Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 21:21

Leuk al die meningen te lezen!

Ik denk dat de keuze dag en nacht of overdag binnen te splitsen is in:
1 Financiën.
2 Past beter bij paard om A of B te doen.
3 Past beter bij de eigenaar om A of B te doen.

Sommigen mensen slapen gewoon niet s'nachts bij een onweersbui als hun paard in de polder staat, of vinden het te ver lopen :D

Andere paarden groeien dicht, laten zich niet vangen etc :D

En het geld is ook een ding denk ik, je komt op een voor deze accommodatie lekker tarief uit in de zomer denk ik :)

Omdat we wat haast hebben met de merrie loopstal hebben we nog geen definitieve beslissing genomen hierin, wel al een aantal eigenaren van de ruinen er over gesproken en de meningen zijn verdeeld( dat is altijd zo denk ik haha :') ) .

We zijn nu wel definitief uit de plek voor de merrie-loopstal. Gaan dit weekend stal informeren en dan laat ik het Bokt weten :D . Kunnen jullie meteen het volgende verbouw project weer volgen :) .

Mocht ik niet meer reageren dan ben ik overspannen geworden omdat 2 loopstallen opleveren in hetzelfde jaar toch niet haalbaar was :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 21:27

poes schreef:
Ja voor mij zou dat ook dubbel win zijn. Ik vind je loopstal heel leuk maar ook confronterend van hoe moeilijk het blijkbaar is om paarden te houden op het minimum van hoe ik het wil. Daarom alleen al is dit topic zo interessant.

Zijn mensen overigens gevoelig voor die correcties gelijk van die IJslander? Persoonlijk vind ik dat allemaal niets voorstellen, heel gewoon kuddegedrag. Maar als mensen daar al bang van zijn ja wordt het heel lastig.

Ik denk dat er in dit geval meer stress was van ' wat er zou kunnen gebeuren' . Maar met introducties hoor ik bij verschillende eigenaren zorgen.
- kans op wondjes of blessures?
-straks veranderd er iets in de kudde waardoor hij ' er buiten valt' of niet meer maatjes is met die en die.
-Hoe gaat het met voer/drink/binnenplek. Mag mijn paard nog wel bij die plekken komen?

Ik vind het best reële zorgen, we hebben absoluut geen zeurderige klanten in de loopstal staan. Ik denk dat dat 'type' klant niet bij de loopstal past( en misschien sowieso niet bij ons als stalhouder :') )

Dus nee, vind de zorgen wel terecht en niet overdreven :)

Leo

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:55

Spannend hoor, die merriestal! :D ben heel benieuwd! Mooie ontwikkelingen allemaal.

Introductie verliep best heel soepel zo te zien! Alleen maar fijn!

Ik ben ook zo'n eigenaar die vooraf allerlei zorgen heeft bij een introductie :o zit er momenteel middenin en zie allerlei spoken maar ben wel zo rationeel en nuchter dat we gewoon gaan zien wat er gaat gebeuren. En ja wondjes horen er bij. Naar elkaar gericht klappen of doorlopend jagen vind ik minder grappig en heb ik ook een duidelijke mening over. Zeker omdat de groep zoals hij is zo ontspannen en rustig is. Gelukkig wordt die wel gedeeld.
Maar iedere nieuwe introductie blijft spannend omdat je gewoonweg nooit zeker weet of kunt voorspellen hoe paarden op elkaar reageren.

Als eigenaar zou ik daarom voorstander zijn voor de groep samen houden, maar ik kan de argumenten voor het behouden van de vrijheid om voor 24/7 weidegang te kiezen ook heel goed begrijpen. Zeker omdat dat zo heerlijk kan bij jullie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:40

Maar,je kan de mensen toch de keuze geven tussen dag en nacht en deels op de paddock zonder de groep te splitsen?
Als je de 10 paarden overdag samen laat op her land,en de paarden die deels op de paddock moeten snachts gewoon binnenhaalt en de rest op het land laat, dan staan ze overdag gewoon lekker samen. Diegene die 24 op 7 buiten kunnen kunnen dat, ev zelfs met lager tarief. En de dikkerds kunnen x aantal uur op de paddock aan de normale prijs bv?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:09

ruitje schreef:
Mocht ik niet meer reageren dan ben ik overspannen geworden omdat 2 loopstallen opleveren in hetzelfde jaar toch niet haalbaar was :')

