kalken (maakt niet uit of het voorjaar of najaar is) paar weken wachten en dan pas bemesten. Ik kalk in november, dan gaan de paarden van de wei af, mooi kort gegeten, heeft het de hele winter om zijn werk te doen, dan in het voorjaar zodra de wei het toelaat injecteren met mest van rosé kalveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:02

Hier is een deel gekalkt waar ze niet op zijn geweest. Rest kortgegeten en dan gekalkt en minstens 2 weken afgebleven. Weer wat afgegeten en toen verhuis.
Sindsdien zijn ze daar nog niet op geweest, maar is er door droogte weinig groei helaas.

Andere weide was eind maart zo goed als kaal. Zijn ze verhuisd naar bovenstaande weide. Hier gekalkt en pas opgekomen begin/half mei. Gras stond toen alweer enorm dik en kniehoog, in het zaad. Die weide is nu weer korter maar voor de 2 mini's die er nu lopen perfect.
De 2 grote staan op 1ha waar nog een massa op staat, alles in het zaad ook. Hier gaan ze nog een tijd mee voort kunnen en indien nodig kunnen de kleintjes er ook bij als ik hun huidige stukje een keer wil bemesten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:14

Hier zijn ze nu aan het mesten.
Dus kom maar op met die regen. Donker is het wel maar er valt alweer niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:17

Alles is opgedroogd voor zover ik uit het raam zie en op de auto ligt een mooie laag stof...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:22

We hebben nu een mooie zachte regen, jammer genoeg duurt het niet lang volgens de weer app, half 5 is dat weer gedaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:29

Hier heeft het nu wel even lekker geregend. Niet hard maar dat hoeft ook niet.
Maar we hebben ook al maanden niets meer gehad. Telkens ging de bui naast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:46

Volgens mij is er op mijn weilanden amper wat gevallen en zeker op het stuk wat het net het meest nodig heeft -O-
Iig wel mestkorrels gestrooid en tegelijk met de bosmaaier ook een keertje alles onder de draden gemaaid en de plekken met zuring/brandnetels. Is dat ook alweer achter de rug.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:50

pillow schreef:
Citaat:
Distel kan je laten staan, goede bijenplant en paarden eten dat nog weleens graag.

Distels moet je echt niet laten staan. Hier is geen dier dat ze vreet en ze zaaien zich enorm uit. Volgend jaar staat je hele weide en dat van de buren vol. Bovendien hebben we in Nederland nog steeds een distelverordening wat inhoud dat je ze moet bestrijden.

Die is gelukkig in België afgeschaft.

De ijslanders eten hier echt de volledige distel! Toegegeven, mijn twee warmbloeden eten enkel de bloemetjes eruit. Maar de ijslanders gaan echt voor de hele plant :)

Hier is ook eindelijk regen gevallen *\o/* hoop dat het gras wat gaat groeien nu.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:16

Hier helaas maar 1,5 mm regen gevallen :( . Jammer, hopelijk de rest van de week nog een beetje erbij. Dan kan de kunstmest mooi zijn werk gaan doen. Op de weilanden waar de paarden nu lopen hebben we niets gestrooid. Onze paarden lijken dik te worden van de lucht, dus we willen juist niet TE veel gras. Hopelijk kunnen ze er nu blijven lopen! Nog wel een stuk van 40 are gestrooid, daar komen ze pas in het najaar/einde zomer op. Dat proberen we nog een keer te maaien. We gaan lekker :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:41

pol013 schreef:
@hutcherson: je moet alleen even bedenken dat boeren een ander ritme hebben met sommige zaken. Zij willen slap mals gras. Wij willen langer stengeliger gras.

Dat vreet die verwende knol van mij niet, dat stengelige gras... Ik kon mooi zelf met de handmaaier (wel elektrisch) aan de klooi. Niet te doen. Ga zaterdag kijken naar een zitmaaier. Kan ik gelijk de bak slepen.

Kak ik heb wel gekalkt en gelijk kunstmest erop.
Kalk heb ik voornamelijk op probleemgebieden in de wei gegooit. Waar brandnetels groeien etc. En de rest kunstmest op gedaan. Hopelijk is straks niet mn hele wei bruin... Er is hier echt heerlijk veel regen gevallen! Echt top!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:04

Brandnetels eten bijna alle paarden en als je die maar vaak genoeg blijft maaien, dan komen ze niet terug.

Gister hadden we heerlijk milde regen. Ik strooi vandaag toch wat kalk op de stukken waar boterbloemvelden groeien (heb ik eergisteren gemaaid). Hopelijk groeien ze dan iets minder enthousiast terug :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:26

Sanet schreef:
Brandnetels eten bijna alle paarden en als je die maar vaak genoeg blijft maaien, dan komen ze niet terug.

Gister hadden we heerlijk milde regen. Ik strooi vandaag toch wat kalk op de stukken waar boterbloemvelden groeien (heb ik eergisteren gemaaid). Hopelijk groeien ze dan iets minder enthousiast terug :)

Als brandnetels paarden eten zou ik ze zeker weghalen. Gevaarlijke planten....
Moest er even om gniffelen .