Durvers hebben de hele wereld, toch ? <<)

Het gaat jullie lukken hoor, ben ik van overtuigd :Y)

En anders kom ik je wel een bezoekje brengen. Zal lekkere koekjes meebrengen :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 13:44

We zijn om 07.00 naar buiten vertrokken, heerlijk zo vroeg! We waren met zijn negenen. Het zwemstuk was ook open nu, en de Tuiger dacht halverwege: hier kan ik wel in gaan liggen :')

Duhelo schreef:
Maar,je kan de mensen toch de keuze geven tussen dag en nacht en deels op de paddock zonder de groep te splitsen?
Als je de 10 paarden overdag samen laat op her land,en de paarden die deels op de paddock moeten snachts gewoon binnenhaalt en de rest op het land laat, dan staan ze overdag gewoon lekker samen. Diegene die 24 op 7 buiten kunnen kunnen dat, ev zelfs met lager tarief. En de dikkerds kunnen x aantal uur op de paddock aan de normale prijs bv?

Opzich slim bedacht!

Qua land: dat gaat niet want het land waar de dag en nachters op lopen gaat dan harder achteruit dan wanneer het in de nacht rust heeft. Je wil omweiden om dan te zorgen dat dat land tot rust kan komen of je moet ze meer land geven zodat de druk op het land niet groot is. En dan komen we weer in de knoop met onze andere groepen :o

Qua arbeid: Als we een deel er tussen uit moeten vissen elke dag( want dan zal je echt het land in moeten om ze paard voor paard er tussen uit te halen) Dan hebben we dus waar voor ons het voordeel aan zit weggenomen :) .

Ik volg ook echt een aantal kleinere/prive paddock paradises. Als ik zie wat daar individueel gedaan kan worden: Die 2 uur op het gras, die apart even bijvoeren... Ik weet dat het kan en opties zijn.

Maar wij kiezen daar dus bewust niet voor omdat het qua arbeid en qua land( wij zitten echt heel nat he, midden randstad helaas) niet te doen is :o

Oke, rarara:

Dit zijn nu 16 boxen, en straks zijn het 10 boxen en een.....:')

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:47

10 boxen en een loopstal :P

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:03

Ooh slim! Daar zit achter natuurlijk ook een paddock aan vast. Gaaf!!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:22

Leo schreef:
Ooh slim! Daar zit achter natuurlijk ook een paddock aan vast. Gaaf!!

en ze kunnen natuurlijk achterlangs eventueel naar de weide... slim bedacht zeg! en 7u sochtends, je had mij niet meegekregen :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 14:44

Pandora2 schreef:
10 boxen en een loopstal :P

Jij gaat door voor de magnetron :+

@Leo en Celieen, jullie snappen 'm haha :D

Voor de rest die niet bij ons gestaan hebben:

Blauwv is de huidige ruinenloopstal( staat daar nog oudbouw want Google is verouderd :) ) met geel de paddock en aansluiting op het land.

Paars is een deel van die stal die nu loopstal word met rood die paddock en de aansluiting naar het land.

Afbeelding

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:59

Als ik het goed begrijp is de ruinenstal dan het stuk waar vroeger de containerboxen (waar Pandorra stond) stonden. De merriestal komt dan in de stallen naast de binnenbak?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 16:13

Trieneke schreef:
Als ik het goed begrijp is de ruinenstal dan het stuk waar vroeger de containerboxen (waar Pandorra stond) stonden. De merriestal komt dan in de stallen naast de binnenbak?

Ruinenstal:
De 4 containerboxen naast elkaar staan er nog. Volgens mij stond Pandora in de rij toch?

Ze zijn op de plek gekomen van waar de 4 containerboxen tegenover elkaar stonden.

Merriestal:
Ja klopt, het achterste deel van die stal word dan loopstal, voorste deel blijft box.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:37

Ah daar. Klopt Panda stond in die 4 naast elkaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 19:46

*\o/* Een nieuwe magnetron !

Leuk trouwens, nog een Pandora ! :D oke, met 2x r maar dat maakt niet uit

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 18:39

Pandora was ook heel leuk, vrij ziek ook dat ik nog weet waar ze stond want dat is inmiddels 20 jaar geleden denk ik :')

Ik zal jullie een beetje meenemen in de verbouw.

Punt 1: Doordat het verbouw is, kunnen we het niet zo ideaal realiseren als de nieuwbouw. We hebben ook al wel weer nieuwbouw plannen( ja, stilstand is achteruitgang enzo :') ). Dit is nu, zonder nieuwbouw de enige plek waar we dit kunnen realiseren met een aansluiting op het land. Dus dan moet je het maar doen met wat je heb :o

Nieuwbouw is een enorm vergunningstraject altijd, dus dat duurt wel weer even. Dat brengt ons bij:

Punt 2: We willen een aantal dingen bewust anders doen dan bij de ruinen. Op die manier hebben we echt 2 proefstallen waar we mee kunnen kijken wat werkt :)

Stap 1 deze week: Dit mot er uit :+
Afbeelding

We zijn met enkele klanten in overleg gegaan, want deze boxen waren verhuurd. Gelukkig hebben we iedereen kunnen herlocaliseren. Dat kan nu nog goed nu een deel dag en nacht buiten staan.

Gelieve dus mee te duimen voor goed najaarsweer, anders moeten onze eigen paarden buiten slapen :+

Het eerste wat er deze week doordeweeks gaat gebeuren is het omleggen van de waterleiding, die loopt nu boven de box langs( is te zien rechts) . Deze word verlegd naar hoog op de achterwand. We sluiten dan direct 2 waterbakken aan voor de loopstal en de rest word afgedopt.

Dan moet de constructie van deze merrie nog even meeverhuist worden, want die beukt de hele deur er uit ( kuchtuigerkuch :') )en enkele paarden verhuist worden.

Afbeelding

De landbox( wij hebben altijd een box opgestrooid met oud stro, dan kun je als je je paard naar voren haalt uit het dag en nacht land hier in zetten ) moet naar 1 andere stal.

Afbeelding

En dan gaan we, als alles mee zit, zaterdag de wanden er uit halen.

En dan is het af!

Hahaha nee! Helaas niet :') .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:04

whaha,nou hier staat een kuchdraverkuch tegen de box aan te rammen als ze aandacht wil _O-

wat ga je doen met de oude stalwanden, bewaren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:19

ruitje schreef:
En dan gaan we, als alles mee zit, zaterdag de wanden er uit halen.

En dan is het af!

Oh leuk! :D ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:37

Spannend!! Wanneer denken jullie klaar te zijn?0

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:08

Heeft even tijd gekost om nagenoeg het hele topic te lezen ;)
Maar heel leuk, mooi initiatief.
Ik heb in het verleden wel eens bij jullie geïnformeerd, was wel geïnteresseerd in jullie stal gezien de vele verschillende opties om het voor elk paard passend te maken. Is m nooit geworden omdat het vanuit Amsterdam toch net ff te ver weg was.
Maar heel leuk om nu de filmpjes te zien.
Wat ik echt heel tof vind is dat de paarden ECHT ruimte hebben. Heerlijk een lang stuk kunnen galopperen naar en op de wei, en ook met buiten rijden kunnen ze flink de benen strekken! Wat een geluk dat jullie stal niet verword tot een soort "Wennrkers-fabriek" waar 38 ha opgedeeld is in postzegels (voor 400 paarden). Bij jullie kan een paard nog voorwaarts denken haha :D
Succes met de volgende stap weer :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 08:03

Haha ja wanneer denken we klaar te zijn? We werken of de duivel ons op de hielen zit maar zowel mijn broer en ik werken ernaast nog in loondienst dus we kunnen niet 7 dagen vol werken.

En ik heb van mijzelf geleerd dat ik mij nog wel eens vergis in bouwplannen. Ik denk altijd: Ff dit, Ff dat... Valt altijd tegen :') .

Maar, ik hoop binnen een maand? Dus nu 8 september, kijken we 8 oktober weer even hoe ik het onderschat heb goed jongens :')

De boxwanden bewaren we. Stel, deze stal blijkt toch niet ideaal als loopstal en de nieuwbouw wel. Of over een jaar is er geen vraag meer naar dit type stalling: Deuren er in en we hebben weer boxen :)

Nikass, wat een leuk compliment! Ik heb soms juist het idee dat we niet zo goed aan alle individuele eisen kunnen voldoen, het lijkt de laatste tijd met rondleidingen wel alsof iedereen steeds meer wensen heeft waar we nee op moeten zeggen :o . En qua buitenrijden en land denk ik dat je weinig vergelijkbaars rondom Den Haag vind.

In de winter vind ik dat we meer ruimte zouden mogen hebben.

Maar aangezien we bomvol staan, denk ik dat we voor deze regio het redelijk goed doen :o

Wennekers zou ik nooit willen worden, dat geeft mij echt een 'fabriek' gevoel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:36

Leuk om ook weer dit traject te mogen volgen.

Heb je voorbeelden van individuele wensen? Ik weet wel dat gasten vreemde vragen hebben. Ik heb op een stal gestaan waar de paarden enkel in een grote kudde stonden, in een loopstal. Die stalhouder wilde geen paarden in boxen houden. Hij had rondom / in de groepstal wel wat boxen, maar dat was meer om een individueel paard bij te voeren of om nieuwe paarden nabij de groep te stallen voordat ze in de groep konden. En een paar boxen voor vakantiegasten die niet de paarden 24/7 buiten wensten.

Kwam er een potentiele klant, wilde graag daar staan (was ook een gezellige stal met fijne eigenaren, top faciliteiten en goede uitrijmogelijkheden). Maar die klant wilde perse het paard in een box. Tja, dat past niet bij de visie van de pensionhouder. De potentiele klant heeft echt alles geprobeerd. Paard in de vakantieboxen, zelf binnen en buiten zetten, zelf komen mesten.

Ik snap dan niet zo goed dat je dat op zo'n stal probeert. Er waren genoeg "reguliere" stallen (dus met boxen) in die regio.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:32

ruitje schreef:
[ [url=m/zqH4Xq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is ook een beetje sneu voor die meneer :')

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:49

Superleuk dat er nog een loopstal bijkomt! Ik vind dit topic echt zo gaaf en hoop dat het inspiratie voor velen zal zijn!
Over het punt van een wisseling van groep aan begin en einde van weideseizoen en over groepsgrootte: ervaring met allebei, misschien heb je er nog wat aan. Ik heb met paarden op twee stallen gestaan waar ze ook 24/7 in een groepsstal met uitloop (paddock en/of wei) stonden, ieder op een andere stal, en bij de ene stal werd aan begin en eind van de zomer de samenstelling van de groep anders (mijn paard en paar andere paarden bleven dan op het paddockstuk en niet op het gras, want konden niet goed tegen gras in de zomer en de andere paarden gingen dan in de zomer op een gras-groep 24/7 en kwamen tegen de winter weer terug bij de rest, en die hele groep kreeg dan in de winter weer 24/7 toegang tot zowel paddock als gras). Mijn ervaring met die wisseling van samenstelling was toch wel slecht. Kan er ook aan liggen dat die groep ook werd gebruikt als 'overloop' als de boxen vol waren dus dat sowieso veel wisseling van groepsleden was, en dat ook hooi in voerbeurten kwam en niet onbeperkt aanwezig was, maar er was altijd veel onrust, te veel naar mijn smaak. Competitie over ruimte, voer, water, etc. is niet natuurlijk voor paarden. Een keer elkaar wegsturen etc. kan bijna niet voorkomen worden hier in NL, maar hier was dat heel vaak (sommige periodes bijna constant) en leverde het de paarden m.i. onnodig stress op. (Paard heeft daar ook stuk of 4 peesblessures opgelopen in de loop der tijd, in de 17 jaar daarvoor nog nooit. Je vraagt je af waarom ik daar dan stond, haha, nou ja, de alternatieven waren nog slechter.)
Op de andere stal was die seizoenswissel er niet, maar ook daar altijd heel veel onrust in de groep. Ook daar wisselde de samenstelling van de groep wel regelmatig, wat vast ook niet help.
Maar wat ik n.a.v. deze ervaringen denk dat het belangrijkste is is het aantal paarden afgezet tegen het aantal voerplaatsen. Gras was er bijna niet meer omdat ze daar 24/7 bij konden (zandgrond dus niet veel modder), dus het kwam aan op hooi. Als je dan nét genoeg plek hebt voor het aantal paarden, en ze ook nog eens dicht op elkaar moeten staan en niet elk paard dat verdraagt, leidt dat tot constant onrust en geharrewar. En dan is zo'n seizoenswissel ook opeens een probleem. De groepsgrootte van 10 op die plekken vond ik te groot, maar dat kwam dus ook vooral doordat er dan nét te weinig voerplekken waren om allemaal rustig te eten, en sommige eetplaatsen op 'doodlopende' plekken zaten. Dus wat mij betreft hangt het vooral daar vanaf; hoeveel ruimte en hoeveel voerplekken op hoeveel paarden. Nu, op een andere plek, met veel meer voerplekken dan paarden, is het gedrag veel rustiger en is ook de hele houding t.o.v. voer van mijn paard veranderd; de voernijd die op die stallen was ontwikkeld is nu zo goed als weg, ging vrij snel.
Edit: trouwens supermooi die extra overkapping bij de paddock! Denk dat ze daar heel blij mee gaan zijn.
En misschien is het boek van equicentral wel wat voor jullie. Gaat over de manier van huisvesten waar jullie nu mee bezig zijn, en hoe dat optimaal te doen. Of misschien staat op de website ook al genoeg. (De boeken zijn wel goed maar nemen wel veel woorden om vrij basic dingen duidelijk te maken)
En nog een ander punt dat ik aan wil stippen: paarden smeden banden voor het leven. Iets waar wij als mensen niet altijd rekening mee houden, en paarden worden vrij makkelijk verhuisd. Maar ook dat zou een reden kunnen zijn om niet twee keer per jaar de samenstelling van de groep te wisselen. Het is voor paarden misschien ingrijpender dan het lijkt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 19:50

Cer schreef:
ruitje schreef:
[ [url=m/zqH4Xq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is ook een beetje sneu voor die meneer :')

Haha achhh :')

Voorbeelden van individuele wensen. Eens even graven welke vragen ik wel eens krijg met een rondleiding.

Uhm, nu we meer land beschikbaar hebben voor de ruinenloopstal en straks ook voor de merrie loopstal: aparte landjes.

Dat kan zijn paarden echt alleen, of mensen die hun eigen paarden samen( bijv per 2) willen hebben.

Die ruimte hebben we nu minder :)

Daarnaast: Paarden eerder binnenhalen, of later buiten zetten. Of met storm/regen/hitte binnen halen/buiten zetten.

Paarden in boxen van minimaal 4 x 4 .

Pony's samen in een box willen.

Dekens/peeskappen/vliegennetjes wisselen.

Ik kom er vast nog op meer van de week.

Zijn naar mijn idee geen gekke wensen hoor, maar wij kunnen het niet bieden :o

Visitor, wat een fijne uitgebreide reactie! Heel veel herkenbare punten! Bedankt voor de tip van het boek ook!

Die overkapping is de nieuwe overdekte berging voor de menkarren, ze kunnen dus niet er echt in he. Ze kunnen onder de uitstekende dakplaten van die berging staan :) . ( wel een reëel beeld blijven scheppen :') ) .

We hadden veel menkarren her en der over het terrein staan. En ook spullen om mee te werken, we proberen het terrein zoveel mogelijk te ontspullen/op te ruimen.

Is het leuk om jullie een keer een rondleiding over het terrein te geven per film? Zal eens kijken of dat lukt haha :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 23:34

Ik heb een merrie die niet standaard is in te passen in een groep; ze is altijd laag in rang, staat meestal/vaak alleen (maar kan niet écht alleen zijn), laat zich dekken door ruinen, mag wèl (graag) onbeperkt op gras, heeft het bij nat weer snel koud.
Mijn ideaal (destijds)
-kleinere kudde met alleen merries
-in de zomer 24/7 of lange dagen (van 7.00 tot 23.00 ofzo) op flink groot land met veel/voldoende gras, lang weide seizoen
-in de winter snachts op stal op stro, met goed en voldoende ruwvoer en een buitenluik,
-wasplaats met warm water
-uitrijmogelijkheden
-Kastruimte
-binnen en buiten zetten en voeren wordt geregeld

Volgens mij hadden jullie wel zoiets kunnen bieden?
Ja liefst in de winter ook op land, maar dat is natuurlijk meestal niet mogelijk, ik zou wel blij geweest zijn met 4 uur paddock denk ik, mits de paddock groot genoeg zou zijn.